Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18261 replies to this topic

#2161
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

... A hajtást az elnyúlt lánc és a retek koptatja. Ebben az esetben az alu tányér és a műanyag váltógörgő húzza a legrövidebbet. Ezen segít a rendszeres takarítás. Országúton a por megy bele a láncba, erdőben a sár..stb. Ha van pénzed, elhasználod és kidobod....vagy kicsit odafigyelve jócskán kitolható az élettartam...

Ki ne dobd már !!! :o Elrakod őket és vetésforgóban visszarakod. Úgy lehet kitolni az élettartamot nem állandóan újat véve.

Tehát ! 3-5-(esetleg több?) láncot cserélgetsz 5-600 km-enként, vetésforgóban újra kezded őket visszarakni. Így az alu lánctányéron is sokáig elmegy a rendszer, a fogsor is egyenletesen kopik a láncokkal.

Persze hajtóműnél középre az acél lánctányér lenne a legjobb, mert az kopik el legkorábban a hajtásláncban. De én pl. TA Specialite alu tányért használok és elég tartósnak tűnik. Előtte Gephardt volt, az nagyon puha, gyenge volt, hamar elkopott.


Marci

#2162
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

csak hogy lássatok tartós cuccot is, tudok olyan szerelvényt, hogy altus/tx mix, 7es racsni, kmc lánc, non stop használva nem túlzottan ápolva, van benne 12,5k és most kezd néha ugrani. :)

 

 

nézegetem ezeket a 10-es cumókat és feltűnt, hogy a shimano láncoknál többször említik hogy "directional". ez mit akar jelenteni? van egy megadott futásiránya a láncnak?

igen


Edited by Bikertigger, 2015. March 01. - 00:10.

"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#2163
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

nézegetem ezeket a 10-es cumókat és feltűnt, hogy a shimano láncoknál többször említik hogy "directional". ez mit akar jelenteni? van egy megadott futásiránya a láncnak?

 

edit: thx, Tig!


Edited by Kisherceg, 2015. March 01. - 00:19.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2164
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Amit te mutattál ittkopás néven egy közép tányéron az semmi... :) Olyan "sérülés" akkor keletkezik ha az ember kiáll a nyeregből vagy tiprod felfelé tiszta erőből... A hajtást az elnyúlt lánc és a retek koptatja. Ebben az esetben az alu tányér és a műanyag váltógörgő húzza a legrövidebbet. Ezen segít a rendszeres takarítás. Országúton a por megy bele a láncba, erdőben a sár..stb. Ha van pénzed, elhasználod és kidobod....vagy kicsit odafigyelve jócskán kitolható az élettartam...

Tévhit, hogy kiállva nagyobb terhelést kapna a hajtáslánc.



#2165
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Amit te mutattál ittkopás néven egy közép tányéron az semmi...:) Olyan "sérülés" akkor keletkezik ha az ember kiáll a nyeregből vagy tiprod felfelé tiszta erőből... A hajtást az elnyúlt lánc és a retek koptatja. Ebben az esetben az alu tányér és a műanyag váltógörgő húzza a legrövidebbet. Ezen segít a rendszeres takarítás. Országúton a por megy bele a láncba, erdőben a sár..stb. Ha van pénzed, elhasználod és kidobod....vagy kicsit odafigyelve jócskán kitolható az élettartam...

#2166
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Tisztán kell tartani és akkor sokkal többet elmennek az alu tányérok. Ha mindig a sáros olajos retekben áll akkor hamar elvékonyodnak a fogak. Ha ez nyúlott lánccal párosul akkor cápafogas is lesz. A leg tutibb megoldás a patentszem+benzin+flakon+rendes láncolaj...szerintem

 

Én köztudottan takarítom a dolgaimat (max 50km-ként benzinben mosom a láncot, egy 10km-es út után is törlöm a lánctányérokat), de az alu nagytányér nálam bír 5 ezret (nyilván másnak ez nem kopás még), a 6500-as ultegra sor bírt 6 ezret, a láncok is kb 6-6 ezret fognak tudni. Nyilván ez másoknál még bőven nem lenne csereérett.



#2167
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

Nem 2x10-hez készült, de Shimano, SLX és alu, nagytányérként használva. 10-es rendszerrel használtam a 9-es Shimano SLX FC-M665 típust, 36-os méretben, Legalább 6-7e km-t futott, de már csereérett. 3-4e km után már elég vacakul váltott, de fent hagytam. Kb. ennyit bírt. Egy szintén 9-es, 36-os Deore FC-M590-est cseréltem vele anno és bizony az SLX nem hozta az acél Deore szintjét, csak hát ugye az az átkozott grammozás. Inkább szívtam vele még fél évet, mint hogy visszategyem az acélt és 20 grammal többet cipeljek... :)

 

 

ezek szerint nem sokat javult a helyzet a 760 óta. köszönöm az infót!

az általad említett deore (vagy hasonló szintű) acél tányérral volt 2*9-em, gyakorlatilag még most is kopásmentesnek néz ki. :)

 

 

Azt fontos megemlítenem, az első átdobó pontos beállítása ezeknél kritikus, pláne, ha nem 2-es, hanem 3-tányéros rendszer átdobóját használja az ember. Utóbbival nehezebb a megfelelő beállítás, az átdobó hosszanti benyúlásai a 22-24/32/42-44-hez készültek, egy 36-os vagy 38-as nagytányérnál elég sok kísérletezést igényel, hol a megfelelő távolság az átdobó és a nagytányér közt. Ezt azért írom, mert egy olcsón beszerzett alap Deore (már ha van már Deore szinten) vagy Deore SLX 2-es átdobóval sok bosszúságtól kímélheted meg magad.

 

volt 2*9-em, 3-as XT átdobóval, aztán 2-es SLX átdobóval, utóbbival könnyen be tudtam állítani és jól is működött, pont ahogyan írod.

 

 

Tisztán kell tartani és akkor sokkal többet elmennek az alu tányérok. Ha mindig a sáros olajos retekben áll akkor hamar elvékonyodnak a fogak. Ha ez nyúlott lánccal párosul akkor cápafogas is lesz. A leg tutibb megoldás a patentszem+benzin+flakon+rendes láncolaj...szerintem

 

na igen, ha nem viszem ki a szabadba, sosem kopik el. :)  itt nálunk hiába pucolom ki minden tekerés előtt-után, 1-2km után tele lesz homokos szmöttyel újra az egész. ezért van egy ideje 1x1.

 

 

 

 

idén szeretnék több időt tölteni hegyek között, ezért a váltósítás gondolata. elvileg 1x1-el is menne, de 2015. két hónapnyi kihagyással indult, illetve a tavalyi év is gyengébben sikerült, mint szerettem volna, ami meglátszik az erőnlétemen. a másik elképzelés 1x10, úgy tűnik, maradok annál.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2168
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Tisztán kell tartani és akkor sokkal többet elmennek az alu tányérok. Ha mindig a sáros olajos retekben áll akkor hamar elvékonyodnak a fogak. Ha ez nyúlott lánccal párosul akkor cápafogas is lesz. A leg tutibb megoldás a patentszem+benzin+flakon+rendes láncolaj...szerintem

#2169
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Nem 2x10-hez készült, de Shimano, SLX és alu, nagytányérként használva. 10-es rendszerrel használtam a 9-es Shimano SLX FC-M665 típust, 36-os méretben, Legalább 6-7e km-t futott, de már csereérett. 3-4e km után már elég vacakul váltott, de fent hagytam. Kb. ennyit bírt. Egy szintén 9-es, 36-os Deore FC-M590-est cseréltem vele anno és bizony az SLX nem hozta az acél Deore szintjét, csak hát ugye az az átkozott grammozás. Inkább szívtam vele még fél évet, mint hogy visszategyem az acélt és 20 grammal többet cipeljek... :)

Azt fontos megemlítenem, az első átdobó pontos beállítása ezeknél kritikus, pláne, ha nem 2-es, hanem 3-tányéros rendszer átdobóját használja az ember. Utóbbival nehezebb a megfelelő beállítás, az átdobó hosszanti benyúlásai a 22-24/32/42-44-hez készültek, egy 36-os vagy 38-as nagytányérnál elég sok kísérletezést igényel, hol a megfelelő távolság az átdobó és a nagytányér közt. Ezt azért írom, mert egy olcsón beszerzett alap Deore (már ha van már Deore szinten) vagy Deore SLX 2-es átdobóval sok bosszúságtól kímélheted meg magad.



#2170
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

a shimano kéttányéros hajtóművein lévő alu lánckerekek (konkréten az fc-m675 slx-en lévő) mennyire tartós?

ránézésre elég kis filigránok a fogak, mondhatni fogacskák. :) érdekelnének gyakorlati tapasztalatok vele, meg úgy általában a shimano 2*10-zel kapcsolatban. köszi!

 

50728_01_d.jpg

 

(legutóbbi személyes élményem még az fc-m760 xt-hez kapcsolódik, annak egy szezon alatt leírtam az alu középtányérját. két ismétlés után meguntam és azóta acél tányérokat használtam. most viszont birizgálni kezdett a 2*10 iránti kíváncsiság.)


Edited by Kisherceg, 2015. February 28. - 13:22.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2171
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

 

Én 31-est keresek, mert azt találtam ki, hogy 29-esen a 11-36-os fogsor az egész jó lenne. Acélt nem láttam eddig.

 

Surly csinált acél narrow wide lánctányért, egész új lehet, mert januári a hír az oldalukon, az árára tippelni sem merek:

 

 

surlybikes.com/parts/drivetrain/narrow_wide_chainring

 

surlybikes.com/blog/post/stainless_steel_narrow_wide_chainrings_and_moonlander_special_ops_what_more

 

köszi, a surly-t nem láttam eddig.

 

31T narrow-wide? ezt vegyük át még egyszer! :D


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2172
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 posts


gyárt valaki narrow-wide tányért acélból?

 

Én 31-est keresek, mert azt találtam ki, hogy 29-esen a 11-36-os fogsor az egész jó lenne. Acélt nem láttam eddig.

 

Surly csinált acél narrow wide lánctányért, egész új lehet, mert januári a hír az oldalukon, az árára tippelni sem merek:

 

surlybikes.com/parts/drivetrain/narrow_wide_chainring

 

surlybikes.com/blog/post/stainless_steel_narrow_wide_chainrings_and_moonlander_special_ops_what_more


Edited by blash, 2015. February 22. - 00:52.


#2173
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

gyárt valaki narrow-wide tányért acélból?


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2174
Ch4os

Ch4os

    újonc

  • fórumtag
  • 11 posts

Tippelek, hogy a bal karral van problémád. (98%-ban azzal van a baj.)

Bejlágolás, hegesztés, ragasztás, -ilyen testtömegnél pláne!- értelmetlen.

Keress fel egy lakhelyedhez közeli szimpatikus szervizt, told be a bringát: tartanak olcsón külön baloldali, úgynevezett "javítókart". Ellenőrzik a középcsapágyad és a tengelyvég állapotát, szükség esetén azt is cserélik. Ha cserés, kérj monoblockot, ahogy írtad.

Érdemes megjavíttatni, ha a kerékpár egyébként jól kiszolgál.

Úgy néz ki, hogy a hajtókar puhább volt mint a tengely és deformálódott (igazából nagyobb lett) és a csavar behajtásakor az már nem tudta összeszorítani a két fémet. A csavar betekerésekor felfeküdt a tengelyben lévő menet végén.

Alátét a csavar alá és újra mint régen. :)



#2175
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

meg vagyok lepve. eddig nem érzékeltem nagy shimano támogatottságot lánc ügyben. legutóbb is még sram volt a javaslat (oké-oké, pc850 és ss-re).váltós cangán az elmúlt években egy kivételével sram láncokat használtam. a kivétel shimano volt, az egyetlen lánc amit valaha sikerült elszakítanom.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#2176
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Ezt mind tudom. De ha vmit 10 emberből 9 dícsér, az annyira rossz nem lehet. És fordítva. :)

 

Akkor lenne igaz ha nem lenne senkinek érdekében valamit dicsérni/leszólni. Egy pár kis astroturf cég: RevLeap, Edelman, American Commitment, stb.



#2177
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Én is Verti sporttárssal értek egyet ! Inkább a több láncot vegyed.

Én nagyon olcsó Sram láncból használok többet és ezeket forgatom de ezeket már sok-sok évvel korábban betáraztam. Ha most kéne vennem láncokat, biztosan Shimano-kat használnék.

Akit érdekel a lánc teszt: http://www.bike-maga...test/a6062.html Csak sajnos regisztrálni kell hozzá. :(

Aki csak ezért nem akar regisztrálni, írjon nekem egy mailt és én elküldöm neki a tesztet: marton80@hotmail.com

(privát üzenetbe lehet csatolmányt is rakni ? Ha igen, valaki súgja már meg hogy kell, lécci !)


Edited by marton, 2015. February 17. - 17:19.

Marci

#2178
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

A testbike-ot felejtsd el. Ha mindenképen véleményeket akarsz olvasni akkor nemzetközi oldalakon keress. A shimano láncoknál csak felületkezelési különbségek vannak. Ahogy te használod a láncokat, takarítod olajozod 50 km-ként a sima HG53-as lánc is elmegy rengeteget. A kettő XTR helyett vegyél inkább három HG93-ast.


  • marton and Vejne like this

#2179
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Ezt mind tudom. De ha vmit 10 emberből 9 dícsér, az annyira rossz nem lehet. És fordítva. :)

Dehogynem.



A sebesség mindent megold.

 


#2180
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Ezt mind tudom. De ha vmit 10 emberből 9 dícsér, az annyira rossz nem lehet. És fordítva. :)

Azért kalkuláld bele az önigazolási hajlamot.