Egy érdekesség: a motorkiállításon láttam bordásszíjas meghajtású motort! Talán MBW volt, de nem biztos. Ez azért sem lehet rossz megoldás biciklin, mert egy kis ügyeskedéssel (majdnem) fokozatmentes váltót lehetne készíteni. A vázbontás tényleg problémás dolog, mert a csavaros rögzítés nem olyan strapabíró, mint a kohéziós. (?)
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj
kardán
Started by
Bitecus
, 2002. March 03. 17:03
#21
Posted 2002. March 23. - 12:32
#22
Posted 2002. March 13. - 20:33
#23
Posted 2002. March 13. - 20:17
Az óboltos valszeg nem fogja érteni mit akarsz tõle. Mivel a féltengelynek nem kardántengely a neve hanem az ami. Én (meg sok más gépész), azért hívjuk a féltengelyt, mint gépelem kardántengelynek, mert ugyanúgy mûkszik mint a hétköznapi értelemben vett kardántengely. Én ezzel csak a gyakori alkalmazására akartam rávilágítani.
A többi részletkérdésre számos variáció létezik, (középcsapágy és váltó egyben + az ehhez való váz, stb) de mivel ennek piacképessé fejlesztése iszonyat mennyiségú zsetonba fájna bárkinek, nem fognak ilyet gyártani... ...kár a gõzért.
De mitszólnál egy energiatáróló ultrakapacitáshoz, ami a teló csillapításából, meg a fékezésbõl nyerné az energiát? ;D
A többi részletkérdésre számos variáció létezik, (középcsapágy és váltó egyben + az ehhez való váz, stb) de mivel ennek piacképessé fejlesztése iszonyat mennyiségú zsetonba fájna bárkinek, nem fognak ilyet gyártani... ...kár a gõzért.
De mitszólnál egy energiatáróló ultrakapacitáshoz, ami a teló csillapításából, meg a fékezésbõl nyerné az energiát? ;D
#24
Posted 2002. March 13. - 18:23
nyelvészkedjünk akkor má 1 kicsit. tehát akkor a hátsókerekes mercin három kardántengely van ? ne viccelj má. bemegyek a óboltba és azt mondom kérek egy hátsó kardántengelyt. hülyéskedsz? jó legyen neked fél kilós kardán. node akkor még mindig ott marad a kérdés hogy nyomatékváltó? Addig ok hogy agyváltó meg ilyenek nade hogyan ?elöl /alá yasec/ hátul /alá rohloff/? hol lennének a kihajtásai az agynak illetve a váltónak. A bordásszíj +oldható monnyuk 1 rohloff-val csak kell hozzá 1 olyan váz aminek a támvillája bontható. kíváncsi lennék rá mit mondana a Yasec. fogsz 1 vezérmûszíjat cnc barát nagy lendkerék
#25
Posted 2002. March 12. - 23:10
Az 1 centis rúdnál valóban jobb egy csõ, ami ha elég merev akor a hajtás hatásfoka is jobb lehet (nincs akkora surlódás, mint a láncnál). A bordásszíj hmmmm.... ...nem is olyan rossz ötlet!
Ha nem mezei kardáncsuklót rakunk a rendszerbe, hanem homokinetikusat, ahogy az a féltengelynél van (mégegyszer, ha géplem akkor kardántengely, ha alkatrész, akkor féltengely), akkor biztosan tud annyit mozogni, mint amennyit kell.
A sajnálatos ténnyel, hogy nem lesz ebbõl egyhamar sorozatgyártás, tisztában vagyok csak nem tetszik nekem. Szerintem sokaknak a tyúkszemére lépnének egy ilyen változtatással.
Ha nem mezei kardáncsuklót rakunk a rendszerbe, hanem homokinetikusat, ahogy az a féltengelynél van (mégegyszer, ha géplem akkor kardántengely, ha alkatrész, akkor féltengely), akkor biztosan tud annyit mozogni, mint amennyit kell.
A sajnálatos ténnyel, hogy nem lesz ebbõl egyhamar sorozatgyártás, tisztában vagyok csak nem tetszik nekem. Szerintem sokaknak a tyúkszemére lépnének egy ilyen változtatással.
#26
Posted 2002. March 10. - 21:35
#27
Posted 2002. March 10. - 21:18
na már azt ne mesélje el nekem hogy az IHa hátsóhíd annyit mozog mint egy full telós gép hátsórésze természetesen a méretekhez képest. az is viccesen hangzik hogy a motor nem fix. Ja amikor kiszakad a helyérõl. különben a kardán, a váltó és a diffi között van csak a pontosság kedvéért. Elsõ kerekes autóknál pedig nincs kardán. Pont ezért /is/ olcsóbb és csak a prémium szegmensben használják már a hátsó meghajtást. Tehát mégegyszer az elsõkerekes autóknál nincs kardántengely csak és talán errõl beszélsz féltengely, na az van de a fáltengely megint 1 másik kérdés. tudod globoid csukló. A BMW-re visszatérve motorosoktól azt hallom hogy eléggé nagypapás érzés egy ilyen cuccal menni. Amirõl nekem kábé az jut az eszembe amikor húzom a fékkart az meg nyúlik mint a rétes. na hamár a méretrõl is beszélsz mibõl lenne az a félcentis tengely acélból, alumíniumból ? Nem csavarodna el mi? negyven centi hosszú 1 centis csõ? viccelsz kötnél rá egy csomót. Ha meg a féltengely átmérõjébõl indulsz ki azt azért ne felejtsd el hogy az tömör, a kardántengelyek konganak mint a sörösdoboz kicsit komolyabb átmérõvel /Mercedes-benz Kb. 10cm/ rendelkeznek. Ha még mindig meg akarsz gyõzni nosza de semmi értelme hiszen olyan komoly /mint azt már írtam/ változtatások kellenének hogy nem éri meg. Azt is érdemes lenne megfigyelni hogy a merevtengelyes autóknál a híd közepe minimálisat mozog fel-le a tengely két vége mozog a rugóútnak megfelelõen.
#28
Posted 2002. March 10. - 19:36
Érdekes lenne, amikor a kardán bekapja a cipõfûzõm . Eccer egy szerelõnek elkapta a forgó kardán a ruháját, és az mentette meg az életét, hogy 1,5 mázsa volt, igy a ruha szakadt szét, nem õ. Persze meg lehet oldani a kardán burkolását. Szerintem a dolog mûködõképes, eccerûen le kell koppintani a BMW motorokat. Középagyváltó, meg minden. Ez viszont nagy tömeg, és elég sok helyet foglal. DH-ra talán megérné, CC-n, országúton nem kifizetõdõ, hatásfoka sem jobb a mostani rendszereknél. Ott én inkább a bordásékszíjat találom érdekesnek.
#29
Posted 2002. March 10. - 18:55
Na már most. Egy IFA-n gyönyörüen lehet látni, hogy a kardántengely kb a közepén egy kardáncsuklóval figyel. A hátsó tengely ugyanis úgy ahogy van a differenciálmüvel együtt - ahova a kardántengely érkezik - mozog le-föl.Tehát ez a rész nem rögzített. Elõl szintén nem rögzített mivel a motor sem fixen van rögzítve a vázhoz (gumibakokon van, hogy ki ne rázza a driver beleit).
Tehát szerintem megfelelõ számú és megfelelõen elhelyezett kardáncsuklóval megoldható a dolog.
A súly sem lehet olyan megrázó, mivel egy személyautóban a kardántengely (az elsõkerék meghajtásúaknál is mint gépelem létezik) átmérõje kb 3 cm. Nos egy cangánál szerintem 0,5-1 cm is megteszi.
Tehát szerintem megfelelõ számú és megfelelõen elhelyezett kardáncsuklóval megoldható a dolog.
A súly sem lehet olyan megrázó, mivel egy személyautóban a kardántengely (az elsõkerék meghajtásúaknál is mint gépelem létezik) átmérõje kb 3 cm. Nos egy cangánál szerintem 0,5-1 cm is megteszi.
#30
Posted 2002. March 10. - 11:12
na álljunk má' +. Hogyan gondolod te a hátul rugózós dolgot? Oké jön a kardán a középrésztõl ahol lvileg megoldódott a nyomatékváltás behelyezünk egy k.csuklót ami max 10 cm mozgást enged monnyuk 1 méteren . még mindig nem értem hogy gondolod? melyik 1szerû közúti jármûre gondolsz? mert a személykocsikban ahol ugye hátsókerékmeghajtásnál /ill. 4WD/ beszélhetünk kardánrol a két végpont minden esetben "fix". Persze hogy rugózik a kerék hiszen hárul merev tengely van vagy 1 rögzített differenciálmû amibõl globoid csapágyas féltengelyek lógnak ki a világba. Komoly anyagismeret nélkül nem igazán tudom lképzelni hogy ésszerû határokon belül meg lehetne oldani egy merev és könnyû kardántengelyt illetve hyper csúcsszuper csuklókat.
#31
Posted 2002. March 10. - 02:27
Üdv!
Úgy tûnik Aki már föltette az i-re a pontot, de azért én még énekelnék a témához valamit.
Rugós rendszerbe bizony kõ keményen be lehet építeni. Gondoljatok csak egy kutya közönséges közúti jármûre. Mindegyik kereke rugózik és egynéhány hajt is. 8) 8) 8) Mellesleg azoknak is van valamilyen váltójuk, méghozzá a rúgózótt részhez rögzítve. A képlet lefordítva: A középtengely környékén lenne egy váltó (mint az egyik tavaji Bikemag-ban egy YASEC rombolóban), amihez csatlakozna egy kardántengely és az menne hátra a szabadonfutóhoz. 8) 8) 8)
S hogy még miért nem terjedt el? Tudja a rák. ??? A bordás tengely is csak napjainkban terjed a bájkereknél, pedig már "õsidõk" óta alkalmazzák más gépekben pl. villanymotorok tengelyénél, teherautók kardántengelyénél stb.
Viszont ahhoz, hogy valaki piacra dobjon egy akár csak kis sorozatban gyártott kardánost, nagy merészség és mégtöbb pínz kéne. :-/ :-/ :-/
Úgy tûnik Aki már föltette az i-re a pontot, de azért én még énekelnék a témához valamit.
Rugós rendszerbe bizony kõ keményen be lehet építeni. Gondoljatok csak egy kutya közönséges közúti jármûre. Mindegyik kereke rugózik és egynéhány hajt is. 8) 8) 8) Mellesleg azoknak is van valamilyen váltójuk, méghozzá a rúgózótt részhez rögzítve. A képlet lefordítva: A középtengely környékén lenne egy váltó (mint az egyik tavaji Bikemag-ban egy YASEC rombolóban), amihez csatlakozna egy kardántengely és az menne hátra a szabadonfutóhoz. 8) 8) 8)
S hogy még miért nem terjedt el? Tudja a rák. ??? A bordás tengely is csak napjainkban terjed a bájkereknél, pedig már "õsidõk" óta alkalmazzák más gépekben pl. villanymotorok tengelyénél, teherautók kardántengelyénél stb.
Viszont ahhoz, hogy valaki piacra dobjon egy akár csak kis sorozatban gyártott kardánost, nagy merészség és mégtöbb pínz kéne. :-/ :-/ :-/
#32
vendég__*
Posted 2002. March 07. - 13:16
Serintem nem kell ilyen gyorsan elvetni a kardán megoldást!!
és a Rohloff agyat nem kell összekeverni ezzel a kérdéssel, mert az is egy lánchajtás.
Véleményem szerint lehetne könnyebb kardán rendcert építeni mint a láncos.
A hiba ott van, hogy ehhez teljesen át kell tervezni a vázat, a hátsóagyat, a hajtókart, középcspágyházat. Ezen felül meg kell oldani a váltó problémáját.
Ez nem kis feladat, és nem kevés pénz a gyártóknak. Õk a biztos nyereségre törekszenek.
+1 indok, egy ilyen bringa nem lenne kompatibilis semmivel, alkatrészellátási gondok merülhetnek fel.
de ez minden újításnál igy van.
és a Rohloff agyat nem kell összekeverni ezzel a kérdéssel, mert az is egy lánchajtás.
Véleményem szerint lehetne könnyebb kardán rendcert építeni mint a láncos.
A hiba ott van, hogy ehhez teljesen át kell tervezni a vázat, a hátsóagyat, a hajtókart, középcspágyházat. Ezen felül meg kell oldani a váltó problémáját.
Ez nem kis feladat, és nem kevés pénz a gyártóknak. Õk a biztos nyereségre törekszenek.
+1 indok, egy ilyen bringa nem lenne kompatibilis semmivel, alkatrészellátási gondok merülhetnek fel.
de ez minden újításnál igy van.
#33
Posted 2002. March 06. - 21:22
Hy!
A kardán azért nem jön be mert ez bicikli az meg kocsi
Sza szerintem maragy a láncnál.......
Na csumpy
A kardán azért nem jön be mert ez bicikli az meg kocsi
Sza szerintem maragy a láncnál.......
Na csumpy
#34
Posted 2002. March 06. - 20:48
jut eszembe még így utólag belegondolva a dologba, hogyan lehetne megoldani a nyomatékváltást egy kardános bringán. Szerintem a mostanság futó szabványok között sehogy. teljesen más felépítésû vázat kéne csinálni hozzá és szeritem nem éri meg az egész ezt a cécót
#35
Posted 2002. March 06. - 15:59
Bitecus!
Lehet, hogy tévedek, de szerintem egy motornál ami 200kg fölött van, nem számít egy-két kiló pusz súly. Persze ez lehet, hogy nem így van, de logikusnak tûnik..
üdv,
kislust
Lehet, hogy tévedek, de szerintem egy motornál ami 200kg fölött van, nem számít egy-két kiló pusz súly. Persze ez lehet, hogy nem így van, de logikusnak tûnik..
üdv,
kislust
#36
Posted 2002. March 05. - 20:45
Major: A Rohloff agyról van egy oldal a 2001 márciusi számban!
Ha mûködõképes lenne a kardános rendszer, akkor bizonyára kapható lenne egy lehetséges alternatívaként. Oka lehet annak, hogy nem így van. A múlt havi szám (2002/1) 63. oldalán középtájt az olvasható, hogy ez olyan értelmetlen dolog, mint a gumi hintõporozása, vagy az aszfaltra szánt külsõk mintázása. Erre a két dologra már kielégítõ választ kaptam, de a kardánkérdés még fennáll. Motoroknál van ilyen meghajtás (BMW), ott talán nincs terhelés és rázkódás?
Ha mûködõképes lenne a kardános rendszer, akkor bizonyára kapható lenne egy lehetséges alternatívaként. Oka lehet annak, hogy nem így van. A múlt havi szám (2002/1) 63. oldalán középtájt az olvasható, hogy ez olyan értelmetlen dolog, mint a gumi hintõporozása, vagy az aszfaltra szánt külsõk mintázása. Erre a két dologra már kielégítõ választ kaptam, de a kardánkérdés még fennáll. Motoroknál van ilyen meghajtás (BMW), ott talán nincs terhelés és rázkódás?
#37
Posted 2002. March 05. - 13:31
aztán ott van még a kiegyensúlyozás is ami bizonyos fordulatnál már fontossá válhat. PL döngetsz lefelé és szétrázza a seggedet meg a hátsó agyat meg a kereket stb. szóval szerintem baromság. túragépekre, tandemekre talán amúgy plusz súly feleslegesen.
#38
Posted 2002. March 04. - 20:50
A legtöbb baj a kardánnal az, hogy ha el akarod kerülni a törést/csavarodást/szakadást, akkor igencsak pakolni kell bele cuccot, ami meg rengeteg súly.... mondjuk lehetne karbonból csinálni, nemtom....
#39
Posted 2002. March 04. - 20:34
micsoda a rohloff???
hát DHra simán ajánlják, de hogy ugrálásra???
a kardán azért nem megy hátsórugózós gépekbe, mert az ugye fix tengelytávot követel meg...
hát DHra simán ajánlják, de hogy ugrálásra???
a kardán azért nem megy hátsórugózós gépekbe, mert az ugye fix tengelytávot követel meg...