Nem... sosem lesz vége, mert itt a kerékpárút építés alapja, hogy eltüntessék a bicikliseket az útról, .... A lényeg, hogy megmutathassák országnak, világnak hogy mennyire "törõdnek" a biciklisekkel.
Nemrég jártam Hollandiában... példát lehetne venni az ottani hozzáállásról a biciklis közlekedéssel kapcsolatban. Elmondani nem lehet, azt látni kell!
A közelmúltig, ha elsõbbség meg nem adása miatt valahol baleset történt, egyértelmûnek tûnt a helyzet: A vétkest vétkesnek tekintette a közvélemény is, a jog is, és legfeljebb enyhítõ körülményként kerültek szóba az út geometriájával, a beláthatósággal összefüggõ részletek.
Ma mit látunk?
Lassan nem is tudják a legöregebb útépítõk sem, hogy milyen egy sima, T vagy + alakú keresztezõdés mackósajttal, netán jobbkézszabállyal!
Pökömnyi kis utcákba villanyrendõrt tesznek (pl. Tarcsay-Árpád sarok), mert nem tekintik a jármûvezetõket (en bloc) képesnek arra, hogy felmérjék: védve, vagy ellenkezõleg, elsõbbségadásra kötelezve vannak-e éppen! "
Minél inkább hozzászoknak a közlekedõk ahhoz, hogy a legtöbb döntést a jelzõlámpa átveszi tõlük, annál kevésbé lesznek abban a helyzetben, hogy a megmaradó feladatokat felelõsségteljesen és idõben megoldják." Ezt nem én találtam ki, a Tudomány és közlekedés, Utak a kerékpározáshoz címû, a KEROSZ és a VCÖ (Verkehrsclub Österreich) szakértõi által összeállított tanulmányban olvasható sok, a gyõri útszervezõi gyakorlatnál sokkal korszerûbb gondolat társaságában.
Magyarország, és benne Gyõr erre a bolondériára különösen rátesz a körforgalmak erõltetésével. Az Árkádnál, Szigethy-Fehérvári utaknál a forgalom nagysága indokolja az ilyen megoldást, más tészta, hogy ezek szerintem nem körforgalmak, a bejáratuknál kirakott körforgalom tábláknak csak zavaró hatásuk van. (nem véletlen, hogy hivatalosan körgeömetriás csomópontnak hívják)
Tehát igenis, a körforgalom jó, hasznos eszköz a forgalom biztonságos kezelésére, de könyörgöm, nem mindenáron! Kétszer egysávos kis mellékutak esetében csak lassítja a forgalmat, és következetesen egyre debilebbé teszi a közlekedõket! Vagy van józan magyarázat arra, miért kell körforgalom a Révai és Jókai utak találkozásához? Elég volt néhány tragikus baleset a Nép utca és az 1-es út találkozásánál, a sajtóban -mint vonító farkascsorda- megjelent a körforgalmat hiányolók kórusa. És nyakamat rá, meg is építi a város, képes lesz egy fõút teljes forgalmát gyakorlatilag megállítani a Laposra bekanyarodók miatt (jó, a Jedlik híd megépülte után majd naponta húsz jármûvel többet számolhatunk abban az irányban).
Megbízni abban lehet, akiben megbíznak. Akit dedósként kezelnek, az hamarosan úgy is fog viselkedni, vezessen akár gépjármûvet, akár biciklit.
Sajnos az elkülönített kerékpárutak ugyanezt a kedvezõtlen tendenciát erõsítik.
El sem kell menni Hollandiába, hogy az ember lássa, milyen a jó úthálózat, bárki otthonról (tervezõirodából is) megnézheti a például Google Street View segítségével: Münchenben, Karlsruhéban az emberek képesek hagyományos keresztezõdésekben közlekedni, biciklik, autók együtt.
És nem látszanak hullahegyek a járdák szélére dobálva!