Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18557 replies to this topic

#11321
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13,648 posts
gyerekek....a monitoromban lakó bogár is megértette....

elég már

#11322
apr

apr

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 567 posts

Ha elnézitek nekem, megpróbálom összefoglalni::)

- Dugattyúkat összenyomó erõ: p
=F/A...minél nagyobb, annál nagyobb a nyomás...annál nagyobb a fékhatás, ha ez konstans, akkor a további paraméterek


Az erõ jele szerintem nem p... :)

Szóval valahogy ilyen lehet a fékezés menete nagyon leegyszerûsítve:

- Meghúzom a fékkart, ez egy viszonylag kis erõvel hat a fékkarnál lévõ kis (A1 felületû) dugattyúra, mondjuk F1-el
- Ettõl a fékcsõben lévõ folyadék nyomása p = F1 / A1 lesz
- Pascal törvpénye szerint ez a nyomás minden pontban azonos a folyadékban, tehát a féknyereg dugattyújánál is igaz, hogy p = F2 / A2 (ahol A2 a féknyereg dugattyú folyadékkal érintkezõ felülete)
- Vagyis a féknyereg dugattyúja F2 = F1 * A2 / A1 erõvel hat a fékbetétre, ami erõ az egyszál ujjunk erejének a megsokszorozása így.
- A súrlódási erõ Fs = súrlódási tényezõ * F2 - ami a lassításért felelõs - nem függ a fékbetét felületétõl

#11323
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13,648 posts
csak nem arra fáj a fogad? :)

#11324
koca

koca

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5,107 posts
az slx féknyereg az már monobodys igaz? :chin:

#11325
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13,648 posts
azért a code elég durva....

talán egy xt-vel járnál igazán jól...

#11326
rbalint88

rbalint88

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,387 posts

nem tudom mennyit er, de ha az elobb meg az XTR-en gondolkodtal, akkor nem fogod most egy kicsit tulvallalni magad a COde-dal?


inkább több legyen, mint kevesebb:D és codehoz valószínû elég lesz a 160as tárcsa
xtr az utolsó lehetõség volt kb, csak volt ócóé elsõ hátsó

#11327
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
nem tudom mennyit er, de ha az elobb meg az XTR-en gondolkodtal, akkor nem fogod most egy kicsit tulvallalni magad a COde-dal?
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#11328
rbalint88

rbalint88

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,387 posts

...és mikor ezeket a dolgokat én mondom, senki nem akarja elhinni... :)

rbalint: néz be az apróba (aláírásom). ;)


köszi, közben megoldottam:) boltolok valszeg egy code-ot. 20at megér az el caminon felül vagy sem?

#11329
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,169 posts

ami viszont mostanaban megmozgatta a fantaziamat, az a Magura. 2 nap alatt talalkoztam egy MArta SL-el es egy Louise-zal, es mindakettonek ugyanaz a karbon fekkarja volt. probalgattam, es kenyelmes. Es mind2 fek baromira harap. Es azt tudom hogy a a Marta SL az egyik legkonnyebb fek a piacon. [a hope mini pro a legkonnyebb, de olyat nem vennek, nem birja a sarat]


...és mikor ezeket a dolgokat én mondom, senki nem akarja elhinni... :)

rbalint: néz be az apróba (aláírásom). ;)

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#11330
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
nekem most a Yetin 08 XT van, es ha megegyszer valasztanek nem biztos hogy ilyet vennek. Inkabb SLX-et. vagy XTR-t. De nekem csak az shimano fekek jonnek be igazan. mint a gianton levo LX, normal fekkarral. legjobb.

Volt Juicy5-om, az is jo volt, csak mindig volt egy kis hianyerzetem :) nem shimano na. :)

KCNC-t meg kepen se lattm nemhogy eloben :)

ami viszont mostanaban megmozgatta a fantaziamat, az a Magura. 2 nap alatt talalkoztam egy MArta SL-el es egy Louise-zal, es mindakettonek ugyanaz a karbon fekkarja volt. probalgattam, es kenyelmes. Es mind2 fek baromira harap. Es azt tudom hogy a a Marta SL az egyik legkonnyebb fek a piacon. [a hope mini pro a legkonnyebb, de olyat nem vennek, nem birja a sarat]
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#11331
rbalint88

rbalint88

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,387 posts

elvileg jo lehet. DH-zast nem szereti, a nehez kereket, meg a hosszu fekezeseket nagy lejtokon. Magyarorszagon szerintem nem alkalmas a domborzat arra hogy megsusd. De amugy nem toleralja nagyon jol a meleget.

en pedig ma is megallapitottam hogy rohadt jo az LX fekem. egy ujjal blokkol akarhol akarmikor. majdnem hogy veszelyes :D


Értelek. Tehát necces a dolog. Ti ott a nagy Angliában KCNC tárcsafékkel találkoztatok? Ha igen, milyen?
A további lehetõségek: marad az El Camino, csak kap nagyobb tárcsát, Xt, fék '08, Juicy 5-7, Stroker Trail, Mag Plus, na meg ugye a KCNC.
Lehetõség szerint olyan, ami 180/160 tárcsával megfog 75-80 kilót. Adagolhatóság nem annyira szempont:D

#11332
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
elvileg jo lehet. DH-zast nem szereti, a nehez kereket, meg a hosszu fekezeseket nagy lejtokon. Magyarorszagon szerintem nem alkalmas a domborzat arra hogy megsusd. De amugy nem toleralja nagyon jol a meleget.

en pedig ma is megallapitottam hogy rohadt jo az LX fekem. egy ujjal blokkol akarhol akarmikor. majdnem hogy veszelyes :D
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#11333
rbalint88

rbalint88

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,387 posts
xtr fék (még a szépszürke) AM felhasználásra mennyire alkalmas, illetve kb 75-80 kilóhoz mekkora tárcsa kell elõre (hátra adott a 160, nagyobb nem fér a vázba)?

#11334
prof8

prof8

    vendég

  • fórumtag
  • 181 posts
Annyira örül a szívem, hogy ilyen jó kis elméleti okulásban vettünk részt mindannyian :D

#11335
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11,799 posts
Na, most már tudományosan is alá van támasztva. :) Utólagos engedelmeddel bepötyintettem a végére néhány szót, ami által remekül kereshetõvé válik a post.

"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"



#11336
cresa64

cresa64

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts

az Mû nem?görög abc


:D ...ilyenért néhány elõadó hirtelen felindulásból biztos buktatna...de szerintem félrenyomtam.:)

#11337
DéBé

DéBé

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,716 posts

- Súrlódási tényezõ: nû
[/COLOR]


az Mû nem?görög abc

#11338
cresa64

cresa64

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts
Kis kiegészítés (fõként a súrlódási tényezõ és a hõmérséklet tekintetében): egyezményesen nem jelenteném ki, hogy a súrlódási tényezõ a hõm. emelkedésével csökken, mert ez csak bizonyos intervallumban és paraméterek között érvényes, valamint rengeteg tényezõ befolyásolja, amiket talán jól szemléltet a következõ összefoglalás:
http://www.ronakft.hu/info.htm

#11339
cresa64

cresa64

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts
Ha elnézitek nekem, megpróbálom összefoglalni::)

- Dugattyúkat összenyomó erõ: p
=F/A...minél nagyobb, annál nagyobb a nyomás...annál nagyobb a fékhatás, ha ez konstans, akkor a további paraméterek
- Betétek nagysága: A
Tény, hogy minél kisebb a felület (A) annál nagyobb a nyomás, de mint lentebb már említve lett, egy tûhegy irdatlan hamar elkopna, és a megengedett felületi nyomás is nagyobb lenne, mint amit az anyagok elbirnak...ergo a tû belekarcolna a tárcsába és elégne a hegye a súrlódás közben keletkezett hõtõl...így tehát a betét és a tárcsa anyagának függvényében van egy minimális felület, ami elég a fékhatáshoz, és a fent említett okok miatt a felületi nyomás is megfelelõ...A felület nagyságával arányosan a betét hõleadó felülete is növekszik, ezáltal kevésbé melegszik a rendszer, ami ugyebár a súrlódási tényezõt csökkenti
- Súrlódási tényezõ: nû
Anyagpárosítás (bevált és standard anyagok), hõmérséklet (fentebb), felületi érdesség (ezért köszörülik fel a tárcsát betét cserekor motoroknál) és geometria (párhuzamos felületek) függõ
- Erõkar a fékezõ nyomatékban: M=F*k
Ugyanazt a mozgási energiát (lendületet/sebességet/tömeget...ahogy tetszik) nagyobb karon kisebb erõvel lehet megfogni...160,180,203-as tárcsák...vagy ugyanakkora erõvel nagyobb karon nagyobb fékezõ nyomatékot lehet biztosítani...







Fékerõ, fékhatás, fékpofa felület, nagysága

#11340
koca

koca

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5,107 posts
bódotttáááá ;)