Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
17981 hozzászólás a témában

#41
Szines Géza

Szines Géza

    újonc

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás

Azért ennyire nem misztikus dolog egy féklégtelenítés! Jómagam alulról szoktam egy fecskendővel "átmosni" a rendszert. Azzal tulajdonképp légtelenítem is. Persze ki szoktam próbálni a javasolt varázsérintéseket is, csak hogy biztos legyek a dolgomban.

Említetted hogy szivárog a folyadék. Nos ez lesz a fő probléma! Ahol kijön a lötty, ott bemegy a levegő!

Ez törvényszerű. Elsősorban ott kell keresni a hibát.

 

Továbbá; tudom javasolni, (Ha nagyon szerelgetős kedved van!) a nyereg szétszedését, mert előfordulhat, hogy eltörött a dugattyú. Nem elég belenézni és szemrevételezni, ki kell szedni a helyéről és kézzel megnyomorgatni. Ha egy hajszál(nál sokkal vékonyabb) repedés van rajta, akkor a kezedben ketté is törik! Ezt a saját példámból tudom! Sajnos ez azzal is jár, hogy komplett új nyerget kell venni, mert a Shimano-nak nem éri meg 300 forintos kerámia dugattyúkat árulni! Vagy bekuncsorogsz egy szerelőhöz, jól megszeretgeted, hátha ad egyet jutányos áron.

 

Nekem is ilyen fékem van!



#42
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.258 hozzászólás

 

Ugyanilyen XT fékem van. Egyszer megpróbáltam ezt a légtelenítést, amit a shimano ajánl ebben a pdf-ben, csak rosszabb lett. Nem is értettem, hogy lehetne ezt egyedül véghez vinni, főleg a hátsó féknél. Máskor inkább leszereltem a féket, s aránylag kiegyenesített csővel légtelenítettem, de csak a fékkarra csavartam rá a tartályt. A fékkart magasabban rögzítettem, mint a nyerget, majd ütögettem és mozgattam, hogy a buborékok felszálljanak a fékkarhoz, meg húzogattam a fékkart. Jobb lett, legalább nem esett be a fékkar felemelt elsőkerékkel, például liftben tűnt fel ez. De lejtőn továbbra is változik a nyomáspont, szóval még mindig levegős.

 

Már arra gondoltam, hogy túlhúztam a fékkarnál lévő roppantógyűrűt, mert a cső fékkar felőli becsatlakozásnál van egy pici fékfolyadék. Próbáltam kitörölni onnan, de nem úgy tűnt, hogy sikerült volna, mert nem tudtam ronggyal vagy papírtörlővel felitatni, vagy pedig újra odafolyik. Másik amire gondoltam, hogy dugattyúnál már túl retkes a tömítés, és valahogy ott kerülhet be a levegő. Nem volt még kedvem szétszedni, de annyira nem nehéz: orums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html#post10305271

 

Az elsővel nincs ilyen gondom, pedig annak a csövéből is vágtam. Új roppantógyűrűket használtam, nem a régiket.

Nekem hibátlan lett a hátsó, e szerint végeztem el: https://www.youtube....h?v=9ZYmW8i8TWQ



#43
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

 

Ugyanilyen XT fékem van. Egyszer megpróbáltam ezt a légtelenítést, amit a shimano ajánl ebben a pdf-ben, csak rosszabb lett. Nem is értettem, hogy lehetne ezt egyedül véghez vinni, főleg a hátsó féknél. Máskor inkább leszereltem a féket, s aránylag kiegyenesített csővel légtelenítettem, de csak a fékkarra csavartam rá a tartályt. A fékkart magasabban rögzítettem, mint a nyerget, majd ütögettem és mozgattam, hogy a buborékok felszálljanak a fékkarhoz, meg húzogattam a fékkart. Jobb lett, legalább nem esett be a fékkar felemelt elsőkerékkel, például liftben tűnt fel ez. De lejtőn továbbra is változik a nyomáspont, szóval még mindig levegős.

 

Már arra gondoltam, hogy túlhúztam a fékkarnál lévő roppantógyűrűt, mert a cső fékkar felőli becsatlakozásnál van egy pici fékfolyadék. Próbáltam kitörölni onnan, de nem úgy tűnt, hogy sikerült volna, mert nem tudtam ronggyal vagy papírtörlővel felitatni, vagy pedig újra odafolyik. Másik amire gondoltam, hogy dugattyúnál már túl retkes a tömítés, és valahogy ott kerülhet be a levegő. Nem volt még kedvem szétszedni, de annyira nem nehéz: orums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html#post10305271

 

Az elsővel nincs ilyen gondom, pedig annak a csövéből is vágtam. Új roppantógyűrűket használtam, nem a régiket.

 

A roppantógyűrűre én is gondoltam, bár újkorában volt rövidítve a fékcső (ha jól emlékszem, de lehet gyári). Nekem semmi szivárgás és eddig minden roppantógyűrűm jól sikerült. Az olajnak nem kell szivárognia, hogy levegőt szívjon, ezért a roppantógyűrűt nem zárhatom ki, de kicsi esélyét látom. Inkább a "főfékhengerre" gondolok vagy a tartály tömítésére.

 

A fékkar javítás inkább téli projekt nálam, ha lesz türelmem nekiállni. Most inkább már mennék, de életveszélyes fékkel nem.

 

Elfelejtettem írni, hogy leszerelt fékkel, teljesen függőleges fékcsővel csináltam. Több éven át több féken, többször megcsináltam ezt a procedúrát. Ennél a féknél, kivételesen (mivel a pumpálásra nagy mennyiségű levegő került a rendszerbe) másképp fejeztem be a légtelenítést. Fékkar behúzás nélkül a féknyeregből a tartályba nyomtam olajat (először vízszintes tartállyal, majd 30 fokos szögben előre, hátra döntve a tartályt). Aztán a tartályból a féknyeregbe engedtem bőségesen olajat, amíg nem jött levegő, néha elzárva, újra megnyitva a szelepet. A végén elzárt szeleppel sokszor meghúzkodtam a fékkart, vízszintesen beállítva és 30 fokos szögben hátra-előre döntés között váltogatva a tartály pozícióját. Közben szorgalmasan kocogtattam a fékkart, a fékcsövet és a féknyerget.

 

Szerintem nem normális, hogy a fékkarnál szív, de ezt jobb lenne ha megszakértené valaki.


freddyke módosította - 2017. május 17. - 00:59


#44
blash

blash

    vendég

  • fórumtag
  • 463 hozzászólás


Adott egy Shimano BR-M785 első tárcsafék, kb. 2 éves, sosem tapasztaltam vele problémát. Olaj frissítés céljából a Shimano utasításai szerint légtelenítettem (nem először és nem ezt az egyetlen féket):

SI-0061A-002-HUN_v1_m56577569830688964.pdf

 

Ugyanilyen XT fékem van. Egyszer megpróbáltam ezt a légtelenítést, amit a shimano ajánl ebben a pdf-ben, csak rosszabb lett. Nem is értettem, hogy lehetne ezt egyedül véghez vinni, főleg a hátsó féknél. Máskor inkább leszereltem a féket, s aránylag kiegyenesített csővel légtelenítettem, de csak a fékkarra csavartam rá a tartályt. A fékkart magasabban rögzítettem, mint a nyerget, majd ütögettem és mozgattam, hogy a buborékok felszálljanak a fékkarhoz, meg húzogattam a fékkart. Jobb lett, legalább nem esett be a fékkar felemelt elsőkerékkel, például liftben tűnt fel ez. De lejtőn továbbra is változik a nyomáspont, szóval még mindig levegős.

 

Már arra gondoltam, hogy túlhúztam a fékkarnál lévő roppantógyűrűt, mert a cső fékkar felőli becsatlakozásnál van egy pici fékfolyadék. Próbáltam kitörölni onnan, de nem úgy tűnt, hogy sikerült volna, mert nem tudtam ronggyal vagy papírtörlővel felitatni, vagy pedig újra odafolyik. Másik amire gondoltam, hogy dugattyúnál már túl retkes a tömítés, és valahogy ott kerülhet be a levegő. Nem volt még kedvem szétszedni, de annyira nem nehéz: orums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html#post10305271

 

Az elsővel nincs ilyen gondom, pedig annak a csövéből is vágtam. Új roppantógyűrűket használtam, nem a régiket.



#45
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Adott egy Shimano BR-M785 első tárcsafék, kb. 2 éves, sosem tapasztaltam vele problémát. Olaj frissítés céljából a Shimano utasításai szerint légtelenítettem (nem először és nem ezt az egyetlen féket):

http://bike.shimano....69830688964.pdf

 

A 7. pontnál megkértem valakit, aki húzza a fékkart miközben gyors egymásutánban nyitogatom a szelepet. A leírásban szereplő 3-4-nél többször végeztem el. Kb. 6-8 után elkezdett jönni levegő, tovább ismételve egyre több, amíg végül csíkban okádta az apró vagy óriás légbuborékokat. A tölcsérben végig volt olaj, folyamatosan után volt töltve. Talán egy deci vagy több olajat is átnyomtam így, megállíthatatlanul okádta a levegőt. Előtte sem lehetett benne túl sok levegő, ezért egyértelmű, hogy szív. A karnál, mert idő kell neki, amíg leér. Levettem a tartály fedelét, az alatta levő fémlemezt, ami alatt a tömítések vannak. Makulátlan állapotú minden tömítés. Összeraktam, megismételtem (figyelve arra, hogy a kar finoman volt húzva) ugyanez lett. Ha a 7 . pontnál 3-4x van meghúzva a kar (a leírás szerint), nincs ideje a levegőnek leérni, és a 8. pontnál jönnek ki nagy buborékok felfelé, de nem sok.

 

Saját belátásom szerint a zárt rendszer (amíg a tartályban van olaj), nem szívhatna levegőt. Vagy normális ez a jelenség és nem szabadna 3-4-nél többször behúzni a kart?



#46
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 hozzászólás

Szerintem az adapterből kaptak le 2 mm-t. Mivel 185mm-re volt kialakítva a váz. (kb valahogy így volt a story)

Gondolom az Avid 185mm és a Shimano 180mm közti 5mm kb fele elég volt lecsiszolni, hogy jó legyen.

Igen teljesen jól látod, természetesen az adapterből kapták le a 2mm-t! 



#47
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.011 hozzászólás

Szerintem az adapterből kaptak le 2 mm-t. Mivel 185mm-re volt kialakítva a váz. (kb valahogy így volt a story)

Gondolom az Avid 185mm és a Shimano 180mm közti 5mm kb fele elég volt lecsiszolni, hogy jó legyen.


Marci

#48
blash

blash

    vendég

  • fórumtag
  • 463 hozzászólás

Láss csodát elkészült! Lekaptak 2 mm-t egy 180-203-as első tárcsából és pik pakk felpattant! :)

 

Most a tarcsabol vagy az alatetbol? Nem ertem ezt a "180-203-as" tarcsat, most akkor mekkora? 180 vagy 203 mm atmeroju? Meg miert pont elso?



#49
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 hozzászólás

Láss csodát elkészült! Lekaptak 2mm egy 180-203-as első tárcsából és pik pakk felpattant! :)



#50
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 hozzászólás

Paul Viti, Visszatenném én, de a 160-as tárcsám a shimanó táblázata alapján olyan vékonyra van kopva hogy én már angyalként szállok a mennybe a sajátos 117 kilómmal! (Csak hogy a másik kérdésedre is megadjam a választ!) Egyébként a 160-as tárcsámhoz használt alátétezést lebontották a gépről, úgyhogy eggyelőre várjuk a messiást, de azt az ígéretet kaptam hogy bármi lesz a hétvégén amikor versenyzek indulhatok ezel a géppel! Kiváncsian várom!



#51
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.011 hozzászólás

De sikerült

Azt vettem le hogy már 2011ben is volt ez a jelenség. Pont úgy, mint ami a 25ös hozzászólás videójában van, az a hang van nálam is.


marton módosította - 2017. március 27. - 23:00

Marci

#52
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.988 hozzászólás

De azt sem hiszem, hogy csak az én és a haverom kerekén fordult ez először elő a világtörténelemben.

látom nem sikerült rákattintanod a linkre ;)


Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#53
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.011 hozzászólás

Akkor megválaszoltad magadnak.

#24-es post itt: http://forums.mtbr.c...ad.php?t=710730

Mivel más válasz nem kaptam, nem tudom másként értékelni a helyzetet.

De azt sem hiszem, hogy csak az én és a haverom kerekén fordult ez először elő a világtörténelemben.


Marci

#54
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.988 hozzászólás

...
Ez ilyen és kész.

Akkor megválaszoltad magadnak.

#24-es post itt: http://forums.mtbr.c...ad.php?t=710730
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#55
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.011 hozzászólás

Szerintem nem mozoghat! 40 Nm-el kell meghúzni a rögzítőtárcsát, nem lehet, hogy nincs rendesen meghúzva?

Meg van tépve rendesen.

Attól, hogy oldalról szorítasz valamit, attól még előre-hátra ficereghet kicsit. Szerintem ezt a pattogást hallani, hogy mozog a rögzítő mellett a tárcsa. Nyilván tized mm-ről beszélünk.

Mondom, Fulcrum keréken is ugyan az a lötyögés és hang.

Ez ilyen és kész.


Marci

#56
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.258 hozzászólás

Van gyártási szórás, leginkább az agyak között szerintem, Mavic SLR agyról le kellett feszegetni.



#57
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.988 hozzászólás

Szerintem nem mozoghat! 40 Nm-el kell meghúzni a rögzítőtárcsát, nem lehet, hogy nincs rendesen meghúzva?


Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#58
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.011 hozzászólás

Az ismert jelenség, hogy a CenterLock tárcsa "lötyög" az agyon ?

Tehát mikor felrakod, nem passzentos, hanem kicsit lehet rajta mozgatni előre-hátra. Ezen nem segít, hogy oldalról rászorítja a rögzítő gyűrű. És fékezéskor ad egy kis pattogó hangot.

Nekem DT agyon van Shimano tárcsa de haver Fulcrum kerekén is ugyan ez a helyzet. A régi kerekemen XT agy volt, azon nem nagyon volt ez érezhető.

Lehet ez ellen valamit tenni ? Vagy sz@rjam le, ez ilyen és kész ?

 


Marci

#59
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 20.793 hozzászólás

Mint kiderült volt is ilyen adapterem amit linkeltel, csak az avidhoz, ami kupos csészés történet, és a shimano meg valahogy más! A nagykereskedő aztmondta hatsóba ilyen a shimanohoz nincs és ezt több helyről is mondták, ráadásnak a váz lévén specialized és ők úgy gondolkodtak alapon sram\avid kompatibilis, igy amikor felraktak rá a shimano első 180-203 as adapteret, kb 2 mm el feljebb ment a fék mint a tárcsa! Jelenleg ott állunk, hogy a szerviz lecsiszoltatja az adaptert hogy jo legyen! Hangsúlyozom én ehhez rohadtul nem értek csak szopo amikor egy 3000 ft os alkatrész miatt nem tudom használni a gépet!

hát most vagy nem tudom vizuálni a készüléket vagy nem tudom. de elvileg abban a cuccban 76 féle alátét van amivel ki kéne adnia az ívet....


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#60
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.988 hozzászólás

...szopo amikor egy 3000 ft os alkatrész miatt nem tudom használni a gépet!

Tedd vissza addig a 160-ast... korábban írtad, hogy a 26-oson 4-5x ilyen jól fog... ott más gond is lesz, ekkora különbség nem lehet.

 

Hátra 160-as nem tudom hol nem elég itthon, hacsak nem vagy mázsa felett...


Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.