Sziasztok!
Nem tisztem védeni Lompi barátomat, de mielõtt bármilyen öncélú vitába keveredne vagy keverednétek, érdemes utána járni a kerékpár fejlõdés történetének. Fekvõ vagy fotelbringák már a kerékpározás hajnalán megjelentek. Az általam fellelt legkorábbi dagerotipia 1896-ban készült!

Érdekes módon nem annyira a kényelem, mint inkább a sebesség hajszolása volt a fejlesztés hátterében. Már az XX. század elejétõl a fekvõk uralták a versenypályákat. A mai napig rekumbensek tartják az összes sebességi rekordot. Bármennyire is furcsán hangzik, de ez lett az elterjedésük gátja is.
A szembetûnõ sebességkülönbség miatt kitiltották õket a versenypályákról és a "hagyományos" kerékpárok fejlesztését szigorú korlátok közé zárták.

Itt elsõsorban az országúti kerékpárokról és versenyekrõl lehet szó, hiszen Tom Ritchey és a montain bike még egy távoli jövõ...

A road bike vázak fejlesztése megtorpant és az alapanyagokra és alkatrészek fejlesztésére szûkült. Az elmúlt évtizedekben is sok olyan fejlesztés volt, ami mind a légellenállás csökkentését szolgálta, de rövid idõn belül leszabályozták vagy tiltották. A jelszó a technikai dopping! Ha megnézitek a fenti fotót, ami 1933-ban készült(!), láthatjátok mennyit fejlõdtek az országúti vázak napjainkig. Higyjétek el, ötlet volt bõven! E közben a rekuk korlátok nélkül fejlõdtek... A kereskedelem segítõje a versenysport, ezért a fiatalok mindig azokat (vagy azokra hasonlító) gépeket szerettek volna, amit az újságban és a filmeken láttak. A Tour, a Mille, Giro gyõztesei nemzeti hõsök voltak.
Publicitás hiányában a fekvõbringák egy szûk réteg gépei voltak. A kis szériás gyártás sem kedvezett az árnak. Ilyen szempontból elismerésre méltó Lompi tevékenysége, aki elérhetõ közelségbe hozta a "plebs" számára a rekumbens élményét.
Ismerek pár embert, aki élsportolói múlttal, Európa és világbajnoki eredményekkel, most már 40-50-60 évesen egy fekvõn tapossa a pedált, fiatalokat megszégyenítõ teljesítményeket produkálva.
Egy példát had említsek!
Karlowitz "PUPU" Kristóf Prágából "egyfenékkel" gurult Budapestre, mindezt hatvanvalahány évesen.
Nézzük a mountain bike kialakulását, de ezt már csak röviden. 1970 a pontos születési dátum, tavaly volt 40 éves! Felköszöntöttétek? A monti is hozta magával az országútitól örökölt korlátokat, de szépen lassan levetkõzte, ezért rohamos fejlõdésnek és osztódásnak indult.
A leírtakkal kapcsolatban sok mindent nem említenék ezzel kapcsolatban, hiszen olyan speciális igényekre jött létre, ami nem igazán közös a rekumbensekével.
Több stílus és több gép létezik, mindenki megtalálja a magáét. Ostobaság lenne ezek közül egyet a pajzsra emelni, hogy ez az egyetlen és üdvözítõ. Olvassatok, tájékozódjatok abból nem lehet baj...

Talán még annyit érdemes megjegyeznem...