Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Teleszkópok - általános eszmecsere

- - - - -

  • Lezárt topik Lezárt topik
16970 hozzászólás a témában

#16801
Ras

Ras

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.021 hozzászólás
Zõd én meg hiába jártatom a szám... jóvan ezt majd létráson megbeszéljük... ;D

#16802
Zöld

Zöld

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 579 hozzászólás
Jorus ez a leírás egy doktori címhez is elég lenne!  ;)Ma Tiszteletbeli és Virtuális TelóProfesszorrá váltál!  ;D  
Nagyon köszi az infókat nagyon sokat tanultam belõle!
Az külön tetszett, hogy elolvastad, hogy nekem mire kell a teló és az esetleges cseréhez sem mindjárt a legdrágábbat ajánlottad!

Gabo neked is köszi!

Zöld akinek most fülig ér a szája   ;D ;D ;D ;D ;D

#16803
Ras

Ras

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.021 hozzászólás
hát igen... az a 2000es sem rossz sztem...
mopndjuk nekem az az Óriási problémám hogy alapméretes menetes nyak kellene...
olyantosat meg már évek óta nem gyártanak...  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

#16804
Gabo

Gabo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 255 hozzászólás
A Blue Cet-ben nekem 63e volt néhány hete. 50e körül a 2000-es változatot vesztegetik.
Egyébként egyet értek, az olcsóbb telok között a MOZO cuccai nem tünnek rossznak.

#16805
Ras

Ras

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.021 hozzászólás
hát az egy jó vella nem tom asszem 50 körüli áron adják így akcióban?
de azért ez a MOZO XMO 3.0SA sem tûnik rossznak a Cseke honlapján és a http://ridemozo.com on is találni róluk infókat...

#16806
Gabo

Gabo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 255 hozzászólás
Bocsi, kicsit figyelmetlen voltam. Korrigálom. :)
Természetesen Judy XC-re gondoltam. Abból is leginkább a 2001-es verzióra. Kicsit bizalmatlan vagyok az Air Assistel szemben.  :-/

#16807
Ras

Ras

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.021 hozzászólás
fentebb a Mozo telókról beszéltem...
Gabo a Judy XCre gondolsz?

#16808
Ras

Ras

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.021 hozzászólás
ami a mostani Bikkmakkban volt elég ütõs fajta cuc lehet, de én a cseke honlapon láttam egy rugó/elasztomer+levegõ csillapításút... ami egy 20assal még olcsóbb és az is fafának tûnik :)

#16809
Gabo

Gabo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 255 hozzászólás
Zöldfülû:
A teloknál a legelnyûhetetlenebb rendszer a sima acélrugós rendszer. Itt a rugózó elem, nem fárad el, nem érzékeny az idõjárásra, ellentétben a levegõs vagy elasztomeres rendszerekkel. Ráadásul a jobb telokhoz nem jelent gondot a súlyodhoz passzoló rugókészlet beszerzése sem. Viszont csillapítás nélkül csak késlelteti a terep okozta rúgásokat és lényegében csak pattognál rajta, mint a prérifarkas mikor a gyalogkakukkot üldözte. A csillapítás a teló összenyomódása utáni visszautat, a kirugózást lassítja.
Az olajcsillapítások közül a legelõnyösebb talán a nyílt olajfürdõs rendszer. Ennél a villa alsó szára lényegében fel van töltve olajjal, ami folyamatosan keni a belsõ alkatrészeket illetve a becsúszószárakat. Egyenletes, finom mozgást biztosít kirugózáskor. A bejáratás és az elsõ olajcsere után különösebb karbantartás nem igazán igényel. Az olaj sûrûbbre/hígabbra cserélésével a csillapítás karakterisztikája változtatható. Hátránya a kicsit jelentõsebb súly. A szigetelõ gyûrûk sérülése esetén az olaj elfolyhat a teloból. Ez elméletben a gyûrûk cseréjével orvosolható.
A levegõs csillapítás ugyan úgy, mint a levegõs rugózás érzékeny a kinti hõmérsékletre. Az olcsóbb teloknál a rosszabb szigetelések miatt a levegõ elszökhet. Az elõzõ okból adódóan több kevesebb rendszerességgel a telo légnyomását állítgatni kell. Nem olyan finom a mozgása a hozzáértõk szerint, mint az olajos rendszereké.
Az acélrugó-olaj csillapításos telok ára 60-70 körül mozog, a Marzocchik ennél drágábbak. Véleményem szerint ebben a kategóriában a legjobb választás a Rock Shox Judy XC.
Ha telot akarsz venni, szerintem használd ki, hogy most még akciósan hozzá tudsz jutni a tavalyi modellekhez.

#16810
Paraferee

Paraferee

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.001 hozzászólás
Jorus kollega verhetetlenül jól leírta... Én is rákattantam gyorsan, és habzsoltam be az infókat...  ;)

Z: esetleg egy MOZO teló?  ::)

Pf...

#16811
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11.799 hozzászólás
A cserérõl annyit, hogy marathonra és nem vérgramm CC-re megfelelõ a Gamma EL. Ha már cserélsz, akkor nézd meg, hogy lehetõség szerint ne Tornado légpatronos legyen (gyengus), és vigyázz a zárt olajpatronos csilivel is, ha kicsit jobban begyorsulsz lefelé, mert az meg durrog.  ;)
Optimális választás lehet az RST új kommersz telóinak egyike. (Ezeket megtalálod a BikkMaghoz nejlonozott Lánc Katalógusban.) Ha komolyabb összeget szánsz rá, és picit zúzni is szeretnél a késõbbiekben, akkor RS Judy. Az nyiltolajfürdõs, ergo max a tömítést meg az olajat kell idõnként cserélni.

#16812
Jorus

Jorus

    ALFAHÍM

  • globális moderátor
  • 11.799 hozzászólás
Látod, Zöld, ilyenek ezek...ha nem 100.000-es tételekrõl van szó... ;D ;D ;D

Szal kérdezted mi is az a csillapítás. Nefe:

Ez nem feltétlenül szükséges, de az optimális mûködéshez elengedhetetlen.

Egy egyszerû teleszkópos villa, amiben nincs csillapítás (rugós/elasztomeres) arra hasonlít, mikor az autóban tönkremegy a lengéscsillapító. Ekkor az autó csak nehezen lesz irányítható, fõleg kanyarokban nem kanyarodik, hanem kisodródik. Ez azért van, mert a csillapítás hiányában a kerék gyakran nincs az úttesten, magyarán pattog.

Példa (az elõzõ példa folytatása): ha gyenge rugót teszel bele és van befelé csillapítás, akkor könnyen veszi a kis akadályokat (kis ütéseket) és a nagyobb ütéseknél pedig a csillapítás megvédi a felütéstõl. Így mind a két elõnyt ki tudod használni.

A csillapítás hatásiránya lehet összenyomás/kompresszió (mikor a teleszkóp összenyomódik / befele csillapítás), és kirugózás/expanzió (mikor a teleszkóp az összenyomódás után a rugózó elem hatására visszanyeri kiindulási állapotát / kifele csillapítás). Ezek az olcsóbb típusoknál nem állíthatók. Bizonyos típusoknál pedig változó karakterisztikájúak is lehetnek. (a csillapítás mértéke függ a teleszkóp összenyomásának mértékétõl).
Példa : A csillapítás mértéke speciális szelepekkel és hornyokkal jelentõsen megnõ, mikor a villa majdnem a teljes összenyomódott. Ez akkor jó, ha el szeretnénk kerülni a villa/váz teleszkópjának a felkoppanását, vagyis teljes összenyomódását. Ez esetenként károsíthatja a teleszkópot és a kerékpár többi részét (váz) is.

Ez a hatás irány fontos a mûködés szempontjából. Egyes csillapítással rendelkezõ villáknál/vázaknál (többnyire régebbi típusok), nem mindkét irányban volt csillapítás.

Példa : Ha például egy rugóra ráütsz mondjuk kalapáccsal és a rugó végén súly is van (villa + kerék) akkor a rugó nem csak addig nyomódik össze, amíg az erõhatás (kõ ütése) tart, hanem a súly tehetetlensége miatt tovább is. Ez annál nagyobb minél nagyobb az erõhatás (gyorsabban mész). Tehát ezt csillapítani illik. Ugyanez a helyzet a kirugózásnál, itt pedig a rugó által eltárolt energia (ütés hatása) mozgatja vissza a teleszkópot. Ez szintén egy csillapítandó erõ.
Jól szemlélteti ezt, ha megfigyelsz egy lassított videót. A kerékpár/autó/motor stb. kereke néha elemelkedik a talajtól, ez persze még nem jelenti azt, hogy rossz a csillapítás, ez mindig jelentkezik, de sokkal ! kissebb mértékben, mintha nem lenne csillapítva. Vegyük példának a járdaszegélyt, mint alap akadályt (igaz ezen át kell ugrani, de ez most lényegtelen ☺ ).

Nincs semmilyen csillapítás : Nekimész az elsõ kerékkel, a kerék a szegély elhagyása után elemelkedik, feljebb mint a szegély, majd jó nagy erõvel kirúg a villa. Ezt két jó nagy ütésnek fogod érezni.

Csak kifele van csillapítás : Kerék megint elpattan, 1 ütés, de mikor visszaáll a villa akkor már szép lassan, és így a 2. ütés elmarad. (A csak befele csillapítást gyakorlatilag nem alkalmazták sehol.)

Mindkét irányba van csillapítás : Kerék nem pattan el, és a villa is lassan áll vissza, tehát mindkét ütés elmarad. Ez persze egy ideális eset, de ezt kell minél jobban megközelíteni. Ezért olyan bonyolult dolog a lengéscsillapító beállítása, mert nehéz minden feltételnek eleget tenni. Az autóknál már megvalósították az computer vezérelt csillapítást, ami a kerék mozgásának változásait észleli és ennek függvényében változtatja a csillapítást. Ezt megpróbálták egyébként a kerékpárokra is átvinni, de nem mûködött rendesen (rossz tervezés), így nem terjedt el.



#16813
Zöld

Zöld

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 579 hozzászólás
Naaa naaaaaa! De most méé? Hát senki? Vagy valaki mégis? Esetleg? Talán?? Néhány hasznos tanács?

Há ezé írtam annyit?  ;)

Z

#16814
Zöld

Zöld

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 579 hozzászólás
Üdv minden TelóProfesszornak, TelóTanársegédnek TelóTanulónak illetve mindenkinek aki jelen felsorolásban nem szerepel

Van egy RST Gamma EL telóm! A felhasználási terület túrák, maratonok! A terep nehézsége is max. annyi amennyi egy maratonon elõfordul! DS DH felhasználási terület kizárva és a jövõben sem fogok "megbolondulni"  ;D !  

Kérdésem

Nyújt annyival többet egy olaj vagy levegõcsillapítású teló, hogy érdemes lecserélni a mostanit? Ha igen akkor miben?  ???

Ha veszek akkor újat veszek és feleslegesen nem akarok kidobni 60-70-80ezer forintot! Legalábbis a Marzocchi topicban ilyen számok röpködtek!

Ja és pontosan mi is az a csillapítás?  :-[

1szómint100: Azért mert jobban néz ki nem fogok venni csak ha tényleg van értelme! (még a bringám részleteit sem fizettem ki teljesen)  :'( De már nem sok van belõle hátra!  :)

Minden véleményt várok "Teló csere?" jeligére ebbe a topicba!  ;)

Zöldfülü a mûszaki analfagamma

#16815
Dr.Stein

Dr.Stein

    vendég

  • fórumtag
  • 161 hozzászólás
Nemmintha engem személyesen érintene, de biztos van, akit mégis. Szal mit tudtok, igaz a hír, hogy az RST az Aerosával úgy kivonult kis hazánkból, hogy még a szervízre szánt alkatrészeket sem biztosítja?

#16816
b

b

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 665 hozzászólás
Ha most kéne vennem, akkor egy manitou black lenne a nyerõ metálbordó színben. Délelõtt volt szerencsém nyálatcsorgatni egy ilyennel szemben....hát lehet nagyobb élmény mint egy jó du... dorászás.
A 160ezret nem azért fizetném ilyenkor mert annyit tud, hanem ahogy kinéz az valami emberfeletti.

uff b még most is sokkolva  :o

#16817
b

b

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 665 hozzászólás
Luki érdekelne egy Z2 BAM 40ért ? a részleteket majd privátban ha szólsz.

üdv b

#16818
Luki

Luki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 515 hozzászólás
Emberek:
Valaki tud nekem a Judy TT-rõl mondani valamit? Milyen rendszerû, meg milyen élesben? Mert ezt néztem ki magamnak túrázásra meg maratonokra.
Eetleg 50 000 körül valaki tud jobbat ajánlani?

#16819
b

b

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 665 hozzászólás
Általában állatkodásra acélrugósat javasol mindenki, egy probléma lehet ha nincs csillapítás akkor nagyobb sebességnél merevvilla érzés lesz.

#16820
Gabriel.jr

Gabriel.jr

    újonc

  • fórumtag
  • 6 hozzászólás
Hello mindenki! Atolvastam a topic-ot, hasznos volt. En is most trevezem telot venni. Arban nem szeretnek nagyon elszalni - egy 70ezres kerora vicc lenne hasonlo aru teleszkopot illeszteni. Egy Magellan Craterem van es sikerult leamortizalni a merev villat, igyhat mar semmi sem all a fejlodes utjaban :). Egy kerdes fogalmazodott meg bennem olvasas kozben: Az en 78-80 kilom sok egy levegocsillapitasu telohoz? Ugyanis en szinten egy hasonlora gondoltam (RST381, oemega, gamma AET). Amit en muvelek a keroval, az surolja a CC es a "hegyrefelhegyrollemintazorult" - ennek a kategorianak nem t'om mi a neve :) - hatarat. Gyakorlatilag azt jelenti, hogy sokat turazok, de ha hegy kozelebe kerulok akkor bevadulok. Mit tanacsoltok? Elore is koszi.