Zõd én meg hiába jártatom a szám... jóvan ezt majd létráson megbeszéljük... ;D
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj
Teleszkópok - általános eszmecsere
Started by
Bikemag
, 2001. June 02. 02:46
#16801
Posted 2002. March 07. - 11:12
#16802
Posted 2002. March 07. - 11:11
Jorus ez a leírás egy doktori címhez is elég lenne! ;)Ma Tiszteletbeli és Virtuális TelóProfesszorrá váltál! ;D
Nagyon köszi az infókat nagyon sokat tanultam belõle!
Az külön tetszett, hogy elolvastad, hogy nekem mire kell a teló és az esetleges cseréhez sem mindjárt a legdrágábbat ajánlottad!
Gabo neked is köszi!
Zöld akinek most fülig ér a szája ;D ;D ;D ;D ;D
Nagyon köszi az infókat nagyon sokat tanultam belõle!
Az külön tetszett, hogy elolvastad, hogy nekem mire kell a teló és az esetleges cseréhez sem mindjárt a legdrágábbat ajánlottad!
Gabo neked is köszi!
Zöld akinek most fülig ér a szája ;D ;D ;D ;D ;D
#16803
Posted 2002. March 07. - 11:06
hát igen... az a 2000es sem rossz sztem...
mopndjuk nekem az az Óriási problémám hogy alapméretes menetes nyak kellene...
olyantosat meg már évek óta nem gyártanak... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
mopndjuk nekem az az Óriási problémám hogy alapméretes menetes nyak kellene...
olyantosat meg már évek óta nem gyártanak... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
#16804
Posted 2002. March 07. - 11:03
A Blue Cet-ben nekem 63e volt néhány hete. 50e körül a 2000-es változatot vesztegetik.
Egyébként egyet értek, az olcsóbb telok között a MOZO cuccai nem tünnek rossznak.
Egyébként egyet értek, az olcsóbb telok között a MOZO cuccai nem tünnek rossznak.
#16805
Posted 2002. March 07. - 10:55
hát az egy jó vella nem tom asszem 50 körüli áron adják így akcióban?
de azért ez a MOZO XMO 3.0SA sem tûnik rossznak a Cseke honlapján és a http://ridemozo.com on is találni róluk infókat...
de azért ez a MOZO XMO 3.0SA sem tûnik rossznak a Cseke honlapján és a http://ridemozo.com on is találni róluk infókat...
#16806
Posted 2002. March 07. - 10:48
Bocsi, kicsit figyelmetlen voltam. Korrigálom.
Természetesen Judy XC-re gondoltam. Abból is leginkább a 2001-es verzióra. Kicsit bizalmatlan vagyok az Air Assistel szemben. :-/
Természetesen Judy XC-re gondoltam. Abból is leginkább a 2001-es verzióra. Kicsit bizalmatlan vagyok az Air Assistel szemben. :-/
#16807
Posted 2002. March 07. - 10:45
#16808
Posted 2002. March 07. - 10:43
ami a mostani Bikkmakkban volt elég ütõs fajta cuc lehet, de én a cseke honlapon láttam egy rugó/elasztomer+levegõ csillapításút... ami egy 20assal még olcsóbb és az is fafának tûnik
#16809
Posted 2002. March 07. - 10:35
Zöldfülû:
A teloknál a legelnyûhetetlenebb rendszer a sima acélrugós rendszer. Itt a rugózó elem, nem fárad el, nem érzékeny az idõjárásra, ellentétben a levegõs vagy elasztomeres rendszerekkel. Ráadásul a jobb telokhoz nem jelent gondot a súlyodhoz passzoló rugókészlet beszerzése sem. Viszont csillapítás nélkül csak késlelteti a terep okozta rúgásokat és lényegében csak pattognál rajta, mint a prérifarkas mikor a gyalogkakukkot üldözte. A csillapítás a teló összenyomódása utáni visszautat, a kirugózást lassítja.
Az olajcsillapítások közül a legelõnyösebb talán a nyílt olajfürdõs rendszer. Ennél a villa alsó szára lényegében fel van töltve olajjal, ami folyamatosan keni a belsõ alkatrészeket illetve a becsúszószárakat. Egyenletes, finom mozgást biztosít kirugózáskor. A bejáratás és az elsõ olajcsere után különösebb karbantartás nem igazán igényel. Az olaj sûrûbbre/hígabbra cserélésével a csillapítás karakterisztikája változtatható. Hátránya a kicsit jelentõsebb súly. A szigetelõ gyûrûk sérülése esetén az olaj elfolyhat a teloból. Ez elméletben a gyûrûk cseréjével orvosolható.
A levegõs csillapítás ugyan úgy, mint a levegõs rugózás érzékeny a kinti hõmérsékletre. Az olcsóbb teloknál a rosszabb szigetelések miatt a levegõ elszökhet. Az elõzõ okból adódóan több kevesebb rendszerességgel a telo légnyomását állítgatni kell. Nem olyan finom a mozgása a hozzáértõk szerint, mint az olajos rendszereké.
Az acélrugó-olaj csillapításos telok ára 60-70 körül mozog, a Marzocchik ennél drágábbak. Véleményem szerint ebben a kategóriában a legjobb választás a Rock Shox Judy XC.
Ha telot akarsz venni, szerintem használd ki, hogy most még akciósan hozzá tudsz jutni a tavalyi modellekhez.
A teloknál a legelnyûhetetlenebb rendszer a sima acélrugós rendszer. Itt a rugózó elem, nem fárad el, nem érzékeny az idõjárásra, ellentétben a levegõs vagy elasztomeres rendszerekkel. Ráadásul a jobb telokhoz nem jelent gondot a súlyodhoz passzoló rugókészlet beszerzése sem. Viszont csillapítás nélkül csak késlelteti a terep okozta rúgásokat és lényegében csak pattognál rajta, mint a prérifarkas mikor a gyalogkakukkot üldözte. A csillapítás a teló összenyomódása utáni visszautat, a kirugózást lassítja.
Az olajcsillapítások közül a legelõnyösebb talán a nyílt olajfürdõs rendszer. Ennél a villa alsó szára lényegében fel van töltve olajjal, ami folyamatosan keni a belsõ alkatrészeket illetve a becsúszószárakat. Egyenletes, finom mozgást biztosít kirugózáskor. A bejáratás és az elsõ olajcsere után különösebb karbantartás nem igazán igényel. Az olaj sûrûbbre/hígabbra cserélésével a csillapítás karakterisztikája változtatható. Hátránya a kicsit jelentõsebb súly. A szigetelõ gyûrûk sérülése esetén az olaj elfolyhat a teloból. Ez elméletben a gyûrûk cseréjével orvosolható.
A levegõs csillapítás ugyan úgy, mint a levegõs rugózás érzékeny a kinti hõmérsékletre. Az olcsóbb teloknál a rosszabb szigetelések miatt a levegõ elszökhet. Az elõzõ okból adódóan több kevesebb rendszerességgel a telo légnyomását állítgatni kell. Nem olyan finom a mozgása a hozzáértõk szerint, mint az olajos rendszereké.
Az acélrugó-olaj csillapításos telok ára 60-70 körül mozog, a Marzocchik ennél drágábbak. Véleményem szerint ebben a kategóriában a legjobb választás a Rock Shox Judy XC.
Ha telot akarsz venni, szerintem használd ki, hogy most még akciósan hozzá tudsz jutni a tavalyi modellekhez.
#16810
Posted 2002. March 07. - 10:28
Jorus kollega verhetetlenül jól leírta... Én is rákattantam gyorsan, és habzsoltam be az infókat...
Z: esetleg egy MOZO teló? :
Pf...
Z: esetleg egy MOZO teló? :
Pf...
#16811
Posted 2002. March 07. - 10:22
A cserérõl annyit, hogy marathonra és nem vérgramm CC-re megfelelõ a Gamma EL. Ha már cserélsz, akkor nézd meg, hogy lehetõség szerint ne Tornado légpatronos legyen (gyengus), és vigyázz a zárt olajpatronos csilivel is, ha kicsit jobban begyorsulsz lefelé, mert az meg durrog.
Optimális választás lehet az RST új kommersz telóinak egyike. (Ezeket megtalálod a BikkMaghoz nejlonozott Lánc Katalógusban.) Ha komolyabb összeget szánsz rá, és picit zúzni is szeretnél a késõbbiekben, akkor RS Judy. Az nyiltolajfürdõs, ergo max a tömítést meg az olajat kell idõnként cserélni.
Optimális választás lehet az RST új kommersz telóinak egyike. (Ezeket megtalálod a BikkMaghoz nejlonozott Lánc Katalógusban.) Ha komolyabb összeget szánsz rá, és picit zúzni is szeretnél a késõbbiekben, akkor RS Judy. Az nyiltolajfürdõs, ergo max a tömítést meg az olajat kell idõnként cserélni.
#16812
Posted 2002. March 07. - 10:15
Látod, Zöld, ilyenek ezek...ha nem 100.000-es tételekrõl van szó... ;D ;D ;D
Szal kérdezted mi is az a csillapítás. Nefe:
Ez nem feltétlenül szükséges, de az optimális mûködéshez elengedhetetlen.
Egy egyszerû teleszkópos villa, amiben nincs csillapítás (rugós/elasztomeres) arra hasonlít, mikor az autóban tönkremegy a lengéscsillapító. Ekkor az autó csak nehezen lesz irányítható, fõleg kanyarokban nem kanyarodik, hanem kisodródik. Ez azért van, mert a csillapítás hiányában a kerék gyakran nincs az úttesten, magyarán pattog.
Példa (az elõzõ példa folytatása): ha gyenge rugót teszel bele és van befelé csillapítás, akkor könnyen veszi a kis akadályokat (kis ütéseket) és a nagyobb ütéseknél pedig a csillapítás megvédi a felütéstõl. Így mind a két elõnyt ki tudod használni.
A csillapítás hatásiránya lehet összenyomás/kompresszió (mikor a teleszkóp összenyomódik / befele csillapítás), és kirugózás/expanzió (mikor a teleszkóp az összenyomódás után a rugózó elem hatására visszanyeri kiindulási állapotát / kifele csillapítás). Ezek az olcsóbb típusoknál nem állíthatók. Bizonyos típusoknál pedig változó karakterisztikájúak is lehetnek. (a csillapítás mértéke függ a teleszkóp összenyomásának mértékétõl).
Példa : A csillapítás mértéke speciális szelepekkel és hornyokkal jelentõsen megnõ, mikor a villa majdnem a teljes összenyomódott. Ez akkor jó, ha el szeretnénk kerülni a villa/váz teleszkópjának a felkoppanását, vagyis teljes összenyomódását. Ez esetenként károsíthatja a teleszkópot és a kerékpár többi részét (váz) is.
Ez a hatás irány fontos a mûködés szempontjából. Egyes csillapítással rendelkezõ villáknál/vázaknál (többnyire régebbi típusok), nem mindkét irányban volt csillapítás.
Példa : Ha például egy rugóra ráütsz mondjuk kalapáccsal és a rugó végén súly is van (villa + kerék) akkor a rugó nem csak addig nyomódik össze, amíg az erõhatás (kõ ütése) tart, hanem a súly tehetetlensége miatt tovább is. Ez annál nagyobb minél nagyobb az erõhatás (gyorsabban mész). Tehát ezt csillapítani illik. Ugyanez a helyzet a kirugózásnál, itt pedig a rugó által eltárolt energia (ütés hatása) mozgatja vissza a teleszkópot. Ez szintén egy csillapítandó erõ.
Jól szemlélteti ezt, ha megfigyelsz egy lassított videót. A kerékpár/autó/motor stb. kereke néha elemelkedik a talajtól, ez persze még nem jelenti azt, hogy rossz a csillapítás, ez mindig jelentkezik, de sokkal ! kissebb mértékben, mintha nem lenne csillapítva. Vegyük példának a járdaszegélyt, mint alap akadályt (igaz ezen át kell ugrani, de ez most lényegtelen ☺ ).
Nincs semmilyen csillapítás : Nekimész az elsõ kerékkel, a kerék a szegély elhagyása után elemelkedik, feljebb mint a szegély, majd jó nagy erõvel kirúg a villa. Ezt két jó nagy ütésnek fogod érezni.
Csak kifele van csillapítás : Kerék megint elpattan, 1 ütés, de mikor visszaáll a villa akkor már szép lassan, és így a 2. ütés elmarad. (A csak befele csillapítást gyakorlatilag nem alkalmazták sehol.)
Mindkét irányba van csillapítás : Kerék nem pattan el, és a villa is lassan áll vissza, tehát mindkét ütés elmarad. Ez persze egy ideális eset, de ezt kell minél jobban megközelíteni. Ezért olyan bonyolult dolog a lengéscsillapító beállítása, mert nehéz minden feltételnek eleget tenni. Az autóknál már megvalósították az computer vezérelt csillapítást, ami a kerék mozgásának változásait észleli és ennek függvényében változtatja a csillapítást. Ezt megpróbálták egyébként a kerékpárokra is átvinni, de nem mûködött rendesen (rossz tervezés), így nem terjedt el.
Szal kérdezted mi is az a csillapítás. Nefe:
Ez nem feltétlenül szükséges, de az optimális mûködéshez elengedhetetlen.
Egy egyszerû teleszkópos villa, amiben nincs csillapítás (rugós/elasztomeres) arra hasonlít, mikor az autóban tönkremegy a lengéscsillapító. Ekkor az autó csak nehezen lesz irányítható, fõleg kanyarokban nem kanyarodik, hanem kisodródik. Ez azért van, mert a csillapítás hiányában a kerék gyakran nincs az úttesten, magyarán pattog.
Példa (az elõzõ példa folytatása): ha gyenge rugót teszel bele és van befelé csillapítás, akkor könnyen veszi a kis akadályokat (kis ütéseket) és a nagyobb ütéseknél pedig a csillapítás megvédi a felütéstõl. Így mind a két elõnyt ki tudod használni.
A csillapítás hatásiránya lehet összenyomás/kompresszió (mikor a teleszkóp összenyomódik / befele csillapítás), és kirugózás/expanzió (mikor a teleszkóp az összenyomódás után a rugózó elem hatására visszanyeri kiindulási állapotát / kifele csillapítás). Ezek az olcsóbb típusoknál nem állíthatók. Bizonyos típusoknál pedig változó karakterisztikájúak is lehetnek. (a csillapítás mértéke függ a teleszkóp összenyomásának mértékétõl).
Példa : A csillapítás mértéke speciális szelepekkel és hornyokkal jelentõsen megnõ, mikor a villa majdnem a teljes összenyomódott. Ez akkor jó, ha el szeretnénk kerülni a villa/váz teleszkópjának a felkoppanását, vagyis teljes összenyomódását. Ez esetenként károsíthatja a teleszkópot és a kerékpár többi részét (váz) is.
Ez a hatás irány fontos a mûködés szempontjából. Egyes csillapítással rendelkezõ villáknál/vázaknál (többnyire régebbi típusok), nem mindkét irányban volt csillapítás.
Példa : Ha például egy rugóra ráütsz mondjuk kalapáccsal és a rugó végén súly is van (villa + kerék) akkor a rugó nem csak addig nyomódik össze, amíg az erõhatás (kõ ütése) tart, hanem a súly tehetetlensége miatt tovább is. Ez annál nagyobb minél nagyobb az erõhatás (gyorsabban mész). Tehát ezt csillapítani illik. Ugyanez a helyzet a kirugózásnál, itt pedig a rugó által eltárolt energia (ütés hatása) mozgatja vissza a teleszkópot. Ez szintén egy csillapítandó erõ.
Jól szemlélteti ezt, ha megfigyelsz egy lassított videót. A kerékpár/autó/motor stb. kereke néha elemelkedik a talajtól, ez persze még nem jelenti azt, hogy rossz a csillapítás, ez mindig jelentkezik, de sokkal ! kissebb mértékben, mintha nem lenne csillapítva. Vegyük példának a járdaszegélyt, mint alap akadályt (igaz ezen át kell ugrani, de ez most lényegtelen ☺ ).
Nincs semmilyen csillapítás : Nekimész az elsõ kerékkel, a kerék a szegély elhagyása után elemelkedik, feljebb mint a szegély, majd jó nagy erõvel kirúg a villa. Ezt két jó nagy ütésnek fogod érezni.
Csak kifele van csillapítás : Kerék megint elpattan, 1 ütés, de mikor visszaáll a villa akkor már szép lassan, és így a 2. ütés elmarad. (A csak befele csillapítást gyakorlatilag nem alkalmazták sehol.)
Mindkét irányba van csillapítás : Kerék nem pattan el, és a villa is lassan áll vissza, tehát mindkét ütés elmarad. Ez persze egy ideális eset, de ezt kell minél jobban megközelíteni. Ezért olyan bonyolult dolog a lengéscsillapító beállítása, mert nehéz minden feltételnek eleget tenni. Az autóknál már megvalósították az computer vezérelt csillapítást, ami a kerék mozgásának változásait észleli és ennek függvényében változtatja a csillapítást. Ezt megpróbálták egyébként a kerékpárokra is átvinni, de nem mûködött rendesen (rossz tervezés), így nem terjedt el.
#16813
Posted 2002. March 07. - 09:47
Naaa naaaaaa! De most méé? Hát senki? Vagy valaki mégis? Esetleg? Talán?? Néhány hasznos tanács?
Há ezé írtam annyit?
Z
Há ezé írtam annyit?
Z
#16814
Posted 2002. March 05. - 16:20
Üdv minden TelóProfesszornak, TelóTanársegédnek TelóTanulónak illetve mindenkinek aki jelen felsorolásban nem szerepel
Van egy RST Gamma EL telóm! A felhasználási terület túrák, maratonok! A terep nehézsége is max. annyi amennyi egy maratonon elõfordul! DS DH felhasználási terület kizárva és a jövõben sem fogok "megbolondulni" ;D !
Kérdésem
Nyújt annyival többet egy olaj vagy levegõcsillapítású teló, hogy érdemes lecserélni a mostanit? Ha igen akkor miben? ???
Ha veszek akkor újat veszek és feleslegesen nem akarok kidobni 60-70-80ezer forintot! Legalábbis a Marzocchi topicban ilyen számok röpködtek!
Ja és pontosan mi is az a csillapítás? :-[
1szómint100: Azért mert jobban néz ki nem fogok venni csak ha tényleg van értelme! (még a bringám részleteit sem fizettem ki teljesen) :'( De már nem sok van belõle hátra!
Minden véleményt várok "Teló csere?" jeligére ebbe a topicba!
Zöldfülü a mûszaki analfagamma
Van egy RST Gamma EL telóm! A felhasználási terület túrák, maratonok! A terep nehézsége is max. annyi amennyi egy maratonon elõfordul! DS DH felhasználási terület kizárva és a jövõben sem fogok "megbolondulni" ;D !
Kérdésem
Nyújt annyival többet egy olaj vagy levegõcsillapítású teló, hogy érdemes lecserélni a mostanit? Ha igen akkor miben? ???
Ha veszek akkor újat veszek és feleslegesen nem akarok kidobni 60-70-80ezer forintot! Legalábbis a Marzocchi topicban ilyen számok röpködtek!
Ja és pontosan mi is az a csillapítás? :-[
1szómint100: Azért mert jobban néz ki nem fogok venni csak ha tényleg van értelme! (még a bringám részleteit sem fizettem ki teljesen) :'( De már nem sok van belõle hátra!
Minden véleményt várok "Teló csere?" jeligére ebbe a topicba!
Zöldfülü a mûszaki analfagamma
#16815
Posted 2002. January 21. - 19:18
Nemmintha engem személyesen érintene, de biztos van, akit mégis. Szal mit tudtok, igaz a hír, hogy az RST az Aerosával úgy kivonult kis hazánkból, hogy még a szervízre szánt alkatrészeket sem biztosítja?
#16816
Posted 2002. January 21. - 15:45
Ha most kéne vennem, akkor egy manitou black lenne a nyerõ metálbordó színben. Délelõtt volt szerencsém nyálatcsorgatni egy ilyennel szemben....hát lehet nagyobb élmény mint egy jó du... dorászás.
A 160ezret nem azért fizetném ilyenkor mert annyit tud, hanem ahogy kinéz az valami emberfeletti.
uff b még most is sokkolva
A 160ezret nem azért fizetném ilyenkor mert annyit tud, hanem ahogy kinéz az valami emberfeletti.
uff b még most is sokkolva
#16817
Posted 2002. January 21. - 11:02
#16818
Posted 2002. January 17. - 21:10
Emberek:
Valaki tud nekem a Judy TT-rõl mondani valamit? Milyen rendszerû, meg milyen élesben? Mert ezt néztem ki magamnak túrázásra meg maratonokra.
Eetleg 50 000 körül valaki tud jobbat ajánlani?
Valaki tud nekem a Judy TT-rõl mondani valamit? Milyen rendszerû, meg milyen élesben? Mert ezt néztem ki magamnak túrázásra meg maratonokra.
Eetleg 50 000 körül valaki tud jobbat ajánlani?
#16819
Posted 2002. January 17. - 20:57
Általában állatkodásra acélrugósat javasol mindenki, egy probléma lehet ha nincs csillapítás akkor nagyobb sebességnél merevvilla érzés lesz.
#16820
Posted 2002. January 17. - 20:52
Hello mindenki! Atolvastam a topic-ot, hasznos volt. En is most trevezem telot venni. Arban nem szeretnek nagyon elszalni - egy 70ezres kerora vicc lenne hasonlo aru teleszkopot illeszteni. Egy Magellan Craterem van es sikerult leamortizalni a merev villat, igyhat mar semmi sem all a fejlodes utjaban . Egy kerdes fogalmazodott meg bennem olvasas kozben: Az en 78-80 kilom sok egy levegocsillapitasu telohoz? Ugyanis en szinten egy hasonlora gondoltam (RST381, oemega, gamma AET). Amit en muvelek a keroval, az surolja a CC es a "hegyrefelhegyrollemintazorult" - ennek a kategorianak nem t'om mi a neve - hatarat. Gyakorlatilag azt jelenti, hogy sokat turazok, de ha hegy kozelebe kerulok akkor bevadulok. Mit tanacsoltok? Elore is koszi.