Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Kerékpárral a természetben - Az erdõtörvény módosítása

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
56 hozzászólás a témában

#41
Lovas_Gabi

Lovas_Gabi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.725 hozzászólás

Ez mi: pilisi parkerdõ Rt?


Igen!
Ezt találtam, illetve egy másik link is volt, de nem jött be.
Internetcímet meg csak ezt az egyet.

Illetve a budapesti erdészet internetcímei:

Központi e-mail: info@bp-erdeszet.hu
Bakon Gábor erdészetvezetõ: bakon.g@bp-erdeszet.hu

Dr. Boda Zoltán
erdõmûvelési mûszaki vezetõ
erdészetvezetõ helyettes
boda.z@bp-erdeszet.hu

#42
lensver

lensver

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.944 hozzászólás
Csucsu: azt hiszem a Sárga ösvényre gondolsz. Nos ott az erdészet végigment szerintem motoros fûrésszel (legalábbis én sok szétvagdosott fát láttam). Az egyetlen gond csak az, hogy minden levágott cuccot az ösvényre dobáltak, ezzel még járhatatlanabbá téve azt! ;D
Dicsérem az eszességüket.

#43
Csucsu

Csucsu

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 780 hozzászólás
  • LocationBudapest
Mi május elsejét a Pilisben ünnepeltük haverjaimmal. Dobogó kõ eléggé látogatott rész, de sajnálattal állapítottuk meg, hogy az erdészet még a jelölt utakat sem tisztította meg a kidõlt fáktól. Elég sûrûn le kellett szálnunk, a bringákról.

A tél már rég elmúlt és nem igen tudom elképzelni, hogy nem lehetett volna ezt megtenni, csak egy láncfûrésszel meg némi üzemanyaggal végig kellene csak sétálni és legalább a jelölt utakat szabaddá tenni.

249-es ként én is aláírtam a petíciót.

#44
lensver

lensver

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.944 hozzászólás
Ez mi: pilisi parkerdõ Rt?

#45
Lovas_Gabi

Lovas_Gabi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.725 hozzászólás
Nati!
szerintem ide kellene írnor elsõsorban:

info@pprt.hu

#46
lensver

lensver

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.944 hozzászólás

Errõl szól az alábbi, tudományos igényûnek kinézõ munka is:

http://www.imba.com/...ct_summary.html

Külön a környezetvédõk és erdészet figyelmében ajánlható.


Kár, hogy az erdészek többsége nem beszél angolul!
:D

L.Gabi, nagyon jó levelet irtál, és mi lett erre a reakció.
Tényleg jogos kérés az, hogy az erdészet tegyen rendet maga után! Én is szeretnék hasonló levelet irni a Pilisi parkerdõgazdasághoz, de vajon hova kell? Van olyan, hogy erdészeti rész, vagy valami központ. Szerintetek hova érdemes irni?

#47
lcs

lcs

    vendég

  • fórumtag
  • 160 hozzászólás
Hi

Szerencsére itt a Bükk déli részén még nem találkoztam morci erdésszel, egyszer-kétszer futottam össze eggyel. De amikor ehy más alkalommal rákérdeztem, bizony felvilágosítottak, hogy megbüntethetnek.
Namost, mi történik, hogyha én találkozom egy gyalogos erdésszel? Merthogy aligha fut utánam? Vagy rámlõ???
Egyedül az autós erdészek kaphatnak el, de akkor meg a bûzolgõ bádogdobozukból ne beszéljenek már környezetvédelemrõl.
MIndazonáltal az egész kérdés, úgy, ahogy van, jellemzõen magyar, és ez nem éppen pozitív kicsengésû ebben az esetben.

#48
Lovas_Gabi

Lovas_Gabi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.725 hozzászólás
Kicsit hosszú, de kérem, olvassátok el, érdemes:

Érdekes és tanulságos eset történt meg velem. Eddíg azért nem írtam róla,
mert vártam a reakciókat.
Összegezve. A BOON (Borsod On Line) címû lap feszegette a témát még Május
elseje alkalmából, Erdõga(rá)zdálkodás címen.

Erre írtam egy választ, amiben a jelenleg folyó erdõirtással kapcsolatban
tettem elég egyoldalú megjegyzést és hozzászólást. Ez bekerült az
Észak-Magyarország címû lapba és kiváltott egy reakciót asz Erdõgazdaság
vezetõjébõl és erdõmérnökeibõl.
A véletlen úgy hozta, hogy pont azzal az erdõmérnökkel találkoztam ,-igaz
más ügyben- aki a választ adta a hozzászólásomra. Kerekedett egy jó kis
tartalmas beszélgetés, ahol beismertem, hogy a másik oldal ismerete nélkül
egy kicsit elhamarkodottan írtam dolgokat. Viszont felvetettem, hogy lehetne
valamiféle közös cél a kerékpárosok és az erdészek között, ami mindkét fél
javára szolgálna.
A téma jó volt, mind a mai napig folyik az oda-vissza válaszolgatás, mindez
egy újság oldalain.

Legutóbbi levelemet beidézem ide:


Erdõgazdálkodással kapcsolatban volt alkalmam egy erdõmérnökkel beszélgetni
és elég érdekes dolgokat tudtam meg a jelenlegi helyzetrõl.
Korábbi levelemben a saját tapasztalatomat írtam le, megmondom öszintén, egy
kicsit talán elhamarkodottan. Nem ismertem ugyanis a másik oldalt.
Tudni kell, hogy a Természetvédelmi törvény az Erdõtörvény fölött áll olyan
szintig, hogy az Erdõgazdaságok bizonyos szempontból két tûz között, és elég
faramuci helyzetben vannak.
Ugyanis: Az Erdõtörvény meghatározza az erdõ gazdasági szerepét és a
fakitermelésre vonatkozó szabályokat. Kimondja: A kitermelt erdõk helyére új
erdõt kell telepíteni, amelyet 8 éven belül az állam részére át kell adni. A
kitermelt fákat a lehetõ legjobb feltételekkel kell értékesíteni. (a
berentei erõmû udvarán ezért van a rengeteg fa. Ugyanis állítólag korrekt
áron vásárolják föl a tüzelõanyagot.) Amennyiben az újra telepített erdõ 8
év után nem kerül átadásra, az erdõgazdaságot komoly bírsággal sújtják. A
kitermelt részeken a kerítéseket a vadak és "vademberek" miatt készítik, a
csemeték megóvása érdekében.
Véleményem szerint (a másik oldal ismeretében) a jelenlegi fakitermelési
helyeken a gépek által végzett rombolást helyre kellene állítani. A
felszántott, felvágott túrista és egyéb utakat vissza kellene állítani az
eredeti állapotába, szerintem ez jár azoknak, akik valóban kirándulni és
pihenni mennek az erdõbe.
Nem kellemes az, amikor derékig érõ keréknyomban és sárban kell átkelni a
túristának egy ilyen erdõgazdasági gépek által felvágott helyen, hogy a
jelzésen tudjuk folytatni az utunkat. Véleményem szerint ez nem nagy kérés
és feladat, mindössze a józan belátás és az egymás iránti tolerancia kérdése
és esztétikai szempontból sem mutolsó.
A másik ilyen kérdés az erdei kerékpározás kérdése.
A törvény ugye kimondja, hogy erdõben túristaúton kerékpározni nem szabad,
illetve az erdõgazdaság által kijelölt utakon szabad. Ez nálunk úgy mûködik,
hogy a kijelölt út java része aszfaltozott, másik része murvás dózerút. Egy
kezemen meg tudom számolni a számukat. Igazi terepútvonal nincs illetve akik
elég bátrak, azok a kijelölt túristaösvényen próbálnak meg hódolni a
szenvedélyüknek.
Néhány kifogás a kerékpárosok ellen a hozzá tartozó cáfolatokkal.:
1. Károsítja a természetet.
Nem hiszem, hogy egy valóban túrakerékpározásra indult ember a bicajával
nagyobb kárt okozhatna, mint egy gyalogos. Ha a túristaúton közlekedik,
(márpedíg az igazi túrista ott megy) akkor ilyen probléma nem lép föl.
2. Szemetel.
Nem igaz. Ez egy általánosított dolog, amit a vérbeli túrázók jogosan
éreznek sértõnek. Az alapfelfogás tévesen az, hogy aki az erdõbe megy , az
rombolni és szemetelni megy oda. Az igazi szemetelõ az, akik hétvégén kimegy
az böhöm autójával az erdei tisztásokra, bemegy a tisztás közepére, 10
m-nél távolabb nem megy az autótõl, bömbölteti a zenét, és eldobálja a
szemetet. hazaérve dicsekszik, hogy milyen jót kirándult. A másik szemetelõ
az, aki az otthoni szemetét autóra pakolva kiviszi az erdõbe és lerakja.
3. Zajt csap, ezzel zavarva az állatokat.
Nem hiszem, hogy egy kerékpár sokkal nagyobb zajt csapna, mint egy
gyalogos. Igaz, a mechanikus mûködés zaja valóban ott van, de ez még mindíg
elenyészõ ahhoz, amit a motorosok mûvelnek.
4. Zavarja a gyalogos túristákat.
Ez érdekes. Ugyanis a túristák egyik szabálya az, hogy a túristaösvényen a
gyalogos túristának van elsõbbsége. Én speciel köszönök is nekik, illetve
volt több alkalom, hogy megálltam beszélgetni velük, holott elõtte soha nem
találkoztunk. Én ugyanúgy túrista vagyok, mint õk, csak más túrázási módot
választottam.

Véleményem szerint a merev törvényi szabályozással egy dolgot biztosan
elérnek: A kerékpárosok ott lesznek az erdõben és ellenségként fogják
kezelni az erdészeket, természetõröket.
Javaslatom egy olyan egyeztetés, ami mindkét fél számára elõnyös.
Például:
A kerékpárosok nagyobb területet tudnak bejárni ugyanazon idõ alatt, mint a
gyalogosok, több mindent észrevesznek.
-Mondjuk az illegális fakitermelést. Egy telefonszám, vagy cím ismeretében
tudnánk segíteni az ilyenek felderítésében, felszámolásában. (Nálam mindíg
van fényképezõgép, ha túrázni megyek.) A kerékpárboltokban elhelyezettt
szórólapok sokat segíthetnek.
-Illegális szemétlerakást.

Szerintem van egy közös célunk az edõgazdasággal, amit egy kis toleranciával
és logikus gondolkodással az ellentétekbõl együttmûködéssé tudnánk
fordítani. A túrakerékpárosok nyitottak erre, mert szeretik a természetet és
védik is azt. Csak nekik lételemük a tekerés.
Megfelelõ tájékoztatással (nem arra gondolok, hogy az erdõben TILOS a
kerékpározás) és toleranciával megvédhetnénk az erdõt úgy, hogy mindkét fél
jól járna.
Mégegyszer kérem: Állítsák helyre a munkagépek által felvágott utakat és
területeket.

Üdvözlettel:

Lovas I. Gábor


#49
Skeletron

Skeletron

    vendég

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás
Nem tudom, ki hogy van vele, de én még nem láttam semmi bizonyítékát, hogy az erdei kerékpározás jobban károsítaná a környezetet, mint pl a gyalogos kirándulás. Errõl szól az alábbi, tudományos igényûnek kinézõ munka is:

http://www.imba.com/...ct_summary.html

Külön a környezetvédõk és erdészet figyelmében ajánlható.

#50
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26.354 hozzászólás
úgytudom elvileg a budai hegyekben sem teljesen legális a kerékpározás nem? (most olvastam vissza így írás közben, még idõben, szal nem)
hát KIT ÉRDEKEL.
ha nem tetszik a sok erdésznek, kapjon el... ;) mondjuk elég sok helyen voltam már, de sosem láttam egyet sem sehol...(nemcsak buda) azért van a kerékpár, hogy gyorsak legyünk, ha úgy adódik a helyzet, szal szégyen a futás, de gyors.... ;)
amíg nem tesznek lehetõvé máshol sportolási lehetõséget számomra, hát mehet a hajsza. még a városba lemenni is életveszélyes....

egyet még szeretnék kérdezni:
az erdészeknek a jogairól. milyen szinten állnak? mint rendõr, vagy mint egy bkv ellenör. szóval személyi odaadása, rendõrség megvárása, etc...?


#51
lensver

lensver

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.944 hozzászólás
Még valami. Mint ahogy fórumunk korábbi száz és száz hasábján azt már kitárgyaltuk, az erdészet sajna azt tehet az erdõben amit akar. Szerintem idõnként gusztustalan, amit mûvelnek, ahogyan széttúrják az erdei utakat, a leghatalmasabb eróziókat okozva ezáltal, letarolva több km hosszúságban egész hegyoldalakat, minek eredményeképp az egyik település (mely tiz km-re van a másiktól) simán integethet zászlóval, a másikon ezt minden akadály nélkül észreveszik, annyira simák a hegyoldalak. Mindezt a term.védelem nevében. Hát, kapják be. Nekem ez a véleményem.

Ja és amig élek tekerek, amig tekerek hegyekben tekerek, ha kell ezért börtönben is ülök, hiába tiltanak ki onnan(mármint a term.bõl) ;D Amig élek, remélek, hogy azért nem lesz ilyen csúnya a bringások helyzete soha, és szép jövõ vár.

#52
lensver

lensver

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.944 hozzászólás
Hát, egészen egy évvel ezelõtt én is ezt hittem! Aztán az erdészetnél (pilisi) és körny.védelmi minisztériumban dolgozó egy-két emberke felvilágositott engem, hogy a nemtom milyen számú törvény elõirja, hogy a bringások csak és kizárólag az arra kijelölt utakon közlekedhetnek! A pilisben ez csak és kizárólag a betonutakra vonatkozik. Én se hittem el, de aztán a törvényt is láttam.
Ami a motorosokra vonatkozik: az erdészet és környezetvédõk kicsit beszigoritottak és szoktak mostanság razziákat tartani. Ha a motorost term.védelmi területen belül kapják el, akkor százezertõl kétszázig terjedõ birságot kell fizetnie (persze ez kb). Pl. pár hónapja a Kiskunsági nemzeti parkban kaptak el tiz motorost és azok fejenként 200ezret kaptak birságnak. Állitólag (körny.véd. minisztériumból szivárgó infók alapján) egyre szorosabbra akarják vonni a motorosok körül a gyûrût. Ez a bringásokra is vonatkozik sajna, pl. tudomásom van arról, hogy egy bizonyos utat le akartak zárni, mert ott egy lepkefaj veszélyeztetve volt/van.
Attól még, hogy valamirõl nem tudunk, az igenis létezik. Mondom, én se tudtam, hisz nekem semmi közöm egy minisztériumhoz sem, de aztán lettek ismerõseim, akik bennfentesek és meséltek.

És bizony, ha te pl. valahol a János-hegy környékén zúzol lefelé egy ösvényen, vagy épp a pilisi szerpentinen tekersz fölfelé tilosban jársz, csak az erdészek még nem törõdnek ezzel.

De pont ezek miatt lenne jó egy új törvényt kierõltetni, ami más utakra is vonatkozik.
Kicsit talán zûrzavarosan fogalmaztam, de épp megyek a Jani-hegyre tekerni. ;D ;D

#53
pcycle

pcycle

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.247 hozzászólás
Hát ez így azért durva, hogy törvényszegés, biztos körülhatároltabb a dolog, mert akkor az is törvényszegés, hogy turisták járnak az erdõben? A gyalogos és kerékpáros nincs olyan élesen elválasztva, mint pl. az autósok, ld. járdák használata. Az erdészek szerintem leginkább akkor pattognak, amikor néhány mtb-s tényleg "ordasan" jár rombolva a természetet. Mert az igaz, hogy meredek lejtõkön, védett növényeket tiporva ne menjenek. De: megintcsak azt mondom a sokkal rombolóbb motorosokkal sem csinálnak sok mindent. Arról nem beszélve: a legtermészetrombolóbbak az erdõgarázdálkodók, óriási irtásokat csinálnak mindenhol, õket ki fogja büntetni??

#54
Jupiter

Jupiter

    vendég

  • fórumtag
  • 76 hozzászólás
Ez az elképzelés szép és jó, én is aláírtam, de sajnos ettõl függetlenül nem jósolok neki sok sikert. (Ne így legyen)
Szerinem a petició.hu nem a megfelelõ hely egy ilyen kezdeményezéshez.
Néztétek az egyéb kategóriát? Elég komolytalan...

#55
lensver

lensver

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.944 hozzászólás
Pcycle: ez az idézés szerintem azokra az utakra vonatkozik, ahol a természete fokozottan ki van téve a bringa "pusztito" ;D hatásának. Igy például minden egynyomvonalú ösvény ilyen, vagy az elkeritett részek.
Egyébként én is nagyon szeretném, ha születne egy olyan törvény amely kimondja, hogy legalább a kétnyomtávos erdei utakon hadd lehessen bringázni. Ilyen például a legtöbb sima szinjel, gondolok itt a S, K, P, Z jelekre. Minden háromszög, négyzet, kereszt és egyéb szûk ösvényekre vonatkozik legtöbbször, itt kocsik se járnak. Viszont a kétnyomtávúak azért is ilyen szélesek, mert erdei jármûvek közlekednek rajtuk. És akkor már mi miért ne?
Valóban ezt kéne szorgalmaznunk az erdészet felé, különben hamarosan ott találhatjuk magunkat, hogy kitiltanak az erdõbõl a tudtunk és kérdezésünk nélkül és ezt sokkal szigorúbban fogják megtenni, mint ma, amikor semmit se tesznek. Nem várom egy olyan idõ eljövetelét, amikor az erdészet hirtelen rájön, lóvét hoz a házhoz ha elkap minden bringást a természetben. Mert mi, ha elmegyünk a hegyekbe tekerni, egyelõre sajnos megszegjük a törvényt!

#56
pcycle

pcycle

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.247 hozzászólás
EGyetértek, de: mit jelent konkrétan "Magyarország erdeiben a kerékpározás csak ott legyen tiltott, ahol a természeti értékek védelme, a gyalogos turizmus ezt indokolttá teszi" kitétel, hiszen minden erdõnek természetvédelmi terület (nek kellene lennie). Az MTB valahol természetkárosító ugyan, de eltörpül a terepmotorozás és autózás mellett, elõször erre kellene törvény, és fõleg be is kellene tartatni!! És egy másik: rengeteg a magánerdõ, ezzel mi van, fõleg hogy el van kerítve még túristaként sem lehet átmenni rajta. ???

#57
Resuah

Resuah

    újonc

  • fórumtag
  • 2 hozzászólás
Kedves Kerékpáros Sporttárs!

Hosszas elõkészítõ munka után elindult a www.peticio.hu weblapon egy aláírásgyûjtés az erdõtörvény módosítása ügyében, melyben szeretnénk elérni a kerékpáros turizmus és sportolás lehetõségeinek kibõvítését. Ha szeretsz kerékpárral kirándulni, túrázni Magyarország erdeiben, kérünk Téged, rokonaidat és barátaidat kattintsatok az alábbi linkre, és aláírásotokkal támogassátok kezdeményezésünket.

Közvetlen link a petícióhoz: www.peticio.hu/?id=665

A petíció szövege:

Kerékpárral a természetben - Az erdõtörvény módosítása

Hívjuk fel a törvényhozók figyelmét és ezzel együtt kezdeményezzünk törvénymódosítást annak érdekében, hogy Magyarország erdeiben a kerékpározás csak ott legyen tiltott, ahol a természeti értékek védelme, a gyalogos turizmus ezt indokolttá teszi, illetve ahol az erdõgazdálkodó (kizárólag a munkák idejére) ideiglenes korlátozást rendel el. Az erdõtörvény egyúttal deklarálja, hogy a kerékpározók az utakat csak saját felelõsségre használják, az esetlegesen bekövetkezõ balesetért a terület tulajdonosát vagy üzemeltetõjét felelõsség nem terheli (kivéve ha a szándékosság bizonyítható).

Bármilyen kérdéssel vagy javaslattal fordulj hozzánk bizalommal, elérhetõségünket megtalálod a petíció adatainál.

Magyar Kerékpárosklub