van valakinek abban tapasztalata, hogy a 45mm átmérõjû 1,5mm falvastagságú aluméjnum csõ ugyanolyan teherbírással rendelkezik-e, mint az ugyanilyen paraméterekkel bíró acélcsõ?
Nem.
és amit még meg tudok osztani veled hiányos és megkopott tanulmányaimból...
Természetesen ez függ az anyagminõségtõl is... Vannak spec. kerékpár építésre ötvözött és gyártott (általában húzott) csövek. Pl.: Oria, Colombusz, Tange stb.. Ezek még véletlenül sem keverendõek össze a HiTen acél csövekkel vagy az acélnak már csak jóindulattal nevezhetõ tecsógazdaságos kínai izékkel.
Az alu alapanyagból azonos szilárdság eléréséhez nagyobb átmérõ és falvastagság szükséges. Ez alól kivétel a hidroforming technológia, amikor is a csöveket úgy formálják, hogy az igénybevételnek megfelelõen változik a falvastagság, a keresztmetszet és a forma is. Elméletileg ez az acél esetében is alkalmazható, de házi gyártásnál meglehetõsen nehéz a megvalósítása.
Az acél rugalmas, "jelzi" ha gond van. Általában tartós alakváltozással. Alu reped, törik. Acél csöveket védõgázas hegesztéssel érdemes kötni. A lánghoz kell "némi" tudás és tapasztalat annak érdekében, hogy "ne égesd ki belõle az anyagot". Túlhevítés során és gyors lehûlés következtében is változik az anyagszerkezet.
Az alu hegesztés drága, kevesen értenek hozzá. A gond az, hogy az alu alacsonyabb hõfokon olvad, mint a felületén lévõ alu-oxid réteg.
Alu vázzal csak akkor érdemes foglalkozni, ha van a családban szakember kellõ szakértelemmel, szabadidõvel és erre feláldozható költségkerettel.
Az elsõ vázam aluból készült...
Talán még meg is vannak a darabjai valahol. Alapanyagnak jó lehet...
