Ez a vázas dolog aranyos! Pedig próbáltam a választás során körültekintõ lenni. Ma már a mérnökök sem a régiek, mert a váz láncvilláján ott a lakk alatti matrica:
Made in California, U.S.A.
na mindegy, remélem a tartosságot legalább beigazolja a matrica.
A hajtókar müködését, behelyezését probálom vázolni. (nem vagyok egy szakzsargon, majd használom a kezemet, lábamat is)
A tengely a jobb oldali karba integrált. Magán a tengely két végén van egy felületkezelés, melyre nagyon szépen felfekszenek a csapágyak. Annyira nem szoros, hogy az áthelyezéskor szoruljon, ám amint a helyére csúszik, annyira tapad, hogy ne a tengely mozogjon a csapágyban, hanem maga a csapágy mozduljon meg. A tengely másik vége pedig rovátkolt vagy 30 egynéhány metszéssel, ám arra ügyeltek, hogy legyen egy-két vezetõ rész is, mely arra hivatott, hogy a túloldali kar csak egyféleképpen felhelyezhetõ. Így nem fordulhat elõ, hogy akár csak egy rovátkával is elcsúsz a felrakás közben. (ekkora bordázat számnál talán szabad szemmel nem is lenne látható)
A csapágyak alapból két félként szerepelnek a berakásuk miatt, azonban egy egészként kell elképzelni, köztük mûanyag, tömített távtartó rúddal. Ezt akár a még kinn lévõ tengelyre is rá lehet csúsztatni, nem fog rajta mocorogni. Ha a két csapágyat és a mûanyar rudat összetolod, akkor pont megkapod a tengelyed azon hosszát, melynek ebben kell forogni: 68 mm + 2 x 2,5 mm hézagoló a szélesebb csapágyházakhoz és a jobb oldali 2,5 mm-es csapágyházas elsõváltó hézagolója.
A csapágyakat a megfelelõ alátétek használatával be kell tekerni a vázba. Ekkor ez a belsõ mûanyag rúd összeszorul és belülrõl is tömítve van. Ennek értelmét csak abban látom, hogy magából a vázból ne jusson be a víz.
Miután a ház benn csücsül átdugható a tengely, mely egy kicsit megszorul ezeken a felületkezeléseken. Az összehuzó szerszámmal kell a két hajtókart egészen a csapágyakig behúzni, majd a bal kar két ellentétes imbuszát rögzíteni. Így a tengely forgása közben a csapágyat belülrõl, a hajtókarok pedig egy kicsit oldalról is terhelik. A pontos méretezésbõl adódóan ebbõl csak annyit veszel észre, hogy a hajtókar meg sem moccan jobb-bal irányban, azonban a futása nagyon kellemes. Az pedig számomra még most is csodálat tárgya, hogy a hüvelykujjamat simán be tudom dugni a tengelybe, a négyszöges pedig amirõl váltottam talán a kisujjammal egyezõ vastagságú.
Remélem világos?
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj
Meghajtás
Indította
Dude
, 2002. november 14. 13:08
#4321
Írta 2004. május 24. - 12:11
#4322
Írta 2004. május 24. - 10:04
szerintem az, hogy a bovdentartó szemen megtörik a bovden, az nem attól függ, hogy te építed össze, vagy gyárilag szerelik. ha a váz ilyen, akkor ez marad. taiwanon figyeltek a mérnökök :-X
más: neked ugye xt hajtókarod van. kérdés: amikor a bal kart felhúod a tengelyre, az megütközik valamin? ha igen, akkor mi garantálja, hogy a tengely nem csúszik vissza a lánctányér felöli oldalra? ha felütközik a monoblokkháznál, akkor nem súrol?
lehet, hogy gy.p.-s kérdések, de még nem láttam ilyet mûködni.
más: neked ugye xt hajtókarod van. kérdés: amikor a bal kart felhúod a tengelyre, az megütközik valamin? ha igen, akkor mi garantálja, hogy a tengely nem csúszik vissza a lánctányér felöli oldalra? ha felütközik a monoblokkháznál, akkor nem súrol?
lehet, hogy gy.p.-s kérdések, de még nem láttam ilyet mûködni.
#4323
Írta 2004. május 24. - 09:45
Nos köszönöm a válaszokat!
A középen tekerek kérdésben megnyugodtam, ám magam is tovább gondoltam a dolgot. Csak egy alátétet merek átpakolni a bal oldalra, mert így a csapágynak marad még elég felfekvõ része és nem kell attól tartani, hogy kikotyogosodhat a menet a vázban.
Erre egyébként kaptam alternatív ötletet is: ha minden igaz, akkor az spd patentjával cipõre csavarozásakor is lehet játszani egy pár mm-t. (sajna még csak a pedálom van meg, cipõt még nem láttam ilyen helyzetben) Ezzel valamelyest kompenzálható a hajtókar elcsúszása.
Az elsõváltó kontra bovdenvezetés kérdés pedig egyszerûen csak dühítõ. Megnézem újból magam is a váltót közelebbrõl, hátha a Deore mintájára meglehet v.hogy csavarni a bovden becsatlakozást. Bár amennyire néztem a váltó úgy van kiképezve, hogy ha felülrõl érkezik a bovden, akkor simán csak meg kell fogatni, ha alulról akkor a bal oldal felõl egy tartón keresztül megkerüli a váltót és szintén a felsõ felfogatási pontból rögzül. (2004 XT felsõbilincses)
Utoljára talán 95-96 tájékán találkoztam alkatrészekkel, s most, hogy nekiálltam építgetni mindenhol csak a kompatibilitás problémájával találkozom. Akkoriban azért könnyebben passzoltak a dolgok, s pl. nem lehetet egy szem elsõváltóból 4-5 fajtát kapni. (alsó,- felsõbilincs, különbözõ dölésszögek, különbözõ bovdenrögzítés). Már eleve mire megérti az ember....
Azért annak ellenére, hogy kezdünk globalizálódni, itt ennek semmi jelét nem látom...
Annyit még érdeklõdés képpen áruljatok már el nekem, hogy ilyen kis bakik mint a bovden megtörése a bovdentartó szemen elõfordulnak gyárilag épített bringákon is, vagy csak az építkezés során nem voltam elég körültekintõ???
A középen tekerek kérdésben megnyugodtam, ám magam is tovább gondoltam a dolgot. Csak egy alátétet merek átpakolni a bal oldalra, mert így a csapágynak marad még elég felfekvõ része és nem kell attól tartani, hogy kikotyogosodhat a menet a vázban.
Erre egyébként kaptam alternatív ötletet is: ha minden igaz, akkor az spd patentjával cipõre csavarozásakor is lehet játszani egy pár mm-t. (sajna még csak a pedálom van meg, cipõt még nem láttam ilyen helyzetben) Ezzel valamelyest kompenzálható a hajtókar elcsúszása.
Az elsõváltó kontra bovdenvezetés kérdés pedig egyszerûen csak dühítõ. Megnézem újból magam is a váltót közelebbrõl, hátha a Deore mintájára meglehet v.hogy csavarni a bovden becsatlakozást. Bár amennyire néztem a váltó úgy van kiképezve, hogy ha felülrõl érkezik a bovden, akkor simán csak meg kell fogatni, ha alulról akkor a bal oldal felõl egy tartón keresztül megkerüli a váltót és szintén a felsõ felfogatási pontból rögzül. (2004 XT felsõbilincses)
Utoljára talán 95-96 tájékán találkoztam alkatrészekkel, s most, hogy nekiálltam építgetni mindenhol csak a kompatibilitás problémájával találkozom. Akkoriban azért könnyebben passzoltak a dolgok, s pl. nem lehetet egy szem elsõváltóból 4-5 fajtát kapni. (alsó,- felsõbilincs, különbözõ dölésszögek, különbözõ bovdenrögzítés). Már eleve mire megérti az ember....
Azért annak ellenére, hogy kezdünk globalizálódni, itt ennek semmi jelét nem látom...
Annyit még érdeklõdés képpen áruljatok már el nekem, hogy ilyen kis bakik mint a bovden megtörése a bovdentartó szemen elõfordulnak gyárilag épített bringákon is, vagy csak az építkezés során nem voltam elég körültekintõ???
#4324
Írta 2004. május 23. - 21:17
nekem lassan egy éve van truva fiveD négyszöges truva monoblokkal és semmi baja.. igaz nem vagyok egy nagydarab ember 52kg szóval alattam bírja az ugrabugrát is..
#4325
Írta 2004. május 23. - 19:47
#4326
Írta 2004. május 23. - 19:36
így kell olcsót venni.... :-\
van 3 sebességes hussefelt is.
legalábbis eddig még volt.
mostani tányér felpakol rá, és voilá, kész a megölhetetlen maraton kar.
#4327
Írta 2004. május 23. - 19:19
Nah most döntöttem úgy hogy soha többet nem fogok négyszögtengelyes hajtómûvet használni > >
Eza ratyi monoblokk meg eza RPM hajtõmû... bal hajtókar meg a tengely bal oldala már 1 hét alatt szarrá kopott... a pedál kb fél centit mozog... ja és recseg ropog... Naszal most 20 ropiból akarok monoblokkot és hajtõmûvet venni... Ugrálást bírnia kéne mer sztem ez is attól ment szét... Én 1 Truva FireX SX-re (azér nem hussefelt vagy valami 1 tányéros mert ezt a bringát használom mindenre pl túrázni néha CC) meg 1 Truva Gigapipe vagy XR monoblokkra gondoltam... Esetleg még mit tehetnék bele?
Erchegyia: sztem ha truvát akkor legalább FireX-t vagy Stylo-t
Eza ratyi monoblokk meg eza RPM hajtõmû... bal hajtókar meg a tengely bal oldala már 1 hét alatt szarrá kopott... a pedál kb fél centit mozog... ja és recseg ropog... Naszal most 20 ropiból akarok monoblokkot és hajtõmûvet venni... Ugrálást bírnia kéne mer sztem ez is attól ment szét... Én 1 Truva FireX SX-re (azér nem hussefelt vagy valami 1 tányéros mert ezt a bringát használom mindenre pl túrázni néha CC) meg 1 Truva Gigapipe vagy XR monoblokkra gondoltam... Esetleg még mit tehetnék bele?
Erchegyia: sztem ha truvát akkor legalább FireX-t vagy Stylo-t
#4328
Írta 2004. május 23. - 17:58
#4329
Írta 2004. május 23. - 08:23
lenne egy jó hülye kérdésem.
mivel le akarom csrélni a meghajtás váltás részét, az a kérdésem, hogy ha veszek egy 9seb. váltókart (sram) akkor egy alap sram 3as váltóval az el fogja e birni a 9 sebességet? mert shimanonál igen, sztem itt is elkéne, de nem vagyok jártas sram témában.
mivel le akarom csrélni a meghajtás váltás részét, az a kérdésem, hogy ha veszek egy 9seb. váltókart (sram) akkor egy alap sram 3as váltóval az el fogja e birni a 9 sebességet? mert shimanonál igen, sztem itt is elkéne, de nem vagyok jártas sram témában.
#4330
Írta 2004. május 21. - 22:57
Mustar: Vegyél szerszámot, és nem kell mindig szervízbe rohangálni! Nem kell 4500-ért az oridzsinál Truvát (ahogy Rob tanácsolta ;D), mert én láttam már utángyártottat, sõt meg is vettem: BikeTool, 1850 pénz volt a Zöld Pontban, és qrva jónak tûnik.
#4331
Írta 2004. május 21. - 21:28
Ha kézzel már behajtod, 350 HUF-ot gombolnak le érte.
A szerszám pedig egyik forrás szerint 30e körüli (2 féle kell!!!), amásik forrás szerint kb 5e.
És most érkezett a nagykerbe!!
ilyet olvasva szoktam jót mosolyogni!
nállunk "vidéken" beviszed felszerelik oszt viszonlátásra!
a szerszámot meg 30 ezerér akármelyik esztergályos megcsinálja... sztem
#4332
Írta 2004. május 21. - 21:20
hmmm
ez a keresztbe bowden dolog tényleg gázos.... de a deore alulfelülhúzóshoz ez passzol, ha körbetekered rajta a bow-t ... (azért írtam deore-t mert errõl tudom)
más
kifingattam az elsõ váltóm (kotyog). ez van. veszek újjat, csak az a kérdésem hogy egy xt vagy saint tovább bírja e a deore nál annyival mint amennyivel többet vesztegetnek érte????
ez a keresztbe bowden dolog tényleg gázos.... de a deore alulfelülhúzóshoz ez passzol, ha körbetekered rajta a bow-t ... (azért írtam deore-t mert errõl tudom)
más
kifingattam az elsõ váltóm (kotyog). ez van. veszek újjat, csak az a kérdésem hogy egy xt vagy saint tovább bírja e a deore nál annyival mint amennyivel többet vesztegetnek érte????
#4333
Írta 2004. május 21. - 18:12
egy atlag ember laba ~80cm (800mm) hosszu
ehez jon 5mm elteres
ami5/800 az bizza 0.00625
ez a 0.358 szogenk a tangense.
nos okos dolog az emberi test.
de nem hiszem, hoyg 3 tized fokot megerez egy olyan izulet ami ket tengely korul 90 fokot tud fordulni
es meg akkor nem is mondtam, hogy a lab tengelye menten is tud ~90fokot fordulni.
ehez jon 5mm elteres
ami5/800 az bizza 0.00625
ez a 0.358 szogenk a tangense.
nos okos dolog az emberi test.
de nem hiszem, hoyg 3 tized fokot megerez egy olyan izulet ami ket tengely korul 90 fokot tud fordulni
es meg akkor nem is mondtam, hogy a lab tengelye menten is tud ~90fokot fordulni.
#4334
Írta 2004. május 21. - 17:38
mustar: az a csavarhúzós megütögetõs dolog.... szóval felejtsd el. nem tudsz elég erõt kifejteni, ellenben tönkreteszed a monoblokkot. egy szerszám kb 1000 huf, kivéve, ha truva monoblokkot veszel, mert az 4500 a gyári, utángyártottat még nem láttam.
de vidd szervizbe, az a biztos.
és nem szilikon, hanem csavarlazító spray.
purge: sajnos elég sok vázgyártó nem törõdik azzal, hogy azt elsõváltóhoz tartozó szem ferdén legyen felhegesztve (mert akkor ne súrolja a bovden a fül alját) nem tudsz neki mit tenni, kicsit nehézkesebb lesz a váltás, de nem kopik ki egetverõen a szem, és nem ront akkorát a váltásteljesítményen, hogy amiatt vázatcserélj.
ami meg a ferdén tekerek kérdésedet illeti: én csak egy pár milliméteres eltéréssel mentem (70-es monoblokk volt 73-mas házban láncterelõvel, ami miatt még kintebb volt a lánc felöli csésze) mondjuk 5-6 mm lehetett az eltérés. de én nem vettem észre. persze nem volt alkalmam sokat menni vele.
de vidd szervizbe, az a biztos.
és nem szilikon, hanem csavarlazító spray.
purge: sajnos elég sok vázgyártó nem törõdik azzal, hogy azt elsõváltóhoz tartozó szem ferdén legyen felhegesztve (mert akkor ne súrolja a bovden a fül alját) nem tudsz neki mit tenni, kicsit nehézkesebb lesz a váltás, de nem kopik ki egetverõen a szem, és nem ront akkorát a váltásteljesítményen, hogy amiatt vázatcserélj.
ami meg a ferdén tekerek kérdésedet illeti: én csak egy pár milliméteres eltéréssel mentem (70-es monoblokk volt 73-mas házban láncterelõvel, ami miatt még kintebb volt a lánc felöli csésze) mondjuk 5-6 mm lehetett az eltérés. de én nem vettem észre. persze nem volt alkalmam sokat menni vele.
#4335
Írta 2004. május 21. - 16:19
#4336
Írta 2004. május 21. - 15:58
Csá Mustar!! (ugye aza mustar? )
Vannak már képeid az új állapotról? (Megnézném)
Vannak már képeid az új állapotról? (Megnézném)
#4337
Írta 2004. május 21. - 15:33
Megjött a hajtómûvem és lenne pár kérdésem:
Elõszöris nem tudom leszedni a legkisebb tányért (truvativ hussefelt rock guard), mert annyira meg van húzva, hogy mégha 2-en is lefogtuk 3.unk fogta az imbuszt még úgy sem lazult meg (nem akartuk beletörni a kulcsot). Ha befújom a csavar tövét egy kis szilikonnal akkor könnyebben kijön? Ja és kell valami szerszám, hogy behajtsam az új isis-es hajtómûvet? Vagy csak kézzel behajtom amig tudom és utána kalapáccsal és valami csavarhúzó végével finoman megütgetem.
Elõszöris nem tudom leszedni a legkisebb tányért (truvativ hussefelt rock guard), mert annyira meg van húzva, hogy mégha 2-en is lefogtuk 3.unk fogta az imbuszt még úgy sem lazult meg (nem akartuk beletörni a kulcsot). Ha befújom a csavar tövét egy kis szilikonnal akkor könnyebben kijön? Ja és kell valami szerszám, hogy behajtsam az új isis-es hajtómûvet? Vagy csak kézzel behajtom amig tudom és utána kalapáccsal és valami csavarhúzó végével finoman megütgetem.
#4338
vendég_Charon_*
Írta 2004. május 21. - 08:37
Szerintem vidd el a hajtókart egy lelkiismeretes szervizbe és megfelelõen alázsírozva beteszik. Így nem lesz vele gond, akár több évig sem.
Ha pedig ragaszkodsz a szerszámhoz esetleg megrendelhetõ a gyári, de nem lesz olcsó...
Hossza s vadászás után: Probikeban van, Factorban van, Ride bike Rákóczi úti (kinti) üzletében van, de az Árkádban azt mondták, hogy nincs.
Szal tegnap kimentem és megcsinálták.
Ha kézzel már behajtod, 350 HUF-ot gombolnak le érte.
A szerszám pedig egyik forrás szerint 30e körüli (2 féle kell!!!), amásik forrás szerint kb 5e.
És most érkezett a nagykerbe!!
#4339
Írta 2004. május 20. - 16:38
négyszöges? akkor vagy méregdrága 1xe fts raceface v truva squar. az utóbbi ~2e fttöl kapható
#4340
Írta 2004. május 20. - 16:04
És érdemes olyat venni vagy esetleg vmi más négyszögtengelyes monoblokkot vegyek? (nem szeretném havonta cserélni)