Minél nagyobb fényerõt akarsz létre hozni kis fogyasztás mellett, ahhoz..megirigyeltem ismet a jo fenyereju lampakat:)
Lassan neki kellene allnom fabrikalnom valami komolyat...
Balu, akkor a kovetkezokkel erdemes foglalkozni:
1. hosszu hutoborda
2. benne kb 25-30 led [50cd-s,125cd-s]
3. aksi
lehetõleg sok kisebb áramon hajtott ledet érdemes használni.
Amit korábban beillesztettem hatásfok grafikont, azon látszik, hogy ledenként mekkora meghajtás mellett mennyi energiát hasznosít fényként abból az összességében 1Watt elektromos energiából
amit bele táplálsz az adott 1W teljesítmény felvételnek megfelelõ számu ledbe.
Az nyilvánvalóan látszik, hogy minél kisebb energia esik egy ledre annál nagyobb %-át hasznosítja világítás formájában annak amit bele fektettél.
Viszont ha a led egyenként mérve kisebb energiát vesz fel akkor sokkal több led kell ahhoz, hogy elérje az számolás alapegységének vett 1Wattot és azzal megvalósuljon a megfelelõ nagyobb átalakítási hatásfokkal elérhetõ fényerõ.
Vagyis érdemes keresni egy kompromisszumot ahol még elég jó hatásfokkal világít a led de viszonylag elfogadható számu darabbal tudjuk megoldani a világítást. 20-35mA max. meghajtást javaslolom.
30mA-nál már valami hûtéssel (hõleadó felület alatta is jót tesz).
Lehet, hogy elsõ látásra bonyolultnak tûnt a fenti magyarázat de csak a grafikonon látható összefüggéseket szerettem volna itt megfogalmazni.
Azért is lett halványabb betükkel írva.
A ledes lámpa formáját azért találtam ki annak idején vízszintes egy sorosra mert a kísérletek során kiderült, hogy szembõl másként erõsen vakít. Szerettem volna a közlekedésbiztonságnak megfelelõ kivitelt építeni.
Mivel a ledek elég erõs fényüek szembõl (az akkori 3500 mcd-s led is) amikor 20db-ról volt szó. Még Lensverrel tesztelgettük a Római parton mennyire bántja a szembe jövõ forgalmat a fény. Bizony eléggé vakított, ennek megelõzésére alkalmas kialakítás nélkül. Mondta ezt Nati is annak idején még a kisérleti idõszakban, szóval Õ is részese a végsõ eredmény elérésének.
Akkor találtam ki, hogy olyan formát kellene létre hozni ahol a ledek fölé szorosan egy fényterelõ lapot tudok építeni amivel éles vonalban lehet szabályozni a felfelé kilépõ és vakító fénysugarat olyan módon, hogy az ne veszteségként jelentkezzen.
A ledek fölé került fényterelõ alsó oldalára egy tükrözõ fóliát ragasztottam ami a felfelé kilépõ fényt az útra vetíti a bringa elé. Ezzel annyira éles felsõ határvonallal kivetíthetõ fényt sikerült elérnem, hogy pl. valakit megvilágítok teljes fényerõvel az orráig és megkérdeztem tõle mennyire vakítja akkor nemleges választ kaptam.
A mostani 3-szor 60 ledes sornál (amibõl egyelõre kettõ van fent) csak a legfelsõ sor esetén teljesül ennyire élesen ez a fetétel. A másik (két) sor inkább terepre való, mert a felfelé takarás ott már nem érvényesül.
Ezt azért írtam le ennyire részletesen, hogy el tudd dönteni, neked hasonló vízszintes sorra van-e szükséged, vagy egyéb csoportosítás lenne-e célszerûbb (pl ha terepen használod csak full kakaón).
Itt nem is ajánlani akarom az egyik v. másik megoldást, inkább elmondom az elõnyeit és el tudod dönteni melyikre van neked szükséged, illetve melyiket tudod egyszerûbben megépíteni v. célszerûbben használni.
Még annyit hozzá teszek, hogy a ledsort függõlegesen billenthetõre építettem meg, amit a kormányról egy régi racsnis váltó kar segítségével tudok megoldani. Egyelõre még gond a lámpa idõszakos beremegése de a beépített (bowden ellenében feszítõ) rugó szerintem gyenge. Az is lehet, hogy nem alul hanem a felsõ részén kellene a forgáspontot létrehozni (amin billen a ledsor). Ez még megoldandó feladat a késõbbiekben.
Vissza térve a lámpa formájára..
Pl lehet kör formában is csoportosítani a ledeket és a kristályt tartó kivezetéseket fél centi széles vörösréz hõgyüjtõ 'sínre' v. szalagra lehet forrasztani a kivezetés tokhoz közeli részén, ami akár önmagában lehet a hõleadó felület v. teljesen zárt burkolat esetén onnan vörösréz csavaron keresztül ki lehet vezetni a keletkezõ hõt egy kívül elhelyezett hûtõfelülethez.
Korábban itt írtam erre példákat.
Ezek a ledek 20mA mellett nem melegednek nagyon, viszont a hõ csökkenti az élettartamát vagyis lassan a fényerejét. Ne adjuk meg az esélyt a korai öregedés okozta fényerõ csökkenésnek ezért érdemes a kevés keletkezõ hõ elvezetésére is gondolni. nem kell feltétlenül hatalmas hûtõfelület ha nem hajtod 30mA felett a ledeket. Ott még a hatásfok is elfogdható.
Ezeknek az 50cd 20-24 fokos ledeknek az átalakítási hatásfoka
duplája (háromszorosa) a jól meghajtott LuxeonK2-nek és ez komoly!
Errõl egy link: http://forum.terminal.hu/viewtopic.php?p=670479#670479 ..csak ha van türelmed olvasni!
Az akkumulátor is egy lényeges része a világításnak.
Attól függ, hogy mekkora teljesítményü fényforrást mennyi idõn keresztül tudod mûködtetni jó fényerõvel. A "jó fényerõt" azért hangsúlyozom ki mert miután kimerülõfélben van az akku és már csak éppen hogy világít vele a lámpa, annyi fényed mindíg marad, hogy ki találj egy sötét erdõbõl is, ha ledeket használsz.
Halogén izzó esetén már nem lehet kihasználni azt a maradék kevés energiát ami a végén az akkuban marad mert az izzószál a ledekkel ellentétben sokkal nagyobb fogyasztást jelent amikor alig izzik mint teljes energiával felfûtött esetben, viszont egy szint alatt már nem ad fényt, csak meríti az akkut a zéró energia felé.
A led viszont annál kevesebbet fogyaszt minél kisebb energia áll rendelkezésére és közben még hatékonyan világít. Szóval ezért is nagyon gazdaságos.
Még vissza térve az akkumulátorra..
Abból nem célszerü a legnehezebbet választani.
A legkönnyebb de kissé macerás és drága a Lítium-polimer akku.
Viszont ha megsérül a burkolata v. nem megfelelõen töltik esetleg zárlatba kerül akkor úgy ég mint a benzin. Volt akinek mobiltelefon is hasonló akkuhiba miatt felrobbant a zsebében (egy amerikai lánnyal fordult elõ az eset) de modellezõktõl is hallottam hasonlót.
A Lítium-ion akkuval kapcsolaban már nem hallottam ilyen gyakran elõforduló veszélyes eseményeket (a masszív védõburkolat miatt sem olyan sérülékeny), viszont a túltöltésre és mélykisütésre nagyon érzékeny.
Ezeknek a lítiumos akkuknak óriási elõnye, hogy bármikor rá lehet tölteni, nem jelentkezik nála memóriaeffektus.
Mindkét lítium alapu akkumulátort általában védõ áramkörrel szerelve árulják ami nagyobb terhelés v. rövidzár esetén és alsó határértékre merült akku esetén is lekapcsol. Vagyis nem engedi veszélyesen lemerülni az akkukat.
A töltése is csak speciálisan hozzá való töltõvel történhet.
Persze ha valaki ismeri az akku igényeit akkor elektronika nélkül akár a kínai fokozat kapcsolós adapterrel is lehet tölteni mint ahogy én teszem, viszont akkor nem szabad elfelejtkezni róla mert hamar lehet belõle használhatatlan veszélyes hulladék ha nem figyelnék oda.
A következõ akkumulátor a Nimh (nikkel metalhidrid).
Annak már kicsivel nagyobb a súlya, az ára talán mérsékeltebb a Li-ion akkunál. Ebbõl a góliát elem méretüt érdemes használni. Vásárlásnál nagyon oda kell figyelni, hogy árulnak ebben a méretben a ceruza akkuval azonos kapacitásu darabokat is, ami 2200mA/h-s. Azt nem célszeü megvenni, legfeljebb ceruzaelem méretben, és abból is össze állítható nagyobb kapacitásu egység.
Ha már "góliát" méretü akkut veszel akkor legyen legalább 7-8 A/h-s.
Ennek a fajtának a hátránya, hogy félig kimerült állapotban néhányszor rátöltünk akkor lassan memóriaeffektus alakul ki, amit az itt korábban leírt "lassú kisütéssel" rendbe lehet hozni. A fenti lassu kisütést gyakori használat esetén havonta egyszer általában elég megtenni, illetve ha "lusta" lesz az akku.
A NiCd akku annyiban tér el használatát illetõen a Nimh-tól, hogy nagyobb áramot lehet kivenni belõle mert kisebb a belsõ ellenállása (ez nekünk nem olyan fontos szempont), viszont ami hátránya, hogy nagyon nem szerti a félig kimerült NiCd akku a rátöltést a memóriaeffektus gyorsabb kialakulása miatt nem kényelmes a használata. Célszerü kimeríteni alsó feszültség határig minden töltés elõtt.
Majdnem kihagytam az ólom akkumulátort.
Az elég nehézkes darab, mondhatnám nehéz mint az ólom!
Errõl talán ennyi is elég. Bringára legfeljebb jobb híján való.
:paker:
A ledek száma (mint írod) 40db, az 20mA-es megtáplálás mellett kicsivel 2W fölött van.
Ezzel kb 6W-os halogén fényének megfelelõ megvilágítást tudsz elérni.
Talán annyi a különbség, hogy a kicsi halogén egy szûk kört világít meg erõs fénnyel, amíg a ledek fénye szórtabban jelentkezik, vagyis nagyobb területen látsz mellette de ettõl a fényerõ is megoszlik 50cd-s ledek esetén. Szerintem ez a jobb megoldás.
Viszont mellette nem árt néhány (10-20db) 125cd-s ledet is beépíteni, vagy inkább fejlámpának feltenni.
A fejlámpa nagyon jól kiegészíti a bringára szerelt fix nagyobb fény széttartásu megvilágítást mert oda vetít ahova nézel.
Az nagyon sokat jelent a hegyen!
Egyelõre ennyit írok, aztán majd annak megfelelõen folytatom ahogy haladsz és kérdés merül fel.
Mindjárt teszek fel valami képet a fényemrõl (egyelõre csak kettõ sor van fent (120db led)).
Addig is jó munkát !