Ezennel elrendelem:
Hogyan tekerjünk sorban?
A magányos tekerések igen fontos részét képezik a bringázás nyújtotta örömöknek. Semmi sem varázslatosabb annál, mintha csak bolyongsz egyedül és gyönyörködsz a tájban, vagy betámadsz egy nagyobb emelkedõt a saját tempódban. Annak is megvannak azonban az elõnyei, ha egy kis csoport tagjaként taposod a pedált. Ez a cikk elsõsorban az országúti bringásoknak szól, de természetesen a montisok is hasznát vehetik.
Ilyen elõny például az, hogy együtt gyorsabban tudtok haladni, vagy hogy találkozol más bringásokkal, tapasztalatra és új barátokra szert téve ezzel. A közösen végzett erõfeszítés képes alaposan összekovácsolni egy csapatot. Ilyen csoportban bringázni pedig egyáltalán nem nehéz, csupán a következõkre kell figyelned:
Egyenes tekerés
Kezdd az egészet azzal, hogy megtanulsz olyan egyenes vonalban bringázni, mintha egy vasúti sínen mennél. Az egyenes vonal tartását még azelõtt be kell gyakorolnod, hogy beállnál egy csapatba. Ennek talán a legkönnyebb módja, ha országúton az út szélét jelölõ felfestésen, vagy pontosan amellett tekersz. Lazíts, lazán fogd a kormányt és tartsd a szemed az úton, a fehér vonalon. Fontos, hogy a balesetek elkerülése és a könnyebb iránytartás miatt 7-10 méterrel a bringa elé nézz. A bringa úgyis arra fog menni, amerre Te szeretnéd.
A kerék követése
Ha egy másik bringás szélárnyékában tekersz, az kb. 15%-os energia megtakarítást jelent. Ha csapatban vagytok, annak pont az a legnagyobb elõnye, hogy nem mindig Neked kell a szelet hasítani. Osszátok el a melót és cserélgessétek a pozíciókat.
Kezdésnek jó, ha olyan egy méterrel az elõtted tekerõ hátsó kereke mögé pozícionálod a sajátod. A szélárnyék szempontjából annál jobb, minél közelebb vagy, de annál jobban is kell figyelned. Ha a helyzet úgy hozza, forgasd a pedált anélkül, hogy erõt fejtenél ki rá, de mindenképpen tartsd a távolságot.
A fékkel nagyon óvatosan bánj! Ha összevissza fékezel, az láncreakciót fog elindítani a sorban, annak pedig szomorú következményei lehetnek. Ha mégis fékezésre kényszerülsz, csak nagyon óvatosan, soha ne rántsd tövig a kart!
Ha túlságosan megnõ a távolság közted és az elõtted haladó között, ne tetézd a problémát azzal, hogy elkezdesz tekerni, mint az õrült, aztán meg fékezel, hogy nehogy nekimenj a társadnak. Ehelyett inkább lassan de biztosan közelíts, óvatosan csökkentsd a távolságot. Ha nem tökéletesíted a kerék követést, több energiát fogsz elvesztegetni ezzel a jojózással, mint amennyit megspórolsz a szélárnyékban. Mindig az elõtted haladó elég figyelj, soha ne meredj rá a társad kerekére! Így mindig elõre fogod látni, ha valami miatt fékezni kell.
Még néhány tanács
Nagyon fontos szabály, hogy mindig légy kiszámítható! Ha többen tekertek együtt, ráadásul egymáshoz közel, fontos, hogy mindenki azonos hullámhosszon legyen. Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy mit kell és mit nem szabad tenni egy bizonyos szituációban. Itt nagyon sokat segít a tapasztalat és a csapat összeszokottsága.
Ne gyorsíts, amikor rád kerül a vezetés sora. Figyeld a sebességmérõt és tartsd a csapat sebességét, miközben az elõtted lévõ bringás lemarad. Miután kivetted a részed az elõl haladásból, húzódj le arra az oldalra, amit elõzõleg megbeszéltetek és lassan maradj le, amíg hátra nem kerülsz. Ezzel még tudod húzni egy kicsit a többieket.
Amikor az utolsó bringás mellé érsz, készülj fel és csússz be mögé, mikor elhalad melletted. Ha jól csinálod, nem kell majd energiát pazarolnod arra, hogy felgyorsíts a sor végén. Mikor utolsó vagy a sorban, nyugodtan ihatsz, ehetsz, nem fogod zavarni a többieket.
Végül, de nem utolsósorban: mindig vigyázz az elsõ kerekedre! Ha a hátsóval történik valami, az nem annyira komoly, mert nem befolyásolja közvetlenül a kormányzást. Ha azonban az elsõ kerekeddel akad probléma, a kormány sokkal gyorsabban fog kicsavarodni a kezedbõl, mint várnád, ez pedig szinte biztos, hogy bukáshoz vezet. Nagyon figyelj rá, hogy az elsõ kereked ne érjen hozzá az elõtted tekerõ hátsójához!