Akkor tervezzünk!
Egysoros mérhornyú csapágyat!
Fa/C0= kapunk egy értéket amit össze kell nézni az "e" értékével és megkapjuk az X értékét
Fa/Fr= kapunk egy értéket amit szintén az "e" értékvel össze kell nézni és megkapjuk az Y értéket
van egy ilyen képletünk P=X*Fr+Y*Fa= erre kapunk egy értéket
L=(C/P)a harmadikon= xxx millió fordulattal
De én egyvalamire rájöttem te kiszámolhatsz bármit, de kiszámoltuk mi a P értéket, ha az meghaladja a Pu értéket amit láthatsz a táblázatban, hogy 83N akkor baszhatod, mert a cspágy tönkremegy! És ez tapasztalat a versenybiciklimbe a csapágyak egy hét után összetörtek (a golyók).
Ezt a Pu-t nekünk se tanította a tanár, de innen rájöttem.
Pu=Fatigue load limit (Terhelés határértéke magyarosított fordítással)
Remélem sikerült meggyõznöm téged.
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj
Ipari csapágyas agyak
Indította
MaRTiNuS
, 2001. október 16. 01:41
#21
Írta 2001. október 17. - 17:42
#22
vendég__*
Írta 2001. október 17. - 16:31
Én speciel má egybe se! A csapágy élettartam tervezése szabványos, minden gépész könyvben benne van.
#23
Írta 2001. október 17. - 16:26
Nézzétek már meg, hogyan kell csapágyat választani! Élettartamra tervezünk! Melyik suliba jártok?
#24
vendég__*
Írta 2001. október 17. - 11:01
Én is megnéztem az SKF online katalógusát és ott is az áll. Küldöm mailben ami adattábla nekem bejött.
#25
vendég__*
Írta 2001. október 17. - 10:52
gyaci: Nem tudom te mit néztél, de kérlek nézd meg az SKF honlapján a 6000-es csapágyat! (d=10mm D=26mm B=8mm Pu=83N!!! nem tudom te milyen 1,96KN max terhelésrõl beszélsz!) Pont az a gondom, hogy a sima golyóscsapágy olyan gyenge, hogy csak na, ha belegondolsz a görkoriban is mért van 16db 628-as csapágy, mert darabja bír 71N-t!
Két soros golyóscsapágy már jobb lenne, de az is nagyon gyenge a legkisebb d=10mm D=30mm B=14mm és Pu=224N, tehát ez is gyenge meg, ha nézem a súllyát (tömeg) akkor inkább megéri venni több egysorosat, mert könnyebb lesz az agy!
Az hogy a görkoriban miért van 4 görgõ az annak is betudható hogy 2-vel nem tudnál rendesen kanyarodni. Viszont abban is igazad van hogy nem bírná el a kevés számú csapágy a terhelést. Viszont itt van egy olyan dolog hogy nem rakhatnak bele böhöm erõs csapágyakat, mert
1. alig vennék meg. a jobbakban (drágábbakban) persze jobb van
2. ha erõsebbet akarnak belerakni, akkor jelentõs költségnövekedés nélkül nagyobb méretû csapágyak kerülnének bele, amitõl megnõne a kori tömege, és akár a görgõk átmérõje is
#26
vendég__*
Írta 2001. október 17. - 10:48
Hát nem tudom hogy most mi van, de itt az orrom elõtt 2 különbözõ SKF katalógus is, egy fõkatalógus és egy golyóscsapágy katalógus és mind2ben ugyanaz van a 6000-es csapágyjelûre. C statikus=1960 N, C dinamikus=4620 N. Szóval ennél okosabbat nem tok mondani. ???
#27
Írta 2001. október 17. - 10:39
gyaci: Nem tudom te mit néztél, de kérlek nézd meg az SKF honlapján a 6000-es csapágyat! (d=10mm D=26mm B=8mm Pu=83N!!! nem tudom te milyen 1,96KN max terhelésrõl beszélsz!) Pont az a gondom, hogy a sima golyóscsapágy olyan gyenge, hogy csak na, ha belegondolsz a görkoriban is mért van 16db 628-as csapágy, mert darabja bír 71N-t!
Két soros golyóscsapágy már jobb lenne, de az is nagyon gyenge a legkisebb d=10mm D=30mm B=14mm és Pu=224N, tehát ez is gyenge meg, ha nézem a súllyát (tömeg) akkor inkább megéri venni több egysorosat, mert könnyebb lesz az agy!
Két soros golyóscsapágy már jobb lenne, de az is nagyon gyenge a legkisebb d=10mm D=30mm B=14mm és Pu=224N, tehát ez is gyenge meg, ha nézem a súllyát (tömeg) akkor inkább megéri venni több egysorosat, mert könnyebb lesz az agy!
#28
vendég__*
Írta 2001. október 17. - 10:30
Itten mindenki csapágyprofesszor, kis naivan meg aszittem én vagyok a penge! ;D
#29
Írta 2001. október 17. - 04:53
Mind 6-tl kezdõdik (legalábbis az erõsebbek). A 9 mm belsõ átmérõjû pl. 609, 629 (3 jegyû), a 10 mm átmérõjû már 4 jegyû (6000, 6200, 6300). ehhez jönnek még az esetleges betûjegyek a végére. De a boltban általában a méret alapján is tudnak adni valamit, nem kell tudni a számot.
#30
Írta 2001. október 17. - 02:21
#31
Írta 2001. október 16. - 22:53
Beszélhetnék hosszan én is a csapágyak méretezésérõl, de ha csak magadnak csinálod, akkor felesleges tökölni vele. Beleraksz egy sima egysorosat, max. 1000 Ft/db, oszt legfeljebb 2-3 évente cseréled.
#32
vendég__*
Írta 2001. október 16. - 18:15
Bármilyen csapágy lehet: SKF, INA, FAG, NTN stb. Nem ez a lényeg. Vaszeg egysorú mélyhornyúakat tesznek bele. Egy SKF 10mm-es furatú 26mm külsõ átmérõjû statikusan elvisel 1,96 kN-t, ez kb.200kg, vagyis a 2db 400kg-ot bír.
Ez már jó lehet, de lehet fokozni, mert más a statikus terhelés és más mikor ezerrel robbantanak le egy szikláról. Pl. lehet nagy teherbírású 1 sorú mélyhornyút bele tenni, ezekben több golyó van mint a normál rokonaikban. Ezt úgy tudják megcsinálni hogy a kész külsõ gyûrût megrepesztik (könnyen törik mert rideg) majd a golyókat behelyezve vagy összeragasztják vagy összefogatják egy házzal a két felet.
A másik vélhetõ alternatíva az hogy ferde hatásvonalú golyóscsapágyakat rakna bele párban, ezek is nagy teherbírásuak
Esetleg hordógörgõs csapágyat, 2sorú mélyhornyút stb. De ezek már mind igencsak növelik az agy tömegét.
Ez már jó lehet, de lehet fokozni, mert más a statikus terhelés és más mikor ezerrel robbantanak le egy szikláról. Pl. lehet nagy teherbírású 1 sorú mélyhornyút bele tenni, ezekben több golyó van mint a normál rokonaikban. Ezt úgy tudják megcsinálni hogy a kész külsõ gyûrût megrepesztik (könnyen törik mert rideg) majd a golyókat behelyezve vagy összeragasztják vagy összefogatják egy házzal a két felet.
A másik vélhetõ alternatíva az hogy ferde hatásvonalú golyóscsapágyakat rakna bele párban, ezek is nagy teherbírásuak
Esetleg hordógörgõs csapágyat, 2sorú mélyhornyút stb. De ezek már mind igencsak növelik az agy tömegét.
#33
Írta 2001. október 16. - 17:56
Nekem is van egy haverom, aki maga csinált agyakat, elsõt is hátsót is többet is, és Õ is SKF csapágyakat használ.
#34
Írta 2001. október 16. - 16:56
Mivel gépész szakra járok ezért én is már megterveztem papíron jópár agyat, de érdekelne ki milyen csapágyat használt. SKF honlapját ismerem onnan néztem én is a csapágyakat. Van gey versenybiciklis elsõ agyam amit úgy csinált valaki csak ruszki csapággyal volt én meg raktam bele annak megfelelõ nyugatit HCH-t, de egy hét után tönkrementek és megnéztem az SKF honlapját ott derült ki ezek a csapágyak csak 83N-t bírnak, tehát 16,6kg-t a kettõ ami igen csak kevés.
#35
Írta 2001. október 16. - 05:43
Konkrétan melyik agyra gondolsz? Mert nem ugyanazt a csapágymárkát használják. Az egyik ismerõsöm csinált egyszer egy elsõ agyat (õ tervezte), de sajna ellopták tõle a bringájával együtt. Õ gépész, ha érdekel megadom az elérhetõségét. Egyébként ha csapágyat akarsz beszerelni, egyszerûen mérd le a külsõ és belsõ átmérõt, és vedd meg a csapágyboltban kapható legerõsebb egysoros mélyhornyú golyóscsapágyat. Ha más is érdekel, ajánlom figyelmedbe a www.skf.com honlapot
#36
Írta 2001. október 16. - 02:42
#37
Írta 2001. október 16. - 01:41
Ki tudja milyen csapágy van pontosan a kapható agyaban?
Aki meg csinált ilyen agyat árulja el milyen csapágyat rakott az agyba.
Aki meg csinált ilyen agyat árulja el milyen csapágyat rakott az agyba.