Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#5941
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
Feljövök ide a fórumba, látom mi a problémád. Az a döbbenet, hogy majdhogynem ugyan ez az én bajom is most! :) :(

Nekem egy XTR kerekem van, kitisztíttattam, új fogaskoszorú, új lánc, elõl a régi lánctányérok, hátsó váltó 2 hónapos XT. Eddig ilyen probléma nem volt, csak mióta új fogaskoszorúm van és láncom.

El van téve a bicó. Elõveszem, ráülök, indulnék ekkor ugrik egy olyat hogy csoda hogy nem b.szom be a lábom valahova. Utána nem csinálja. Ha direkt akarom akkor se jön elõ még nyomatékos odalépésnél se. Aztán megálltam keresztezõdésben, egy kocsi jött olyan távban hogy el tudtam még elõtte indulni. Eszembe is jutott, mi sz@r lenne már most ugrana. Ahogy átsuhant a fejemen, reccs már "szalajtott" is , de egy istenért nem ment vissza. Nagy zavaromban nem is figyeltem mi az, csak átlöktem magam, majd persze átérve az út másik felére elkapta a fonalat. És ezeket így találomra csinálja.

Volt egyszer hogy lementem patkáról akkor is ugrott egyet. Én nem tudom mi lehet. :(

#5942
Sanya35

Sanya35

    vendég

  • fórumtag
  • 15 posts
Sziasztok Szakik!

Eléggé mazsola vagyok a témában, tanácsotokat szeretném kérni.
Cserélném az elsõ hajtómûvet (nagy lánctányérokról hiányoznak foghegyek és nagy az kissé kopottas is), de eléggé tanácstalan vagyok ez ügyben.
A drótszamár egy 2009-es Kellys Scarpe, elvileg M191-es hajtómû van rajta elöl, amihez 122,5 mm tengelyhosszú monoblok tartozik, 47,5 mm-es láncvonallal.
Ilyet nem nagyon találok ... milyen 8 sebességes elsõ hajtómûvet tehetnék fel helyette, hogy ne kelljen monoblokkot cserélni?
Vagy jó lehet 9 sebességeshez tartozó hajótmû is? (számít ez egyáltalán?)
Esetleg monoblokk + hajtómû kombót is mondhattok .... bár túl sokat nem szánnék a dologra, semmiképp nem integrált hajtómûves megoldásban gondolkodom.
Kicsit zagyva ez a dolog a fejemben ... ha valakinek van ötlete, nagyon szívesen venném.

#5943
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 posts

Béna vagyok, de ilyen láncot hogy kell megbontani?


Én a motoromon kisméretû kombi fogóval szoktam.
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#5944
bloke

bloke

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,821 posts
Pl. egy csavarhúzóval.

#5945
CSD

CSD

    vendég

  • fórumtag
  • 50 posts
Béna vagyok, de ilyen láncot hogy kell megbontani?
Posted Image

#5946
alakin

alakin

    vendég

  • fórumtag
  • 16 posts
Köszi az ötletett a váltórúgó megnézésére,ezt kiprobálom. Az a baj,h nem rendszereséggel csinálja hanem néha. Amikor figyelem akkor persze nem csinálja :) van,hogy napokig nem jelentkezik,pedig megyek felfelé is emelkedõn és taposom keményen.Van,h indulásnál máris és van,hogy csak menet közben. Azért gondoltam még a kalapácsokra,mert utolsó szétszedésnél,tisztitásnál már láttam,h igencsak kopottak meg néha menet közben is hallok olyan nagy kopanásokat mintha a kalapácsok akkor ugranának be rendesen a helyükre. Egy novatec agyról van szó. A fogaskerekek is újak együtt cseréltem a lánccal.Esetleg az,hogy a hajtómûvem is egy réggebbi darab és ezzel az új lánccal nem kompatibilis? Bár elõtte is ugyanilyen sram lánc volt és azzal nem csinálta.

#5947
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,283 posts
vagy a lánctányérok kopottak és elöl ugrik.

#5948
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Azt kellene megnézni, hogy a lánc ugrik-e át a fogaskerekeken. Akkor lehet, hogy a sor már csereérett (szerk.: nem értettem jól amit írtál, ha új a sor is, akkor valószínûleg nem ez) . A váltó láncfeszítését meg lehet nézni érzésre. A kanalat tolod elõre, figyeled mekkora az ellenállása (állványon beváltasz elöl a legkisebb tányérra, hátul a legkisebb fogaskerékre, a váltókanál így is feszíti-e a láncot, visszaáll-e). Ha nem a lánc ugrik a fogaskerekeken, hanem az egész kazettatest ugrik a sorral, akkor kerülhet szóba a kalapácsos ötleted.

#5949
alakin

alakin

    vendég

  • fórumtag
  • 16 posts
Szevasztok! Olyan problémával fordulnék hozzátok,hogy adott egy nem rég vásárolt sram pc830-as lánc meg egy sram pg-820 8-as fogaskeréksor. Nagyjából 500km raktam beléjük és pár hete elkezdte a bringa azt csinálni,hogy ha erõsebb nyomatékkal tekerem meg akkor ugrik egyet a lánc /kb olyan érzés mint régen mikor szalajtott a tacskó vagy kemping bringa :) / Már próbáltam állitgatni a váltót ,h kicsit lejjebb vagy feljebb álljon a fogaskerékhez képest vagy pont egyenesen de nem szünt meg a jelenség. Cseréltem váltó bowdent is. Kezdek tanácstalan lenni,h miért csinálja. Leirok még pár ötletet ami miatt lehet szerintem és a véleményeteket kérném,h azoktól lehet-e. Pl a váltó rúgója esetleg gyenge lenne már? Nem mai darab a váltó,egy 2000 körüli LX. Kicsit már kotyog is a szegecseknél,esetleg ez? Amire még gondoltam,h esetleg a hátsóagy kalapácsai kopottak és az a rúgó lenne gyenge és nem ugrik be rendesen a helyére a kalapács? Válaszokat elõre is köszönöm,meg ha esetleg van ötletetek miért lehet ez.

#5950
Pro Bike Gear

Pro Bike Gear

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,662 posts
Adott egy hajtómû. Lekapom a két tányért, felrakok egy 42-eset a nagytányér helyére, elé-mögé (mögé=kistányér helyére... vagy közvetlenül a tányér után tegyem?) egy-egy ilyen. Mûködni fog?

#5951
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Nekem is úgy van a hetes, van egy hézagoló a kazetta alatt.

#5952
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár
A mai teszt eredménye, fel lehet rakni 7-es sorra 9es sorból 8 lánckerekeket minden gond nélkül. Viszont 8as sorból 7 lánckereket csak egy +1-1,5mm-es alátéttel lehet felrakni, mert hosszabb a kazettatest.


A sebesség mindent megold.

 


#5953
Big30

Big30

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 522 posts
Ez jól hangzik.
Pár napja a cimbim bringáján ment szét az egyik láncszem /dura-ace lánc/ érdekes módon az a szem amibe anno a sh stift lett belenyomva.
Azóta kmc patentszemmel mûködik a cucc :)


a shimano azért nem szereti a patentszemet, mert véleményük szerint ott nem tökéletes a váltás pontossága, illetve nem ugyanolyan erõs a lánc.



#5954
löpapp

löpapp

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 406 posts

Elképzelhetõ, hogy jó lesz. Vegyük például a Hope középrészét, amihez csak egy persely párt kell megvenni, és így használható Truvativ karokkal is


köszi!

#5955
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

Lehet hogy a shimano nem véletlenül nem mozdult ebbe az irányba? Ennél már a hagyományos S. stiftet is egyszerûbb használni. Arról nem is szólva, hogy a sram a 10-es powerlink esetén lánc szét/összeszereléskor új patentszem használatát írja elõ, ellentétben a 9-essel ami újrafelhasználható.


a shimano azért nem szereti a patentszemet, mert véleményük szerint ott nem tökéletes a váltás pontossága, illetve nem ugyanolyan erõs a lánc.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#5956
andersen

andersen

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 349 posts
Lehet hogy a shimano nem véletlenül nem mozdult ebbe az irányba? Ennél már a hagyományos S. stiftet is egyszerûbb használni. Arról nem is szólva, hogy a sram a 10-es powerlink esetén lánc szét/összeszereléskor új patentszem használatát írja elõ, ellentétben a 9-essel ami újrafelhasználható.


Szétszedésnél jártam hasonlóan, végül egy bowdendarabot fûztem át a két csapon, és elkezdtem fogóval feltekerni a bowdent, ezáltal összehúzni a két csapot, és gyorsan megvolt. Csak azért írom, ha esetleg majd szét akarnád szedni : )



#5957
suhanc

suhanc

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 301 posts

még valami, a 9-es sram patentszemet simán kézzel összerakom, szétkapom. Na a 10-es nem akart bekattanni, félúton megakadtak a patentszemben a csapok se össze, se szét. Idegbaj kerülgetett, aztán kerékre tettem a bicót, rúgtam egyet a pedálon, erre bekattant. Gondolom szétszedni sem egyszerû ezek után...


Szétszedésnél jártam hasonlóan, végül egy bowdendarabot fûztem át a két csapon, és elkezdtem fogóval feltekerni a bowdent, ezáltal összehúzni a két csapot, és gyorsan megvolt. Csak azért írom, ha esetleg majd szét akarnád szedni : )

#5958
andersen

andersen

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 349 posts
9-es tiagra szettben cseréltem tripla tiagra (50/39/30) hajtómûvet 10-es 50/34-es kompaktra (FC-R700). A sorom 9-es 11-25. Ellentmondó dolgokat olvastam a neten, ezért a saját tapasztalatok:

1. Lánccsere is mindenképpen szükséges, két okból:
a, 9-es lánc szélesebb, ezért a kistányéron kis hátsó fogaskerekeken beleér a nagytányérba, 10-es lánc kell
b, a tripla hajtómû lánchosszt a 39-es tányérra "optimalizálják". Ez így viszont rövid, 50/25 teljesen kifeszíti a h.váltót. Az új láncot (SRAM 1301) úgy szabtam, hogy 34/11-en még éppen ne verjen bele a hátsó váltóba, így tökéletes, az 50/25 is használható (tudom nem szép dolog ...)

2. Elsõ váltó csere nem feltétlenül szükséges, de erõsen ajánlott: a tripla váltó "kitüremkedései" másképp vannak, szinte reménytelen úgy beállítani hogy ne súrlódjon vhol kistányér esetén, illetve a szélessége és a keret magassága is más. De azért el lehet lenni a 9-es tripla elsõ váltóval is, de egy dupla 10-es tisztább, szárazabb érzés.

3. Bár a kompaktnak elég lenne a rövidkanalas (SS) hátsó váltó, a középkanalas (GS) lecserélése szerintem fölösleges, kifejezetten jól jön a nagyobb fogszám átfogás, fõleg ha pl 11(v.12)-28 sor kerülne bele egy hegyi túrán.

4. A kilences sor és hátsóváltó gyönyörûn viszi a 10-es láncot, talán jobban mint a 9-est :)

És ami miatt csináltam, ebben a sorrendben:
- kevesebbet kell elsõ váltót használnom, nagytányéron a teljes sort ki lehet használni
- Negyed kilót fogyott a bicó, megmértem: FC-R700: 753g, FC-R4503: 1008g (csapágy nélkül of course)
- Szûkebb pedáltávolság, Q-faktor (a fene tudja hogy ez számít-e valamit)
- kezdõdõ sznobéria :)

még valami, a 9-es sram patentszemet simán kézzel összerakom, szétkapom. Na a 10-es nem akart bekattanni, félúton megakadtak a patentszemben a csapok se össze, se szét. Idegbaj kerülgetett, aztán kerékre tettem a bicót, rúgtam egyet a pedálon, erre bekattant. Gondolom szétszedni sem egyszerû ezek után...

#5959
Rapax

Rapax

    vendég

  • fórumtag
  • 154 posts
Elképzelhetõ, hogy jó lesz. Vegyük például a Hope középrészét, amihez csak egy persely párt kell megvenni, és így használható Truvativ karokkal is

#5960
löpapp

löpapp

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 406 posts
Az lenne a kérdésem, hogy a Truvativ GXP középrész csapágyai kompatibilisek a Shimano integrált középrészek csapágyaival?Ha minden igaz 1:1 arányban nem cserélhetõ a két komplett középrész, mert a Tr szûkebb az egyik felén.Vagy ez megoldható valahogy?Gondoltam legalább a csapágyakat átmentem.