Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18261 replies to this topic

#381
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

csak van olyan váz amin még a 34-es is ippeg csak elfér

 

és az ilyen -ha van ideje relativ sokat menő, nem erős nem tecnikás, nem pörgetős - hobbistáknak mint én is, pont jó lenne az a 10-el kezdődő sor, viszont nem nagyon kéne a vége 44-46 nél nagyobb legyen   . bár még mindig a 2*11 kedvelem jobban 38/28 40es végú sorral. (de lehet 36-os is elég)

 

Tig, nem mindegy milyen áttétellel tolod? :D :D :D

 

bocs, nagyon adta magát. :)


  • rob likes this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#382
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,558 posts

csak van olyan váz amin még a 34-es is ippeg csak elfér

 

és az ilyen -ha van ideje relativ sokat menő, nem erős nem tecnikás, nem pörgetős - hobbistáknak mint én is, pont jó lenne az a 10-el kezdődő sor, viszont nem nagyon kéne a vége 44-46 nél nagyobb legyen   . bár még mindig a 2*11 kedvelem jobban 38/28 40es végú sorral. (de lehet 36-os is elég)

 

Nem értelek. Szinte mindenkinek van 10-42-es sora a teljes ársávot lefedve, véleményem szerint is az a legjobb, évekig használtam 32-es lánckerékkel. 

Én pont azt írtam, hogy jó nekem a 10 és a 11 is de nem használom, használom a többi fogaskereket és csak tekerek  :)  ;)  :D

Akinek meg kevés az tegyen fel 34-est előre és hajtsa  B)



#383
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

. Ha valami nagyon nem jó akkor kell nagyobb fogaskerék előre, (vagy kisebb). 

csak van olyan váz amin még a 34-es is ippeg csak elfér

 

és az ilyen -ha van ideje relativ sokat menő, nem erős nem tecnikás, nem pörgetős - hobbistáknak mint én is, pont jó lenne az a 10-el kezdődő sor, viszont nem nagyon kéne a vége 44-46 nél nagyobb legyen   . bár még mindig a 2*11 kedvelem jobban 38/28 40es végú sorral. (de lehet 36-os is elég)


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#384
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Szerintem inkább úgy volt az ok-okozat, hogy azért nem csinálták meg rögtön a menetes sorok után elsőre a 10 foggal kompatibilis kazettatestet, mert műszakilag rossz megoldásnak tartották a túl kevés fogszámot, ezért nem is terveztek vele.

 

Érdekesség: Az aktuális 1 órás pályakerékpáros rekordot is 63-15 vagy 59-14 áttétellel tartják. Pedig a Miche gyárt 12 fogú menetes lánckereket is. Pl az 50-12 áttétel kevesebb, mint 1%-kal tér el a 63-15-től. Aerodinamikai vagy hajtáshatékonysági szempontból biztosan jobb a 14-gyel vagy 15-tel végződő lánckerék.

Kisebb a veszteség a nagyobb lánckeréken. Időfutamon is ezért teszik fel mindig a nagyobb nagytányért. Simán el lehetne veszíteni a versenyt, ha 10-es lánckerékkel bohóckodnának.



A sebesség mindent megold.

 


#385
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 posts

azért nem volt 11-esnél kisebb, mert a Shimano által széles körben elterjesztett kazettatesten nem fért el kisebb.

Szerintem inkább úgy volt az ok-okozat, hogy azért nem csinálták meg rögtön a menetes sorok után elsőre a 10 foggal kompatibilis kazettatestet, mert műszakilag rossz megoldásnak tartották a túl kevés fogszámot, ezért nem is terveztek vele.

 

Érdekesség: Az aktuális 1 órás pályakerékpáros rekordot is 63-15 vagy 59-14 áttétellel tartják. Pedig a Miche gyárt 12 fogú menetes lánckereket is. Pl az 50-12 áttétel kevesebb, mint 1%-kal tér el a 63-15-től. Aerodinamikai vagy hajtáshatékonysági szempontból biztosan jobb a 14-gyel vagy 15-tel végződő lánckerék.


  • Kisherceg, MJani01 and donciccio like this

#386
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 350 posts

Erősnek nem érzem magam, de ...

28 km-en a 854 m nem kevés, akkor sem, ha nem nagy a tempó. Vagy nincs a pályában meredek mászás, vagy mégiscsak erős vagy :)

Én mint hobbista mindig pörgetek, nálam az a hosszú élet titka



#387
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts
az a 3 másodperc a 10-es fogon: "jáááááájjbaszki, megint ide váltottam?!?" :D
  • karakoram likes this

#388
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Jó ez az AXS, íme a bizonyíték, mennyire kell egy 10T. Vagy mennyire nem... ;)

 

Verseny log: https://www.strava.c...ties/2707507799

 

Statisztika: (32T-s tányér volt elől, nem 34T)

Dirndltalmtb2019.gif


  • karakoram likes this

#389
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 posts

Jó neked, ha nem kell a 42 és az 50. Erős vagy, vagy nem mész hegyre. Nekem nagyon kell az 50 (34 + 11-50). Jani: a hajtáshatékonyság/kopás dologgal nem tudok mit kezdeni. Szerintem ez az 1x rendszerek velejárója. Mégis többet ki lehet tekerni pl. egy 32/10-el, mint 32/11-el.

 

Nekem a montin használt sorok közepén lévő lánckerekei koptak el előbb. Mindig is sajnálkozom, hogy tízes sorból csak a sram csinál 12-vel kezdődőt. Nekem felesleges 2x10-nél a 11-es, csak pár meredek aszfaltos részen használtam.

 

karakoram: jópofa ez a statisztika, mármint hogy kinyerhető az axs-ből.



#390
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,558 posts

Jó neked, ha nem kell a 42 és az 50. Erős vagy, vagy nem mész hegyre. Nekem nagyon kell az 50 (34 + 11-50). Jani: a hajtáshatékonyság/kopás dologgal nem tudok mit kezdeni. Szerintem ez az 1x rendszerek velejárója. Mégis többet ki lehet tekerni pl. egy 32/10-el, mint 32/11-el.

 

Erősnek nem érzem magam, de ha 1.5-2 órás tekerés alatt nem megyek kb. 800 méter szintet akkor szomorú vagyok  :), keresem az erdőt nagyon. Futás az elsődleges nálam mint sport amúgy, abból van némi erőm és kitartásom.

Az AXS-eTap rendszernek van egy érdekes axs.sram.com beta tesztelés alatt álló oldala ahol a lenti adatok is rendelkezésre állnak az elektromos rendszernek köszönhetően. Garmin navival van összekötve, ami az esetemben egy Edge 520. Egy 2 órás és 28 km-es, 854 méteres szinttel járó szombat reggeli kör alatt 162 váltásom volt és mutatja a fokozatok kihasználtságát is. Felesleges egy kicsit tehát nem ezt elemezgetem, csak most pont a témába vág.  

 

gears.jpg


Edited by karakoram, 2019. November 18. - 16:58.

  • Kisherceg and arn like this

#391
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 350 posts

Csak az MTB vonalon tudok nyilatkozni, én soha nem váltok kicsi lánckerékre  :).

 

...

Jó neked, ha nem kell a 42 és az 50. Erős vagy, vagy nem mész hegyre. Nekem nagyon kell az 50 (34 + 11-50). Jani: a hajtáshatékonyság/kopás dologgal nem tudok mit kezdeni. Szerintem ez az 1x rendszerek velejárója. Mégis többet ki lehet tekerni pl. egy 32/10-el, mint 32/11-el.



#392
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,558 posts

Csak az MTB vonalon tudok nyilatkozni, én soha nem váltok kicsi lánckerékre  :).

32-es van elől, persze ha versenyeznék akkor hajtanék 32-10-et is mint a mókus.

Ugyanakkor azt sem értem, hogy mit lehet annyit foglalkozni a sor kiosztással. Ha valami nagyon nem jó akkor kell nagyobb fogaskerék előre, (vagy kisebb). 

A 10-42-es soron sem használtam szinte soha a 42-es kereket, most a 10-50-es Eagle soron itthon (Ausztriában még nem tekertem ezzel) már 42 mellett az 50-et sem használom. Ez nem ideális lehet, de régebben meg össze-vissza váltogattam az első váltóval sárban-mocsokban, (meg a hátsóval is).

Egy gravel bringán el tudom képzelni azt a futásmennyiséget ahol előjönnek a 10-es lánckerékkel kapcsolatos problémákat.

Én egyébként a fent leírtak alapján pont azt a tartományt használom sokat ami talán ideális a láncvonal miatt. De lehet tévedek.  


  • Kisherceg likes this

#393
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Szerintem tévút a kicsi lánckerék a soron. Az említett hatékonyságvesztés és a gyorsabb kopás miatt nem túl jó megoldás.


  • Kisherceg likes this


A sebesség mindent megold.

 


#394
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

Nem mentem még szíjas bringával, de az valahogy úgy lehet, hogy a jó szíj rosszabb hatásfokú, mint a jó lánc. Viszont a sáros szíjé jobb lehet, mint a sáros lánc hatásfoka. Valószínűleg leginkább a karbantartásigénye miatt kedvelik a szíjat a legtöbben.

Egyébként van valakinek tapasztalata a nemrégiben elterjedt 10 fogú lánckerekekkel? Szerintem ez egy rossz szükségmegoldás az 1 lánctányéros rendszerekhez. Szerintem valahol 14, 13 fog környékén elkezd jelentősen romlani a hajtás hatásfoka. Gondolom szándékosan nem használtak ilyet korábban, pedig a felesleges tömegnövelés akkor sem volt divat.

azért nem volt 11-esnél kisebb, mert a Shimano által széles körben elterjesztett kazettatesten nem fért el kisebb.


"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#395
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts
Szerintem a 10 fog az egyik legjobb dolog, ami történt mostanában az 1x rendszerek mellett/után. (amúgy gyártanak 9-cel kezdődő sort is, pl. E13) Azóta pazarlásnak érzem, ami 11-gyel kezdődik, egy 10-42 légyegében ugyanazt a tartományt tudja, mint egy 11-46-os. Hatásfok: logikus,hogy alacsonyabb kell legyen, de úgysem azon a fokozaton töltöm az idő nagyrészét :)

#396
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 posts

Jó, most már tényleg muszáj megkérdeznem: a szíjhajtás tényleg jobb sárban? 

Nem mentem még szíjas bringával, de az valahogy úgy lehet, hogy a jó szíj rosszabb hatásfokú, mint a jó lánc. Viszont a sáros szíjé jobb lehet, mint a sáros lánc hatásfoka. Valószínűleg leginkább a karbantartásigénye miatt kedvelik a szíjat a legtöbben.

Egyébként van valakinek tapasztalata a nemrégiben elterjedt 10 fogú lánckerekekkel? Szerintem ez egy rossz szükségmegoldás az 1 lánctányéros rendszerekhez. Szerintem valahol 14, 13 fog környékén elkezd jelentősen romlani a hajtás hatásfoka. Gondolom szándékosan nem használtak ilyet korábban, pedig a felesleges tömegnövelés akkor sem volt divat.



#397
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts
Itt azt nem tudom (a Sram Eagle AXS esetében sem), hogy bizonyos szempontból hova fog fejlődni, mitől fog majd a technika a szokásos módon lefelé csúszni. A Shimano sem csúsztatja le a Di2-t meg a Sram az eTap-ot annyira ahogy a többit szokta).

egy szint alatt a motor és az akku nem lesz olcsóbb, emiatt a kisker árban nem lenne meg az a különbség, amire számítanál - ergo nem éri meg lefelé tolni a technológiát


"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#398
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,558 posts

Anyagi szempontból komolyat gurítanának ha meg tudnák csinálni.

Persze ehhez nagyon kellenek a gyártók is a vázak miatt, igaz ahogy látom a Fazua mögé is beálltak, akkor egy Shimano mögé...

Innen már csak egy "kis lépés", hogy ehhez a rendszerhez motort csatlakoztassanak. Sokaknak az lesz a Kánaán (arn? :) ).

A Shimanoban bevétel-profit és fejlesztés kilátásokban még az elektromos rendszereik vezeték nélküli kiadása is benne van-lehet. 

Itt azt nem tudom (a Sram Eagle AXS esetében sem), hogy bizonyos szempontból hova fog fejlődni, mitől fog majd a technika a szokásos módon lefelé csúszni. A Shimano sem csúsztatja le a Di2-t meg a Sram az eTap-ot annyira ahogy a többit szokta). Ez (illetve az elektromosak) most gyakorlatilag tökéletesen vált és tulajdonképpen nem kell tölteni annyira keveset fogyaszt. Ha ezt tartósan tudja akkor szuper. Nagyon koszos mindenem, nem takarítom, úgy dolgozik mintha új lenne (a láncot meg a sort tisztítom). Tudhat majd könnyebb lenni, még kevesebbet fogyasztani, és kisebb is lehet. A váltó precizitását csak nem fogják rontani, mert ha mondjuk GX (NX) szintre a jelenlegi XO1 AXS lekerül senki nem veszi majd az újabbakat. És GX sorral használom nem a 100 000-es XX1 szivárványossal.   

  

Persze lehet rosszul látom és majd jót nevetek a hülyeségemen. 


Edited by karakoram, 2019. November 15. - 23:03.


#399
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts

Jó, most már tényleg muszáj megkérdeznem: a szíjhajtás tényleg jobb sárban? 

 

https://www.bikerada...himano-gearbox/

 

Jó lenne ha gurítanának már valamit a láncváltó helyett. Terjedjen is el. Imádnám a CX gépen a tökig sárban szíjhajtással. :)



#400
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

nem ez az egyetlen levédett szabadalmuk, amiből nem lett (lenne) semmi... 


"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.