Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Mnitou swinger 6 way olajcsere 2/1.

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
Még nem érkezett válasz a topikindító bejegyzésre.

#1
Chello

Chello

    újonc

  • fórumtag
  • 2 hozzászólás
Manitou 6 way swinger olajcsere 2/1.

Sziasztok!




Azzal kell kezdenem, hogy mindig atalakitok javitok vmit ugyhogy nem voltam megijedve, hogy bele kell neznem egy szikraforgacsolt cuccba, de nem szedtem meeg

szet ezen kivul egy olajos tagot sem. Ezert amit leirok az specifikusan azoknak a gyujtemenye lesz amivel szerintem a 6 way olajcserenel be tud szopatni.
Tovabba szerintem lenyegeben ezek az elmondottak egy akarmilyen olajos tagnal is megszivlelendoek.

Akkor kezdjuk.
Tobbszor hallom, hogy ez a szetszedni a tagot dolog olyan misztifikus mintha legalabbis kristalybol lenne. Valojaban sima menetes kupakok, (O
gyurunek nevezett olajallo, de csapagyboltban fillerekert kaphato) gumigyuruk, teflon (muanyag) korongok, es pontosmeretu kemiai eljarassal
(szikraforgacsolas) gyartott femalkatreszek halmaza. Felni nem kell csak elokesziteni egy tiszta helyet es ovatos finom mozdulatokkal dolgozni.

(Villamegyszeru moson en leteritek sok uj papirzsbkendot egy letakaritott helyen.)

Azt elore kozlom, hogy az altalam leirtakkal nem fogsz versenyre felkesziteni tagot, mert ahoz ragasztani kell meg az elozo ragasztast megnyitni es

lepucolni.
Az mar csak hab a tortan, hogy ilyen minosegben gyakorta komplett tomitescsomagot kell venni es mind kicserelni. Megcsinalhato csak en leszarom, mert hobby

szintre nem kell.

Tehat vegyuk azt az estet amikor mint en hasznaltan vetted a tagot es nem erzed az anno kiadott 130k ertekert valo felelosseget, viszont tudni akrod magadnak

szerelni, mert megjegyzem nekem ugy mondtak, 2011-ben, hogy egy ilyen vagy dragabb tag szervize teljes tomitescserevel az uj aranak 70û%-a is lehet, de

mindenkeppen tobb tizezer forint.

Kelleni fog hozza egy szerszamnak is nevezheto darab fa. Ezt lehet is kapni, csakhat ismerjuk a magyarorszagi ha megrendeled es egyaltalan meg is jon akkor
is mikorrra?? heyzetet, ugyhogy vagy marossal csinaltatsz (akkor talan valasztanam a teflont, mert kevesbe rugalmas mint a fa), vagy en pl. reszeltem egyet
(mondjuk ahoz nem art, ha nem elsore barkacsolsz, de ha ugyes vagy...
A hosszat minimum 3 centire kell venni, mert minel nagyobb feluleten fog annal kevesbe kell meghuzni a satut es igy tuti nem nyomod ossze a becsuszoszarat,
akor sem ha egy allat vagy pedig nem konnyu azt eldeformalni, mert kemeny fem.

Kellhet meeg egy vmi kiszedo a levegokamranal (szinten kaphato), de esszel es par perc turelemel ki lehet jatszani anelkul is a dugattyut.

Van elvileg leirasa a tagnak, amiben megvan, hogy toltesnel minek milyen helyen kell lennie meg, hogy mi mekkora nyomatekot bir el.
Haat ize hagyjuk mar ezt, korulbelul se olyan lesz a kezed munkajaval, meg az anyag finom nyulasai megeresztenek es ottvan az is,hogy keptelen vagy eleg
pontosan dolgozni, hogy tutira betartsad az amugy is folosleges ertekeket.

Hanem pont azert irom le ezt, mert eleg gyors es konnyu feladat es mivel en ugrok le 2m ig betonra rampakrol es mindenfele ezzel a geppel megyek, jol
csillizik konyen mozog azt hiszem ez eleg teszt ahoz h masokat oktatni merjek.
(Csak emlites keppen annyira konnyu, hogy en igy 20 adik toltesen tul (mar a mi a kezdeti rengeteg probaval), kb. 10 perc alatt toltok ha sietni kell.

Elvileg a levego elofeszites kamrajanak az a szerepe, hogy vizagy szeruen hullamozzon vagy rugalmasan kemenynek tunjon e a csilli. Ezt azert irom, mert
elvileg lehet venni a gyarinal nagyobbat is es akkor szoftosabb a tag hobby es utcai cirkalas kozben funy lehet.



KEZDOJEEK A SZERELES:
____________________



SZETSZEDES:



Tekerd a rugot a levegoszelep iranyabol nezve jobbra utkozesig, hogy a rugo kilazuljon. En 400 as rugoval leht nem tapasztaltam vmi nehezseget ami 5-600 nal

mar ovatossagot igenyel, vagy csak nehez , mert esetleg nagyon szorul.

Nezd meg van e a tagban levego ha nincsen sok fujjad 50 psi re, ez kellhet hogy kinyujtozzon, mert most meeg konyu fujni bele mig be van fogatva.
Ha nincs benne levego akkor vakum van amitol nem nyujtozik szejjel, es a rugo leszedesenel kinyujtva kell legyen a tag.

Szereld ki a tagot, kozben figyelve arra, hogy leht feszul es tudsz segiteni kijonni a csavaroknak ha enyhen mozgatod mindenfele a hatso vazreszt ratalalsz
arra a pontra amikor konnyen jon. Altalaban a tagoknal ugy szerelnek, hogy van egy olyan cso szeru csavar belul menettel amibe szembol egy sima csavart
belcsavarnak.
Ez azert kell, mert igy akarmerre fordul es az egyik nyilna kozben a masik ellenkezo iranya miatt pont razar igy a mozgastol nem nyilik ki.

Most tekerd be a visszaut csillit (kek tekero a fejen). Ha szorul akk vagy megfeszult, de igazabol sztem olyankor szarul lett osszerakva majd irom, hogy
miert amikor ott tartunk. (Hat sajna ilyenkor tekerni kell erzessel de erovel.) Ne felj kibirja, ha esszel csinalod. viszont elotte ha koszos pucold ki a
tekeron tovenel.
Addig be lehet tekerni amig a tekero szaran latszanak a valyatok, kb. attol meeg egy milimeterrel beljebb is.


Amennyiben jol ki van nyujtozva ugy a becsuszoszaron levo fejhez nem feszul a rugo, de lehet hogy megszorult a veglemez.
Fogsz egy csavarhuzot es ha jol tettek fel a veglemezt a rugo vegen akkor a rugo vegzodesenel van egy kis hely a veglemezhez feszitve a csavarhuzot le tudod

pattintani a rugot a veglemezrol. (Ha rosszul lett rateve akkor pont a nyilas van a veglemeznel ezert kicsit oldalt feszitesz ala)
Ha a vegzemez a fejre szorulva ottmarad akk koccold korbe h leesen rola.
most pattintsd le az aljat is a masik veglemezrol. (Az konnyu mert azon nincsen nyilas)

Balra tekerve tekerd le a rugot ami ha nem szuk a hely akar le is csuszik, de a visszautcsilli allito miatt nem szokott soot lehet h meeg mindig nincs elegge
betekerve es ezert a rugo nem akar lejonni, de azt latod ha mindenarom abban akad el.





NYITAS:



Fogod az emlitett befogo vagy teflon darabokat es finoman megfogod kozejuk a becsuszoszarat satuval vigyazva a levegorataly ne legyen a satupofak kozott
hanem nezzen a masik iranyba az a biztos. Lehetoleg ne teljesen a vegenel fogd be a becsuszoszarat mert minden csovet ott a legkonyebb megnyomni.

Most jon az elso para. Meg kell nyitni a mllesleg eleg allat modjara odaragasztott fejet. Addig huzzal ra a satura kicsiket amig a szaar elforog. Remlhetoleg
jo szeles es pontos vajatu befogoid vannak. Ha nagyon nem megy nekem pl. annyira nem ment, h ezt az egyet szervizben nyittattam meg, mert nekem nem voltak

olyan szeles es pontos pofaim soot akkor meeg puha vacak anyagbol is voltak talan, de elvileg normalis befogokkal meg lehet.
Ha megnyilik finoman huzd vissza ra es egyenlore hagyd beken.


Kivetted a tengelyeket belole de van a vegeben fix oldalon egy rovid tengely ketoldalrol muanyag gyuru takarja, ha az meeg bent van azt ki kell venni (nem
feeni ,lehet nem akar jonni szedni kell azt kijon, esetleg pici kalapaccsal es vmi ruddal kikoccolni ha elso szetszedesek egyike)
Ez a tengely szelesebb jo 20 mm-rel mint a fej, hiszen rajta vannak a muanyag gyuruk!! Latsz meeg majd beljebb egy vekony csovet azok bele vanak sajtolva a

fejbe es a fix reszbe. Kemeny femek azok, h ellenaljanak a kopasnak, mert a fej es a veg amugy aluminiumok. Ezeken van meeg teflon bevonat h jobban

csusszanak, de ez egy idovel megszaggatodik, nalam pl. mar vege van. (mondjuk en tudom, h nalm feszult egy idoben a tag)
Ha megvan ezt a reszet be tudod tudni fogni (szelesebb feluleten) a satuba (kesobb lesz ez a resz), de arra figyelj majd, hogy meg ne nyomd a kiszelesedest
a tovenel, mert ott mar nem parhuzamosak az oldalai.
Amennyiben latod, hogy a vege megvastagodott a femtengelynek ne usd at mint egy allat hanem elobb reszeld korbe (ez sokaig is tarthat) vagy inkabb ha ugyes

vagy koszoruvel gyorsabb korbejarni.
A muanyagok szorultak azt tudom de nem feltsed jonni fog csak elsore szar leszedni.



Most fogd be az emlitett fix vegen (a tengely helyenel) tekerd le a becsuszoszar tovenel levo lapos kupakot (balra nyilik minden), baromi vekony feluletet

hagytak azt is ivesen uh. en nem is villaskulcsal altam neki, mert a legkiseb res miatt is elnyalhatod, hanem raszoritottam egy szep derekszogu kis

marokszoritot.
Erre a menetre kell a legjobban vigyazni, mert ez finomabb es konnyen ferdul, elnyalodik akkor pedig vege a dalnak.


Asszem ez is ragasztva van finoman uh. ne lepodj meg ha nehezen nyilik de kibirja mivel erre van kivalasztva az anyaga.





LEVEGOTARTALY:




Most ha akarod meeg megnyithatod a legtartalyt, de elarulom nincs benne semi mivel legmentesen zart resz, uh ha rendesen tartja a levegot, nem akarsz
tomitest cserelni es nincsen a rendszerben nagyobb kosz akk hagyd beken. Ha megis megnyitod mindenkeppen hasznalj feszes kulcsot esetleg valami pontosan
illeszkedo dugokulcsot. Ez nem volt ragasztva, de jo erosen tartott.
Ha kiszeded a dugattyut elobb zard be az olajos reszt amiben legyen sok olaj, akar fullig, es finoman nyomasd fel vele a dugattyut. Nem fog konnyen jonni,
mert ha visszaengeded a vakum mindig visszahuzza, de ki lehet tolni sok olajjal annyira h az utolso par milimeteren el lehet kapni azt apontot amikor bejut
levego es ugy ki lhet halaszni.
Visszafele ovatosan megkentem manitou zsirral (telozsir) es bebiggysztettem jatszva h nem feszuljon ferdere. Ir vmit a leiras hogy pozicionalo szerszammal
kell beallitani a legdugot de ez baromsag mire ezt vegigolvasod erteni fogod h miert. Lenyeg h kenyszerpalyan mozog es poziciobatolja a levegorafujas.
Szerszam mint mondtam kaphato a legdugo kiszedesehez de en nem nyulkalneek semivel a tartaly falannal, mert megserted barmennyire es game over.
Nekem, azert kellett kiszednem, mert a gyors es lassu kompresszios minicsavarok egyikenek tomitese leszakadt es a darabjait ki kellett szedni abbol a
baromiszuk kanyartulatbol, meg talan femmorzsakat is, mivel ez elsonel beneztem, hogy a kiscsavarokat megkisebbek rogzitik oldalrol es amig kinyitni probalod
az esztergalja korbe a csavart

Ha mosod mossad sokaig. Alkohollal vizzel vagy finomolajjal, sot ha femtisztara bontottad akk akar higitoval is. Vagy 10x at kell mosni es feltolteni
megjratani kezzel es megint bontani es megint mosni, mert alattomos. Olyan sokara is hozhat fel szemetet h nem is hinned.
Kb. 20 mosasom volt mire lathatoan mar tuti lett.


TOMITESEK:



Minden szimeringet megkapsz csapagyboltban, de ezek felmeretu szimeringek. A nagy kupaknal peldaul 1.25 os van asszem gyarilag es 1 ill. 1,5 volt nalunk a
csapagyboltban de ha maniakus vagy hoznak 1.25 ot is. En nem turaztattam magamat, vettem mindkettobol es vegul az 1.5 mellett dontottem, mert ez nem mozog.
Betekertem, de nm volt a lgjobb otlet, mert csinalt egy pici morzsalekot, a szelen ami szerencsere kintmaradt a meneten. Viszon annal tobb nem lett uh. most
picit jobban is zar.

Egyszer leht csinalok egy fullrepairt a gyari csomaggal, ha akkoriban lehet majd kapni. (Tok felslges de jo hecc..meg monjuk a teflonokat nemtom kapni e
kulon)



FEJ:



Amikor kiemeled az egesz szarat van rajta egy fej, ez bonthato, de szinten ragasztva van, asszem zold loctite -al, meg kell nezni a leirast benne van.
Nem szokott de leht gond vele. Fox-ek allitolag a finom mozgasert az eszellossegig agyonlemezelik a tagokat es ott sok vekony lemez van amik eltornek neha.
Itt nm. Sztem ezek boven eleg erosek, raadasu az enyemben mindjart 2 is van nemtom ez mar tuning e vagy eredeti en mondjuk egyet atszabtam mert hatalmasat

nem ugrok de, hogy finomabb legyen a mozgasa. (Erdekes eletre kelt a tag es ugyanugy van csillim.) Kicsit mind a 4 oldalabol lekoszorultem hogy csak reszben

takarja a majd latni fogod vannak ilyen atfolyonyilasok. Ezek kozott nyomul at az olaj es kozben kell felrenyomnia a (2) lemezt ez a nehez neki. Ez adja a

befelecsillit.
Ezenkivul latni fogsz ezk alatt 2 egymasba illeszkedo aluminiumot. Allitolag ezt meg szoktaak olni a jatekosok, tulajdonkeppen nemtudom, hogyan.
Ezt akkor lehet megutni ha abszolut nulla nyomas van a tagban ezaltal megszunik a visszaut csilli es a szetcsapodo tag nekiver az egesz vegresznek, mert

akkor osszeuti a ket femet es megserulnek de meeg ugy is eros utes kene. Vagy ferden osszefeszulenek amit elkepzelhetetlennek tartok, mert annyira

illesztettek, hogy a kozottuk szorulo levego egy rugot kepez ami csak addig fesziti szet oket elzarva az olaj utjat amig a tekerestol nem szabad hogy

himbazzon a tag.
Ez a manitou nagy csodamegoldasa, mellesleg sztem is eleg jo. Van meeg ebben vmi gumi is asszem tomitonek talan. Ha jol mukodik akk kezzel finoman hogy ne

ferden, osszenyomkodva erzed hogy rugozik, picit lassan jon netan vissza.

Osszerakasnal a sorrendet figyelni kell, hogy legyen pedalozasi tartas is meg csilli is. Baja sztem nem lesz ha maskepp raktad.
Az egyetlen resze amirol azt gondoltam h kilazul ha nem ragasztom. (Itt esszel kell eljarni, mert ahogyan meghuzod az osszerakasnal nyomod ossze a legrugos
reszt is aminel idealisan a leiras szerinti resenek kell maradnia h rugozni tudjon. Nem akarok hazudni de ha nem leled a leirast talan masfel milli volt ez a
hezag. En kb.ra megelegedtem vele olyan 1.8 alatt voltam az tuti minden esetben, inkabb azt neztem h tart e a menete, mert en nem ragasztottam.
Nos nalam nem lazult, de ha sokat zuzol hegyen es csapkod a hatulja akk erdemes ragasztani, csakugy mint a fejet viszont en oda nem rakneek annyit, hogy tul

vastagon legyen. Az eltben nem fog kinyilni mivel a tengely konnyebben forog el mint megnyilik a menet es mert ha a menet megnyiik kijon az olaj.
Teljesen eltunik a csilli, mas nem lesz, mert erre mindenkeppen megallsz.

Es ugye a becsuszo konnyeden forog korbe.

Kipucoltad tehat es mindent visszaszereltel.

Olvasd tovabb a masodik reszt, mert nem engedte egyben leirnom.