Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Grammánia - a végletek nélkül

- - - - -

  • Please log in to reply
743 replies to this topic

#1
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Pár apró, de grammozós, ún. 'weight weenie' projektek esetén hasznos tapasztalatot osztanék meg.

Ha grammozásról van szó, bizony sok mindent komolyabban kell, hogy vegyen az ember, a szokásosnál fontosabb a szerelési útmutatók követése, a megfelelő meghúzási nyomaték határérték alatt tartása és még sorolhatnám.

Ha csak lelkes amatőr szinten is, de egy ideje építgetek már grammozós bicajokat, segítettem ismerősöknek is ebben, stb. Azért 5-6 év tapasztalat után úgy tűnik, simán belefutok még - nevezzük úgy - amatőr hibákba. n1.gif

Az új építésem esetén, a váltókar a 3. ride közben, menet közben egyszer csak lefittyedt - vissza kellett singlespeed módban gurulnom a kocsihoz helyre tenni a dolgokat. (Alább láthatjátok a fotón, egy régi Trickstuff SRAM Matchmaker tréfált meg: a váltó használata közben van egy minimális, tizedmilliméternyi mozgása - ami kicsavarta egy idő után a féket a kormányhoz rögzítő bilics elülső csavarját. Azt a csavart, amit mindössze 1.2-1.5 Nm-re érdemes húzni Darimo, illetve egyéb grammozós kormányokon...
Pechemre, nem volt nálam Loctite 243 és meghúzás után használtam még 3 alkalommal a bicaj - s láss csodát, ismét kilazult és singlespeed módban kellett résztávoznom, illetve hazagurulnom. (Két kézzel lehetett váltani ugyan, de elég nehezen - a levegőben lifegett az egész váltókar, SRAM Matchmakerestől...)
Loctite 243-mal természetesen jó lehet - meglátjuk! Íme, a szóbanforgó alkatrészek:
IMG-5098-shifter.jpg

 

Szemfülesebbek számára feltűnhet: az ott egy SRAM T25-ös csavar a T20-as Trickstuff helyett alátéttel tuningolva - nem véletlen, a legtöbb multitoolon nem található T20!

A másik a meghúzási nyomaték: gyakran 1 Nm is bőven elég és a Darimo kormány + Trickstuff fékek esetén ez szerencsére kitűnően működik - ehhez viszont Darimo vagy speciális Ritchey zsírt kell használni, amiben apró műanyagszerű golyócskák találhatóak.
IMG-5097.jpg

(Egyúttal az első fékcsövet ~8cm-rel rövidítettem ma, pöpec lett, esztétikailag is most kifogástalan!) n1.gif


Edited by zscs, 2024. September 15. - 18:10.

  • madgab and donciccio like this

#2
tolli

tolli

    vendég

  • fórumtag
  • 94 posts
  • LocationZalaegerszeg, Hungary

12-es a váltás, igen.

Tegnap megtörtént az első KOM-ozós próba, ahol terhelés alatt sokat váltogattam le és fel egyaránt, szépen és viszonylag pontosan vált - 1-2x volt terhelés nélkül 1-2 mp-es kerregés, valószínűleg finomhangolni kell majd még a bowden feszességén, 1 vagy 2 fordulatot a váltókaron lévő hangoló csavarral.

Nagyon haladós gép, le is, fel is! smile.png

 

IQXZyWjh8-5eYvH2kN72SkTdFFJ6_ScWZrkoI947

 

Ez nagyon zsír bringa! Gratulálok hozzá!


  • zscs likes this

#3
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

12-es a váltás, igen.

Tegnap megtörtént az első KOM-ozós próba, ahol terhelés alatt sokat váltogattam le és fel egyaránt, szépen és viszonylag pontosan vált - 1-2x volt terhelés nélkül 1-2 mp-es kerregés, valószínűleg finomhangolni kell majd még a bowden feszességén, 1 vagy 2 fordulatot a váltókaron lévő hangoló csavarral.

Nagyon haladós gép, le is, fel is! :)

 

IQXZyWjh8-5eYvH2kN72SkTdFFJ6_ScWZrkoI947


  • Kisherceg, madgab, tolli and 1 other like this

#4
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts

11-es Sramot mondjuk könnyűűűűű smile.png

az maradt meg, hogy csak befogatom a drótot, és gyakorlatilag ha úgy hagyom, akkor is működött volna, legfeljebb az érzés miatt kicsit finomítottam, mert nemár, hogy csak megszorítom és kész..

Ja, hogy ez 12-es. Oké, az is lehet, hogy tudsz váltót beállítani.


Edited by ZolkoW, 2024. August 30. - 12:22.

  • Kisherceg and zscs like this

#5
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Az milyen már, hogy új XX1 váltó (az újabb, 52t-s verzió, RD-XX-1-B2) + XX1 váltókart (ráadásul az egyszerre többet váltani tudóst) olcsóbban kapom meg No.-ból, mint itthon bármelyik használt alkatrészt hirdetőtől a használtat? (-:

 

Váltó, 271g:

xx1-52t-rear-derailleur-271g.jpg

 

váltókar, 107g (bowden nélkül):

xx1-shifter-107g.jpg

 

Összeszereltem már a gépet, ha minden jól megy, lesz ma egy rövidebb tesztkör vele. 8.22 kg a tömege mindössze, dropper nyeregcsővel, pedállal, kulacstartóval, Garmin tartósól, mindenestől.

Fotót teszek be majd róla.

 

2 hete vágtam a hátsó fékkábel hosszából (bár kell majd még egy 5-6 cm-t, hogy igazán esztétikus legyen), valamint az első fékcsőből is úgy 8 cm-t - szerintem majd a télen vagy tavasszal.

Túl jól fog a Trickstuff Piccola szett most, atom jó, nem szívesen bontom meg azt, ami tökéletesen működik! smile.png

 

Ami meglepett, hogy a váltóbeállításban már annyira járatos vagyok, úgy tűnik, hogy 10 perc ha volt a lánc méretre vágás, váltó feltevése, bowden befűzés és vágás, határoló csavarok beállítása, B-csavar beállítás (1 fordulatot kellett csak tennem vele). Hiába, ha sokat szív az ember valamivel az évek során... Ne csak a kosz ragadjon rá már! biggrin.png


Edited by zscs, 2024. August 30. - 10:11.

  • Kisherceg, ZolkoW, madgab and 1 other like this

#6
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts
Menő! :)
  • zscs likes this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#7
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Posztolok majd képet 1-2 hét múlva a többé-kevésbé végeredményről.

Sajnos a hajtáslánc nem tökéletes, lehet, a 11-es KCNC SL lánc miatt, talán a 2017-es régi 11-es X01 sor túl kopott az alsó tartományban - szóval, terhelés alatt néha ugrik a lánc. Ez nálam no-go, mivel szeretek sprintelni és gyakoriak a 20-30 mp 500-600 Wattok és nem lenne vicces, ha lefejelném a stucnit...

2 ride-om volt terepen, nagyon kezes a gép lefelé, a 720mm "szűk" kormány a 70mm stucnival meglepően kezes. Arra számítottam, a stucniból 80-as kell majd később, de egyelőre jó ez!

A mászás so-so, a láncvilla nagyon rövid, kicsit matekozósabb a technikás, meredek mászás vele, mint a többi bicajommal. Nem nagyon, de érezni. Vagy csak a seatback-es dropper postom miatt van és elég lesz előrébb tolni a nyerget 8-10mm-t. Meglátjuk!

 

Találtam egy tartalék, alig használt 1295-ös sort itthon a tartalék kerékszettemmen (365g, szóval elég könnyű), amivel + majdnem 100g lesz a bicaj tömege. Ennyi még belefér! Vadászok egy használt vagy bármilyen 12-es mechanikus x01/xx1 eagle váltót szerintem hátra - igen, egyelőre pihenőpályára teszem a bringát. (-:

 

Feltűnt egy másik probléma is:

A Trickstuff fékhez a SRAM matchmaker, mivel a fék csavarját ~1Nm-rel merem meghúzni csak, eléggé inog ide-oda. Itt machinálnom kell majd biztosan. Igaz, pár éve vettem egy a Trickstuff Direttissima fékhez való, de a Piccolához is jó bilincset (~3 évet ezzel használtam), szerintem azzal jobb lehet majd. Igaz, 6 grammal nehezebb (jaj!).


  • Kisherceg and madgab like this

#8
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

hosszú hónapok után az első tesztelhető verzió készült el, első körben dropperrel.

Lesz még munka vele: fékcsövek méretre vágása (egyelőre tesztelem, hogy jó lett-e a légtelenítés és tömítések cseréjével minden OK-e), hátsó fék a fékkar + banjo csatlakozásnál eresztett sajnos (tegnap cseréltem a banjo-t újra), dropper bowdenház csak felragasztva egyelőre smile.png, villanyakból 1.2-1.4cm-t vágnom kell majd, hátsó váltót 2 perc alatt állítottam be és bár kitűnően vált finomhangolatlanul is, kattog bizonyos fokozatokban. És még sok más apróság.

 

A custom Garbaruk váltókanál külön szépsége, hogy fogalmam nincsen, a B-csavart hogyan kell beállítanom. (:

Plusz a 30t első tányér túl kicsi, meredek mászáson se kellett beváltanom a 44-t, elég volt a 36t, szóval szereznem kell egy 32-est előre.

 

SlK9uLo6hAZvGsvs3CESljaO14t-gZ_LVv9xosy3

2O9gSiwCHFKKwOhWRqbJCvKzr-MzIw9s6tTJeFrI

OxJZiCO_YfRhiMHFhOO9jmoshGm4Wc-hOHAz68GO

 

Dropperrel "sajnos" nem 7-essel kezdődik a tömege, de nincsen túl messze. Normál nyeregcső + nyereggel bőven 8 kg alatt van. ;)


Edited by zscs, 2024. August 12. - 10:00.

  • karakoram, ultio, Kisherceg and 4 others like this

#9
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Régi SRAM X01 1195 sor, a gyári 11-42t-ről a már régen nem kapható WolfTooth GCX 44t-vel tuningolva. 267g.

sram-11-44t-267g.jpg


  • Kisherceg likes this

#10
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

240-es EXP agyak (boost), Duke Lucky Jack SLS4 felnik, CX-Ray küllők. Első kerék 594g, hátsó 670g felniszalaggal, tubeless szelepekkel együtt. Végre minden alkatrész megvan a BikeAhead HT építéshez.

dt-duke-SLS4-594g.jpg

 

dt-duke-SLS4-670g.jpg

 

A felnik nem az Ultra veziók, amiből 265/275g / db a 28-as és a 30mm-es, hanem a sima, aminek 110 kg a maximum össztömeg specifikációja. Ragaszkodtam a viszonylagos túlépítettséghez.

 

Duke felnikkel pedig nagyon jó tapasztalataim vannak: a 2017 februárjában vásárolt, számtalan versenyt megjárt Acros XC 29 carbon szettem még ma is szépen muzsikál: 2020-ban a magyar OB-n összecsuktam a hátsó felnit ugyan egy sziklán (saját hülyeségem és figyelmetlenségem), de még a széthasadt felnivel is beértem a célba, ha nehezen is. Duke SLS3-ra cseréltem még anno, tökéletes azóta is. Remélhetőleg hasonlóan megbízható és tartós társ lesz ez a szett!


  • Kisherceg and madgab like this

#11
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,558 posts

Garbaruk 11-46, 11 sebességes sor lockringgel együtt mérve. Nagyon szép darab (waxos rendszerben volt, kicsit koszos) smile.png

 

IMG-20240704-110409.jpg

IMG-20240704-110429.jpg

 


  • donciccio and zscs like this

#12
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Sajnos én megváltam az újságjaimtól. De nagy vonalakban ha lehet kicsit általánosítani a dolgot megfigyelhető volt hogy a "nagy" márkák (Ritchey, FSA, RaceFace,...) kormányai jobban szerepeltek, nyilván nem sajnálták a pénzt a jobb minőség karbonra v alura.

A Syntace kormányok meg kb mindig magasan verik ezeket a törésteszteket, alu és karbon változatban is.
Volt is egy rövid beszélgetés a Synace-es fickóval mi lehet a titkuk, magasan a jó alapanyagot emelte ki.
Ha már grammániás topik, azt én teszem hozzá, hogy néhány grammal mindig több is az ő kormányaik (nyeregcsöveik) a többinél, talán az a +néhány gramm is kell a megbízhatósághoz.

Az ilyen Schmolke és társai szerű (70-80gr) csakis vitrinbiciklire való fosok meg szó szerint értékelhetetlen eredményt mutattak náluk, kb a 4-5 ezredik terhelésnél törtek, pl a Sytace kibírta az 1 milliós terhelést.
És ennyi.


Edited by marton, 2024. June 30. - 15:44.

  • koga, Kisherceg and husevotelefonfulke like this
Marci

#13
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Igen, nyúzógép. A cél az 1 millió húzás, fokozatosan növelve. És volt hogy 1 típusból 2-3 db-ot is mértek, megnézve mennyire egyenletes a gyártásminőség. Ebben a karbon kormányoknál szokott nagy különbség lenni.

https://www.youtube....h?v=URcTBmB0RFA

Nekem ez a Bike Magazin szám megőrzésre félretéve valahol. .pdf verzióban linkeltem anno ezen a fórumon, sajnos fogalmam sincsen, hol.

 

Kíváncsi lennék, mennyit bírna egy Berg (Porte), Darimo, BAhead, Schmolke és társaik, de különösen egy Gemini Pröpus XC integrált cockpit. Utóbbi kapcsán olvastam valakitől, 2 esés, 2 db kuka, a harmadikat használja. Még szerencse, hogy olyan olcsó! (-:

 

Anno meglepett, hogy a Syncros-féle régi Fraser SL mennyire jól szerepelt, pedig az sem nehéz darab. Syntace szint rémlik, de nincsen előttem a teszt.



#14
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Igen, nyúzógép. A cél az 1 millió húzás, fokozatosan növelve. És volt hogy 1 típusból 2-3 db-ot is mértek, megnézve mennyire egyenletes a gyártásminőség. Ebben a karbon kormányoknál szokott nagy különbség lenni.

https://www.youtube....h?v=URcTBmB0RFA


  • Kisherceg, husevotelefonfulke and madgab like this
Marci

#15
husevotelefonfulke

husevotelefonfulke

    visszatérő

  • fórumtag
  • 2,350 posts

Ez egy tesztbringa vagy van vmilyen alkatrész-nyúzógépük?

Ha van kéznél link, jöhet. Nem tudok németül annyit sajnos, hogy rátaláljak, de ha megvan, akkor már lefordíttatom. :)

 

Azért beraknám ezeket a hélium-kormányokat a Syntace kormányom ellen a Bike Magazin kormány tesztelő gépébe. (azaz, némelyiket ők már berakták - elég szánalmas volt az eredmény)
Én eleve kiesem a célcsoportból a 90 kilómmal de ezektől szerintem 65 kilósan is távol tartanám magam.



#16
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

A többek által némileg lenézett PRC a kedvencem. 120g 720mm szélességben, 5 év rá a gari, volt belőle 3 db az elmúlt 9 évben és sosem volt vele gond. (Merida, Centurion ezt adja a felsőkategóriás bringáin. Talán a KTM-nek is ők gyártják, de ebben már nem vagyok biztos.) Valahol itt lehet a tartósság vs. grammok közti egyensúly.

 

Schmolke, Tune, Berg stb. kormányt sajnos sokat láttam már törve. Még ha gyakran 1-1 a túlhúzott csavar is járult hozzá a törésükhöz.


  • ZolkoW likes this

#17
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Azért beraknám ezeket a hélium-kormányokat a Syntace kormányom ellen a Bike Magazin kormány tesztelő gépébe. (azaz, némelyiket ők már berakták - elég szánalmas volt az eredmény)
Én eleve kiesem a célcsoportból a 90 kilómmal de ezektől szerintem 65 kilósan is távol tartanám magam.


  • Kisherceg and zscs like this
Marci

#18
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts
Remélem, lefelé. :)
  • karakoram and talpfa like this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#19
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13,254 posts
  • LocationSvájc
Schmolke 65gr rol indul

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

https://www.veloinfanger.ch/


#20
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,700 posts

jujj! ez még negyedével könnyebb az enyémnél..

 

720mm, 9°, Darimo MTB flatbar, UD-karbon.

large_Darimo_flatbar720-93g.jpg