Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

DH váz HÁZILAG

- - - - -

  • Lezárt topik Lezárt topik
264 hozzászólás a témában

#261
Lory-B

Lory-B

    vendég

  • fórumtag
  • 93 hozzászólás
Azért nem a "HÁZI KÉSZÍTÉSÛ VÁZAK" topic-ba írtam ezt, mert eddig csak DH vázat építettem teljes egészében. Alakítottam át merev vázat is rengeteget, de kompetens igazándiból a DH terén vagyok!

Idõ:
ÖTLEt-- Az életképes és megvalósítható ötlet megszületése az egyén kreativitásától és lehetõségeitõl függ! Az elsõ váznál ez 1-2 év volt az utolsó kiforrott váznál 1 hét mert közben eltelt 5 év alatt összegyült egy kis tapasztalat...

TERVEZÉS--A terv precizitása attól függ, hogy mennyire vagy te is hajlandó a részleteket még rajzban megoldani.
Én elég jól látok gondolatban térben, de a láncvilla-monoblock-láncterelõ környékét szeretem több nézetben megtervezni. Itt szoktam tört vonalú és beforgatott metszeteket alkalmazni...
Tervezéskor minden csatlakozó alkatrészt is megrajzolok így késõbb nem ér meglepetés ha kihagynék, vagy elnéznék valamit.
Pl. Hátsóagy-féktárcsa-lengõvilla viszony, 2.7"-os gumi és láncvilla ill. berugózott állapotban nyeregcsõ viszony, lánc-láncvilla viszony.
A rugóstag bekötése lényeges. Még 5-6 év tervezés után is csak akkor vagyok nyugodt, ha a tervezett állapotot beépítem egy hasonló vázba és kipróbálom hogy összhangban van az elsõ telóval!
Magyarul kb.500 rajzot kell kidobj míg lessz egy jó terved, de még nem biztos, hogy jól mûködik!!!
Én ceruzával papíron M=1:1-es léptékben rajzolom meg elõször és nem csak a vázat hanem az egész gépet, villával, nyereggel, gumikkal, fékekkel, hajtókarral és fogaskerekekkel együtt.
A rajz az elején még csak szerkesztõvonalakból áll.
Ha érzem, hogy jó úton járok akkor kezdem csak kidolgozni a részleteket.
A kézi rajzot párhuzamosan követi a számítógépes rajz: AUTOCAD R2000. Itt vannak megrajzolva a gumikeresztmetszetek, a rugóstagok, stucnik, féknyergek, féktárcsák, hajtókarok, nyergek, telók, hátsóagyak, láncterelõk.
Ezeket pauszra M=1:1-ben kinyomtatom és a ceruzás rajzra felragasztom. Igy megkímélem magam a sok radírozástól, és könnyebben lehet bármit is arréb tolni a kívánt helyre.
A gépen mérem le a kritikus méreteket is, és a gép segítségével lessz pontos a ceruzás rajz.
Ha minden a helyén van (az új váznál: kb. 1év) akkor a gépen megrajzolom a komplekt tervet és kinyomtatom. Ez kb. 1hét.
Az esztergályosok és a marósok is ennek a rajznak a beméretezett részletrajzait kapják!

GYÁRTÁS--
A marósok és az esztergályosok kb. 2 hét alatt szoktak végezni. Ekkor vágom ki a szelvényeket (meló után kb. 5 napig 2-3óra) szintén a kinyomtatott terítékrajzok alapján, így mm-es pontossággal tudok dolgozni. (Ezért kell a tervezésnek mm-nél pontosabbnak lennie)
A vázat összeragasztom celluxal hogy ellenõrizzem a pontosságát. Mivel ebben a fázisban pontosan dolgozom nem kell a sablon! Prototípusváznál ahol nem tudni, hogy lessz még egy belõle nem éri meg fix vázsablont építeni! Akinek meg van állítható vázsablonra pénze az miért nem vesz egy komoly vázat?
Késõbb ha beválik a geometria érdemes fix sablont építeni, mert lényegesen meggyorsítja a gyártást.
Itt értem a hegesztési és a szabási sablonokat is!
Az összehegesztés két aklalommal kb. 2x3óra alatt kész.
Ezután már csak az utólagos finomítási munkák vannak hátra.

PÉNZ--
A tervezési díj (ha másnak építesz) messze nem fedezheti a befektetett szellemi energiát.
Ez csak haveri alapon mûködhet...
A fizikai munkadíjjat én kb. az esztergályosok órabérével számolom.
A marós, az esztergályos és a hegesztõ úgyis közli az összeget.
Az anyagár pedig attól függ, hogy honnan és mennyit veszel.
A BIKE MAG-ban szereplõ vázat Rugóstag és Hátsóagy nélkül kb. 130eFt-ért készíteném el másnak.

ANYAG--
Metaloglobuszos zártszelvények, csõvek és rudak(AlMgSi 1,5)
Német alapanyagú Lv15, Lv10, Lv5, Lv3 lemezek (AlMgMnSi)

SABLON--
A zárt szelvényeket egyrészt azért alkalmaztam, metrt a vízszintes és a függõleges síkban külömbözö az INERCIÁJUK (merevségük) másrészt a függöleges síkot tudom tartani a szelvény széléhez viszonyítva!
A hegesztõ néhány helyen összehefteli utána pedig szimetrikusan összehegeszti.
Ha minen jól megy a váz nem torzul el a belsõ feszültségektõl mivel nincs semmi kényszer ami egy sablonból származna (azért sablon!)
Tehát a hegesztõn múlik, hogy hajlandó neked szakszerûen hegeszteni!!!
A pálcát megkérdezem pontosan, mert azt a hegesztõ ajánlotta.
Õ már évek óta METALOGLOBUSZOS aluval dolgozik, úgyhogy kikísérletezte már rendesen. De ezt a hegesztés erõssége is mutatja!

Várom a további kérdéseket!
Jó tervezést: LORY-B

#262
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
Engem meg az, hogy miért nem a "házi készítésû vázak" topicba írtad mindezt... :) Van ám, csak vissza kellett volna keresni.  ;)

Mindegy.

Ami a Metalloglobuszos alut illeti: az AlMgSi 1.5-ös, vagy a AlMgZn 0.5-ös aluból van?

És a cikkben az van, hogy nem kellett a vázhoz sablon, mert négyszögszelvényt használtál. De ez szerintem nem OK, valami akkor is kellett, nem?

Vagy csak összecsípte az awi-s gyorsan 4-5 helyen, hogy hegesztéskor ne mozduljon el?

Milyen pálcával lett hegesztve?

#263
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás

Ahány elem annyi féle Aluból van a váz, és egyben marad!


engem meg az, hogy milyen fajta alu-(k)ból van?

#264
maceee

maceee

    vendég

  • fórumtag
  • 163 hozzászólás
húúú itt egy pécsi arc végre

engem az érdekelne ,hogy mennyibõl és mennyi idõ alatt készült el


#265
Lory-B

Lory-B

    vendég

  • fórumtag
  • 93 hozzászólás
Annak aki nem olvasta a 2002 júliusi BIKE MAG-ban a RANGER Killer-rõl szóló kisregényt ???

Nevem: Bánkos Lóránd és Pécsen lakom.

A vázépítéskor az alapvetõ gondolatom az volt, hogy olcsó, erõs és mûködõképes vázat készítsek!

A mostani váz minden részletében tökéletes számomra. ;D
Ennél jobbat csak lényeges költségnövekedéssel lehetne elõállítani!

Ha bárkinek kérdése van tegye fel, de ne várjátok, hogy komplekt tervdokumentációt adjak a vázról, mert a geometria az TITOK! :(
(Ezt eltalálni tartott 4-5 évbe folyamatos vázépítés közben)

Annyit elárulok: Ahány elem annyi féle Aluból van a váz, és egyben marad! Pedig nincs hõkezelve!
Az elemek nagy része METALOGLOBUSZ-os alu.

Az anyagot és a hegesztés erõsségét teszteltem rendesen elhihetitek!
De a többit késõbb, majd ha konkrét kérdéseitek lessznek......

Sziasztok: LORY-B