Egy tipp amit már pár éve használok,és nálam bevált:A kiinduló helyzet hogy minden vadiúj, a lánc ,a fogaskeréksor,és a hajtómû.Most fogj egy olyan tolómérõt (sublert),aminek olyan hegyes a "lyukátmérõ" mérõje, hogy beférjen két görgõ közé.Itt egy új lánc esetén 5.4 mm-t lehet mérni.(Régebben,kb 1.5-2 éve még 5.25 mm volt, és a sublerem nem kopott azóta, csak a láncgyártók valamit módosítottak...)2-4 hetente ismételd meg a mérést, és amikor már 5.55-5.6 mm-t mérsz, rakj fel új láncot, a régit pedig tedd el, ne dobd ki!Ez nálam 1200-1500km körül következikbe,de persze ha Te erõsebben nyomod,vékonyabb láncot használsz,ez a táv más lesz.Kb 5-10 csere után eljön a pillanat,amikor az új lánc már ugrálni fog a kopott fogaskerekeken,ekkor vedd elõ az elsõ láncot,és használd 5.7-5.75mm-ig.Kb újabb 5-10 csere után már a hajtómû ,és a fogaskeréksor is elkopik annyira hogy már érdemes azokat is lecserélni.A ciklus végén a rendszer kb 80-90% hatékonysággal mûködik.Jelenleg Connex láncot ,Rohloff olajat ,alu tányérokat használok.Még egy apróság:a láncnyúlás a görgõszemek belsejének elkopásából adódik. Üdv :G.Pityu
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj

lánc, fogaskerék élettartam
Indította
BADA
, 2002. május 08. 19:52
#41
vendég__*
Írta 2002. május 26. - 09:04

#42
Írta 2002. május 26. - 01:42

Még egy tipp:
Álló kerék mellett nyomjátok le a hajtókart, és lehet nézni mennyit "mászik" a tányéron a lánc. Persze ez fõleg akkor jön be, ha a tányérok nincsenek agyonkopva. Egy lánc élettartama egyébként 2000km körül van terheléstõl függõen. Persze tartósan sárban agresszív használat mellett pillanatok alatt ki lehet nyírni. Ha óccsó a fogaskoszorúd, olcsóbban jössz ki ha hagyod agyonkopni õket ;D
Én sram pc59-et használok, mert olcsó, de a Wipperman is nyerõ. A Shimano gyenge láncban és agyban.
Álló kerék mellett nyomjátok le a hajtókart, és lehet nézni mennyit "mászik" a tányéron a lánc. Persze ez fõleg akkor jön be, ha a tányérok nincsenek agyonkopva. Egy lánc élettartama egyébként 2000km körül van terheléstõl függõen. Persze tartósan sárban agresszív használat mellett pillanatok alatt ki lehet nyírni. Ha óccsó a fogaskoszorúd, olcsóbban jössz ki ha hagyod agyonkopni õket ;D
Én sram pc59-et használok, mert olcsó, de a Wipperman is nyerõ. A Shimano gyenge láncban és agyban.
#43
vendég_Charon_*
Írta 2002. május 11. - 09:08

Jó tippek hangzottak el, de azért hozzáfûzöm a sajátomat is.
Én is sokat nyomom aszfalton, de a terepen vagy sár, vagy por vagy iszonyatos tépés az emelkedõkön jellemzi stílusomat.
Alapból két PC9 láncot szoktam venni, és ha aszfalt, akkor 1000-1100 kilcsinként, ha terep, akkor 800-1000 kilcsinként cserélem, a dzsuvától függõen.
Féltávnál (legalább ekkor) azért ki szoktam pucolni kábé a Bikmakkos módszerrel.
A lánc nyúlását pedig érdekesen követem. Felakasztva egy szögre az új és a kopott láncot, szembeötlõ a különbség. Ez a cserék idejét is jól mutatja.
Én is sokat nyomom aszfalton, de a terepen vagy sár, vagy por vagy iszonyatos tépés az emelkedõkön jellemzi stílusomat.
Alapból két PC9 láncot szoktam venni, és ha aszfalt, akkor 1000-1100 kilcsinként, ha terep, akkor 800-1000 kilcsinként cserélem, a dzsuvától függõen.
Féltávnál (legalább ekkor) azért ki szoktam pucolni kábé a Bikmakkos módszerrel.
A lánc nyúlását pedig érdekesen követem. Felakasztva egy szögre az új és a kopott láncot, szembeötlõ a különbség. Ez a cserék idejét is jól mutatja.
#44
Írta 2002. május 10. - 14:17

Zap:
Ezt a modszert en is ismerem...
Ennek ellenere mertuk is mind a lancot mind a sort..../nem sört ,)/
En inkabb most azon folozom hogy a papucsot kell kijjebb forgatni. Regebben is szorakoztam vele sokat... most tok parhizamosasn volt a kerek papucsaival...
Ha mas nem kiprobalom egy uj 5,0 -s sorral...
De en inkabba apapucsra gyanuzok...
Na majd megcsinalom/4es imbuszrulez :)))/
Ezt a modszert en is ismerem...
Ennek ellenere mertuk is mind a lancot mind a sort..../nem sört ,)/
En inkabb most azon folozom hogy a papucsot kell kijjebb forgatni. Regebben is szorakoztam vele sokat... most tok parhizamosasn volt a kerek papucsaival...
Ha mas nem kiprobalom egy uj 5,0 -s sorral...
De en inkabba apapucsra gyanuzok...
Na majd megcsinalom/4es imbuszrulez :)))/
#45
Írta 2002. május 10. - 09:29

A lánc azé ugrik, me nem a fogaskerékkel együtt kopott össze. Ha már kellõ ideig gyilkolták egymást, már nem fog ugrálni. De utána a fogaskerekedet is dobhatod ki...
A lánc élettartama meg nagyban függ attól is, mennyire fut keresztben, ill. mennyit váltasz keresztbe. Meg milyen gyakran tisztitod, milyen bika vagy,...
És egy egyszerû láncnyúlásmérés: elöl nagytányéron vagy, és egyszerûen a tányér elején kicsit felhúzod a láncot, így látod, mennyit engedik a fogak. Ha 3mm-nél több, akkor kopott.
A lánc élettartama meg nagyban függ attól is, mennyire fut keresztben, ill. mennyit váltasz keresztbe. Meg milyen gyakran tisztitod, milyen bika vagy,...
És egy egyszerû láncnyúlásmérés: elöl nagytányéron vagy, és egyszerûen a tányér elején kicsit felhúzod a láncot, így látod, mennyit engedik a fogak. Ha 3mm-nél több, akkor kopott.
#46
Írta 2002. május 10. - 04:04

parduc a 800-1000 km az 99 % terepre vonatkozik , es van eleg sok maszas is , amit lehet kihagynek neha , de sajna nincs felvono..
#47
Írta 2002. május 09. - 16:06

A fogaskereket megmertuk OK volt Latszolag is ok. ..ugyszinten a lancot is - de mondom azt ki is cserletem.
#48
Írta 2002. május 09. - 15:26

Ez a 800-1000km körüli csereperiódus nekem roppant sûrûnek tûnik. Mostanában elég sokat bringázom, napi 50-100km között ha idõm engedi, van, hogy kora reggel, van, hogy csak este felé. Ezek szerint 2 hetente kéne láncot cserélnem? Vagy ez a 800km hegymenetre vonatkozik? Mert nekem az út 90%-a sík aszfalt, vagy sík földút. Azért ez azt hiszem jelentõsen befolyásolja a lánc állapotát. Én személy szerint évenként szoktam láncot cserélni, de akkor sem azért, mert erõsebb tekerésnél már megcsúszik, mint egy laza ékszíj! ;D
#49
Írta 2002. május 09. - 14:00

Köszi a hozzászólásokat. Még annyi, hogy a 9seb.-es rendszeremhez való Shimano lánchoz, aszonták a boltban, hogy nincs patentszem. Csak a ?SAX? (<-valami ilyet mondtak) láncot lehet így venni, külön nem is nagyon kapható patentszem.?.
#50
Írta 2002. május 09. - 02:11

ez arra jo , hogy a nyulott lanc ne "nyalja el" a fogakat ...ha mar megtortent szerintem nem segit egy lanc csere...
#51
Írta 2002. május 09. - 02:06

erre van egy jo tipp .. egy 12" hosszu vonalzo pontosan szemkozeptol-szemkozepig tart.. ha 1/8 nal nagyobb a kopas,nyulas ...erdemes cserelni..
pc99- el nekem 1000 km ..szal ugy kb 800 nal huztam meg a hatart ..
pc99- el nekem 1000 km ..szal ugy kb 800 nal huztam meg a hatart ..
#52
Írta 2002. május 08. - 23:09

jé neked is ez van? nekem asszem az elsõ fogkerekeknél ugrik vagy még nem kopott össze a lánc? mert a lánc és a fogsor hátul is új.igy már párszor begyûrtem magam a bicikli alá
#53
Írta 2002. május 08. - 22:53

Ha ugrik a lanc /nagyobb beletaposasoknal foleg/
akkor az a fogkereksor kopottsagatol van?
Sachs Quarz sorom van - lemertuk es ugy lattuk hogy meg jo. A lanc PC 91 volt - ez kicsit megnyult -bar nem veszesen, de ugy gondoltam veszek PC58 at.
A hatsovalto tropa kicsit - bar kiegyengettem.
A lanc jo helyen fut - tehat nem hinnem hogy a hvalto miatt van az egesz..../bar az also tartomanyba nem igazan akrodzik leraknia ha elol kozepen van/
Ja es elvileg jol van beallitva a hatsovalto,mert nem en csinaltam
Valtobovdenek is kivul belul ujak.
Van vkinek otlete mit tegyek, mert ez igy tok suxx!
akkor az a fogkereksor kopottsagatol van?
Sachs Quarz sorom van - lemertuk es ugy lattuk hogy meg jo. A lanc PC 91 volt - ez kicsit megnyult -bar nem veszesen, de ugy gondoltam veszek PC58 at.
A hatsovalto tropa kicsit - bar kiegyengettem.

Ja es elvileg jol van beallitva a hatsovalto,mert nem en csinaltam

Valtobovdenek is kivul belul ujak.
Van vkinek otlete mit tegyek, mert ez igy tok suxx!
#54
Írta 2002. május 08. - 20:43

Hali,
Lácot milyen készlettel, szerszámokkal, tapasztalattal érdemes elkezdeni szétszedni?
Lácot milyen készlettel, szerszámokkal, tapasztalattal érdemes elkezdeni szétszedni?
#55
Írta 2002. május 08. - 19:57

#56
Írta 2002. május 08. - 19:52

Lehet, hogy tök hülye a kérdés, de ajánlották nekem, hogy pl 2-3 láncot (patentszemmel felszerelve) érdemes együtt használni (cserélgetni, mondjuk 1-200km-enként). (Amíg az egyik fent van a másik petróban ázik.) Így a fogaskerekekkel "együtt kopik a 3 lánc" és késõbb következik be az a pillanat amikor a szarrákopot fogaskerekekre az új lánc már nem passzol..
..vagy ez az egész egy hülyeség és kár vele foglalkozni???
..vagy ez az egész egy hülyeség és kár vele foglalkozni???