Bianchi
A Bianchi a távol-keleten nem gyárt vázakat. A gyártást Izmirbe, Törökországba telepítették. A cég eredeti központjában 2007-ben öt fõ foglalkozott vázépítéssel. Három éve euroszázezreket invesztáltak a saját Hydroform-sor kiépítésére, közösen a Dedacciai-jal. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján - aszerk.)
Cannondale
Meglepõ, de a felsõbb kategóriás aluvázaikat még mindig Amerikában hegesztik/csiszolgatják, viszont ezek már nem teszi ki az eladások 0,5%-át!). A karbonokat természetesen Tajvanról szerzik be, a közép és alsó kategóriás aluvázakat pedig Kínából. A karbonokat viszont mindig az USA-ban festik. 2008 februárjában a Dorel Industries megvásárolta a Cannondale-t, így az már nem az alapító Joe Montgomery tulajdonában van. Hogy meddig hegesztgetnek még aluvázakat az image fenntartása érdekében, azt ma még nem tudni.
Cervelo
A többek közt Tour de France-on is diadalmaskodó CSC csapat bringáit a kanadai Cervelo szállítja - miután azok Kínából elérik Észak-Amerika partjait. Festéssel sem foglalkoznak, csak terveznek, meg a marketinget irányítják a kanadaiak.
Colnago
A termékpaletta alján elhelyezkedõ vázak Tajvanon, de a limitált szériák és a csúcsmodellek még mindig Olaszországban készülnek. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján - aszerk.)
DeRosa
A Via Bellini 24-ben, az A4 (Milánó-Velence) autópálya alatt székelõ üzemben napjainkban is folyik a munka. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján - aszerk.)
Felt
Semmilyen utómunkát nem végez a nevét viselõ kerékpárokon az egykori motorkerékpáros guru, Jim Felt: ahogy jön Tajvanról, úgy kerül a kínálat az üzletekbe.
Giant
Álljunk meg egy szóra! Hogy kerül a listába a legnagyobb távol-keleti vázgyártó? Hát úgy, hogy õk is gyártatják vázaik egy részét: karbonvázaik elkészítését kiadják bérmunkába, így ugyanott készülnek, ahol más nagy gyártók modelljei, a tajvani Hodakánál. A történet érdekessége, hogy éppen a Giant dolgozta ki a karbonvázgyártás leghatékonyabb technológiáját, éveken keresztül õk gyártották saját modelljeik mellett a karbon Specializedokat és már neves darabokat, de ma már van náluk jobb, olcsóbb, így nem ragaszkodnak a saját „karbontörténethez”.
Jamis
Ázsiában készre gyártott kerékpárok tervezõje, forgalmazója. Pont.
Kestler
A karbonvázgyártás úttörõje és talán a legnagyobb név a szakmában ma már összes vázát a tajvani Martec-kel gyártatja.
Kona
1988-ban alapított kaliforniai cég igényesebb modelljeit a Hodakával gyártatja, az alsóbb szegmens Vietnámban látja meg a napvilágot.
Kuota
A tajvani Martec a beszállító, a tervezés egy részét állítólag még mindig az olasz Sintema végzi.
Litespeed
1980 óta az amerikai gyártó neve eggyé vált a minõségi titánvázakéval. A Litespeed készítette többek között a DeRosa, Merckx, Basso, LeMond, Tommassini titánvázait is. Az eredeti tulajdonosokat 1999-ben vásárolta ki egy befektetõi csoport, majd megvásárolták a másik legendás titánváz-készítõ céget, a Merlint is, ezután pedig az ausztrál Quintana Roo-t. A titánváz-termelés már Kínában folyik, a karbon és alukínálat tajvani alapokon nyugszik.
Look
A nagy francia gyártó 2 éve hagyta abba a karbonvázaik hazai gyártását, melyet részben Tunéziába helyeztek ki, illetve egyes modelleket távol-keletrõl szerzik be.
Marin
A Kona mellett a másik nagy kaliforniai cég, mely ugyancsak a távol-keleten gyártat, legfeljebb annyi különbséggel, hogy beszállítóik a kevésbé ismert A-Pro, Fairly és Sunrise.
Masi
Faliero Masinak sohasem volt “gyára”. A hetvenes években egy Roland Sahm nevû embernek adta el a névhasználati jogot, kizárólagosan Amerikába. Azaz Sahm csak az Államok területén használhatta a Masi nevet. A Masi név azóta párhuzamos történelmet élt meg. Az Egyesült Államokban a Masi teremtette meg azt a szinte vallásos áhitatot a muffos vázak iránt amibõl egy teljes vázépítõ nemzedék nõtt ki. Richard Sachsszal az élen. Az USA-ban annak idején Mario Confente építette a vázakat, õ a mai napig etalon. Milánóban a mai napig is dolgozik Alberto Masi, Faliero fia. Õ sohasem épített vázakat, mindig bérbe adta ki az építést. Alberto mindig is használta a Masi nevet, hiszen apja nem adta el azt. 2007 folyamán Dario Pegoretti mûhelyében készültek a Masi név alatt forgalomba hozott vázak - valamennyi XCR csõbõl és alumíniumból (Dedacciai U2, M2). (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján - aszerk.)
Merlin
Lásd Litespeed!
Olmo
Neves olasz gyártó, mely felsõ kategóriás gépei kivételével minden modelljét távol-keletrõl szerzi be. (Helyreigazítás - aszerk.)
Orbea
Sok vita folyt a spanyol gyártó piacpolitikájáról, mivel E.U. tagországbeli gyártóként konzekvensen „Made in Spain” matricát ragasztanak kerékpárjaikra, melyeket viszont kétségtelenül távol-keletrõl szerezne be. Büszkén hirdetik, hogy karbonvázaikat saját maguk készítik (még gyárlátogatás-cikket is közzé tesznek), de valójában az adott üzemben csak a vázak utómunkálata folyik.
Pinarello
A cég kint Tajvanon épített egy komplett gyárat, a helyi munkaerõ betanítása egy hét éves folyamat volt. A treviso-i üzem bezárása sokkal inkább volt olasz belpolitikai ügy, mint kerékpáripari kérdés… (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján - aszerk.)
Raleigh
A neves angol gyárat pár évvel ezelõtt megvette egy amerikai befektetõ csoport, majd a még mûködõ gyárat bezárta, a termelést távol-keletre helyezte. A beszállító 2008-ban a tajvani Kinesis volt.
Schwinn
A legagyobb amerikai kerékpárgyártó 1985-ben tönkrement (az akkori igazgató az MTB-t rövid divathóbortnak nevezte - de sajnos tévedett…), majd a cég kézrõl kézre vándorolt: a Pacific-hez került, majd a WalMart vette meg, mely a mostani gazdasági válságban elvérzett, így a Schwinn minden bizonnyal hamarosan új tulajdonoshoz kerül. A gyártást már egy évtizeddel ezelõtt kihelyezték a távol-keletre, 2008-ban a fõ beszállító a Giant volt.
Scott
Amerikából Svájcba került át a központ, a gyártást természetesen nem az alpesi országban, hanem Ázsiában végzik, beszállítójuk a Hodaka és a Giant.
Specialized
1974-ben Mark Sinyard alapította a céget, mely nemcsak Amerikában vált piacvezetõvé. Már a kezdetekkor nagy hangsúlyt fektettek a magas színvonalú amerikai fejlesztõmunkára, illetve az olcsó távol-keleti termelésre. Néhány éve fõ beszállítója, a Merida jelentõs részesedést szerzett a Specializedban. Ma a Merida mellett fõ beszállítóik a Giant és az Ideal.
Time
Az egyik legfejlettebb karbonváz-készítõ cég manapság, a legtöbb vázat még ma is Franciaországban kézzel készítik, bár bizonyos részegységek ettõl függetlenül a távol-keletrõl érkeznek.
Trek
Amerika legnagyobb kerékpármárkájának története egy istállóban kezdõdött, 25 ezer dollár befektetéssel. 1992-ben fejlesztették ki az OCLV karbonváz-szerkezetet, mellyel többek közt 7 Tour de France gyõzelmet könyvelhetett el a Wisconsin-beli cég. Az aluvázgyártást már a 90-es évek közepén a távol-keletre helyezték át, néhány éve már az olcsóbb OCLV karbonvázak is onnan származnak. A fejlesztések mellett a mai napig foglalkoznak a távol-keleten elõállított karbonegységek pontos összeragasztásával, bizonyos rétegek felvitelével, festéssel. A Trek tulajdonában van a Fisher, a LeMond, a Klein és a Bontrager márka.
Bár még sok márkát lehetne sorolni, a tendencia ugyanaz: senki nem kerülhette el az elkerülhetetlent.