Eszembe jutott még valami az árak, normális szolgáltatás, stb. körben, hiszen többször és sokan hivatkoznak arra, hogy „ha normális jegyárak lennének, kifizetném a Fogast”.
Tegyük fel, hogy a legforgalmasabb nyári hónapokban (június, július, augusztus) a hétvégi napokon minden körben 15 bringa megy fel. Óránkét 3 körrel számoljunk és tételezzük fel, hogy reggel nyolctól este nyolcig adott ez a forgalom. (mint látható, ez erõsen túlzó számítás, hiszen reggel nyolckor még biztos nincsenek ennyien...) Ez ugyebár egy hétvégén akkor
3x15 bringa/óra = 45 felszállítás
12 óra x 45 bringa = 540 felszállítás/hétvégi nap
A három hónap alatt ez nagyjából 26 hétvégi nappal számolva tehát 14.040 felszállítás.
Tételezzük fel, hogy hétköznapokon a forgalom csak egyharmada ennek, azaz 180 szállítás naponta. A maradék napokkal számolva nyárra ez
64 nap x 180 bringa = 11.520 felszállítás
Fõszezönban tehát felmegy 25.560 kecske.
A bringaforgalom számítása szempontjából a január-február és november-december gyakorlatilag kihagyható, annal is inkább, mert máshol inkább fölfelé kerekítek.
Marad még 5 hónap. Ezeket számoljuk átlagosan a szezonban lévõ hétköznapok felével, azaz 90 bringa/nap. (Szerinetm ez is nagyon fölélõtt számítás.) 5 hónap alatt ez 13.500 bringfelszállítás jelent.
Fogjuk tehát rá, hogy (még mindig erõsen felfelé kerekítek) hogy egy év alatt 40.000 felszállítás történik. Kérdés, mennyi bevétele van ebbõl a BKV-nak?
Tételezzük fel azt, amitõl semmi nincs messzebb a valóságtól – mindenki jegyet vált a bicójának.
40.000.x 185 Ft = 7.400.000 Ft bevétel
Ismételten felhívom a figyelmet, ennyi felszállítás 1000 %, hogy nem történik, jegyet meg végképp nem vesz mindenki...
Mire elég a BKV-nak ez a pénz? Kell alkalmazni mondjuk minimum 4 vonatvezetõt. (Hiszen váltják egymást, nekik is jár szünnap, stb.) Tegyük fel, hogy kapnak nettó 110.000 Ft fizetést (szerintem ennyit nem), ami bruttó 175.000 körül van, azaz gyengébbek kedvért a BKV ennyit fizet a vonatvezetõknek, illetve a TB felé, valamint adóelõleget az államnak, stb.
175.000 x 12 = 2.100.000 Ft per év/fõ
négy vonatvezetõ esetén 8.400.000 Ft/év
Lassan dereng, mire gondolok? A jegyárakból még a vonatvezetõket sem lehetne kifizetni! Még nem fizettünk a diszpécsereknek, karbantartóknak, szerelõknek, a motorvonatokba egy csepp dízelt nem töltöttünk, nem javítottak, nem volt karbantartás. Nem végezték el a szakhatósági vizsgálatokat, soroljam még? Felesleges.
A „normális jegyár” azt jelentené, hogy nem ráfizetést termel a vonat. Ha üzleti alapon menne, szerintem 1000 Ft-os jegyárak lennének indokoltak. Megfordítva: ha jó üzlet lenne a bringásokat a János-hegyre szállítani, már élelmes vállalkozók mûködtetnének bringalifteket. De nem jó üzlet, nem is lesz, így a Fogason való szállítás – még ha meg is venné mindenki a jegyét – ajándék, amit tisztelettel megbecsülni illene.
Még valami: a Fogason való bringaszállítás nem valamiféle emberi alapjog, még csak nem is állampolgári jog. Kizárólag szerzõdés alapján járó, ellentételezésért elvárható lehetõség.
Ezt kellene a buksikba bevésni. Még a 18 éven aluliaknak is. Felnõtteknek meg pláne.
Egyébként addig megy a hülyeség, míg egy napon megszüntetik az egészet – hiszen mint látható, semmiféle anyagi érdekük nem fûzõdik a bringaszállításhoz.. Ezért kellene nekünk rendet tartani a magunk háza táján.