Jelentkezz be Regisztrálj
Legfrissebb szám
#141
Posted 2009. June 02. - 13:07
-=B.B.B.=-
"Aki nevet,azzal együtt nevet a világ.Aki sír,az egyedül sír..." Oldboy
#142
Posted 2009. June 02. - 11:54
Köszi a részletes választ.
Írod, hogy évek óta te fûzöd a kerekeidet. Nagyon jó szokás, én is eszerint cselekszem, szinte minden esetben. Így a keresztezésmentes fûzés ajánlása részemrõl szintén saját (nem 1 keréken alapuló) tapasztalat. Én kb. 5 éve fûzöm így a kerekeimet, teljes megelégedéssel. Mivel több bicajom is van, ezért többféle felni, küllõ, és felhasználási területen is sikerült kipróbálni már ezt a fûzési módot (8 pár ilyen fûzésû kerekem volt eddig). Így nem egy kerék után vontam le a következtetéseket. (ilyen felelõtlenséget nem követnék el, és fõleg nem ajánlanám másoknak is)
E fûzési módszert mielõtt elkezdem ajánlani elég alaposan leteszteltük.
Az egyik legjobban sikerült ilyen fûzésû kerekünk egy Mavic X819-es felnibõl (450 gramm) és 2-es küllõkbõl állt (kifejezetten a merevség miatt a 2-es küllõ) Ezt a kereket jó néhány hónapig használtuk a tandem gépünkben is, ráadásul nem is 8 hanem 9 colos Hayes tárcsával! Se a kerék merevségével, se a fékhatással nem volt gondunk, pedig ketten két hátizsákkal + a bicajjal együtt simán 160-170 kiló felett vagyunk.
Az ilyen módon fûzött kerekben én pont azt szerettem, hogy mind a hirtelen meghajtáskor érezhetõ robbanékonysága, és a fékezés során érezhetõ merevsége jobb mint a keresztezett küllõs verzióknak.
A hozzászólásodból - azon felül, hogy ugyanazokból az alkotóelemekbõl fûzted a kereket- az nem derült ki, hogy ugyanazzal a módszerrel fûzted-e, mint ahogy a gyári kerék fûzve van? Azonos alapelemekbõl 4 módon lehet összerakni ugyanazt a 3 keresztes fûzést is, aszerint, hogy a fékezéskor húzott küllõk az agyperemek menetirány szerinti bal-jobb, bal-bal, jobb- jobb, vagy jobb-bal oldalából indulnak ki. Az sem mindegy, hogy melyik verziót melyik keréknél használja az ember. A DT gyári elsõ kereke bal-jobb verzió, míg a hátsója bal-bal verzió. A tied milyen?
A fékezés során oldalra bemozdulásban ez is számít. A DT hátsó gyári elrendezése inkább balra húzza kereket, míg nálad ez pont fordítva volt, ami mindenképpen érdekes.
Az 1,5 mm amit írsz, viszont olyan kis érték, hogy annyit ha a legmerevebb DeeMax kerék felnijét kisujjal megnyomom oldalról, ennyit akkor is elõ lehet idézni. Durva terepen, vagy agresszív kanyarodáskor, fékezéskor akár 5 mm-t is be tud mozdulni egy kerék oldalra, ami még tök normális érték, majd ha megszûnik az erõhatás, akkor visszatér normál állásba maradandó alakváltozás nélkül. Értelemszerûen minél könnyebb a kerék, annál inkább bemozdulós. A DT legkönnyebb kerékszettje miért lenne ez alól kivétel?
Amit a vibrációról írsz, azt nem kétlem. Bizonyára vannak olyan felni-küllõ-féktárcsa és fûzés kombinációk, ahol az egyes elemek rezonancia frekvenciája olyan közel van egymáshoz, hogy fékezés során nem hogy kioltanák, hanem inkább erõsítik egymást. Ilyen könnyû kerekeknél ezt simán elképzelhetõnek tartom. Lehet, hogy a nálad is ez lépett fel, viszont nem biztos, hogy szerencsés ezen egy eset alapján általánosítani, és kukázni az egész fûzési metódust minden kerékszettre vonatkozólag.
A vibrációval egyetlen esetben nekem is volt problémám:
A Portes du Solei-re mentünk ki franciaországba. Elõtte raktam össze a gépet, de már nem volt idõm kereket is fûzni, így azt kiadtuk egy boltnak. A fûzési metódusra vonatkozó kérésemet (keresztezõdés mentes fûzés, és kenõanyag mentes anya-küllõ kapcsolat vagy Spoke Freeze használata) nem sikerült betartaniuk. A keresztezõdés mentes fûzést megcsinálták, viszont minden küllõvég agyon volt zsírozva. Másnap elindultunk a 75 km-es DH maratonon, és folyamatosan nyüszített a hátsó fékem. A 7. pályán leszakadt a hátsó kerék komplett bal!!! oldali könnyített küllõpereme, pedig elvileg ez a kevésbé terhelt kisebb küllõfeszességû oldal! Az elsõ és a hátsó kereket megvizsgálva minden küllõ le volt lazulva küllõmenet zsírzása miatt. Csak ezt a fontos momentumot / kérésemet nem tartották be a fûzés során, bele is döglött a hátsó kerék. Az eset után az elsõ kerék felnijét beáztattam zsíroldószeres vízbe, kicentríroztam, azzal azóta sincs semmi gond.
Lényeg a lényeg:
Egyik fûzési metódus sem szentírás. Én sem írtam azt, hogy mindíg minden esetben a keresztezõdés-mentes fûzés az üdvözítõ megoldás. Ez is egy opció. Ha valaki nagyobb merevségre, stabilitásra vágyik, akkor ki lehet próbálni. Biztos lesznek olyan felni-küllõ-fûzés kombók, ahol nem jön be ez az elrendezés, ott vissza kell fûzni a hagyományos verzióra, mint ahogy te is tetted.
Bár nem néztem vissza, hogy az eredeti cikkben hogy szerepelt de abból a szempontból igazad lehet, hogy ilyen dolgokat azoknak célszerû kipróbálni, akik maguk fûzik a kereküket, és nem egy boltot bíznak meg a feladattal.
üdv
Tom
[FONT="] (és bocs hogy hosszú voltam, mindíg hosszú vagyok...)[/FONT]
#143
vendég_Berger_*
Posted 2009. June 01. - 20:05
Berger[/B]]
A kerékszettek bemutatójához annyit, hogy a DT XR1450 küllõi azért vannak keresztezve, mert e nélkül -tárcsafékes kerékrõl lévén szó- radikálisan romlik a fékhatás.
Saját tapasztalat.
Szia Berger!
Ezt a következtetést mire alapozod?
ATom
Mint már feljebb írtam, saját tapasztalatra.
Már évek óta magam fûzöm a kerekeimet. Tavaly olvastam egy írásodat, ami pontosan nem emlékszem, hogy az újságban-, vagy pedig itt a fórumon Yasec-cal történt "pengeváltás" során volt olvasható. Ott említést tettél errõl az ominózus küllõ keresztezésrõl, vagyis annak feleslegességérõl. Éppen akkor fûztem legújabb kerekemet, ami egy DT 240 agyból, Aerolite küllõkbõl, alu anyákból és DT 4,2 felnibõl állt (ami gyakorlatilag megegyezik az XR1450 fantázianevû gyári szettel). Gondoltam, megpróbálom keresztezés nélkül. Az eredmény az lett, hogy brutálisan leromlott a fékhatás (XTR tárcsafék) és enyhe rezonancia is jelentkezett. A küllõk a lehetõ legfeszesebbek voltak, tehát a fûzés minõségével nem volt gond. Sejthetõ volt tehát, hogy a teóriáddal lesz a probléma. A jobb oldali láncvillára egy kábelkötegelõt erõsítettem úgy, hogy annak szárát annyira vágtam le, hogy a felnitõl 1,5 mm-re legyen. Azért ennyire, mert ugyanekkora távolság volt a nem keresztezett küllõk között. Intenzív fékezéskor a felni akkorát csavarodott a menetirány szerinti jobb oldal felé, hogy az a kötegelõ szárát simán elérte. Másnap újrafûztem a kerekeket a már jól bevált módszerrel, és láss csodát, fék harap, rezonancia nuku.
Abból, hogy egy Crossmax küllõi sincsenek keresztezve messzemenõ következtetéseket nem lehet levonni, ugyanis képtelenség is lenne a kb. 3 mm átmérõjû rudakat hajtogatni. Az, hogy bizonyos gyári! kerékszettek így vannak fûzve, azt valószínûsíti, hogy azok egyenes küllõvég kialakításukkal, agyaikkal és 2 mm-es küllõikkel úgy vannak megtervezve, hogy ez a probléma ne merüljön fel.
Amennyiben viszont hozzánk hasonló halandó akar kereket fûzni – akár spéci alkatrészekbõl is – melegen ajánlott a keresztezés beiktatása. Meggyõzõdésem, hogy a fent leírtak miatt fõleg grammániás cuccoknál ez elengedhetetlen, hiánya fékerõ csökkenéshez, a rugalmasság növekedéséhez és akár az agyperem töréséhez vezethet.
Kérlek tehát, hogy írásod helyesbítsd, mert lehet, hogy valakinek ez a tanács súlyos ezrekbe fog kerülni.
#144
Posted 2009. May 30. - 12:04
"...hogy tudsz-e kegyelmezni, Úgy ahogy neked soha soha senki
S ha igen, hát jó leszel annak, Aki hagyja magát, mások is hagynak
Majd mindig, s Te ott állsz szelíden Hajnalban az utcán, és jól esik minden"
#145
Posted 2009. May 29. - 18:59
#146
Posted 2009. May 29. - 10:23
Hát már múltkor írta valahol, hogy 0.001, vagy akörül van a testzsírszázaléka, úgyhogy nincs min meglepõdni.
Szerintem akkor már halott lenne... De tény, h alig lehetett ráismerni
#147
Posted 2009. May 29. - 09:56
#148
Posted 2009. May 29. - 09:33
A kerékszettek bemutatójához annyit, hogy a DT XR1450 küllõi azért vannak keresztezve, mert enélkül -tárcsafékes kerékrõl lévén szó- radikálisan romlik a fékhatás.
Saját tapasztalat.
Szia Berger!
Ezt a következtetést mire alapozod?
ATom
#149
vendég_Berger_*
Posted 2009. May 29. - 06:14
Saját tapasztalat.
#150
Posted 2009. May 28. - 18:57
Végignyálaztam az új számot:)
Jorus: te így lefogytál??? Á la Hercules teszt.
Hát már múltkor írta valahol, hogy 0.001, vagy akörül van a testzsírszázaléka, úgyhogy nincs min meglepõdni.
#151
Posted 2009. May 28. - 10:04
#152
Posted 2009. May 28. - 08:21
A 'poszter külön' megoldásért nagy dícsért! Nem kell szétszedni az újságot, ha valaki ki akarná tenni!
"Télen nagyon hideg van, nyáron nagyon meleg van, soha sincs jó idõ, mindig esik az esõ!"
#153
Posted 2009. May 27. - 22:10
Köszi a pontosítást, és a dícséretet.
A x0,8-as szorzóban igazad van, de a fél mm-el kisebb fúrós megoldást, én nem csak úgy általánosságban, hanem konkrétan ehhez a furatátmérõkhöz, és csak a telótuning szempontjából írtam, bár lehet, hogy ez nem jött le a megfogalmazásból. Nyilvánvalóan egy 20 mm-es fúratnak nem 19,5-es fúróval kell elõfúrni, de a telóknál alkalmazható 2,5-es furathoz 2,5x0,8=2 mm, valamint a 3-ashoz 3x0,8=2,4 mm. Mivel 2,4-es fúrót elég nehéz beszerezni, ezért, és fõleg azért mivel itt a menet szinte nincs is terhelve, szerintem nem szentségtörés 2,4 helyett a 2,5-es fúró. A 2-2,5-nél meg pont kijön a x0,8.
üdv
ATom
Ez a szám is elég jó,eddig a kónszos agyak és a telókarbantartást olvastam végig.Utóbbi végre nem egy pongyolán fogalmazott cikk,hanem kellõen szájbarágós.
(De a menetfúráshoz nem menetátmérõ-0,5 mm-el fúrunk,hanem menetátmérõ szorozva 0,8= furatátmérõ.)
Lehetne több ilyen cikk,és szívesen olvasnék "mezei" bicajosokról szóló cikkeket.
#154
Posted 2009. May 27. - 20:08
"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan
"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.
#155
Posted 2009. May 27. - 18:36
(De a menetfúráshoz nem menetátmérõ-0,5 mm-el fúrunk,hanem menetátmérõ szorozva 0,8= furatátmérõ.)
Lehetne több ilyen cikk,és szívesen olvasnék "mezei" bicajosokról szóló cikkeket.
#156
Posted 2009. May 25. - 21:30
Köszönöm.
'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'
ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960
#157
Posted 2009. May 25. - 13:04
#158
Posted 2009. May 24. - 21:03
az újság elméletileg jövõ hét kedden már landolhat az efiknek
Az újságárusokhoz várhatóan mikor érkezik? Elõre is köszönöm az információt!
Üdv,
Egy (még) nem elõfizetõ
_____________________________________________
AM rlz
#159
Posted 2009. May 21. - 06:05
-=B.B.B.=-
"Aki nevet,azzal együtt nevet a világ.Aki sír,az egyedül sír..." Oldboy