Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Teleszkópok - általános eszmecsere

- - - - -

  • Lezárt topik Lezárt topik
16970 hozzászólás a témában

#301
pézsé

pézsé

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.333 hozzászólás

off

ezt ki mondta ?
a rozsdamentes acél gond nélkül forgácsolható, kurva rideg meg szívós úgyhogy szemét dolog vele melózni de lehet....még szerszámacéllal is
szerintem Te a gyorsacélra gondolsz, ami viszont tud rozsdásodni....viszont még kerámia lapkával esetleg esztergálható....1ébként a cserélhetó lapkás esztergakések, azok kerámia vagy keményfém (vidia) lapkásak......mellesleg én 20 éve tanultam a szakmát, de szerszámacél esztergakést én már nem láttam...csak csigafúrót, meg marótárcsát...

bocs az offért...


igazad van a gyorsacélra gondoltam. mondtam hogy nem értek hozzá... :)

#302
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.267 hozzászólás

egyetértek. a rozsdamentes az k_va rideg és nem is leket forgácsolni hiszen azzal forgácsolnak

de van sokfajta "szerszámacél". amibõl pl a csrélhetõ fejû esztergakéseket csinálják az jó szívós is tud lenni. persze csinálnak bilibõl is a csórik.

off

ezt ki mondta ?
a rozsdamentes acél gond nélkül forgácsolható, kurva rideg meg szívós úgyhogy szemét dolog vele melózni de lehet....még szerszámacéllal is
szerintem Te a gyorsacélra gondolsz, ami viszont tud rozsdásodni....viszont még kerámia lapkával esetleg esztergálható....1ébként a cserélhetó lapkás esztergakések, azok kerámia vagy keményfém (vidia) lapkásak......mellesleg én 20 éve tanultam a szakmát, de szerszámacél esztergakést én már nem láttam...csak csigafúrót, meg marótárcsát...

bocs az offért...
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#303
pézsé

pézsé

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.333 hozzászólás

hát ezt nekem kiesztergálták tengelyformájura igaz utána elég nehéz volt rá menetet vágni, dehát sebaj. már úgy is eladtam


akkor az nem az vót! :) amire én gondolok azt csak köszörülni kehet.

Hát én eddig 3 havonta törtem a tömör gyári tengelyeket. :) mondjuk nem is kímélem a boát :) bótbajárás a kalapácson át ..... :D

#304
Mohus

Mohus

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.156 hozzászólás
Egyébként ezt az egész anyagválasztásos témát túlmisztifikáljátok. A kerékpárokban nem ébrednek olyan hatalmas erõk, hogy szupermerev, ûrtechnikából lopott anyagokból kellene tengely készíteni. Egy gondosan méretezett, korrekt acél vagy Alu ötvözetbõl készült tengely mindent ki fog bírni...

#305
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26.354 hozzászólás
hát ezt nekem kiesztergálták tengelyformájura:) igaz utána elég nehéz volt rá menetet vágni, dehát sebaj. már úgy is eladtam:)

#306
pézsé

pézsé

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.333 hozzászólás

A szerszámacél rohadt rideg anyag. Nem a legjobb kitenni dinamikus igénybevételnek, mert egy ideig bírja aztán ridegen törik.


egyetértek. a rozsdamentes az k_va rideg és nem is leket forgácsolni hiszen azzal forgácsolnak

de van sokfajta "szerszámacél". amibõl pl a csrélhetõ fejû esztergakéseket csinálják az jó szívós is tud lenni. persze csinálnak bilibõl is a csórik.

#307
Mohus

Mohus

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.156 hozzászólás
A szerszámacél rohadt rideg anyag. Nem a legjobb kitenni dinamikus igénybevételnek, mert egy ideig bírja aztán ridegen törik.

#308
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26.354 hozzászólás
na és a szerszámacél? oltottak már le miatta.
abból pl érdemes?

#309
pézsé

pézsé

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.333 hozzászólás

tehát emberi nyelvre lefordítva: ha fogjuk a 9/10 mm átmérõjû tengelyt és felfúrjuk mondjuk 4-6 mm-el, akkor azzal nem veszít a merevségébõl, csak a súlyából. ez így mondjuk hihetõen hangzik, de merevebb nem lesz attól hogy felfúrtuk, ugye? és most ne keverjünk bele semmiféle felületkezelést meg hasonló ûrtechnikát, hanem egy sima acél/aluminium rúdról beszéljünk, amit a kereskedelemben emberi áron be lehet szerezni.


sima acél vagy "alumónínium"-ból nem jó tengelyt csinálni aki esztergálja az tudja hogy milyen anyagból kell megcsinálni, hogy barja is a terhelést. túl nagy jukat nem érdemes csinálni bele mert:
10-es tengely a menet rámegy már 8-as a megmérete ha ezt felfútod 6-osra marad 2mm (1-1) ami viseli a terhelést. ezt csak gyári jó minõségû agy tengelye bírja el. ha biliacél akkor max 4mm-es furat és nem kell csodát várni tõle.
ha felfúrod akkor a nyírási erõknek nem áll annyira ellen viszont jobb lessz a hajítási terhelhetõsége mivel 2 felület lessz az egy hejett (ezt kihagytam az elõbb: a csõnél 2 hengeres felület van a rúdnál pedig 1) jó anyagból kell csinálni a tengelyt pl egy 12.9-es hengerfejcsavarból vagy egy 16.9-esbõl. a hõkezelést meg aki ért hozzá egyvillanyrezsón is megcsinálja vagy a sütõben. belsüti a beiglibe! :)

én még mindig nem értek hotzzá. felejtsétek el. :no:

#310
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.030 hozzászólás
tehát emberi nyelvre lefordítva: ha fogjuk a 9/10 mm átmérõjû tengelyt és felfúrjuk mondjuk 4-6 mm-el, akkor azzal nem veszít a merevségébõl, csak a súlyából. ez így mondjuk hihetõen hangzik, de merevebb nem lesz attól hogy felfúrtuk, ugye? és most ne keverjünk bele semmiféle felületkezelést meg hasonló ûrtechnikát, hanem egy sima acél/aluminium rúdról beszéljünk, amit a kereskedelemben emberi áron be lehet szerezni.

#311
pézsé

pézsé

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.333 hozzászólás
én bevállalom a kockafejûséget...
amikor a belsõ égésû motorok szilárdsági méretezését csináltuk, akkor ez volt a helyzet:

Ha azonos átmérõre veszünk egy csövet és egy tömör rudat, akkor hajlításra a csõ is megfelelõen ellenáll mégpedig azért mert hajlítás közben a felületen húzó és nyomó feszültségek keletkeznek. tehát a belseje a tömör résznek nem tart semmit hajlításnál. (most nem vettem bele a 2.rendû erõket, amik a húzásból ébredõ a szakításifelületre merõlegesen édred ez akarja behorpasztani és kinyomni a csövet)

viszont nyírásnál a tömör jobb mert nagyobb a nyírt felület a csõnek pedig kisseb.

miven a keréktengelynél mind a hajlító mind a nyíró igénybevétel jelentõs emiatt kompromisszumot kell kötni. nem lehet papír vékony a csõ a nyírás miatt, viszont fölösleges a teljesen tömör is. öszhangot kell teremteni, és a legoptimálisabb tömeget kell kihozni.

Eddig homogén anyagszerkezetrõl beszéltünk. hajlításnál nagyon sok függ az anyag szakítószilárdságán, (ami a külsõ felületen keletkezik) ha mondjuk pl.: nirtidálást, eloxálást vagy egyébb felületi kezelést alkalmazunk a tengelyen (anyagja válogatja) akkor el lehet azt érni hogy a felülete kemény legyen (jót tesz a kopásállóságnak is) emiatt egy megnövelt szakítószilárdságú felületet kapunk. így belül a mag szívós rugalmas marad jó lessz a nyírási ellenállása és nemis fárad el olyan hamar.
ha a magot is rideggé tesszük akkor nagyob terhelés is elbír de rövidebb ideig, hamarabb elfárad mint a szívós maggal ellátott tengely.

tehát összetett igénybevételre csõ a megfelelõ métetezéssel ha tömegetakarunk fogni, ha nem akkor is a csõ!!!
hogy miért? CSAK. :)
na csõsztök..

ja és én nem értek hozzá... ne is foglakozzatok vele.

#312
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.030 hozzászólás
akkor most kollektivan bebizonyítottátok hogy kala és rob hülyeséget beszél? :o mert akkor bannolni kéne õket :D

#313
Vole

Vole

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.561 hozzászólás
Nalunk se a villamosmernokin se az informatikan nem szivattak ilyennel az embert, de jozan paraszti esszel ezt is megoldottuk ;) :)
Ride fast or be last!
I`m as fast as nobody!

#314
McGywer

McGywer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.854 hozzászólás

Na miaz? En lettem a kockafeju szerkezettanvégeselemheggesztõmérnök ? :D :D :D


Ehhez elég a második féléves egyetemi vegyipari gépelemeknek a szilárdságtan része, kockafej nem szükséges hozzá. Csak hengeres cuccokat számoltunk kb. hajlitásra, csavarásra és nyírásra, nem egy nagy wasistdas...:)
Pont volt egy olyan példa, hogy melyik a merevebb azonos tömeg mellett, a csõ v. a tömör rúd.

#315
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.030 hozzászólás
úgy látszik a többi rágyógyult a szabadonfutóra :)

#316
Vole

Vole

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.561 hozzászólás
Na miaz? En lettem a kockafeju szerkezettanvégeselemheggesztõmérnök ? :D :D :D
Ride fast or be last!
I`m as fast as nobody!

#317
McGywer

McGywer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.854 hozzászólás

Azonos anyagmennyisegbol erosebb a cso, mint a tomor tengely. De mivel a tomorbol anyagot veszunk ki azzal hogy kifurjuk, mar nem lesz erosebb vagy merevebb;)


PONTOSAN, ahogy mondod.

#318
thez

thez

    maximus

  • fórumtag
  • 26.354 hozzászólás
volt már egy ugyanilyen vita, akkor sem volt senki által kifejtve hogy valójában hogy van, azért sem tolong itt egy szakértõ sem:)

#319
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.030 hozzászólás
ezt mondom én is. tehát ugyanakkora tömegû anyagból ha rudat formázunk az természetesen gyengébb mintha csövet formáznánk. de itt az átmérõ ugyanakkora, szóval akkor a tömör merevebb és nehezebb nem? de nem vagyok szerkezettanvégeselemheggesztõmérnök szóval csak józan paraszti ésszel tudok gondolkodni. de javítson ki vmelyik kockafejû ha tévedek :o

#320
Vole

Vole

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.561 hozzászólás
Azonos anyagmennyisegbol erosebb a cso, mint a tomor tengely. De mivel a tomorbol anyagot veszunk ki azzal hogy kifurjuk, mar nem lesz erosebb vagy merevebb;)
Ride fast or be last!
I`m as fast as nobody!