na ha már itt tartunk: valaki megpedzette, hogy a vega és a speckó nem ugyanaz, és ez igy van! (azt hiszem a specialized-owner palmer vette a fáradtságot)
adva van ugyanis a világ egyik legérzékenyebb, és speciális rugóstag nélkül legkevesebbet pogózó hátsórésze, az FSR, leánykori nevén a Horst-link. (amiben a keze benne van kalle nicolai-nak is, csak úgy csendesen jegyzem meg, éppen kiskamasz tanulófiú volt horst barátunknál, mikoris a specialized kiadta az ukászt hogy valami kell, de hirtelengyorsan - és lõn az fsr anno 1992-ben)
szóval ennek a forgáspontja a láncvillán van, a hátsó tengely elõtt.
a vegának meg ugye a támvillán van, a hátsó tengely felett.
és mig az elsõnél a tengely egy paralelogramma átlóján mozog, addig a másodikon a tengely mozgása egy körívet követ le, aminek a középpontja a "fõforgáspont" vagyis a monoblokk mögött lévõ pont.
eddig érthetõ, igaz?
tehát a kettõ ebbõl köetkezõen még korántsem egyformán mozog.
a kona is ezt a "láncvillánvanaforgáspont" megoldást alkalmazza, mert igy a tárcsafékszemet ki tudja tenni a papucsra, ami miatt a tárcsafék használata kevésbbé befolyásolja a rugózási karakterisztikát, mint egy horst linkes. (ezért találták fel a brake therapy-t) vagyis ez a marketingszöveg, amit a kona mondd hozzá. tulajdonképpen meg kölcsönvettek egy rugózási rendszert, amit a cove "talált fel" és nem akartak a specializednek fizetni (aki azóta is bitorolja a horst-link jogait) és hát kellett valami, amivel megmagyarázzák. az lehet, hogy elõny, hogy a karakterisztikát nem befolyásolja, de azt mindig elfelejtik, hogy a láncvilla-nyúlás mekkora...... (ez ugye nem jól befolyásolja a geometriát)
és akkor vpp, i-drive és tsai:
igen, ezekben van az innováció. egyfelõl értékelem, mert megmutatják, van még olyan elkötelezett arc, aki meg akarja reformálni a kerékpározást. másfelõl nem nagyon értem: egy halom pénz elmegy arra, hogy csináljanak valamit, aminek már nem nagyon van értelme. hiszen van olyan rendszer, ami tökéletes (és ez nem a vázgyártóknak köszönhetõ, hanem a rugóstagokat készítõknek) és azt platform dampingnak hivják. és amikor egy ilyen rugóstagot valaki beleszerel egy bármilyen vázba, szinte azonnal tökéletessé válik. ez az én véleményem.
szóval meg kellene már állni, és egy thrust-link szerû motoros berkekben központi rugóstagos-nak nevezett vázat kellene csinálni, ami egy sima platform damping taggal van szerelve (legyen az akár curnutt, akár fox dhx, akár 5th element vagy manitou 6way) és ollé.
ez az én véleményem.
és akkor el lehetne kezdeni játszani a geometriával, meg az apróságok finomításával.