Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Agydinamó

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
74 hozzászólás a témában

#21
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Elég halott a topik. Bár lehet túl bonyolult volt a felvetésem.
Azon gondolkoztam el, hogy az MC-E ledek mind a négy chip mûködése mellett fogyasztanak 1W-ot, vagy egyenként 1W? (1,12W ha jól számoltam) A 430lm-es fényt már 350mA-es áramfelvétellel is tudja?

#22
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás

hmm...
Van itthon cree ledes zseblámpám, de nem tudom, hogy hogyan tudnám a bringára aplikálni.

Elõször az is lényeges az egyszerûbb rákapcsoláshoz, hogy a led kicsivel fölötte legyen annak a teljesítménynek, mint amit az agygenerátor képes leadni. Akkor önszabályzó lesz a dolog. Egyébként meg kell egy gretz kocka ami kibírja az esetleges üresjárati feszültséget is, tehát legalább 100 Voltos és bírjon 1 Ampert. Annak kb fele fog rajta átmenni. A váltó áramu oldalára rákötöd az agydinamót és az egyenre a ledet. Arra vigyázni kell, hogy az üresjárati feszültség nagyon felszökhet, fõleg ha egy kondi kerülne az egyenfesz oldalra és megszakítod a led elõtt (kikapcsolod). Ha arra a töltött kondira menet közben rákapcsolod a ledet, akkor könnyen elszállhat a hatalmas energiától. Ott akár 80V is lehet terhelés nélkül.

Ja még annyit, ha van az agydinamóban túlfeszültség védelem, akkor valószinüleg nem megy fel kb. 8-12 V-nál jobban az üresjárati feszültség.


Sokmindent írtam a ledes "dinamós" világításról mostanában a következõ címen: Mi a baj a világításommal?
Nem akarok mindent ide beömleszteni ezért inkább belinkeltem.

.
A másik sokfunkciós kérdésre is van megoldás de azt tényleg jól át kell gondolni, sok megoldandó feladat van benne.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#23
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Sziasztok!

Végre vettem egy igazi túragépet, és szeretnék rá valami élhetõ világítást. Alapvetõen soknapos nagytúrákra kell, ahol idõnként akár egész éjjel is tekerek, és adódhatnak erdei földutak is. Eddig 2db 4 ledes kis elemes lámpám volt, 700Ft-ért vettem õket a neten, ahhoz képest valamennyire használható volt a fényük.

A jelenlegi biciklimen egy dinamós világítás van, elöl halogénnel, hátul egy egyledes lámpa kondenzátorral.
Ezt szeretném átalakítani. A hátsó lámpa maradna, gyakorlatilag ha csak 25m-re bekapcsolom a dinamót már világít, és ha lekapcsolom akkor is 5 percig ég legalább, nem is kis fénnyel.

Az elsõ lámpát 2 db CREE 430lm-es LED-bõl szeretném összerakni, ha lehetséges. Ami fontos lenne, hogy legyen a lámpának egy gyengébb üzemmódja is, amikor nem vakít annyira, és hogy abban az üzemmódban kondenzátorról is mûködjön egy darabig.

Tehát az eddigi elképzelés:

-6V 3W agydinamó
-elöl egy kétledes(CREE) reflektor 2x430lm-es fényerõvel, kétféle optikával(egyik távolabbra egy jobban fókuszált, a másikat közelebbre, ami nagyobb szögben világít), a távolabbra világítót lehessen külön lekapcsolni, és csökkentett erõsségû üzemmódja is legyen, hogy a szembejövõket ne vakítsam, illetve hogy csökkentett módban megálláskor kondenzátorról is világítson pár percet
-hátul a meglévõ 1 piros led+kondenzátor maradna (nagyon tuti amúgy, jelenlegi felállásnál épp hogy csak megtekerem és már világít is, 25m után lekapcsolom a dinamót és utána 5-10 percig ég, és egész sokáig tartja a fényerejét
-agydinamóra kötött USB töltõ, amire rá lehet kötni telefont, GPS-t, PDA-t, beépített akkus Mp3 lejátszót, bármit, ami USB-rõl, vagy átalakítóval tölthetõ
-nem tudom megvalósítható-e, de egy Li-ion akkut is jó volna tölteni, így adott esetben arról is kiegészülhetne a világítás táplálása

Nagyjából ennyi, ami még fontos, hogy a vezetékelés jól legyen megcsinálva, a szigetelésen túl legyen egy PVC csõvel is védve, és megfelelõen rögzítve, vezetve. Természetesen egyszerre csak egy feladatot tud ellátni a dinamó, azaz lámpa, USB, vagy akkutöltés.

Valaki épített hasonlót? Milyen ledeket érdemes használni? Mit képes az agydinamó ellátni? Nagyon tájékozatlan vagyok a témában, eddig 430lm-es ledet láttam 1W-osat ami a legerõsebb, és egy 3W-os dinamó 2-õt ellátna belõle+ a hátsó 1 LED.

Számomra a legbonyolultabb a LED-ek vezérlése. Valaki csinált már ilyet?

Próbáltam összeszedni az alkatrészeket, amibõl építkeznék:

-valamilyen Shimano agydinamó
-2db MCE4WT-A2-WG0-M0 STAR CREE MC-E 430 lm Cool White LED (adatlap)
-Ledil CMC REAL SPOT FA10679_CMC-RS ±10° lencse (adatlap)
-Ledil CMC OVAL FA10680_CMC-O ±21° x ±10°
-hûtõborda (ilyen)
-vezérlés (???)
-tokozás
-vezetékek, kapcsolók

-USB töltõ (ez)
-Li-ion akku (ilyen)

Tapasztaltabbak tanácsait várom az elképzeléssel kapcsolatban, mert egyelõre ez így csak ötletelgetés, viszont szeretném mihamarább megvalósítani. Igyekeztem számolgatni is, hogy nagyon ne legyek messze a valóságtól, de ettõl még írhattam megvalósíthatatlan hülyeségeket is.

#24
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.921 hozzászólás
hmm...

Szerintem ha lerohad az elsõkerék, akkor már agydinamót fûzök bele. Elég sokat megyünk este, és tényleg jó lenne valami normális világítás.

Van itthon cree ledes zseblámpám, de nem tudom, hogy hogyan tudnám a bringára aplikálni.

#25
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Egy-kettõt láttam már és engem is az érdekelt, hogy mennyit fog üresen.

Kb. akkora lehet a fékezése mint egy agyváltónak gyári zsírzással. Nem egyenletesen fog hanem a mágnes pólusoknak megfelelõen kicsit érezni lehet apró döccenéseket, de nem jelentõs. Akkor, ha erre építed a fõ fényed, azzal meg fogsz felelni a "látszaninak", de ha bele teszel két jobb power ledet a korábban leírtak szerint, azzal már reflektorozni is lehet. Na persze ami a 3 Wattból futja. Ezzel kb úgy lehet számolni, ha XP-G ledeket használsz, akkor a hagyományos izzóhoz képest minimum 6-7-szeres lesz a ledes fényerõ. A halogénhoz képest min. 4-5-szörös fényed lesz. Itt a 130 lumen/Wattos lednél csak 90 lm-el számoltam gyakorlati okokból, de annál azér több lehet még egy kicsivel ilyen meghajtás mellett.

Akinek átalakítottam egy izzós lámpáját, még lemenõ nap mellett, igaz árnyékban, látszott a fénykör, néhány méterrõl a falon, amikor próbáltuk kézzel meghajtani a kereket. Ledekkel kisebb sebesség mellett is jó fénye van.

Az agy generátorral megvan az az óriási elõnyöd, hogy sohasem fogy ki a szufla, még ha több napos túrára mész is, mindíg van fényed.
Mondjuk ha izzóval használod akkor érhet meglepetés, mert az kiéghet menet közben bármikor. A led viszont önszabályzó, de csak "antiparallel" kötöd be.
Akkor viszont szinte örökéletü lesz, a bringa hamarabb megy szét.
Errõl korábban írtam itt lejjebb.

Legfeljebb akkor jelenthet hátrányt, ha outival szeretsz száguldozni 30-40 körül, de akkor sem sokat. Azért abból biztosan vissza vesz még üresen is néhány százalékot. Arról nem is beszélve, hogy amikor világít, akkor legalább 10%-ot fog, mert a generátor mint olyan, nem 100%-os hatásfokú, tehát a megtermeltnél többet kell számolnunk.

Ha azt vesszük, hogy egy kerékpár versenyzõ 250 Wattal teker full tempóval tartósan, (én csúcsban 150-170 Wattot tudok rövid ideig). Egy átlag bringás aki nem nagyon erõs, az 100-120 Wattot tud tartósan, akkor ki lehet számolni ha ebbõl leveszünk 10 Watt felvett mechanikai teljesítményt, az kb 10% energia felhasználást jelent egy átlag bringás teljesítményéhez képest, ha a lámpa üzemel. A mechanikus ellenállás elhanyagolható mert jó csapágyon fut a rendszer.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#26
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.921 hozzászólás
Ezeknek a modern agydinamóknak van bármi hátrányuk (a súlyon kívül) az elemes lámpákhoz képest?

Úgy értem hajtási ellenállás, vagy ilyesmi.

#27
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Tehát fixen bekapcsolt On állásban is csinálja?

Akkor az agy kimenetén kellene figyelni valami közvetlen rákötött izzóval, hogy ugyanígy megszakad-e a fény.
Ha igen, akkor valakinek, aki szerelni szokott, bele kellene nézni az agy részbe ill. a kivezetések környékénél, nincs-e ott valami kontakt hiba.
mivel a forgás okozza a szakadást de utána vissza áll, látni kellene belül mi hogy van ott.
Az ott elvileg csak egy tekercs és mágnes kombináció ahol a tekercs valamiért megszakadhat.
Esetleg beépíthettek valami centrifugál kapcsolót ami nagyobb fordulatnál esetleg kellene korlátozzon, de hibás lehet.
Persze most csak kicsit szabadon engedtem a fantáziám, hogy egyáltalán mi az ami elképzelhetõ lenne.
Lehet, nincs ilyen benne de mi más lehet erre magyaráázat..
Egy szakinak ill. valakinek akinek van mûszaki érzéke, annak szétnyitva az már kell, hogy beszéljen.
Más ötletem nincs.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#28
curgan

curgan

    új vendég

  • fórumtag
  • 9 hozzászólás
Nem. A fényérzékelõ elvileg jól mûködik. Nincs a lámpa vonalában. On áálásnál világít, Offnál nem, autonál meg csak sötétben.

Annyi a baj, hogy mikor elindulok, akkor még világít, aztán, ha rámegyek egy buckára mondjuk, akkor már nem. Viszont, ha megállok és újra elindulok, akkor ismét világít, de menetközben ismét kialszik. Menetközben - miután elaludt - hiába döcögtetem, hátha az érintkezés, nem világít, de ha megállok és újraindulok ismét világít, de csak egy darabig.

???

#29
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Közben találtam leírást a komplett cuccról és a kapcsolóról.
http://techdocs.shim...69830605553.PDF

Minden állásban ezt csinálja, (On, Auto, Off ) ?

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#30
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás

..a hozzá tartozó fényérzékelõs kapcsolóval..

Az a fényérzékelõs kapcsoló mit kell csináljon? A külsõ fényt hiányában rákapcsolja a ledet a generátorra (dinamóra)?
Ha így kell mûködnie, akkor azt kellene megnézni, hogy hol érzékeli a fényt.
Lehet, hogy a lámpa saját fényét "látja" úgy, hogy világos van és le kell kapcsolnia a fényt?
Ez csak egy ötlet. Egyébként így nehéz bármi konkrétat mondani. Valami csak ott, az elektronikánál lehet.

Ha jó a sejtésem, akkor a lámpán belülrõl "lát" ki a fény érzékelõ.
Akkor az is lehet, hogy ott belül megy át annyi fény ami kikapcsolja.
Meg kell keresni az érzékelõt és valamivel (sötét papír hengerrel v. alufóliával)
le kell árnyékolni a lámpa saját fényétõl.

Majd írd meg van-e eredmény.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#31
curgan

curgan

    új vendég

  • fórumtag
  • 9 hozzászólás
Szerbusztok!

Nemrég vettem használtan egy Shimano Nexus NX30-as agydinamót a hozzá tartozó fényérzékelõs kapcsolóval. Be is üzemeltem. A problémám a következõ, ha megtekerem a kereket villogva világítani kezd, majd a fordulatszám emelkedésével normálisan világít, de egy bizonyos fordulatszám felett a lámpák kialszanak és csak állóhelyzetet követõen világítanak, de csak kis fordulatszámon. Találkoztatok már hasonló problémával? Javítható, vagy átvertek?

#32
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Akkor megoldásnak tegyél be egy gretz kapcsolást és arra köss rá egy v. kettõ ilyen led lámpát ami felemészti a megtermelt energiát, legalább világít. Végülis ha 0,5 A alá vissza kell korlátozni az áramot, azzal már önmagában is halovány fényü lenne, nemigaz? Amit a dinamó megtermel az úgysem sok, fõleg ha ki sem használod.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#33
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 hozzászólás
Nekem nem feltétlenül attól lesz egyszerû a dolog, hogy csak 2 LED van a kapcsolásban. Van egy fémházas, LEDes, elemlámpám, amit egy az egyben akarok használni agydinamóhoz elem helyett elektronikát építenék be. A házba faszán be vannak építve a LEDek foncsorral és burával együtt. Szerintem egyszerûbb egy nyákra 6-7 filléres alkatrészt forrasztani, mint a két LEDet fixen beszerelni, és hûtõbordával ellátni, meg hát a hûtõborda is csak a veszteséget fûti el, akárcsak az IC.
"Iszok ha gyõzök, iszok ha vesztek, a testem delíriumtól reszket"

#34
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás

;1030006'] .. a soros ellenállás elég sok energiát elfûtene..
Tehát bemenet után egy graetz-híd, esetleg egy multifuse és az LM317-es áramgenerátor kapcsolása.

Az LM317 az micsoda?
Igen, stabilizátor de behelyettesítve.. az sem más mint egy vezérelt ellenállás.
Azon is ugyanúgy megvan a veszteség mintha egy passzív ellenállás lenne a helyén.
Annyi a különbség, hogy a benne lévõ áteresztõ tranzisztor ellenállását egy figyelõ elektronika szabályozza.



;1030006']Az egymással szembe kapcsolt zenerek elé nem kell ellenállás? Csak mert ha egy zener kinyit, akkor az ki van nyitva, és folyik az áram..

Nem, mivel a zener nem annyira meredek karakterisztikáju mint egy kapcsoló. Ahogy emelkedne a feszültség, a zener kezd jobban átvezetni, vagyis itt jobban beterhel ami okán nem megy fel jelentõsen a feszültség.

Van egy másik alkatrész is aminek a karakterisztikája nagyon hasonlít a zener diódához. Annyi a különbség, hogy az az alkatrész még valamit csinál a nyitófeszültséghez közeledve. Mit csinál? Világít! Ez nem más mint a led, de most próbálj attól elvonatkoztatni.

Az üzemi áramhoz tartozó nyitó feszültség alatt néhány tized Volttal jelentõsen csökken a rajta átfolyó áram.
A feszültség néhány tized Voltos emelkedésekor viszont rohamosan növekszik az átfolyó áram.
Vagyis a led használható feszütség stabilizátorként is.
Akkor viszont minek az lm317 és a többi ketyere?

Áramkört lehet építeni nagyon egyszerüen és qrva bonyolultan is és
még az sem feltétlen igaz, hogy a bonyolult megoldás jobb lenne mint az esetünkben.

Lehet szépen elképzelt és jól felépített áramköröket tervezni de
ide inkább az egyszerûbb és jobb megoldást érdemes használni.
Legyen annyi led rajta terhelésnek, ami felhasználja a generátor által megtermelt energiát
így az optmálisan hasznosul. Nem kell semmit külön elfûteni.

Azért így is van veszteség.
A generátor tekercsének belsõ ellenállásán is esik feszültség, ami kicsit nagyobb is a nem pontosan illesztett terhelés miatt. Hogy ez ne legyen, ahhoz arany huzallal kellene megtekercselni a generátort.
Viszont ne legyünk maximalisták. A fizika az ilyen.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#35
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 hozzászólás
Most, hogy így mondod, ezt a zeneres túfeszvédelmet átgondoltam, és a soros ellenállás elég sok energiát elfûtene, úgyhogy ott tartok, hogy az kikerül a kondival együtt. Tehát bemenet után egy graetz-híd, esetleg egy multifuse és az LM317-es áramgenerátor kapcsolása. A lámpa gyári LEDjeit egyelõre nem akarom cserélni, mert olyan szépen belecuppannak a házba, és így ráadásul még ingyen is voltak szemben a 2 teljesítmény LED párezer forintjával.

Az egymással szembe kapcsolt zenerek elé nem kell ellenállás? Csak mert ha egy zener kinyit, akkor az ki van nyitva, és folyik az áram, amíg azt le nem korlátozza egy ellenállás, vagy a zener "tûrõképessége".
"Iszok ha gyõzök, iszok ha vesztek, a testem delíriumtól reszket"

#36
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Helyedben nem bonyolítanám ennyire túl.
Akkor használj kettõ olyan lámpát (amibõl egy már van) párhuzamosan, hogy egymást védjék, akkor nem nagyon kell más..

Túlfesz védelemnek szoktak betenni zenert.
Amit gyárilag használnak az egy tokban sorosan, egymással szembe kapcsolt kettõ Z lehet, mivel mindkét irányban kell mûködnie. Vagy a "diak" amit tirisztoros fényerõ szabályzókban mint unipoláris alkatrészt szokták használni, bizonyos feszültség szint fölött nyit. Azt viszont nem tudom az mennyire terhelhetõ és milyen feszültség szintekre kapható. Eredetiben triak vezérléshez használják.

Még ami miatt azt nem tartom igazán jónak, hogy azt a 3 Wattot akkor is megeszi ha nem kell lámpa. (többnyiore a dinamóra van közvetlen rákötve). Ezeket ki szokták irtani belõle ha ledes világítás kerül rá, mert feleslegesen terhel.

Ezekkel a bonyolultabb megoldásokkal az a gond egyrészt, hogy nem világít olyan jól mert jórészét megeszi a (túlépítettség) háttér elektronika. Másrészt a túlfesz elleni terhelést mesterségesen tesszük rá a generátorra, ami nem csinál mást csak nagyobb sebességnél fogyaszt, amikor mindezt megoldaná a kettõ led (csoport) és semmi más nem kell akkor. Még szûrés sem ! Lassan haladva, tolva villog de az nem is baj mert ha sétálva tolod akkor villogjon. Amikor elindulsz akkor már az úgysem látszik.

Az álló helyben világítást nagyon nyögve nyelõsen lehet csak megoldani akár 1 Farad kondival is.
Láttam már ilyen megoldást hátsó lámpánál. Nagyon halványan kb 4-5 percig valami fénye van.

Akkor már inkább egy olyan megoldást lenne érdemes kipróbálni, hogy "greatz led néhány ohmos ellenállás+lítium telefon akkuval sorban".
Nekem van olyan induktoros (tekerõs kézi) lámpám amibe hasonló lítium cellát tettem greatz után és kicsi rátöltéssel (fél perc tekerés) sokáig jól világít. Sokszor volt amikor már teljesen lemerült és tartottam tõle, hogy az akku ezt nem szereti majd, de eddig nem volt vele gond. Ha van egy használt Li-ion (nem polimer) telefon akkud, akkor egy próbát megér.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#37
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 hozzászólás
Köszi a gyors választ!

Ez az antiparallell kapcsolás nem tûnik rossznak, de mivel a majdnem megvett teljesítményLEDek nem jutottak át a postán, egy meglévõ elemes lámpát fogok átalakítani. Annak a LED-jei huzalkivezetésûek, és párhuzamosan vannak kötve. Kimértem, kb. 230mA-t vesz föl. Az lenne a terv, hogy LM317-tel építek elé egy áramgenerátort, ami ezt a 230mA-t küldi. Elé megy a Graetz híd, esetleg még egy pufferkondi (lehet, hogy kipróbálnék egy supercap-et, bár még lusta voltam kiszámolni, hogy az 1F kapacitás elég lenne-e állófényhez). Lehet, hogy az IC-t nem ártana levédeni túlfeszre, illetve a doksijából nem derült ki egyértelmûen, hogy a kimenõ áram függ-e a bemenet feszültségétõl. A supercap kondi meg vagy bírja a nagyobb feszt, vagy nagy kapacitású, vagy kis méretû, ezekbõl csak kettõ teljesül egyszerre, ezért egy Zenerdiódás-elõtétellenállásos védelemre gondoltam, az elõtét ellenállás méretezéséhez kéne tudnom a max feszt.
"Iszok ha gyõzök, iszok ha vesztek, a testem delíriumtól reszket"

#38
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Nem kell itt különösen méretezni, a led megoldja önmaga a szabályzást ha elég a teljesítmény tûrése és megfelelõen kötöd be.

Elõször azt érdemes megnézni, hogy hány Wattos az agydinamód. Erõsen valószinü, hogy 3W.
Akkor viszont két olyan powerledet kell egymással "antiparallel" kötni, ami egyenként legalább 1,5 watt fölött van,
(mivel mindkettõre a teljesítmény fele jut /ill. az egész de idõben felváltva/).

Antiparallel kötés azt jelenti, hogy a két ledet párhuzamosan kötöd de (egymáshoz képest) ellenkezõ polaritással.
Erre azért van szükség mert az agy generátor (közhasználatu néven dinamó) váltakozó polaritásu áramot termel.
Ettõl egyszer az egyik led kap helyes irányban feszültséget, amíg az ellenkezõ polatitáskor a másik világít.
Így a két led egymást védi a záró irányu magasabb feszültség ellen.

Megoldható kicsivel bonyolultabban is és mindössze egy leddel, viszont akkor már valamennyi vesztesége van a rendszernek. Ahhoz egyenirányítanod kell gretz híddal a váltó feszültséget és utána jöhet az egyetlen led.

Az áram beállításával azért nincs különösebb dolog, mert a led áram felvétele a feszültség növekedésével meredeken emelkedik. A dinamó maximális árama viszont nem lép túl egy adott értéket, amit rá szoktak írni mint pl. 0,5 A .
Vagyis amikor a led beterhel akkor a feszültség annyira leesik, hogy a led optimálisan tud világítani de nem lesz túlhajtva.

Azt talán nem kell mondanom, hogy a teljesítmény ledet fém lapra kell szerelni, ami el tudja vezetni a keletkezõ hõt.

Abban az esetben ha huzal kivezetésü ledet akarnál használni, ott már adódna dolog az áram korlátozásával,
viszont jobb és egyszerûbb kettõ korszerû teljesítmény ledet antiparallel beépíteni.

A lámpád így nagyon lassú sebesség mellett vilogni fog, viszont kicsivel is gyorsabban már ez elég sûrü lesz így nem fogod látni.


Utólag látom, ez is 3W-os, szóval jó lesz a leírás szerint.
Már volt valakinek hasonló átalakítás. MC-E ledet tettem bele
kettõ-kettõ chipet anipar.. kötve és (a kereket akár kézzel megpörgetve is) rendkívül jó fénye volt.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#39
[levi]

[levi]

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 434 hozzászólás
Van egy miShimanó DH-3N-20-as agydinamóm, ahhoz akarok LEDes lámpát barkácsolni. A gyári doksi szerint "rendkívül nagy feszültséget állít elõ...túlfeszültség védelmet kell használni". Tudja valaki, hogy mekkora ez a rendkívül nagy feszültség? Méretezéshez nem ártana tudni.
"Iszok ha gyõzök, iszok ha vesztek, a testem delíriumtól reszket"

#40
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás
Örülök, hogy sikerült megtalálni a hibát. :)

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..