Jelentkezz be Regisztrálj
V-fékek - általános eszmecsere
#261
Írta 2010. november 21. - 02:23
Ha kicsit is rosszabbul fog mint szeretném, már állítom, javítom, szétszedem stb.
Azt hittem le kell írnom a fékek történetét cantilevertõl V-ig, már meg is fogalmaztam magamban, erre nem írjátok meg amit nem értek a "miniVén..."
'Mer ugye anno a könnyebb szerelhetõség, és a súly miatt gondoltak egyet és más elgondolásból terveztek egy féket. Nem a patkó meg a görgõs ék lett a jó megoldás hanem a két fékpillangó. Bár a görgõs ék már közel járt. Tehát lett két fékpillangó, aminél úgy gondolták, hogyha minél jobban oldalról húzzák közép felé, akkor jobban fog fogni. Néha annyira kilógott, hogy hátul már tekerésnél is a lábba ért, ezek mostanában kb. 20 éves mtb-ken és iszonyatalsó kategóriás teccsóbikeon (acéllemezbõl) néha még látható. Aztán rájöttek, hogy ez sem túl jó megoldás, mert az ehhez használt hosszú bovden még mindig sok energiát vesz el a fékerõbõl, no meg ennek a lapos szögnek sincs túl jó hatásfoka, ezért elkezdték izmosítani a féktesteket. A kilógás egyre kijjebb került, Pillangók kezdtek egyre jobban felfelé nyúlni, egészen addig, míg az Onza elõ nem állt a szinte teljesen függõleges rúd alakú féktestjével.
Persze idõközben már mások is rájöttek ennek az elõnyére, néhányan még kovácsolt (akár Xt) hajtókart is képesek voltak szétesztergálni, hogy még hosszabb/magasabb féktestet gyártsanak maguknak, megjelent a Spider, a Matrix, és a Tacoma (lehet, hogy nem pontos a nevük, rég volt) akik kijöttek az irgalmatlan hosszú pillangós, nem középhúzós fékükkel. ezek ugyan a sima cantileverhez képest jobban fogtak, de iszonyatosan rugalmas lett a fék, amit persze sokszor még tetéztek azzal is, hogy a súly miatt hálós szerkezetet farigcsáltak belõle.
Aztán gondolt egyet a Naagy Shimano, és mivel látott benne fantáziát lenyúlta az ötletet. Igaza volt, mint ahogy abban is hogy csak ki kell küszöbölnie a rendszer gyermekbetegségeit -ugye a- rugalmasságot. Nekik már eleve létezett egy ServoWave nevezetû cuccuk (amit persze szintén nyúltak, de ez nem ide tartozik és nem is baj hogy lenyúlták ). Szóval ezt a szervót, -ami eleve kissé rugalmassá tette a rendszert- kicsit módosították, így az addigi célt miszerint; keveset, majd egyre több bovdent húzzon a kar valójában megfordították, így elõször húzott többet, majd egyre kevesebbet. Ezzel kompenzálták a hosszú fékpillangó rugalmasságát. A user, érzésre egy betonkemény féket kapott.
Persze helybõl nagyot akartak dobbantani, ezért elõjöttek a párhuzamosító mechanikával, ami király dolog, amíg picit meg nem kopnak a forgáspontok. Onnantól megint takony leszen sajna. De azonnal jöttek a többiek, pl az Avid az Arch-rivallal ami a párhuzamosító cucc forgáspontjait csapágyazta, lötyögés-mentessé és betonkemény fékké javítva azt. Mások pedig hagyták a fenébe a párhuzamosítást csak csináltak V-féket.
Ugyanezek a mások rájöttek, hogy a szervó is megspórolható, hogyha a fékkar és a bovden csatlakozását máshová rakják, az áttétel pedig pont megfelelõ lesz. Néhány fékkarnál még ma is van egy "C" és egy "V" jel pont emiatt.
De országúton és cyclocrosszban valahogy nem mentek el ebbe az irányba, ott maradt a hagyományos áttételû kar. Utóbbiban mai napig legtöbben cantilevert használnak pont emiatt.
No ezért merült fel bennem a kérdés, hogy a halálba mûködik a "minivé" sima karral?
(És persze hány éves a buszsofõr? )
Ride everywhere.
.
#262
Írta 2010. november 20. - 23:56
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#263
Írta 2010. november 20. - 22:53
Az mi, hogy fékmánia ? Odavagy a fékekért ? Rajongsz értük ?Tényleg érdekel, mert nem értem. Fõleg az évek óta tartó fékmániám miatt akaszt ki, hogy egy ilyet nem ismerek.
#264
Írta 2010. november 20. - 01:04
Erre a minivé kompatibilitásra kiváncsi lennék, nekem ugyanez nem jött össze. Itt a képen van egy okosság, pl ott egy plusz fékkar. Akkor most a nálam hozzáért... okoskodóbbak magyarázzák már el nekem, hogy a minivé mitõl lesz kompatibilis normál húzású karral. Már csak azért is érdekel, mert a mûködési elv, miszerint a féktest rugalmasságát a fékkarral kompenzálják (egyre kevesebbet húz), valahogy sehogy sem jön össze a sima fékkar "egyre többet húz" megoldásával. Persze ha nem baj, hogy rugalmas lesz mint a takony akkor ok.
Tényleg érdekel, mert nem értem. Fõleg az évek óta tartó fékmániám miatt akaszt ki, hogy egy ilyet nem ismerek.
Ride everywhere.
.
#265
Írta 2010. november 19. - 18:19
A v-fék nem kompatibilis országúti karral.
Legalább ne kezdenéd egybõl az okoskodással...
Normál V-fékhez is létezik oúti fékkar, az oúti fékkar/fékváltókar pedig mûködik a rövidebb karos V-fékekkel (mini V-fékkel) és a cantikkal.
Nekem fékváltókarom van, így a normál V-fék és a hozzávaló oúti fékkar nem jöhet számításba.
Tapasztalatok továbbra is érdekelnek, Okoskák kíméljenek!
Tektro CR720-as fékek üzemelnek jelenleg Tiagra fékváltókarokkal, Koolstop fékpofákkal Alex Race24 felniken.
#266
Írta 2010. november 19. - 15:04
#267
Írta 2010. november 19. - 14:24
#268
Írta 2010. november 19. - 11:50
Azon gondolkozom, hogy a cantikat mini-V-fékre cserélem. Van ezekkel valakinek tapasztalata? 35-40es gumi felett még befér alá a sárvédõ?
#269
Írta 2010. november 10. - 14:18
#270
Írta 2010. november 10. - 12:27
két éve ment utoljára a gianttal, tavaly cube, idén bulivonatozik... giant xtc composit v fékes váz
Kemecsei Zsolt bicaja. /asszem cube csömörben teker
Kérdezd meg tõle talán eladja neked a v fék tüskéket./ha még ezt használja/
nem tudom, hogy megvan-e még neki a váz.
szerintem az apró, illetve az ismerõsök ismerõsei körében való vadászat lesz a legcélravezetõbb
Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu
#271
Írta 2010. november 10. - 11:33
NO , van még egy ötletem.
Emlékeztem hogy volt egy cikk a bikemagba. 2009/03
Ebben szerepelt egy giant xtc composit v fékes váz
Kemecsei Zsolt bicaja. /asszem cube csömörben teker
Kérdezd meg tõle talán eladja neked a v fék tüskéket./ha még ezt használja/
4. több ötletem nincs
sok sikert!
1. szándékomban állt még a mai napon
2. már felvettük velük a kapcsolatot nagyon segítõkészek, az eredmény még kétséges.
#272
Írta 2010. november 10. - 00:11
nekem is kellene egy öreg bomberhez...
gyártok egy aláírást, nemtilosaz E?
#273
Írta 2010. november 09. - 22:09
2. már felvettük velük a kapcsolatot nagyon segítõkészek, az eredmény még kétséges.
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#274
Írta 2010. november 09. - 21:48
2. érdeklõdj a neuzer nagykerbe talán van nekik egy pár elfekvõbe.
Segítséget kérnék!
Adott egy Giant XTC karbonváz amihez nincs meg az meg az eredeti Vfék tüske az alumínium vázak tüskéje viszont nem jó hozzá mert beleér a féktest a támvillába mi a megoldás ill hol kaphatnák ilyet.
#275
Írta 2010. november 09. - 21:47
#276
Írta 2010. november 09. - 21:29
Adott egy Giant XTC karbonváz amihez nincs meg az meg az eredeti Vfék tüske az alumínium vázak tüskéje viszont nem jó hozzá mert beleér a féktest a támvillába mi a megoldás ill hol kaphatnák ilyet.
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#277
Írta 2010. november 07. - 14:19
Edit:
Nem offtopic, hanem szabályzatsértés mindenhova ugyanazt a kérdést feltenni, néhol kitiltás jár érte.. lényegtelen, a válasz ott van.
Ride everywhere.
.
#278
Írta 2010. november 07. - 14:03
by
#279
Írta 2010. október 19. - 22:53
2 rugesz környékén van.
Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.
#280
Írta 2010. október 19. - 20:54
Igazad van,tényleg együtt kottyan a teló lába és a fék,meg velük együtt a kerék is.Meg fogom nézni a féket hogy van-e benne persely,meg cserélhetõ-e.Az esztergálás olcsóbb,mivel az ingyen van,egy kísérletet megér.Amúgy milyen féket ajánlanátok,ha cserére lesz szükség?Nem.
Az együtt kottyan a fékkel.
A hézagolás nem ér semmit.Ha nagyon rá akarsz menni,inkább próbálj másik perselyt esztergáltatni hozzá.
Bár szerintem hasonló összegért már kapsz egy alap Acera vagy Deore féket.
Ha mélyen meggondolom úgy rémlik,hogy a Tektro fékben nincs is plusz persely,egybõl a bringán vagy a vázon levõ konzolra megy rá.
Ha így van nyilván hamarabb ki tud kopni,amelyik többet van használva(elsõ or hátsó).