ügyes összefoglaló és praktikus tanácsok flat pedál választásához. egyetlen dologgal egészíteném ki: érdemes olyan megoldást választani, ahol a csavar feje (is) hozzáférhető, ha esetleg cserélni kellene.
Jelentkezz be Regisztrálj
Sima pedál vs. SPD
#4
Posted 2019. December 16. - 13:21
mi számít most értelmes vételnek SPD pedálból?
Inkább jó/tartós legyen, mint olcsó, de nyilván nem akarok csilliárdokat költeni. Eddig nagyjából XT-t használtam.
Edzős bringára kell, tömeg nem igazán számít. Vegyek egy 540-et, jónapot?
530? Nekem jobb volt az 520-hoz képest, ugyanazzal a cipővel és stoplival kevésbé lötyögött rajta a cipő vagy mi is volt a különbség. Valahogy jobb volt azzal a pedállal. Nem kell imbusszal bohóckodni, mert 15-ös kulccsal is meg lehet húzni.
- mgy likes this
#5
Posted 2019. December 16. - 09:45
Srácok,
mi számít most értelmes vételnek SPD pedálból?
Inkább jó/tartós legyen, mint olcsó, de nyilván nem akarok csilliárdokat költeni. Eddig nagyjából XT-t használtam.
Edzős bringára kell, tömeg nem igazán számít. Vegyek egy 540-et, jónapot?
Köszi!
#6
Posted 2019. July 10. - 14:19
Nekem is még megvan a legelső spd pedálom, amikor bejött az 520as pedál akkor vettem. Azóta működik, köszöni szépen jól van.
Párszor kapott már zsírt a csapágyazás, de semmi több. Isten tudja hány 10000km van benne..
#7
Posted 2019. July 10. - 08:38
Az 520 és az 540 között én is azt vettem észre, hogy az 520 hamarabb kezd el kotyogni, valószínűleg a műanyag része gyorsabban kopik, mivel az egy hatalmas siklócsapágy és könnyebben kopó anyagból lehet az 520-nál. De nekem is van 10+ éves 540-es pedálom és működik.
Nem tudom, ezeket a pedálokat miből-hogyan készítik, de ha minden 520-as pedálból lenne, nem lenne szükség tüntizni a javításhoz való jogért többé. Soha nem voltak szétszedve, csak mennek át egyik bringáról a másikra, miközben nem csak a cipők, de a stoplik és a bringák maguk is szétkopnak körülöttük... Az egyik nemrég egy év Pajtizáson is átesett velem, és köszöni szépen, jól van!
- Rabbit likes this
#8
Posted 2019. July 02. - 17:36
Az 520 és az 540 között én is azt vettem észre, hogy az 520 hamarabb kezd el kotyogni, valószínűleg a műanyag része gyorsabban kopik, mivel az egy hatalmas siklócsapágy és könnyebben kopó anyagból lehet az 520-nál. De nekem is van 10+ éves 540-es pedálom és működik.
...De legjobban tényleg a nem túl logikus műanyag alkatrész zavar, amit könnyű elnyalni még a gyári szerszámmal is. ...
A műanyagból készült alkatrész nem siklócsapágy, normál esetben nem érintkezik a tengellyel. Annak annyi szerepe van, hogy a pedáltestet rögzítse a csapágy állórészén. Olyankor terheled, ha mondjuk le akarod tépni a pedált a hajtókarról. Általában a pedált lefelé vagy felfelé nyomjuk-húzzuk. Persze kismértékben tengelyirányú erő is felléphet, pl sprint közben bedöntött bringával, de erre a célra megfelel az műanyagból is. Ha eldől a bringa és ráesel, akkor már nem a műanyag veszi fel a terhelés, csak amikor húzva van.
Akkor viselkedik siklócsapágyként, amikor már túl nagy a csapágy játéka és emiatt rá tudod taposni a tengelyre. Be kell állítani és nem fog hozzáérni.
- Kisherceg, Rabbit and mgy like this
#9
Posted 2019. July 02. - 13:58
Szerintem volt már erről szó, az 540-es tengelyében az imbusznyílás sarka ki tud repedni. Ilyen a 959-esnél nem fordul elő, ahogy az 520-asál sem.
A másik, -amiért tudomásom szerint a cyclocrossban igen kedvelik a 959-est-, hogy az újabb, már xtr feliratos szériékkal összehasonlítva, ez előbbinél magasabb a mechanika, így jobban kilóg a felszedett sárkoloncból, plusz a csapágy és a tengely is tartósabbra sikerült.
- Kisherceg likes this
#10
Posted 2019. July 02. - 10:39
Az 520 és az 540 között én is azt vettem észre, hogy az 520 hamarabb kezd el kotyogni, valószínűleg a műanyag része gyorsabban kopik, mivel az egy hatalmas siklócsapágy és könnyebben kopó anyagból lehet az 520-nál. De nekem is van 10+ éves 540-es pedálom és működik.
A sebesség mindent megold.
#11
Posted 2019. July 02. - 10:13
valszeg mind az 520/540 baromi kiforrott konstrukcio - ahogy a googleben visszakerestem, mert 2002es pdfben benne van. ez azt jelenti, hogy 17+ eve gyartjak. a parhuzam sem veletlen a 959el.
https://www.paul-lan...-SI41R0B-GE.pdf
#12
Posted 2019. July 02. - 09:22
https://si.shimano.c...D-M520-2235.pdf
https://si.shimano.c...-M959-2095A.pdf
Ugye erről a 2 pedálról beszélgetünk.
A robbantott ábra alapján látszik, hogy mennyivel karcsúbb az XTR tengelye, nem? Az is látszik, hogy lényegében azonos a felépítésük, tömített is mindkettő. A funkcionális csúcsot így értsétek. Nincs olyan dolog, amire az egyik termék képes, de a másik nem, a már említett 15-ös villáskulcs használatán kívül.
Mire alapozod, hogy jobb befektetés a 970, ha az 520-assal nincs tapasztalatod? Az, hogy nektek jó tapasztalatotok van az XTR-rel örvendetes, de nem bizonyítja, hogy az 520-assal nem lett volna az.
(A haverod rátalált az XTR hajtókar lényegére. Könnyebb versenyzőknek tervezték, akik 6 éven belül valószínűleg le is cserélik már, cserébe könnyebb az egész, ami valamennyit számít a top versenyzőknél. A 110 kilós haverod alatt mondjuk egy Deore vagy LX hajtókar vélhetően nem tört volna el, mert ott még nem akkora szempont a tömegcsökkentés, abból nincs kispórolva az anyag.)
Használtam/használom a shimano pedálokat kb. 20 éve. Volt 520-as és 540-es is. Mindkettő tökéletes volt. A kettő közötti különbség a tengely formáján kívül (hogy az anyaga más-e azt nem tudom), a tengelyt a helyén rögzítő menetes záróhenger. Az 520-as esetében ez egy 100%-ban műanyag alkatrész, melyhez egyedi shimano szerszám kell, ha meg akarod bontani. Ez az 540-as esetében alu, és villáskulccsal nyitható.
az 520-szal mi a baj?
Semmi, de azért a műanyag elemének köszönhetően az 520 és 540 között érzek különbséget. Na nem használat közben, mert ott nincs. De nekem mind a kétfajta kotyog, nyilván azért, mert irreális kilométerek vannak bennük, de akkor is. És az 520 jobban kotyog, pedig mindkettőt rendszeresen karbantartom, gyári zsírral kenem, és előírás szerint állítom be.
De legjobban tényleg a nem túl logikus műanyag alkatrész zavar, amit könnyű elnyalni még a gyári szerszámmal is.
Ezért szeretnék egy olyan új pedált, ami kicsit jobb minőségű és ha már, akkor könnyebb is. De az 540 és az xt között nem vélek felfedezni különbséget, ezért kérdeztem. Mert csak a súly miatt közel sem ér nekem ennyivel többet, de ha mondjuk tudnám, hogy jobb anyagból van pl a tengelye, akkor már igen.
Egyébként az xtr m9000/m9100 esetében (illetve már korábban is) mintha más lenne a tengely, ránézésre is a pedáltest jobban rálóg a tengelyre, ami nem tudom, hogy milyen belső eltérést eredményez, illetve, hogy a teflonbevonatú dokkolón kívül legalább az xtr esetében vannak-e anyagbeli eltérések a tengelyt/ pedáltestet illetően?
- Kisherceg likes this
#13
Posted 2019. July 02. - 08:21
https://si.shimano.c...D-M520-2235.pdf
https://si.shimano.c...-M959-2095A.pdf
Ugye erről a 2 pedálról beszélgetünk.
A robbantott ábra alapján látszik, hogy mennyivel karcsúbb az XTR tengelye, nem? Az is látszik, hogy lényegében azonos a felépítésük, tömített is mindkettő. A funkcionális csúcsot így értsétek. Nincs olyan dolog, amire az egyik termék képes, de a másik nem, a már említett 15-ös villáskulcs használatán kívül.
Mire alapozod, hogy jobb befektetés a 970, ha az 520-assal nincs tapasztalatod? Az, hogy nektek jó tapasztalatotok van az XTR-rel örvendetes, de nem bizonyítja, hogy az 520-assal nem lett volna az.
(A haverod rátalált az XTR hajtókar lényegére. Könnyebb versenyzőknek tervezték, akik 6 éven belül valószínűleg le is cserélik már, cserébe könnyebb az egész, ami valamennyit számít a top versenyzőknél. A 110 kilós haverod alatt mondjuk egy Deore vagy LX hajtókar vélhetően nem tört volna el, mert ott még nem akkora szempont a tömegcsökkentés, abból nincs kispórolva az anyag.)
- Kisherceg likes this
#14
Posted 2019. July 02. - 08:10
#15
Posted 2019. July 01. - 23:57
Pont a 959-est akartam említeni. Én valami 8 évig használtam és eladtam egy ismerősnek. Brutálisan tartós a csapágyazása.
Most egy 970-es (régebbi XTR) pedálom van, remélem ez is hasonlóan tartós lesz. Használtan vettem 20ért, szerintem jobb befektetés mint egy 520as.
Hogy az 520 lenne bármiben is top ? Na ne tréfáljunk már...Jóval gyengébb 8as inbuszos tengely a drágábbaknál...aha. A 110 kilós haverom alatt eltört az XTR hajtókar (vagy 6-7 év után) de a korábban vásárolt pedál (959es) köszöni, azóta is jól van.
#16
Posted 2019. July 01. - 17:09
Már nem tudom, hogy pontosan hol olvastam évekkel ezelőtt (tippem szerint Yasec vagy ATom oldalán, esetleg a megboldogult Revomagon), de mindenképp egy műszaki értelmiségi ecsetelte, hogy a Shimanonál akkor az M520 volt a funkcionális csúcs. Ennél feljebb már csak a felületkezelésért, súlycsökkentésért lehet fizetni. Kérdés, hogy megéri-e. Pl. az M540 annyival könnyebb, hogy lehagyták róla a villáskulcshoz való 15-ös lapolást, és megmaradt a jóval gyengébb 8-as inbusz és gyengébb lett a tengely.
Egyébként a keretes SPD pedálok helyből hátránnyal indulnak a súlyversenyben pl egy klasszikus SPD-vel szemben.
Én 2006-óta versenyzek egy 959-es pedállal, nehezen képzelem el az alatta levőkről, hogy mindazt kibírták volna amit ez, és hibátlanul teszi a dolgát, a belsejét még senki nem látta az összerakás óta, szóval talán ezt is meg kell fizetni.
- marton likes this
#17
Posted 2019. July 01. - 17:03
Már nem tudom, hogy pontosan hol olvastam évekkel ezelőtt (tippem szerint Yasec vagy ATom oldalán, esetleg a megboldogult Revomagon), de mindenképp egy műszaki értelmiségi ecsetelte, hogy a Shimanonál akkor az M520 volt a funkcionális csúcs. Ennél feljebb már csak a felületkezelésért, súlycsökkentésért lehet fizetni. Kérdés, hogy megéri-e. Pl. az M540 annyival könnyebb, hogy lehagyták róla a villáskulcshoz való 15-ös lapolást, és megmaradt a jóval gyengébb 8-as inbusz és gyengébb lett a tengely.
Egyébként a keretes SPD pedálok helyből hátránnyal indulnak a súlyversenyben pl egy klasszikus SPD-vel szemben.
#18
Posted 2019. July 01. - 13:40
Az XT (M8000, M8100) és a PD-M540 pedál között mi az érdemi különbség? Árban utóbbi 3/4-e árban (18 eft vs 24 eft )az XT-nek, ami nem elhanyagolható különbség, ha csak a design a más.
Van 520 és 530-as pedálom is, de az 530-on kevésbé lötyög ugyanaz a cipőm. Az 505-hoz képest még az 520 is sokkal jobb, az sohasem tetszett. Van az XT-ből is ilyen nagyobb keretes: PD-M8020. Nem hiszem, hogy megvenném, mert kb. kétszer annyiba kerül, mint az 530, bár könnyebb 50 grammal, bár ez meg biztos nem izgatna.
M530:
M8020 és M8000:
Kis naiv... Kedden??? Hétfőn délben nem kaptál volna egyet sem. Max nyitáskor...talán. (az egyik boltban azt mondták, kb 20-25 darabot szoktak kapni az ilyen ákcijós gépekből de azonnal elkapkodják őket.
Számomra nehéz elképzelni az spd nélküli tekerést de ti tudjátok mi a jó nektek.
A NW 34-ért még mondjuk úgy: baráti. Én azokat a teszteket nem fogom fel (meg a vevőket sem) amikor mutogatják a 60-70 ezer Ft-os cipőket. De biztosan van arra is igény. (én mondjuk soha nem fogom átélni azt az érzést. Lehet, sokat vesztek de ez van)
Kár, hogy nincs online boltjuk, mint a németeknél. Nem nekem való ez a nyitásra odamenés...
Edited by blash, 2019. July 01. - 13:43.
#19
Posted 2019. July 01. - 13:36
Az XT (M8000, M8100) és a PD-M540 pedál között mi az érdemi különbség? Árban utóbbi 3/4-e árban (18 eft vs 24 eft )az XT-nek, ami nem elhanyagolható különbség, ha csak a design a más.
az 520-szal mi a baj?
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"