Halihó!
Lassan 3 éve, hogy elkezdtem érdeklõdni újra az örökhajtás iránt. Hogyhogy újra? Hát, mert gyerekként volt nekem egy háromkerekûm. De azzal nem volt élvezet.
Szóval: legyen jóféle, és alacsony költségvetésû. Ezzel nincs is baj. Idõ van. Ez az egyetlen ami van. El is kezdtem a tanulmányozást. Google ide irányított. Elolvastam ezt a topikot tövirõl hegyire (meg az SS-t is). Megismertem Sheldon Brown papát is. Nézegettem blogokat is. Láttam/tom mekkora (divat)õrület ez. Kész vagyonokat ölnek bele... Ettõl csak még izgalmasabbá vált, hogy "csakazértis" minél olcsóbban. Kb. egy év infózás után álltam neki megvalósítani. Mindeközben ihletet merítettem a yt-s videókból, meg a fixedgallerybõl. Lassan összeállt a kép, hogy a régi országúti vázat kell felhasználnom. 70-80as évekbelibõl már ki lehet fogni jót, fõleg ha mákja van az embernek. Évekig jártam a piacokat, de sosem jártam akkora szerencsével, amibõl már el lehet kezdeni a projektet. Aztán, ahogy az lenni szokott -csak szét kell nézni a környéken, nem kell egybõl hét határba rohanni- találtam a közelemben egy vázat, villával együtt. Egy közel egy évig trónolt a fotelban. Szép lassan kérdezgetve mindenkit milye van, mit tudna, nem tudna-e gyûltek az alkatrészek. Csere-bere. Ütött-kopott egész kerók -alkatrésznek. (kb. ilyenekért: Raeligh, RX100, Fir, SunTour, Dura Ace, 600)
Milyen legyen a hajtás? Hajtásarány? Menetes agy? Tárcsafékes agy? Legyen a "legegyszerûbb". Tárcsafékes agy. (Alivio lett belõle. A boltos szerint ugyanaz, mint a Deore; csak nincs könnyítve ergo erõsebb. Erõsebb?) Egy jóféle agy akkoriban az egész
fixiprojekt fél kincstárát elvitte volna. Furán is néztek rá a boltokban, hogy drágálom a tizenpluszakárhányezerért a Miche-t, meg a Novatec-et. Biztos jók. Amikor megemlítettem mi a tervem, megmosolyogtak. Én meg vissza.
Eközben eltelt 2 év... A keróhoz majdnem minden megvan. Láncvonalat is tudok állítani, váltós keróval belõttem melyik az az áttétel ami kényelmes, és a skidpatch-nak is jót tesz. 42x17 lett belõle.
A legutolsó dolgokat a legnehezebb beszerezni, mert már elment majdnem az összes pénz. De meg kell neki adni a DT-ket. Legalább hátra.
Elõl egy full recycle kerék van. Nem is a legjobb. Majd kap egy "új" kereket. Viszont így már nem nagyon leszek a kereten belül.
Szóval sokat mosolyogtam mire elkészült. Mert elkészült. És amikor elsõnek mentem vele: a szám a fülemig ért. Szóval dióhéjban ennyi. Ja igen, a lánckerék kifúrása nem lett tökéletes. Egy minimális excenter van benne. Ennyibõl jobbnak ítélem a mentes agyakat. Ellenben ott meg a rögzítést érzem gyengébbnek.
Szóval, aki most kezd építeni, az legyen türelmes. Nagyon türelmes. A türelem
fixit terem.
És ugye a joggal feltehetõ fõ kérdés: Féket használsz?
Van fenn a gépen. Mivel az autóknak is van fékjük, jobb ha nekem is van. Az út nem betonteknõ. Egyébként törekszem nem használni. Cél, hogy elérjem a féktelenséget. Gyér forgalmú utakon fogok is vele menni. Amúgy meg: jobb a békesség. Sõt most lehet páran megköveznének, de: tettem rá kulacstartót, meg kilométerórát is -, hogy tudjam mennyit mentem.
Sokat nem használom, fõleg edzések után ülök csak a
fixire átmozgatós kerózáshoz. Vagy, ha sietõsbe kell elintézni valamit, akkor a városban gyorsabban mozgok vele. Vagy szimplán a hecc kedvéért.
Ja, és sima taposópedált használok. Gondolkodtam, hogy varrok egy powergrip-et. Errõl még nem mondtam le.
Tapasztalatok (szûk egy éves használat után):
- rákényszerít a folyamatos mozgásra -> térdemnek abszolút jó -hideg idõben is.
- "üresjáratban" megtanít a laza tekerésre -> nem merevedsz bele a pedálba, mint a szabadonfutósnál.
- kegyetlenül büntet minden hibáért. -> ne húzd fel a lecsúszott gatyád menet közben; padka mellett óvatosan haladj; féktávolságot tartd be, stb...
- rászoktat az ideális ívre -> ugye a országúti vázak alacsonyabbak, mint a pályavázak, ezért nem ildomos nagyon dõltögetni õket. Egyébként azóta a rendes keróval gyorsabban tudok kanyarodni.
Kb. ennyi, ami eszembe jut.
Konklúzió:
Nem jobb és nem is rosszabb, mint a váltós/nem váltós bringázás.
Másabb. Kipróbálnivaló dimenziója a kerékpározásnak. A
fixi megtanít helyesen kerékpározni.
Képek késõbb. Fõleg, ha érdekel valakit.
Körhátszelet!