Szervizeléssel (nem kerékpár) foglalkoztam 10 évig. Próbáltam kerülni, hogy az ügyfél jelen legyen, nagyobb munkákat így nem is vállaltam el. Nem szakmai titkok féltése okán, mert a 99%-uknak egyébként sem volt fogalma az egészről, és utána amúgyis elmondtam mit csináltam, ha érdekelte. Az okai ennek nagyon összetettek, legfőképpen nem helyhez kötötten és párhuzamosan több munkán dolgoztam, amelyeket meg is kellett szervezni prioritás és helyszín szerint, az ügyfelet nem tudtam őrizni, szimplán útban volt (vagyis semmi keresnivalója a szervizben), bármit elvihet, akaratlanul is kárt okozhat és akkor még ne legyen szó a figyelemelterelésről, okoskodásról-beleszólásról, stb. Sok cégnél a szervizes nem is kommunikálhat az ügyféllel, ügyfelektől elzárt területen folyik a szervizelés. Főleg ezek miatt nem engedik a szervizek hogy az ügyfél jelen legyen, illetve a legtöbben szakmai fogások kiszivárogtatásának megakadályoztatása miatt sem. Az autószervizekben általában üvegfal van, ahol lehet látni mit csinálnak. Kis, ügyfélbarát szervizekben azért elő-elő fordulhat, hogy az ügyfelet odaengedik, de ezt nem kell feltétlenül elvárni, őket is meg kell érteni.
Voltam eleget a szerelő és ügyfél szerepében is. Az elején én is úgy kezdtem, hogy kénytelen voltam szerelőkhöz fordulni. Mint kerékpárszervizt igénybevenni kívánó ügyfél, javarészt rossz tapasztalataim voltak. Bár a legtöbbször jelen lehetettem, ilyen szempontból nem panaszkodom, de ez mint írtam, nem általános. Mégis mindig nekem kellett mindent utánuk állítani és megtanulni mit hogyan kell, mert tisztelet a kivételnek, de általában csiszoló fékkel, rosszul beállított váltóval, stb. kaptam vissza a biciklimet.
Megértem a magas óradíjat, mert én is voltam szerelő, nem tartom lehúzásnak egyáltalán, de cserében precizitást, lelkiismeretességet és szakértelmet várnék el. Sőt megmondom őszintén, gyakran szívesebben fizetnék akár még vastagon is, ha más megoldja helyettem. Sajnos itthon még nem találtam olyan szervizt, ahol nyugalommal (vagy egyáltalán) ott mertem hagyni a bringát, inkább csak külön alkatrészeket és lehetőleg minél kevesebbszer és kevesebbet. Generáloztak már meg nekem úgy hátsó kereket, hogy rövidebb lett a hátsó tengely, aztán a hátsó villát majdnem eltörték amikor berakták a vázba, a kerék ferdén állt és megmagyarázták hogy a váz szar. Aztán amikor kiderült, hogy igazam van, akkor úgy rakták össze az agyat, hogy az egyik csapágygolyó hiányzott belőle. Ez Pécsen történt, nem írom hol. Az osztrák oldalon azt gondoltam, hogy magas óradíjért, jó felszerszámozottsággal azt kapom, amit megfizetek, de óriásit kellett csalódnom (lehet azért, mert magyarok voltak ott). Ezért van az, hogy próbálom kitanulni ezt a szakmát és megoldani magamnak amit csak tudok. Amit nem tudok megcsinálni (pl. villa, tag vagy keréképítés), ott inkább a "márkaszervizhez" vagy specialistához fordulok magasabb áron, mert ők legalább láttak már ilyet és remélhetőleg nem gányolják szét.
Összegezve, ne nagyon várd, hogy ott állhatsz a szerelő mellett és azt sem, hogy olyan lelkiismeretes és precíz munkát fogsz majd kapni, amit magadnak csinálnál (kivéve ha találsz lelkiismeretes szerelőt, arra az esély elég kevés). Plusz egy nagyobb útra tényleg komolyabb tudással kellene készülni, mint egy defekt javítás.