tamaskaa:
Nincs harag és nem sértettél meg. (Nem vagyok egy sértõdékeny típus.)
Amiket feljebb összezagyváltam csak egyetlen dologra mutatnak. Elõbb át kell gondolni milyen igényeknek kell, hogy megfeleljen a kero, milyen célra szeretné az ember használni. Ha ez megvan, akkor utána lehet nézni, hogy mi az ami ebbõl elérhetõ. Tudom, hogy mindig kompromisszumokat kell kötnie az embernek, de ha túl sokat adsz fel az igényeidbõl, akkor a végén már nem azt fogod kapni amit szeretnél.
Ha átolvasod amiket írtam láthatod, hogy az Én bringám sem került a kezdetekkor többe 70-80e-nél, és 80e-nél többet nem is akartam rákölteni. Viszont ha hozzácsapom azt amit azóta megvettem és szeretnék még megvenni akkor már igencsak 160e felé araszolok. Ha viszont már a vásárláskor tudtam volna mik a céljaim, akkor biztos hogy 130e körül megúsztam volna az egészet. Lehetett volna kevésbé jól csengõ márkanevet is választanom és vásárolhattam volna kevésbé magas árfekvésû boltban is. De akkor érzésem szerint már túl sokat adtam volna fel a megcélzott álomgépbõl. Bár a bringám még messze van ama bizonyos állomtól, de nem olyan messze, hogy ne lehessen elérni.
Azt is láthatod, hogy az összeválogatott alkatrészek sem a felsõ kategóriába tartoznak. Nincs Deore váltó, nincs Magura tárcsafék, nincs Shimano SPD pedál, nincsenek Rolf kerekek. Helyettük olcsóbb, de nem kevésbé megbízható alkatrészek lettek összeválogatva. Abban is biztos lehetsz, hogy a Wellgo pedálokhoz nem egy SIDI pedálcipõ lesz párosítva. Mint mondtam kompromisszumok...
Ha alaposan utánanézünk akkor sajnos csak azt a szomorú tényt tudjuk megállapítani, hogy egy minden szempontból korrekt, túrázásra, szolid terepezésre szánt bringa, ami ezt az igénybevételt bírni is fogja hosszútávon, 100e-nél sokkal "olcsóbban" nem jön ki. És itt szem elõtt tartottuk azt is, hogy a bringát késõbb lehessen és érdemes is legyen fejleszteni, valamint azt is, hogy már most használható legyen és sok örömöt nyújtson.
Eszem ágában sincs lebeszélni bárkit is a bringa vásárlásról, hiszen Én magam is függõ vagyok és tudom milyen élmény egy jó kis bringázás. De, hogy a bringázás örömbringázás legyen, már az elején szükséges jó döntéseket hozni. Ha már összejött az a 70e akkor érdemes inkább még várni egy-két hónapot és spórolni vagy esetleg részletekre megvenni a "kicsit" drágább bringát, mint beleugrani a dologba és egy olyan bicot venni ami esetleg nem váltja be a hozzá fûzött reményeket.
Egyébként egy dologtól tudnék sírni, amikor a Corából/OBI-ból cipelik a népek az akciós ösztelos csodákat. Ehhez képes 70e-ért már tényleg kerékpárt lehet kapni.
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj
MTB 70e körül
Indította
lazfer
, 2002. január 26. 23:03
#201
Írta 2002. január 31. - 17:40
#202
Írta 2002. január 31. - 17:09
Oké, biztos királyul néz ki, de egy csomó olyan cucc van rajta, ami tényleg egy szezont bír. Ilyen jó vázat lehet olcsóbban is kapni, és akkor a fennmaradó összeg a cuccokra esik. Magyarul itt azt fizeted, hogy rá van írva a vázra, hogy Trek. De ezzel minden pozitívumot el is mondtunk a géprõl. Semmi esetre sem ajánlom, ha van alivioval szerelt gép is ennyiért. És szvsz nem olyan gyenge az a Caprine váz.
#203
Írta 2002. január 31. - 16:55
Megint kutakodtam, és a következõt találtam, mi a véleményetek róla?
TREK 820
SIZES: (XS) 13", (S) 16.5", (M) 18", (L) 19.5", (XL) 21", (XXL) 22.5"; (WM) 17",
COLORS: Platinum/Bright Silver, Dusk
FRAME: Trek high tensile steel with high grade Trek engineered swaged Cro-Moly steel seat tube. Excellent shock absorption.
FORK: RST Capa CL, 63mm travel
WHEELS: Matrix 550 rims; Alloy quick release hubs; 14G stainless spokes
TIRES: Bontrager Connection, 26x1.95" front and rear
SADDLE: Trek ATB
SEATPOST: Alloy micro-adjust
HANDLEBARS: Trek high tensile, 30mm rise
STEM: Alloy AHS, 25° rise (men's), 40° rise (women's), front load
HEADSET: AHS 1 1/8" sealed
SHIFTERS: Shimano EF29 EZ-Fire
FRONT DERAILLEUR: Shimano C051
REAR DERAILLEUR: Shimano Altus
CRANKSET: SunRace FCM36 48/38/28
CASSETTE: SunRace 13-30, 7spd
BRAKESET: Alloy linear pull w/Shimano alloy, 2 finger levers
PEDALS: Nylon platform
A gond csak az, hogy magyar árlistán még nem láttam, de gondolom, nem túl vészes az ára, mert valami belépõszintû bicaj lehet. A Trek 4000-rel meg pont fordított a helyzet, tudom az árát, de képet nem találtam még róla. Amúgy ez a Trek 820 kinézetre nagyon tuti!
TREK 820
SIZES: (XS) 13", (S) 16.5", (M) 18", (L) 19.5", (XL) 21", (XXL) 22.5"; (WM) 17",
COLORS: Platinum/Bright Silver, Dusk
FRAME: Trek high tensile steel with high grade Trek engineered swaged Cro-Moly steel seat tube. Excellent shock absorption.
FORK: RST Capa CL, 63mm travel
WHEELS: Matrix 550 rims; Alloy quick release hubs; 14G stainless spokes
TIRES: Bontrager Connection, 26x1.95" front and rear
SADDLE: Trek ATB
SEATPOST: Alloy micro-adjust
HANDLEBARS: Trek high tensile, 30mm rise
STEM: Alloy AHS, 25° rise (men's), 40° rise (women's), front load
HEADSET: AHS 1 1/8" sealed
SHIFTERS: Shimano EF29 EZ-Fire
FRONT DERAILLEUR: Shimano C051
REAR DERAILLEUR: Shimano Altus
CRANKSET: SunRace FCM36 48/38/28
CASSETTE: SunRace 13-30, 7spd
BRAKESET: Alloy linear pull w/Shimano alloy, 2 finger levers
PEDALS: Nylon platform
A gond csak az, hogy magyar árlistán még nem láttam, de gondolom, nem túl vészes az ára, mert valami belépõszintû bicaj lehet. A Trek 4000-rel meg pont fordított a helyzet, tudom az árát, de képet nem találtam még róla. Amúgy ez a Trek 820 kinézetre nagyon tuti!
#204
Írta 2002. január 31. - 16:10
Gabo: Szerintem jó és igaz amit írsz, és attól, hogy sok, innen senki sem fog kitiltani, hiszen hasznos tanácsokat adsz. Az én bajom azzal amit írsz, az az, hogy nem veszed figyelembe az ember anyagi helyzetét. Szal, én ha azt mondom, hogy szánok 100e-t az új gépemre, az nem jelenti azt, hogy nem adnék ki 5ször ennyit is ha lenne. Dehogynem. De se nekem, se rajtam kívül még sokaknak itt nincsen erre keret. Dehát Te is ebbe az országban élsz, tudod mirõl beszélek, nem? A lényeg az, hogy a Lazfer kollega 70ezret akar bicóra költeni, és gondolom nincs neki mellette másik 300ezre, amivel még nem tudja mit kezd. (javítsatok ki ha tévedek). Nem akarom a Lazfer anyagi helyzetét boncolgatni, dehát szegény ember vízzel fõz, én se azért nem használok XT tárcsaféket, mert nem teccik... :-/
Egy olyan gép, amit pedig Te (és én is) ideálisnak tartasz bizonyos célokra, az sajna olyan 250-300K körül van.
Próbáljunk olyan tanácsot adni a (relative) tapasztalatlan kollegának, ami elõbbre is viszi a kerékpárvásárlását, és ami megszeretteti vele ezt a sportot. Mert szvsz az, hogy gyûjts még fél millát, nem segít sokat rajta.
Végére még azt, hogy bocsi, ha megsértettelek, nem kötözködni akartam, és nem gondolom magam hipernagytudásúnak attól, hogy le tudtam tölteni a linkelõbe pár képet a netrõl, és minden elismerésem a részletes és minden apróságra kitérõ hozzászólásért. Mégegyszer bocsi tehát, remélem nincs harag
pápápá
Egy olyan gép, amit pedig Te (és én is) ideálisnak tartasz bizonyos célokra, az sajna olyan 250-300K körül van.
Próbáljunk olyan tanácsot adni a (relative) tapasztalatlan kollegának, ami elõbbre is viszi a kerékpárvásárlását, és ami megszeretteti vele ezt a sportot. Mert szvsz az, hogy gyûjts még fél millát, nem segít sokat rajta.
Végére még azt, hogy bocsi, ha megsértettelek, nem kötözködni akartam, és nem gondolom magam hipernagytudásúnak attól, hogy le tudtam tölteni a linkelõbe pár képet a netrõl, és minden elismerésem a részletes és minden apróságra kitérõ hozzászólásért. Mégegyszer bocsi tehát, remélem nincs harag
pápápá
#205
Írta 2002. január 31. - 15:20
#206
Írta 2002. január 31. - 15:17
lazfer:
A sok szöveg ne tévesszen meg. Nem vagyok Én sem szakértõ. Amit írtam az kb. fél év alatt összeszedett tapasztalat és sok után olvasás, kérdezõsködés kikristályosodott lényege. Azért írtam le az egészet, hogy Te és esetleg mások akik olvassák elkerüljenek néhány potenciális buktatót.
A következõ dolgok erõsen szubjektívek lesznek!
Tavaly nyáron kezdtem el ismét bringázni hosszú kihagyás után (8-9 év), júliusban vettem magamnak egy TREK 4000-rest. A bicoba már az elsõ percben beleszerettem, amikor a Nellánál megláttam. Ha jól emlékszem összesen kb. 86e-t vagy valamivel többet fizettem érte (bico + lámpák + óra + stb.).
Azóta az elsõ váltó + hajtómû lecserélõdött. Eredetileg Shimano C050-es elsõváltó, Suntour hajtókar és hajtómû volt rajta. Ez a kombo a súlyom alatt ha kiálltam vagy izomból tekertem hajlott (túl rugalmas volt) ezért a lánc folyton súrolta a váltót. Ráadásul az elsõváltó beállíthatóságával is voltak problémáim. Az egész garnitúra le lett cserélve Aliviora, azóta ezzel gondom nincs. (Hátul maradt az Acera, és ez egyenlõre rendesen végzi a dolgát.) Olcsóbban megúsztam volna, ha már a vásárláskor sor kerül erre, mivel akkor nem csak használt holmiként számolták volna be a "régi" alkatrészeket.
Mivel szeretek hosszabb túrákat tenni, ezért valamilyen módon növelni szeretném a tekerésem hatékonyságát. A legegyszerûbb megoldás erre a klipsz lenne, de ettõl a fajta kötéstõl borsódzik a hátam. Marad a másik megoldás, patentpedál. Tehát a hagyományos platform/taposó pedálok hamarosan lecserélõdnek SPD pedálokra. (Wellgo WPD-823, 8000 Ft.-ért már otthon figyel a fiókomban.) Persze ehhez még cipõ is kelleni fog, de az már másik kérdés.
A használat során szépen apránként kialakult bennem a gondolat, hogy telora is szükségem lenne. Hosszas mérlegelés után a választásom egyre inkább a Rock Shox Judy XC felé mutat, de még nem 100%.
Ezek a fõbb változtatások, amikre érzésem szerint szükség volt/van/lesz a bringámon, az apróbb dolgokat nem sorolom fel. Valószínûleg az elhasználódással párhuzamosan a fékek és a kerekek is meg fognak újulni.
Ha a fentiekkel már a vásárláskor tisztában lettem volna, akkor alighanem egy TREK 4500 mellett kötöttem volna ki. (A váz lényegében ugyan az, csak a felszereltség jobb és az elsõ telo alapból jár hozzá.) Valamivel többet fizettem volna, de hosszabb távon kevesebbe került volna a bringa fejlesztése. Ezért javasoltam, hogy gondold át mi az amire használni szeretnéd a bicod.
A TREK vázának a geometriája jó, a hegesztések szépen eldolgozottak, a szükséges helyeken megtalálhatóak az erõsítések, a festés és a fényezés igényes. Hátul megtalálható a tárcsafék rögzítõ helye. A bringa alkatrészei színben illenek egymáshoz (fekete-ezüst-piros) és erre a fejlesztésekkor is figyelek. Bár ez egyesek szerint nem lényegi szempont én rosszul tudok lenni attól, ha valaki egy sárga-kék alapszíneket használó bringához narancs-sárga vagy piros telot vesz.
Amit még javasolni tudok. Semmi esetre ne az interneten látott képek vagy a katalógus alapján dönts! Keress olyan boltot ahol az adott bringából tartanak és nézd meg saját szemeddel is! Tapogasd meg, emeld fel, ülj fel rá, de a legjobb ha elmehetsz egy próba körre.
Nézd meg a váz hegesztéseit. Ha ezek "göröngyösek", egyenetlenek, hiányosak akkor kerüld el az adott vázat nagy ívben. Nézd meg a fékek rögzítési pontjait, ezeknek a kerék mind a két oldalán egy szintben kell állniuk. A váz festésének is hibátlannak kell lennie. Nem lehet hiányos, vagy felhólyagosodott. Egy CroMo váznál a korrózió elõször a lepattogott helyeken fogja megtámadni a fémet!
A többiek már kitértek a többi "összetevõre", Én talán még a nyerget említeném meg. Mindenkép prosztata kímélõ, ergonomikus nyerget válassz! A kiválasztott nyereg ne legyen puha! Saját tapasztalat: A keménynek, hosszúnak, vékonyak tûnõ nyergem elõször rendesen feltörte bizonyos részeimet. Fõleg a középen kialakított mélyedés két oldala. De az elsõ komolyabb tekerések után egymáshoz idomultunk. Ráadásul a betétes bringásgatyóval határozottan kényelmes. A kialakításának köszönhetõen ha kiállva tekerek is a combjaimmal kényelmesen közre tudom fogni, így extra kontrolt biztosít a biconak.
A lényeg az, hogy ahány fenék annyi nyereg. Koránt sem biztos, hogy a méregdrága full zselés nyereg lesz az ami hosszabb távon kényelmesnek fog bizonyulni. De ha az adott bringán felettébb gagyisztikus kinézetû nyereg van inkább cseréltesd le.
Az olcsóbb bringákból szép kínálat van az Auchan áruházaiban, talán még a Hearvis-nél (Europark, Mammut) és a Keravillnál is. Megnézni ott is érdemes õket, de vásárolni csak bringás boltban vásárolj! Ha korrekt helyre mész, a bringát mielõtt elvinnéd át fogják ellenõrizni és a váltókat, fékeket be fogják állítani. (E nélkül ne is vidd el!) Amikor a saját bicomat vettem (a tesoméval együtt vettük meg, ezért nem tudtam feljebb a pontos árat) a Nellások fél óra alatt "üzembe helyezték" a kerot. Ráadásul az elsõ komolyabb utak, azaz cirka 1 hónap múlva visszavártak egy utánállításra (bowden nyúlás). A jobb helyeken teljes bringa vásárlásakor nem ritkán kedvezményt, esetleg ajándékot is kapsz (pl. kulacstartó). Ha rátaláltál a nagybetûs boltra akkor érdemes minél többször elnézni hozzájuk, a törzsvásárlók számára nemritkán kedvezményeket biztosítanak. (Nekem például eddig nem számoltak fel szerelési költséget egyszer sem.)
Azt hiszem más útravalót már nem tudok adni. Dönts bölcsen és tekerj majd jókat az új cangádon!
A sok szöveg ne tévesszen meg. Nem vagyok Én sem szakértõ. Amit írtam az kb. fél év alatt összeszedett tapasztalat és sok után olvasás, kérdezõsködés kikristályosodott lényege. Azért írtam le az egészet, hogy Te és esetleg mások akik olvassák elkerüljenek néhány potenciális buktatót.
A következõ dolgok erõsen szubjektívek lesznek!
Tavaly nyáron kezdtem el ismét bringázni hosszú kihagyás után (8-9 év), júliusban vettem magamnak egy TREK 4000-rest. A bicoba már az elsõ percben beleszerettem, amikor a Nellánál megláttam. Ha jól emlékszem összesen kb. 86e-t vagy valamivel többet fizettem érte (bico + lámpák + óra + stb.).
Azóta az elsõ váltó + hajtómû lecserélõdött. Eredetileg Shimano C050-es elsõváltó, Suntour hajtókar és hajtómû volt rajta. Ez a kombo a súlyom alatt ha kiálltam vagy izomból tekertem hajlott (túl rugalmas volt) ezért a lánc folyton súrolta a váltót. Ráadásul az elsõváltó beállíthatóságával is voltak problémáim. Az egész garnitúra le lett cserélve Aliviora, azóta ezzel gondom nincs. (Hátul maradt az Acera, és ez egyenlõre rendesen végzi a dolgát.) Olcsóbban megúsztam volna, ha már a vásárláskor sor kerül erre, mivel akkor nem csak használt holmiként számolták volna be a "régi" alkatrészeket.
Mivel szeretek hosszabb túrákat tenni, ezért valamilyen módon növelni szeretném a tekerésem hatékonyságát. A legegyszerûbb megoldás erre a klipsz lenne, de ettõl a fajta kötéstõl borsódzik a hátam. Marad a másik megoldás, patentpedál. Tehát a hagyományos platform/taposó pedálok hamarosan lecserélõdnek SPD pedálokra. (Wellgo WPD-823, 8000 Ft.-ért már otthon figyel a fiókomban.) Persze ehhez még cipõ is kelleni fog, de az már másik kérdés.
A használat során szépen apránként kialakult bennem a gondolat, hogy telora is szükségem lenne. Hosszas mérlegelés után a választásom egyre inkább a Rock Shox Judy XC felé mutat, de még nem 100%.
Ezek a fõbb változtatások, amikre érzésem szerint szükség volt/van/lesz a bringámon, az apróbb dolgokat nem sorolom fel. Valószínûleg az elhasználódással párhuzamosan a fékek és a kerekek is meg fognak újulni.
Ha a fentiekkel már a vásárláskor tisztában lettem volna, akkor alighanem egy TREK 4500 mellett kötöttem volna ki. (A váz lényegében ugyan az, csak a felszereltség jobb és az elsõ telo alapból jár hozzá.) Valamivel többet fizettem volna, de hosszabb távon kevesebbe került volna a bringa fejlesztése. Ezért javasoltam, hogy gondold át mi az amire használni szeretnéd a bicod.
A TREK vázának a geometriája jó, a hegesztések szépen eldolgozottak, a szükséges helyeken megtalálhatóak az erõsítések, a festés és a fényezés igényes. Hátul megtalálható a tárcsafék rögzítõ helye. A bringa alkatrészei színben illenek egymáshoz (fekete-ezüst-piros) és erre a fejlesztésekkor is figyelek. Bár ez egyesek szerint nem lényegi szempont én rosszul tudok lenni attól, ha valaki egy sárga-kék alapszíneket használó bringához narancs-sárga vagy piros telot vesz.
Amit még javasolni tudok. Semmi esetre ne az interneten látott képek vagy a katalógus alapján dönts! Keress olyan boltot ahol az adott bringából tartanak és nézd meg saját szemeddel is! Tapogasd meg, emeld fel, ülj fel rá, de a legjobb ha elmehetsz egy próba körre.
Nézd meg a váz hegesztéseit. Ha ezek "göröngyösek", egyenetlenek, hiányosak akkor kerüld el az adott vázat nagy ívben. Nézd meg a fékek rögzítési pontjait, ezeknek a kerék mind a két oldalán egy szintben kell állniuk. A váz festésének is hibátlannak kell lennie. Nem lehet hiányos, vagy felhólyagosodott. Egy CroMo váznál a korrózió elõször a lepattogott helyeken fogja megtámadni a fémet!
A többiek már kitértek a többi "összetevõre", Én talán még a nyerget említeném meg. Mindenkép prosztata kímélõ, ergonomikus nyerget válassz! A kiválasztott nyereg ne legyen puha! Saját tapasztalat: A keménynek, hosszúnak, vékonyak tûnõ nyergem elõször rendesen feltörte bizonyos részeimet. Fõleg a középen kialakított mélyedés két oldala. De az elsõ komolyabb tekerések után egymáshoz idomultunk. Ráadásul a betétes bringásgatyóval határozottan kényelmes. A kialakításának köszönhetõen ha kiállva tekerek is a combjaimmal kényelmesen közre tudom fogni, így extra kontrolt biztosít a biconak.
A lényeg az, hogy ahány fenék annyi nyereg. Koránt sem biztos, hogy a méregdrága full zselés nyereg lesz az ami hosszabb távon kényelmesnek fog bizonyulni. De ha az adott bringán felettébb gagyisztikus kinézetû nyereg van inkább cseréltesd le.
Az olcsóbb bringákból szép kínálat van az Auchan áruházaiban, talán még a Hearvis-nél (Europark, Mammut) és a Keravillnál is. Megnézni ott is érdemes õket, de vásárolni csak bringás boltban vásárolj! Ha korrekt helyre mész, a bringát mielõtt elvinnéd át fogják ellenõrizni és a váltókat, fékeket be fogják állítani. (E nélkül ne is vidd el!) Amikor a saját bicomat vettem (a tesoméval együtt vettük meg, ezért nem tudtam feljebb a pontos árat) a Nellások fél óra alatt "üzembe helyezték" a kerot. Ráadásul az elsõ komolyabb utak, azaz cirka 1 hónap múlva visszavártak egy utánállításra (bowden nyúlás). A jobb helyeken teljes bringa vásárlásakor nem ritkán kedvezményt, esetleg ajándékot is kapsz (pl. kulacstartó). Ha rátaláltál a nagybetûs boltra akkor érdemes minél többször elnézni hozzájuk, a törzsvásárlók számára nemritkán kedvezményeket biztosítanak. (Nekem például eddig nem számoltak fel szerelési költséget egyszer sem.)
Azt hiszem más útravalót már nem tudok adni. Dönts bölcsen és tekerj majd jókat az új cangádon!
#207
Írta 2002. január 31. - 10:42
nagyurfi: még szerencse, mert az a piros nagyon hülyén néz ki. A 2002-es Caprine modellek amúgy kb. mikor jönnek ki?
b: köszi az ötleteket, de asszem marad a HIGHLANDER A, mert a B újabb kemény ezresekkel drágább, a Cheyenne pedig nem túlságosan teccik, persze lehet, hogy azon a képen ugyancsak nem a 2001-es modell látható.
Más: ha elmegyek egy bringaboltba, akkor gondolom nagy valószínûség szerint nekik nincs éppen raktáron pont az a bringa ami nekem kell. Ekkor gondolom elém raknak mondjuk egy CAPRINE katalógust, és akkor nekem abból látatlanban kell megrendelnem álmaim bringáját? És mi van akkor, ha napokon belül megérkezik a gép, és a valóságban közel sem olyan király, mint a képeken volt? Remélem azért ilyen gondom nemlesz, és valahol még a vásárlás elõtt élõben is látok majd egy HIGHLANDER A-t....
b: köszi az ötleteket, de asszem marad a HIGHLANDER A, mert a B újabb kemény ezresekkel drágább, a Cheyenne pedig nem túlságosan teccik, persze lehet, hogy azon a képen ugyancsak nem a 2001-es modell látható.
Más: ha elmegyek egy bringaboltba, akkor gondolom nagy valószínûség szerint nekik nincs éppen raktáron pont az a bringa ami nekem kell. Ekkor gondolom elém raknak mondjuk egy CAPRINE katalógust, és akkor nekem abból látatlanban kell megrendelnem álmaim bringáját? És mi van akkor, ha napokon belül megérkezik a gép, és a valóságban közel sem olyan király, mint a képeken volt? Remélem azért ilyen gondom nemlesz, és valahol még a vásárlás elõtt élõben is látok majd egy HIGHLANDER A-t....
#208
Írta 2002. január 31. - 09:20
Az a piros Caprine Highlander nem azonos a honlapon lévõ sokkal jobban kinézõ 2001-es modellel.
#209
Írta 2002. január 30. - 20:53
#210
Írta 2002. január 30. - 20:47
#211
Írta 2002. január 30. - 19:55
Gabo: még véletlenül se fogd vissza magad, nem semmi szakszöveget írtál, élmény volt olvasni.
A helyzet az, hogy tökéletesen megértem, hogy a drágább bringák sokkal jobbak, mint az olcsóbbak, de úgy vélem, hogy nekem egyszerûen nincs szükségem, illetve anyagi lehetõségem egy 70-80e Ft-nál drágább bringára.
Tudnod kell, hogy nekem eddig egy Schwinn Csepel Metróm, illetve egy ultragagyi MTB-m volt, mellyek tényleg marha szarok voltak, de én azért még ezekkel is éveket eltekergettem. Most elhatároztam, hogy véget vetek a tespedésnek, vagyis az eddiginél jóval többet fogok bringázni, és ehhez nem árt egy jobb bringa. Durvulni semmiképpen sem fogok vele, így szerintem az én igényeimnek bõven megfelel az általám és a többiek által kiszemelt CAPRINE HIGHLANDER.
Késõbb, ha lesz rá pénzem, és igényem, akkor esetleg tuningolok majd rajta valamit, de kétlem, hogy ez így lesz. Nekem tényleg nem magasak az igényeim: guruljon, tartós legyen, szép legyen és lehetõleg ne túl drága.
Sajnos bringa-guru haverom nincs, de majd valahogy felmérem a Bp-i bringaboltokat, és a Ti szakértelmetek révén csak nem vágnak át túlságosan...
Gabo, még egyszer köszi a kimerítõ szakvéleményt, még én a laikus is értettem, legalábbis azt hiszem! Egyébként szerinted a CAPRINE HIGHLANDER RST telóval megéri a kb. 80 rugót? Azért ez nem egy Cora bicikli lesz, remélem...
A helyzet az, hogy tökéletesen megértem, hogy a drágább bringák sokkal jobbak, mint az olcsóbbak, de úgy vélem, hogy nekem egyszerûen nincs szükségem, illetve anyagi lehetõségem egy 70-80e Ft-nál drágább bringára.
Tudnod kell, hogy nekem eddig egy Schwinn Csepel Metróm, illetve egy ultragagyi MTB-m volt, mellyek tényleg marha szarok voltak, de én azért még ezekkel is éveket eltekergettem. Most elhatároztam, hogy véget vetek a tespedésnek, vagyis az eddiginél jóval többet fogok bringázni, és ehhez nem árt egy jobb bringa. Durvulni semmiképpen sem fogok vele, így szerintem az én igényeimnek bõven megfelel az általám és a többiek által kiszemelt CAPRINE HIGHLANDER.
Késõbb, ha lesz rá pénzem, és igényem, akkor esetleg tuningolok majd rajta valamit, de kétlem, hogy ez így lesz. Nekem tényleg nem magasak az igényeim: guruljon, tartós legyen, szép legyen és lehetõleg ne túl drága.
Sajnos bringa-guru haverom nincs, de majd valahogy felmérem a Bp-i bringaboltokat, és a Ti szakértelmetek révén csak nem vágnak át túlságosan...
Gabo, még egyszer köszi a kimerítõ szakvéleményt, még én a laikus is értettem, legalábbis azt hiszem! Egyébként szerinted a CAPRINE HIGHLANDER RST telóval megéri a kb. 80 rugót? Azért ez nem egy Cora bicikli lesz, remélem...
#212
Írta 2002. január 30. - 16:09
3. felvonás...
És hogy miért nem érdemes 70e-ért birngát venni?
Ha a fentieket figyelembe veszed, valószínûleg jóval drágább lesz a bringa mint 70e. Pláne ha valamelyik jobb nevû gyártó gépét választod (Magellan, Kona, Merida, TREK stb.). Viszont biztos lehetsz benne, hogy a bicod nem csak egy nyarat fog kibírni alattad, még akkor sem ha csak a fenti gyártók olcsóbb modelljei közül választasz.
Járj körbe minél több boltot és beszélgess el az eladókkal. Mond el az igényeidet és kérd ki a véleményüket. A jobb boltokban az eladók felkészültek és segíteni fognak mind a bringa típusának, felszereltségének, mind a váz magasságának kiválasztásában. A testsúlyodat és a bringázási szokásaidat figyelembe véve fognak telot is ajánlani. Mérd fel a kínálatot és az árakat. Ha van bringázásában járatos haverod kérd meg, hogy kísérjen el.
Két megoldás közül választhatsz: Veszel egy jó vázzal rendelkezõ, könnyen fejleszthetõ bringát "alap" felszereltséggel és ezt késõbb az igényeid alakulásával párhuzamosan fejleszted. A másik megoldás, hogy spórolsz még néhány hónapot és/vagy részletekre veszed meg a drágább, de minden szempontodból megfelelõ bringát. (Ez hosszú távon lehet, hogy olcsóbb megoldás, mint az elsõ.) A legtöbb helyen lehet részletre is vásárolni.
Nézd meg minél több gyártó honlapját, hogy alakuljon az elképzelésed és ha van rá lehetõséged menj tesztköröket több, különféle bicoval, hogy a különbségeket is észre vedd.
De egy a lényeg, a kiválasztott bringa minden szempontból feleljen meg az ízlésednek!
Ha már a bringa megvan gondolkodj el azon is, hogy még mire lesz szükséged. Sisak (DH-hoz fullface, CC-hez, túrához szellõsebb modellek), bringás kesztyû, hosszabb tekerések esetén betétes bringás nadrág és mez (rövid és hosszú), bringás szemüveg stb. Persze ezek nem létfontosságúak. De ezek elõnyérõl is hosszan lehetne írni.
Ha belejössz a tekerésbe elõbb-utóbb SPD pedálon és hozzá való cipõn is el fogsz gondolkodni. A saját érdekedben világítsd ki magadat! Lámpa elõre, piros villogó hátra.
Ha nem akarod, hogy egy kis esõ után a képed és a hátad teli legyen az útról a kerekek által felvert mocsokkal akkor szükség lesz sárvédõkre is (az SKS-nek vannak egész jó darabjai).
Szükség lesz néhány szerszámra (pl. láncbontó), tartalék belsõre, foltkészletre, pumpára. Ezek használatát is érdemes elsajátítani, hiszen a vadon közepén minden civilizált helytõl legalább 15 km-re egyedül k*** nehéz lesz megtanulni.
Inkább befejezem...
Végül néhány bolt ahol szerintem érdemes nézelõdni és kérdezõsködni: Nella, ProBike, Speedmetal, 2Kerékvár, BlueCet. Többségüknek van weboldala is. A címûket a Bikemag oldalán megtalálod.
Bocs ha hosszú voltam! Ígérem máskor visszafogom magamat.
És hogy miért nem érdemes 70e-ért birngát venni?
Ha a fentieket figyelembe veszed, valószínûleg jóval drágább lesz a bringa mint 70e. Pláne ha valamelyik jobb nevû gyártó gépét választod (Magellan, Kona, Merida, TREK stb.). Viszont biztos lehetsz benne, hogy a bicod nem csak egy nyarat fog kibírni alattad, még akkor sem ha csak a fenti gyártók olcsóbb modelljei közül választasz.
Járj körbe minél több boltot és beszélgess el az eladókkal. Mond el az igényeidet és kérd ki a véleményüket. A jobb boltokban az eladók felkészültek és segíteni fognak mind a bringa típusának, felszereltségének, mind a váz magasságának kiválasztásában. A testsúlyodat és a bringázási szokásaidat figyelembe véve fognak telot is ajánlani. Mérd fel a kínálatot és az árakat. Ha van bringázásában járatos haverod kérd meg, hogy kísérjen el.
Két megoldás közül választhatsz: Veszel egy jó vázzal rendelkezõ, könnyen fejleszthetõ bringát "alap" felszereltséggel és ezt késõbb az igényeid alakulásával párhuzamosan fejleszted. A másik megoldás, hogy spórolsz még néhány hónapot és/vagy részletekre veszed meg a drágább, de minden szempontodból megfelelõ bringát. (Ez hosszú távon lehet, hogy olcsóbb megoldás, mint az elsõ.) A legtöbb helyen lehet részletre is vásárolni.
Nézd meg minél több gyártó honlapját, hogy alakuljon az elképzelésed és ha van rá lehetõséged menj tesztköröket több, különféle bicoval, hogy a különbségeket is észre vedd.
De egy a lényeg, a kiválasztott bringa minden szempontból feleljen meg az ízlésednek!
Ha már a bringa megvan gondolkodj el azon is, hogy még mire lesz szükséged. Sisak (DH-hoz fullface, CC-hez, túrához szellõsebb modellek), bringás kesztyû, hosszabb tekerések esetén betétes bringás nadrág és mez (rövid és hosszú), bringás szemüveg stb. Persze ezek nem létfontosságúak. De ezek elõnyérõl is hosszan lehetne írni.
Ha belejössz a tekerésbe elõbb-utóbb SPD pedálon és hozzá való cipõn is el fogsz gondolkodni. A saját érdekedben világítsd ki magadat! Lámpa elõre, piros villogó hátra.
Ha nem akarod, hogy egy kis esõ után a képed és a hátad teli legyen az útról a kerekek által felvert mocsokkal akkor szükség lesz sárvédõkre is (az SKS-nek vannak egész jó darabjai).
Szükség lesz néhány szerszámra (pl. láncbontó), tartalék belsõre, foltkészletre, pumpára. Ezek használatát is érdemes elsajátítani, hiszen a vadon közepén minden civilizált helytõl legalább 15 km-re egyedül k*** nehéz lesz megtanulni.
Inkább befejezem...
Végül néhány bolt ahol szerintem érdemes nézelõdni és kérdezõsködni: Nella, ProBike, Speedmetal, 2Kerékvár, BlueCet. Többségüknek van weboldala is. A címûket a Bikemag oldalán megtalálod.
Bocs ha hosszú voltam! Ígérem máskor visszafogom magamat.
#213
Írta 2002. január 30. - 16:08
2. felvonás...
Vázanyagokról, geometriáról.
Az acél, Hi-Ten, CroMo, Crom ugyan úgy vasötvözetbõl készült vázat takar, lényegi különbség csak az ötvözõ anyagok mennyiségében, a vázak rugalmasságában és súlyában van. A Hi-Ten (szén-acél) ma már kerülendõ. Túl nehéz, nem kellõen szilárd és úgy tudom a rugalmassága sem túl jó. A CroMo a legelterjedtebb, jelenleg a legkiforrottabb gyártási háttér szempontjából. Az összes "acél" alapanyagú váz hátránya a súly és a korrózióra való hajlam. Ha nem kezeled kellõ odafigyeléssel szét fog rohadni.
Az Alu, Magnézium vázaknál is szintén az ötvözõ anyagok mennyisége az ami a különbséget jelenti. Az Alu könnyebb az acélnál és nem rozsdásodik. Mivel nehezen bírja a ciklikus kifáradást, ezért az Alu vázak a kritikus helyeknél jobban meg vannak erõsítve, túlméretezettek (over size). A súlyspórolás végett a vázcsövek átmérõjével, keresztmetszetével (kör, ellipszis, háromszög, stb.) és falvastagságával szoktak a gyártok variálni (Butted, Double Butted).
Én Alu vázat javasolnám neked. Normális felhasználás mellett szinte biztos, hogy nem fog szétrepedni, eltörni alattad (ne hallgass a rémtörténetekre). A nevesebb gyártok (pl. TREK) élettartam garanciát vállalnak az Alu vázaikra is (ezt nálunk is lehet érvényesítetni, a Nella legalábbis a náluk vásárolt bringákra biztosítja), ellenben a távok-keleten gyártott vázak 1-3 évével. Szokták mondani, hogy az Alu vázak merevebbek és ezért az út legkisebb egyenetlenségét is közvetítik a bringás testéhez. Olvastam egy tesztet (talán pont a Bikemag weboldalán) ahol méréseket is végeztek és teszt tekerésre is mentek Alu és CroMo vázakkal. A lényeg annyi, hogy az Alu vázak rezgés átadása, a CroMo vázak rugalmassága sokkal inkább pszichológiai mint valós hatás. Ráadásul azt hiszem ott Outi vázakat teszteltek, a monti vázak még merevebb felépítésûek, így a különbségek még kevésbé észlelhetõek. Ha így nézzük, akkor az Alu váznak jóformán csak elõnyei vannak. Könnyebb és nem rozsdásodik. Egy teloval és jobb gumikkal pedig semmi esélye sincs a göröngyöknek.
A váz kialakításánál (geometriájánál) a neked leginkább kényelmesnek tûnõt válaszd. (Nézd meg minél több gyártó kínálatát, még ha drágábbak is mint szeretnéd.)
Telo.
Nem megyek nagyon bele a részletekbe. Az elastomeres telok érzékenyek a hõmérsékletre (hidegben felkeményednek) és az elastomer "hamar" elhasználódik, 1-2 év után cserélni kell. A levegõs telok szintén hõmérséklet érzékenyek, ezeknél rendszeresen kell a légnyomást szabályoznod, hogy a megszokott kényelmet nyújtsák. A csak acélrugós telokon legfeljebb csak pattogsz ha nincs bennük csillapítás (mint a prérifarkas a Gyalogkakukkban), ellenben rugók szinte elnyûhetetlenek.
A csillapítások között a levegõs rendszereket állandóan állítgatnod kell, az olaj csillapításos rendszerek pedig "drágák".
A fentiekbõl adódik, hogy a kevés karbantartást igénylõ, a környezet változásaira érzéketlen jó rugózással és csillapítással rendelkezõ telo acél rugóval és olajos (nyílt olajfürdõs) csillapítással van felszerelve. Egy ilyen telo cirka 50e-nél kezdõdik (pl.: Rock Shox Judy XC). Persze vehetsz olcsóbbat, de nagy valószínûséggel egy idõ után le fogod cserélni vagy hamarabb tönkre megy.
Alkatrészek.
Shimano Acera vagy Alivio ha nem akarsz versenyezni szinte biztos minden szempontból megfelel. Az ebbe a kategóriába tartozó fékek, fékkarok (ezek fémbõl legyenek), váltókarok már kellõen megbízhatóak.
Kerekek, gumik.
Ha azok a kerekek és gumik, amivel a bico alapból van szerelve nem felelnek meg az igényeidnek még ott és akkor cseréltesd le. A legtöbbszõr így olcsóbban megúszod (ha egyáltalán kell ráfizetned) mintha utólag próbálnád megoldani a dolgot. (Ez vonatkozik mindenre ami a bicon van.)
Vázanyagokról, geometriáról.
Az acél, Hi-Ten, CroMo, Crom ugyan úgy vasötvözetbõl készült vázat takar, lényegi különbség csak az ötvözõ anyagok mennyiségében, a vázak rugalmasságában és súlyában van. A Hi-Ten (szén-acél) ma már kerülendõ. Túl nehéz, nem kellõen szilárd és úgy tudom a rugalmassága sem túl jó. A CroMo a legelterjedtebb, jelenleg a legkiforrottabb gyártási háttér szempontjából. Az összes "acél" alapanyagú váz hátránya a súly és a korrózióra való hajlam. Ha nem kezeled kellõ odafigyeléssel szét fog rohadni.
Az Alu, Magnézium vázaknál is szintén az ötvözõ anyagok mennyisége az ami a különbséget jelenti. Az Alu könnyebb az acélnál és nem rozsdásodik. Mivel nehezen bírja a ciklikus kifáradást, ezért az Alu vázak a kritikus helyeknél jobban meg vannak erõsítve, túlméretezettek (over size). A súlyspórolás végett a vázcsövek átmérõjével, keresztmetszetével (kör, ellipszis, háromszög, stb.) és falvastagságával szoktak a gyártok variálni (Butted, Double Butted).
Én Alu vázat javasolnám neked. Normális felhasználás mellett szinte biztos, hogy nem fog szétrepedni, eltörni alattad (ne hallgass a rémtörténetekre). A nevesebb gyártok (pl. TREK) élettartam garanciát vállalnak az Alu vázaikra is (ezt nálunk is lehet érvényesítetni, a Nella legalábbis a náluk vásárolt bringákra biztosítja), ellenben a távok-keleten gyártott vázak 1-3 évével. Szokták mondani, hogy az Alu vázak merevebbek és ezért az út legkisebb egyenetlenségét is közvetítik a bringás testéhez. Olvastam egy tesztet (talán pont a Bikemag weboldalán) ahol méréseket is végeztek és teszt tekerésre is mentek Alu és CroMo vázakkal. A lényeg annyi, hogy az Alu vázak rezgés átadása, a CroMo vázak rugalmassága sokkal inkább pszichológiai mint valós hatás. Ráadásul azt hiszem ott Outi vázakat teszteltek, a monti vázak még merevebb felépítésûek, így a különbségek még kevésbé észlelhetõek. Ha így nézzük, akkor az Alu váznak jóformán csak elõnyei vannak. Könnyebb és nem rozsdásodik. Egy teloval és jobb gumikkal pedig semmi esélye sincs a göröngyöknek.
A váz kialakításánál (geometriájánál) a neked leginkább kényelmesnek tûnõt válaszd. (Nézd meg minél több gyártó kínálatát, még ha drágábbak is mint szeretnéd.)
Telo.
Nem megyek nagyon bele a részletekbe. Az elastomeres telok érzékenyek a hõmérsékletre (hidegben felkeményednek) és az elastomer "hamar" elhasználódik, 1-2 év után cserélni kell. A levegõs telok szintén hõmérséklet érzékenyek, ezeknél rendszeresen kell a légnyomást szabályoznod, hogy a megszokott kényelmet nyújtsák. A csak acélrugós telokon legfeljebb csak pattogsz ha nincs bennük csillapítás (mint a prérifarkas a Gyalogkakukkban), ellenben rugók szinte elnyûhetetlenek.
A csillapítások között a levegõs rendszereket állandóan állítgatnod kell, az olaj csillapításos rendszerek pedig "drágák".
A fentiekbõl adódik, hogy a kevés karbantartást igénylõ, a környezet változásaira érzéketlen jó rugózással és csillapítással rendelkezõ telo acél rugóval és olajos (nyílt olajfürdõs) csillapítással van felszerelve. Egy ilyen telo cirka 50e-nél kezdõdik (pl.: Rock Shox Judy XC). Persze vehetsz olcsóbbat, de nagy valószínûséggel egy idõ után le fogod cserélni vagy hamarabb tönkre megy.
Alkatrészek.
Shimano Acera vagy Alivio ha nem akarsz versenyezni szinte biztos minden szempontból megfelel. Az ebbe a kategóriába tartozó fékek, fékkarok (ezek fémbõl legyenek), váltókarok már kellõen megbízhatóak.
Kerekek, gumik.
Ha azok a kerekek és gumik, amivel a bico alapból van szerelve nem felelnek meg az igényeidnek még ott és akkor cseréltesd le. A legtöbbszõr így olcsóbban megúszod (ha egyáltalán kell ráfizetned) mintha utólag próbálnád megoldani a dolgot. (Ez vonatkozik mindenre ami a bicon van.)
#214
Írta 2002. január 30. - 16:07
Eddig ugyan csak read only módban jártam itt a fórumon, de most úgy döntöttem Én is hozzászólok.
A többiek elmondták nagyjából, hogy az általad kinézet kerok milyenek és hogy megfelelnek-e, Én most viszont elmondom, miért nem érdemes 70e-ért bringát venni. Persze lehet majd rám fújjolni, de olvasd el és gondold át azokat amiket írtam és a többieknek is csak ezt tudom javasolni. Ha már ide jöttél és feltetted a kérdésed valószínûleg nem egy cora-bike-ot akarsz magadnak venni.
Elsõ nekifutásra gondold át, hogy mire is szeretnéd használni a kerod és csak miután ezt sikerült letisztáznod magadban kezdj el nézelõdni a kínálat után.
Ha keményen terepezni, állatkodni akarsz, akkor elsõdleges szempont a kero masszív kialakítása. Itt a súly nem szempont, hiszen aligha fogsz a bringával hosszabb utakra menni. A váz anyag tehát lehet CroMo, a csöveknek és a hegesztéseknek kellõen erõsnek kell lenni. A magasságodhoz illõ váznál kicsit alacsonyabbat érdemes választani, alacsonyabb súlypont és a nagyobb stabilitás miatt. (Ha 19" lenne jó inkább legyen 18" körüli.)). Az elsõ telonak szintén illik erõsnek lenni és minél hosszabb rugó úttal rendelkezni (100-120 mm legalább). Az sem baj, ha ösztelos a bringa. A kerekeknél is elsõdleges szempont a terhelés fokozott tûrése. Az alkatrészekbõl pedig az esetek többségében csak a felsõbb kategóriás cuccok lesznek elég strapabíróak az intenzív használathoz. A kormánynak, stucninak is illik erõsítetnek, DH-hoz szántnak lenni. Egy jobb DH gépen illik tárcsaféknek lenni. Ebbõl következik, hogy egy igazi DH/DS/FR gépet nem igazán fogsz megkapni 70e-ért.
Ha CC-zni, túrázgatni, szolidan terepezni szeretnél akkor megint más szempontokat kell figyelembe venned. Itt már koránt sem mindegy milyen súlya van a bringádnak, hiszen hegynek fel ezt a terhet kell pluszban "cipelned" és az sem mellékes, hogy ha néhány kiló sár rátapad a bicora még akkor is el lehessen bírni. Itt tehát vázként jobb CroMo, de sokkal inkább Alu vázak jönnek szóba, a megfizethetõ kategóriában leginkább a merevfarú kivitellel. Itt a kerekeken is lehet súlyt spórolni, nem is keveset, hiszen itt minden gramm háromszorosan számít. Könnyû de erõs duplafalú felnit (ez a testsúlyodtól is függ), megfelelõ külsõ és belsõ gumit érdemes választani. Teloból a 80 mm-es rugóúttal rendelkezõk számítanak sztenderdnek. Alkatrészeknél a felsõbb kategória tagjai általában a legkönnyebbek, viszont a közép kategória is kellõen strapabíró és pontos. Tehát itt leginkább a pénztárca dönt. Egy jobb V-fék szinte biztos, hogy elég "stop-hatást" biztosít. Ha keményen CC-zel valószínûleg egyenes kormány + kormányszarv fog jobban kézre állni, de ha inkább túrázni szeretsz valószínûleg a hajlított és így egy kicsit emeltebb tartást biztosító kormány fog "bejönni".
Ha csak városban, elsõsorban aszfalton akarsz betyárkodni, akkor a CC-nél leírtak kicsit módosulnak. A kocsik között való cikázáshoz egy alacsonyabb bringa jobb választás. Mivel terepre nem mész, azért a "traktor"-gumikat is érdemes semi-slic (apró mintás) vagy slic (minta nélküli, sima) külsõgumikra cserélni. Ezek kisebb gördülési ellenállásúak, így könnyebben és gyorsabban tudsz majd haladni. (Ha a CC gépeddel is inkább kiépített utakon mászkálsz, akkor ott is érdemes egy jobb semi-slic külsõn elgondolkodni.) Városi használathoz érdemes keskenyebb felnikkel épített kereket választani. A teló nem létszükséglet, de ha merev villák helyet mégis ilyesmit szeretnél akkor alighanem 60 mm körüli rugóút elég lesz.
Ennyit a felhasználás oldaláról...
A többiek elmondták nagyjából, hogy az általad kinézet kerok milyenek és hogy megfelelnek-e, Én most viszont elmondom, miért nem érdemes 70e-ért bringát venni. Persze lehet majd rám fújjolni, de olvasd el és gondold át azokat amiket írtam és a többieknek is csak ezt tudom javasolni. Ha már ide jöttél és feltetted a kérdésed valószínûleg nem egy cora-bike-ot akarsz magadnak venni.
Elsõ nekifutásra gondold át, hogy mire is szeretnéd használni a kerod és csak miután ezt sikerült letisztáznod magadban kezdj el nézelõdni a kínálat után.
Ha keményen terepezni, állatkodni akarsz, akkor elsõdleges szempont a kero masszív kialakítása. Itt a súly nem szempont, hiszen aligha fogsz a bringával hosszabb utakra menni. A váz anyag tehát lehet CroMo, a csöveknek és a hegesztéseknek kellõen erõsnek kell lenni. A magasságodhoz illõ váznál kicsit alacsonyabbat érdemes választani, alacsonyabb súlypont és a nagyobb stabilitás miatt. (Ha 19" lenne jó inkább legyen 18" körüli.)). Az elsõ telonak szintén illik erõsnek lenni és minél hosszabb rugó úttal rendelkezni (100-120 mm legalább). Az sem baj, ha ösztelos a bringa. A kerekeknél is elsõdleges szempont a terhelés fokozott tûrése. Az alkatrészekbõl pedig az esetek többségében csak a felsõbb kategóriás cuccok lesznek elég strapabíróak az intenzív használathoz. A kormánynak, stucninak is illik erõsítetnek, DH-hoz szántnak lenni. Egy jobb DH gépen illik tárcsaféknek lenni. Ebbõl következik, hogy egy igazi DH/DS/FR gépet nem igazán fogsz megkapni 70e-ért.
Ha CC-zni, túrázgatni, szolidan terepezni szeretnél akkor megint más szempontokat kell figyelembe venned. Itt már koránt sem mindegy milyen súlya van a bringádnak, hiszen hegynek fel ezt a terhet kell pluszban "cipelned" és az sem mellékes, hogy ha néhány kiló sár rátapad a bicora még akkor is el lehessen bírni. Itt tehát vázként jobb CroMo, de sokkal inkább Alu vázak jönnek szóba, a megfizethetõ kategóriában leginkább a merevfarú kivitellel. Itt a kerekeken is lehet súlyt spórolni, nem is keveset, hiszen itt minden gramm háromszorosan számít. Könnyû de erõs duplafalú felnit (ez a testsúlyodtól is függ), megfelelõ külsõ és belsõ gumit érdemes választani. Teloból a 80 mm-es rugóúttal rendelkezõk számítanak sztenderdnek. Alkatrészeknél a felsõbb kategória tagjai általában a legkönnyebbek, viszont a közép kategória is kellõen strapabíró és pontos. Tehát itt leginkább a pénztárca dönt. Egy jobb V-fék szinte biztos, hogy elég "stop-hatást" biztosít. Ha keményen CC-zel valószínûleg egyenes kormány + kormányszarv fog jobban kézre állni, de ha inkább túrázni szeretsz valószínûleg a hajlított és így egy kicsit emeltebb tartást biztosító kormány fog "bejönni".
Ha csak városban, elsõsorban aszfalton akarsz betyárkodni, akkor a CC-nél leírtak kicsit módosulnak. A kocsik között való cikázáshoz egy alacsonyabb bringa jobb választás. Mivel terepre nem mész, azért a "traktor"-gumikat is érdemes semi-slic (apró mintás) vagy slic (minta nélküli, sima) külsõgumikra cserélni. Ezek kisebb gördülési ellenállásúak, így könnyebben és gyorsabban tudsz majd haladni. (Ha a CC gépeddel is inkább kiépített utakon mászkálsz, akkor ott is érdemes egy jobb semi-slic külsõn elgondolkodni.) Városi használathoz érdemes keskenyebb felnikkel épített kereket választani. A teló nem létszükséglet, de ha merev villák helyet mégis ilyesmit szeretnél akkor alighanem 60 mm körüli rugóút elég lesz.
Ennyit a felhasználás oldaláról...
#215
Írta 2002. január 29. - 19:29
Köszi az újabb infókat!
Nem tudom hogyan hálálhatnám meg Nektek ezt a sok segítséget...
Ezután már csak annyi dolgom maradt, hogy boltba be, rendelés lead, fizet, bicikli hazavisz, és hajrá!
A Bike újság amúgy mikor jelenik meg? Én eddig még nem is láttam ilyen újságot, de az újságosom szerint jó és már meg kellett volna jelennie. Nagyon kiváncsi vagyok, hogy mirõl írnak egy ilyen szaklapban, és remélem nem csak több százezer Ft-os cuccokat tesztelnek. Meg gondolom jó boltok is reklámoznak benne.
Nem tudom hogyan hálálhatnám meg Nektek ezt a sok segítséget...
Ezután már csak annyi dolgom maradt, hogy boltba be, rendelés lead, fizet, bicikli hazavisz, és hajrá!
A Bike újság amúgy mikor jelenik meg? Én eddig még nem is láttam ilyen újságot, de az újságosom szerint jó és már meg kellett volna jelennie. Nagyon kiváncsi vagyok, hogy mirõl írnak egy ilyen szaklapban, és remélem nem csak több százezer Ft-os cuccokat tesztelnek. Meg gondolom jó boltok is reklámoznak benne.
#216
Írta 2002. január 29. - 18:39
Ne halgass az öcsémre, a kerekeket felesleges baszogatni, meg amúgy is, ha csak az agyakat akarod cserélni, akkor is kifizettetik a fûzést a centírozással, meg nem sokért számolnak ám be egy ilyen kereket, szóval ez majd csak idõvel! Az agyakat cserélném, mert amúgy a Joytech olcsó kónuszosai nem épp tartósságukról híresek, de rendszeres karbantartással, tisztítással, zsírozással használattól függõen 10 évig is eléldegélnek. Ha mégis meghalnak hamarabb, érdemes márkásabb akár iparis (pl: Zoggie, Acor, Sram) agyat venni. A küllõfeszességet ellenõriztesdd, a gyári beállítás nem mindig a legjobb, érdemes a használat után 1-2 hónappal újracentíroztatni!
#217
Írta 2002. január 29. - 18:30
Nos így átnézve a dolgot, feltünt, hogy a kerekek és a fékek ütik az ilyen kategóriában elvárható szintet! Ez pozitív! A Maxxis külsõket külön elismerésem illetik!
Hiányosnak érzem a Tracer fogaskeréksort (soha nem hallotam róla semmit, inkább valami SunRace vagy Sram 5.0, olcsóbb Shimano, esetleg Bike+)
A Trinity hajtómû is korreket, ebben a kategóriában szerintem üti az Acera szintet, ami jó. Bár azt hiszem nem szétszedhetõs (egybe van szegecselve a tányér a karral, ha elkopott, csak kukás javítással mûködik -> t.i. kidobod), ami nem biztos, hogy elõny, de ha nem sokat tekersz, valószínûleg a 100 évig és az örökké között fog tartani Nálad évekban. (plusz minusz 1-2 év).
A kérdésedre válaszolva:
Boltja válogatja, de általában igen, nem sokan engedhetik meg maguknak, hogy ne tegyék ezt meg egy vevõnek.
Változó, néhol felszámolják a szerelési költséget is, máshol teljesen grátisz szerelik át az egyszerûen cserélhetõ dolgokat (pl: nyereg). Érdemes tisztázni elõre!!
Hiányosnak érzem a Tracer fogaskeréksort (soha nem hallotam róla semmit, inkább valami SunRace vagy Sram 5.0, olcsóbb Shimano, esetleg Bike+)
A Trinity hajtómû is korreket, ebben a kategóriában szerintem üti az Acera szintet, ami jó. Bár azt hiszem nem szétszedhetõs (egybe van szegecselve a tányér a karral, ha elkopott, csak kukás javítással mûködik -> t.i. kidobod), ami nem biztos, hogy elõny, de ha nem sokat tekersz, valószínûleg a 100 évig és az örökké között fog tartani Nálad évekban. (plusz minusz 1-2 év).
A kérdésedre válaszolva:
Boltja válogatja, de általában igen, nem sokan engedhetik meg maguknak, hogy ne tegyék ezt meg egy vevõnek.
Változó, néhol felszámolják a szerelési költséget is, máshol teljesen grátisz szerelik át az egyszerûen cserélhetõ dolgokat (pl: nyereg). Érdemes tisztázni elõre!!
#218
Írta 2002. január 29. - 18:30
ez minden így jó ahogy van. Szerintem vedd meg. A boltos függvénye, hogy lehet vele beszélni arról, hogy bizonyos összeg ráfizetésével cserélsz rajta cuccokat. Ha ezt akarod, akkor én a két kereket cserélném talán elõször ki, shimano agyakra, meg mondjuk Rigida felnikre. De mást nem nagyon bántanék, és ezekkel a cuccokkal is biztos sokáig fogja húzni a gép. Viszont azt már most vedd figyelembe, hogy ezek a cuccok egyike sem durvulásra való, tehát CSAK KÍMÉLETESEN!!! szoftos túrák, esetleg hobbiversenyek(ha nem túl nehéz) erdõjárás, ilyesmi, amire való
#219
Írta 2002. január 29. - 18:02
Rob: köszi az infókat! Kérdésem: tegyük fel, hogy én megrendelek egy CAPRINE HIGHLANDER-t, akkor ugye annak van egy gyári alapfelszerelése. A boltban én akkor lazán azt mondhatom, hogy x és y alkatrészbõl más fajtát kérek? És ekkor értelemszerûen egyfajta árkülönbség kalkuláció után fizetek majd?
Úgy döntöttem bemásolom ide a fenti bringa speckóit, nézzétek át lécci, és ha találtok benne valami kivetnivalót, szóljatok! Nekem egyébként a bringa nem hardcore sportolásra kellene, hanem csak kellemesebb hegyi túrákhoz, szóval nincs szükségem mindenbõl a legjobbra, csak relatíve kis pénzbõl (max. 80e) szeretném kihozni a legjobbat.
1. KORMÁNY:
KORMÁNYFEJ:
KORMÁNYCSAPÁGY:
KORMÁNYMARKOLAT:
FÉK-VÁLTÓKAR:
ELSÕ VÁLTÓ:
HÁTSÓ VÁLTÓ:
VÁLTÓ BOVDEN:
FOGASKOSZORÚ:
LÁNC:
11. HAJTÓMÛ:
KÖZÉPRÉSZ:
PEDÁL:
KERÉKAGY ELSÕ:
KERÉKAGY HÁTSÓ:
KÜLLÕ:
ABRONCS:
GUMIKÖPENY:
GUMITÖMLÕ:
NYEREG:
21. NYEREGCSÕ BILINCS:
NYEREGCSÕ:
FÉKSZERKEZET:
1. LEADTEC (580mm, alumínium )
LEADTEC LCS-773 (alumínium, 10°x110mm méretben)
CC845SW ( 1-1/8", A-head )
VELO ( gél / kraton )
SHIMANO EF28-8 ( 8 sebességes )
SHIMANO TY-10 ( 31.8mm)
SHIMANO ALIVIO MC18
SHIMANO SP
TRACER ( 8-as, 12-28 )
KMC Z72 ( T110 )
11. TRINITY ( 22x34x42/170mm, szürke alumínium hajtókar )
BB7700 ( 116mm )
XERAMA (mûanyag ház, acél keret, )
JOYTECH ( gyorszáras rögzítéssel, porvédõ gumisapkával )
JOYTECH (kazettás 8-as )
14G UCP ( 260-262mm )
RMX 319 ( 559x18, betétes, mart fékfelülettel )
MAXXIS ( 26X2.10 )
MAXXIS ( 26X2.10, autószelepes )
TRINITY
21. JD ( 31.8mm, alumínium )
KALLOY SP-353 (alumínium, 29.2x350mm )
PROMAX ( V-fék, alumínium, külsõ rugós )
Opció:
RST 321 TL teleszkóp (állíthatós)
Ez utóbbi opciót mindenképpen választanám, így az egész kijönne kb 80e-bõl (60+20).
Úgy döntöttem bemásolom ide a fenti bringa speckóit, nézzétek át lécci, és ha találtok benne valami kivetnivalót, szóljatok! Nekem egyébként a bringa nem hardcore sportolásra kellene, hanem csak kellemesebb hegyi túrákhoz, szóval nincs szükségem mindenbõl a legjobbra, csak relatíve kis pénzbõl (max. 80e) szeretném kihozni a legjobbat.
1. KORMÁNY:
KORMÁNYFEJ:
KORMÁNYCSAPÁGY:
KORMÁNYMARKOLAT:
FÉK-VÁLTÓKAR:
ELSÕ VÁLTÓ:
HÁTSÓ VÁLTÓ:
VÁLTÓ BOVDEN:
FOGASKOSZORÚ:
LÁNC:
11. HAJTÓMÛ:
KÖZÉPRÉSZ:
PEDÁL:
KERÉKAGY ELSÕ:
KERÉKAGY HÁTSÓ:
KÜLLÕ:
ABRONCS:
GUMIKÖPENY:
GUMITÖMLÕ:
NYEREG:
21. NYEREGCSÕ BILINCS:
NYEREGCSÕ:
FÉKSZERKEZET:
1. LEADTEC (580mm, alumínium )
LEADTEC LCS-773 (alumínium, 10°x110mm méretben)
CC845SW ( 1-1/8", A-head )
VELO ( gél / kraton )
SHIMANO EF28-8 ( 8 sebességes )
SHIMANO TY-10 ( 31.8mm)
SHIMANO ALIVIO MC18
SHIMANO SP
TRACER ( 8-as, 12-28 )
KMC Z72 ( T110 )
11. TRINITY ( 22x34x42/170mm, szürke alumínium hajtókar )
BB7700 ( 116mm )
XERAMA (mûanyag ház, acél keret, )
JOYTECH ( gyorszáras rögzítéssel, porvédõ gumisapkával )
JOYTECH (kazettás 8-as )
14G UCP ( 260-262mm )
RMX 319 ( 559x18, betétes, mart fékfelülettel )
MAXXIS ( 26X2.10 )
MAXXIS ( 26X2.10, autószelepes )
TRINITY
21. JD ( 31.8mm, alumínium )
KALLOY SP-353 (alumínium, 29.2x350mm )
PROMAX ( V-fék, alumínium, külsõ rugós )
Opció:
RST 321 TL teleszkóp (állíthatós)
Ez utóbbi opciót mindenképpen választanám, így az egész kijönne kb 80e-bõl (60+20).
#220
Írta 2002. január 29. - 17:47
Még annyit, hogy a kiegészítõkre is figyelni kel, én egy jó féknek, meg egy nagyon jó keréknek kifejezetten jobban örülök, mint egy márkás hátsóváltónak.
Felnik: Mindenképpen duplafalú, szegecselt véltozatot keress! Lehetõleg az agyak egy kategóriába essenek az elsõváltóval (általában az a minimumszint, amit a gyártó rárak a biciklire), ha olcsóbb/gagyibb, akkor ott már gáz van. Az elsõváltó befolyásolja a legkevésbbé a komfortérzékedet, szóval azzal kell a legkevesebbet foglalkozni ilyen szinten. Viszont a féket érdemes megpróbálni bennt a boltban, ha ott nehezen mozog, akkor az csak rosszabb lesz késõbb! Fékezni többször fékezel, mint amennyit váltasz!
Figyelj a korrekt méretezésre is! 19" más más gyártónál más más értéknek felel meg! Egy egyforma collos gépnél érdemes a felsõcsõ hosszát lemérni, nem biztos, hogy kényelmes egy hosszú, inkább nyújtott, túrás lesz a gép. Rövidebbnél magasabb, kényelmesebb helyzetet veszel fel, kíméli a gerincedet, és a csuklódat.
Ha egy rövidebb felsõvázcsövû gépet veszel, késõbb még vehetsz rá hosszabb stucnit/más emelésût. Bár jó elõre eltalálni, milyen váz kell, azért ez természetesen lehetetlen! A második vázad biztosan jobb lesz az elsõnél! Már tudod, mi az ami csak a használat során derül ki, és hiba.
Bocs a szófosásért.
Felnik: Mindenképpen duplafalú, szegecselt véltozatot keress! Lehetõleg az agyak egy kategóriába essenek az elsõváltóval (általában az a minimumszint, amit a gyártó rárak a biciklire), ha olcsóbb/gagyibb, akkor ott már gáz van. Az elsõváltó befolyásolja a legkevésbbé a komfortérzékedet, szóval azzal kell a legkevesebbet foglalkozni ilyen szinten. Viszont a féket érdemes megpróbálni bennt a boltban, ha ott nehezen mozog, akkor az csak rosszabb lesz késõbb! Fékezni többször fékezel, mint amennyit váltasz!
Figyelj a korrekt méretezésre is! 19" más más gyártónál más más értéknek felel meg! Egy egyforma collos gépnél érdemes a felsõcsõ hosszát lemérni, nem biztos, hogy kényelmes egy hosszú, inkább nyújtott, túrás lesz a gép. Rövidebbnél magasabb, kényelmesebb helyzetet veszel fel, kíméli a gerincedet, és a csuklódat.
Ha egy rövidebb felsõvázcsövû gépet veszel, késõbb még vehetsz rá hosszabb stucnit/más emelésût. Bár jó elõre eltalálni, milyen váz kell, azért ez természetesen lehetetlen! A második vázad biztosan jobb lesz az elsõnél! Már tudod, mi az ami csak a használat során derül ki, és hiba.
Bocs a szófosásért.