Csak azt nem értem, hogy ha mindenki arra törekszik, hogy a hajtáslánc merevebb legyen pont azért, hogy minél több befektetett energia a talajra kerüljön, akkor ezek miért raknak bele egy rugót???
Használjunk régi acél hajtómõvet, a váz is legyen jó vékony, rugalmas acél, felejtsük el az alubakos lánckeréksort és már kész is az egyenletes teljesítményleadás :-) A sok rugalmas acél alkatrész szépen tárolja nekünk az energiát, nem kell erre külön rugó. Sõt legyen gumibol a lánc (bordásszíj) :-)
Nem errõl van szó, ez nagyon ki van most sarkítva ...
A merevség fontos a hajtásnál, mivel kényszerpályán mozgunk kerékpározáskor.
Azaz a lábunk körmozgásából kell lineális elõre haladó mozgást alakítani.
Ez akkor lenne idális, ha pedálozásra fordított energia 99,999%-a hasznosulna és tevõdne át a kerekekre.
Egy hajtási rendszert ugye jellemez: meghajtó teljestímény, áttétel, erõátvitel, tengelyek mérete-csapágyazása-merevsége stb.
Ezek összessége adja a hajtás megfelelõ hatékonyságát.
Namármost ha a meghajtó motomorom - ezesetben a lábam - nem egyenletessen adja le a terhelést azaz nem körkörös forgatok, akkor veszteségem lesz. Ezért alkalmazzák a rugót a rendszerben, un. kvázi kuplungként, hogy a hajtásból származó erõ hegyet és völgyet kiegyenlítse és ezáltal hatékonyabb és egyenletesebb legyen az erõ átadása meghajtott rendszerben. (De ezt a rugót minden esetben elõfeszítve alkalmazzák, hogy nem legyen feltöltési energia veszteség és kiiktassák a rugó tehetetlenségét)
Na további száp napot