Aztademokratikuskurvaannyát! Egy-az-egyben bemásolom ide, mer' annyira kész vagyok...forrás: Index.hu
eredti link:
http://index.hu/poli...t/buntetker050/Megszivatott budapesti biciklisták 2005. május 3., kedd 16:35
Rendszeresen büntetik a biciklistákat a fõváros XII. kerületében, ha a járdára hajtanak, holott a fõútvonalakon tekerés a rendõrök szerint is balesetveszélyes. De a szabály az szabály, úgyhogy az óránként tíz km/h-s sebességnél gyorsabban hajtó biciklistákat kegyetlenül és jogszerûen megbüntetik. Traffipax nélkül is.
Razziák folynak a kerékpárosok ellen Budán, a XII. kerületben, mondják azok a biciklisek, akiket az utóbbi hónapokban bírságoltak meg furcsa indokokkal. A rendõrkapitányságon viszont tagadták saját rendõreik állítását, hogy utasításba adták a fellépést. Kiderül még, hogy az utak balesetveszélyesek, de ez nem jelenti, hogy alkalmatlanok a kerékpározásra.
Büntetnek a félénk rendõrök "A járdán bicikliztem, lassan, mégis megbüntettek - mesélte az Indexnek hétfõ délutáni esetét Tóth Zoltán, aki a Kékgolyó utcában biciklizve kerülte el a forgalmas Alkotás utat. - A rendõrök udvariasak voltak, de hiába mondtam, hogy a kétszer három sávos úton veszélyesnek éreztem a biciklizést, nem engedtek el. Azt mondták, nekik ki lett adva, hogy a szabálytalanul közlekedõ bicikliseket büntessék".
"Nem alkalmatlan az úttest kerékpárközlekedésre, ha azon nagy a forgalom, és emiatt ott veszélyes közlekedni..." Az Index információi szerint a XII. kerületben rendszeresen, és célzottan büntetik a kerékpárosokat olyan kihágásokért, mint például a járdán biciklizés. Szintén megbüntették Rákosi Pétert. Az õ esete annyiban érdekes, hogy számára csak a csekk kézhezvételekor vált világossá, hogy szabályt sértett. A Jakobinusok terénél biciklizõ Rákosi ráadásul segíteni akart a rendõröknek, azért fordult vissza. "Félénken szóltak utánam, azt hittem, valami utcát keresnek, így visszagurultam hozzájuk. Meglepõdtem, mikor mondták, azért állítottak meg, mert akadályozom a gyalogosokat, a járdán ugyanis tilos biciklizni. Felírták az adataimat, és mondták azt is, hogy õket a kerékpárosok figyelésére állították ki. Mégis meglepõdtem, amikor megkaptam a 10 ezer forintos büntetést. Hiszen azon a környéken nem a biciklisek akadályozzák a gyalogosokat, hanem a villogóval tilosban parkoló autók, amikkel viszont úgy tûnt, senki nem foglalkozott."
Rákosi panasszal fordult a rendõrséghez, esetét még nem bírálták el.
Szabályos és életveszélyes Felhívtuk a kerületi rendõrséget, hogy kiderítsük, valóban rászálltak-e a biciklisekre, és hogy mennyivel jobb, ha a kerékpárosok a járdák helyett az autók közt bicikliznek. Meglepetésünkre kiderült, hogy azért, mert egy út fokozottan életveszélyes, a szabályok szerint még alkalmas a kerékpáros közlekedésre.
A KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályai 54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetõleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetõvé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni. (2) Lakott területen levõ olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Részlet a XII. rendõrkapitányság ide vonatkozó levelébõl: Nem alkalmatlan az úttest kerékpárközlekedésre, ha azon nagy a forgalom, és emiatt ott veszélyes közlekedni, vagy az úttesten jelzõtábla, illetve szabály tiltja a kerékpárral való közlekedést, tehát ezekben az esetekben a járdán tilos a kerékpározás.
Tóth Béla õrnagy, a XII. kerületi rendõrség közrendvédelmi osztályvezetõje cáfolta, hogy utasítást adtak volna ki a kerékpárosok fokozott ellenõrzésére. A büntetõ rendõrök tévesen informálták a kerékpárosokat, ha ugyan elhangzott ilyesmi, mondta Tóth õrnagy. A kerékpárosokkal ugyanúgy járnak el, mint a többi szabálysértõvel, "a kutyát szájkosár nélkül sétáltatókkal" és azokkal, akik "alkoholt fogyasztanak közterületen". Ugyanakkor igaz, hogy az utóbbi idõben sok lakossági bejelentést kaptak a járdán kerékpározók miatt, sõt, Tóth Béla elmondta, civilben több alkalommal õt és kollégáit is leszorították a járdáról a szabálytalanul kerékpározók.
Felvetésünkre, hogy a KRESZ szerint a járdán legfeljebb 10 km/óra sebességgel lehet biciklizni, ha az úttest alkalmatlan a közlekedésre, Tóth Béla elmondta, a környéken az Alkotás útja és a Krisztina körút is alkalmas kerékpározásra, még ha a nagy forgalom miatt balesetveszélyesek is.
Vadkeleti megoldások Érdeklõdtünk a Budapesten hivatásszerûen biciklizõ kerékpáros futárszolgálatoknál is, ahol megerõsítették, a rendõrök gyakran célzottan szállnak rá a kerékpárosokra. Sinka Károly, a Hajtás Pajtás Egyesület ügyvezetõ igazgatója a cégüknél rendszeres, 5-10 ezer forintos csekkek említése mellett felhívta a figyelmünket a tudatzavaros helyzetre. Miközben büntetik a járdán kerékpározókat, éppen a félénkebbeket kényszerítve le a veszélyes forgalomba, a városvezetés a legolcsóbb módon alakít ki bicikliutakat: sárga csíkot festve a járdákra. Így egyrészt értelmetlenné és álságossá teszi a rendõrség ez irányú mûködését, másrészt a biciklisek kényszerû gyakorlatát erõsíti. Hiszen például a Stefánia, a Dózsa György út vagy a Budai rakpart járdáin kialakított kerékpárutak csak a gyalogosok és a kerékpárosok ellentétét élezik, miközben a probléma valójában az autós közlekedéssel, és az olcsó megoldásokat forszírozó városvezetéssel van.