Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18470 replies to this topic

#1
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,299 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Alig 200 EUR az R2-őn most a Magura MT8 Pro. Szerintem jó vétel, de tudjátok, elfogult magurás vagyok. :)

Be is szereztem egy szettet, picit megtuningolgattam: 2200mm-es vágatlan kábelekkel 428g a szett:

IMG-1819-1600px.jpg

 

...majd a bicajon, kék gyűrűvel, Ti-csavarokkal feltéve:

IMG-1828.jpg

A fekete légtelenítő csavarból létezik aftermarket ezüst, arany és kék Ti-csavar, viszonylag olcsón. Azon gondolkodom még, tuningoljam-e - de nem azért az 1 gramm miatt, hanem esztétikailag. :)


  • Kisherceg likes this

#2
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,258 posts

nekem ugyan sose vót, de nem is tudom van e még a kerékpáriparban olyik alaktrész melyet ennyi ideje (az biztos nagykorú (hazai törv szernt :)) de lehet tán  még több is) kínálatban tartanak, azonos néven, lényeigeleg elvi változatás nélkül...na csak úgy eszembe jutott , de ezek szerint annyira szar nem lehet

Hát jó fék az Avid, én is jártam vele egy ideig.


  • zscs likes this
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#3
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,633 posts

Hát jó fék az Avid, én is jártam vele egy ideig. Valóban közelíti a hidrósok erejét. De én lehet hogy egyszerűsíteném a dolgot és vennék egy ilyen ótvar-olcsó Shimano alapféket: https://bringabutik....ett-elso-fekete

Ha a 100 kiló körüli haverom azt mondja hogy ő nagyon kellemesen csalódott benne, akkor elhiszem neki. (XT fékek után)

Haver csinált egy világjáró bringát, volt már ezer felé a földgolyón (Nepál, India,...) ahol nem igazán van 1-2 napon (héten) belül komolyabb bringás szakszerviz, egyértelműen BB7 fékeket rakott rá.

Már régebben néztem de akkoriban az MTBR-en a legmagassabbra értékelt fék a felhasználók által (több száz vélemény alapján) ez az Avid volt.


Marci

#4
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,836 posts

Hátha másnak is hasznos lesz. :)

 

BB7 Road tapasztalatok

 

Kezdjük ott, hogy évek óta használok BB7 MTB fékeket az egysebis bicajon és nagyon meg vagyok velük elégedve. Kezdetben a gyári betétekkel, Avid SD7 fékkarokkal (állítható a húzási hossz) és Avid G3 (180/160mm) tárcsákkal használtam. (A gyárilag adott G2 tárcsákat sosem próbáltam ki.) Ez annyiban módosult időközben, hogy a fékkarok cserélődtek Shimano BL-T610-re, ez egy egyszerű V-fékkar, illetve az első fék a gyári (fémes, visításra hajlamos) betétek helyett Jagwire Sport Organic betéteket kapott. Ezzel kb tökéletes lett, harapós, mégis finoman adagolható és erős. Az ereje a hidraulikusokkal is felveszi a versenyt (a másik bicajon SLX BR-M675 van, Shimano gyantás betétekkel, simán ott van a közelében).

 

Visszatérve a BB7 Roadra. A Ronin TRP Spyre fékekkel érkezett, a saját (160/160mm) tárcsáival és a nem_tudom_milyen (de gyári, tehát TRP) betétekkel, amiket Shimano Tiagra (4700) fék(váltó)karokkal lehetett működésre bírni, Jagwire bovdenek és hosszantiszálas bovdenházak közvetítésével. Mivel a bicaj kb új (NOS) állapotban volt, mikor megvettem, türelmesen vártam, hogy bekopjon a fék, megérkezzen a fékhatás. Meg is érkezett, csak jóval gyengébb volt, mint szerettem volna. Ezt megelégelve cseréltem elsőként a tárcsákat Avid G3 tárcsákra, amivel érezhetően javult a helyzet, de így is elmaradt a várttól. Megvettem hát a BB7 Road fékeket. Ezek (ahogyan a MTB változat is) kiviteltől függően fémes vagy gyantás betéttel érkeznek. Az alapkivitelt választottam (nem érdekelt a fancy fényezés és a drágább csavarszett). Ez az MTB verzióhoz hasonlóan fémes betétekkel érkezik, de az első fékbe itt is a fenn említett Jagwire Organic Sport betéteket raktam. Felszerelve már_nem_annyira türelmesen vártam a bekopást és a fékerő megérkezését. Ami meg is jött, jobb lett mint a TRP, de igazából még mindig nem voltam elégedett. Sőt, valójában inkább csalódott voltam. Alsó fogásban rendben volt a teljesítmény, ezt már a TRP is tudta nagyjából, de a "hood"-on fogva még mindig nem. Megrekedve éreztem magam, nem igazán volt több ötletem. A gyári bovdenezést nem akartam bántani, rendben lévőnek tűnt, szépen is mozgott, nem úgy tűnt, hogy lenne értelme. A beállítások rendben voltak, ebben elég sok tapasztalatom van.cool.png

 

Az egész "görbekormányos" biciGlizés inkább próba-cseresznye alapon kezdődött, de az elejétől motoszkált bennem, hogy nem való ez nekem. Mivel erről írogattam menet közben is, elég annyi, hogy a bicaj "egyeneskormányosítása" (ami a Ritchey Kyote vonalvezetésének ismeretében meglehetősen félrevezető) megnyitotta az utat a megszokott fékkarok használata előtt. "Véletlenül" volt egy pár régebbi, 2000 körüli évekből származó Avid fékkarom, ami a kétállású kialakítása miatt tud V-féket és cantit is kezelni. Ráadásul a felületkezelése is szépen passzol a BB7 Roadhoz, elsőként ezzel raktam össze. A bovdenezés Jagwire CEX bovdenházak és a hozzájuk passzoló, köszörült bovdenek. Természetesen a fék rövidebb húzási hosszához igazodó canti állással.

 

...és itt jött a meglepetés! Tovább javult, de még mindig csak egy erős-közepes V-fék erejét tudta a fék. Rövid "tesztidőszak" és némi agyalás után arra jutottam, hogy a fékkar még így is túl sokat húz. Erre utalt a kicsit koppanós fékkar-érzés is. Egyértelmű volt a feladat: Javítani kell a húzási hossz arányán. Miután a sufni megoldásokat kiszórtam, nem volt más hátra, megvettem egy újabb pár Avid SD7-et. Ezzel már igazi "fejletépős" fékezést produkál a bicaj, így minden rendben! :D

 

A lényeg: a régi Avid kar kis "kaltikájának" (a kis "ketrec", ami a bovden fejét fogja) tengelye canti állásban 30 mm távolságban van a fékkar tengelyétől.  Az Avid SD7-nél ez az érték egészen 27mm-ig csökkenthető, ez passzol a fék elvárt húzási hosszához, így már a fékerő és a moduláció is megfelelő.

 

Tanulság?

Az egyik tanulság az, hogy egyrészt a húzási hosszokat (vagy bármi erre következtetni engedő adatot) nem igazán lehet megtalálni a neten (vagy csak nekem nem sikerült) sem a fékkarokhoz, sem a fékekhez. Ez probléma lehet, mert az országúti (patkó- és tárcsa-) valamint a mini V-fékekhez való karokat gyakran teljesen csereszabatosként adják meg, ami szerintem nem teljesen igaz és csalódáshoz vezethet. Érdemes emiatt előbb méricskélni (vagy próbálgatni rolleyes.gif ).

A második tanulság, ami a BB7 Road és MTB változatára is igaz, hogy a sokszor hangoztatott mantra, mely szerint hosszantiszálas bovdenház kell ezekhez, nem teljesen helytálló. Mindkét változatot spirális szerkezetű Jagwire CEX bovdenházakkal használom és hibátlanok. Szerintem fontosabb, hogy köszörült kivitelű bovdent válasszunk.

A harmadik tanulság, hogy valóban olcsóbb és egyszerűbb egy "plug-and-play" jellegű hidraulikus rendszert venni, azokkal (általában rolleyes.gif) nem nagyon lehet mellényúlni. Viszont én szeretek a BB7-tel szöszölni, szerintem zseniális cucc, kb mindene állítható, totál testreszabható és teljesítményben sincs lemaradása. Ha most indítanám a projektet (és a fentieket megtaláltam volna valahol készen), akkor BB7 MTB-t vennék. :D

 

#BB7 #BB7MTB #BB7Road


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#5
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13,225 posts
  • LocationSvájc

Legközelebb ha befeszegetted a bleedblockot kicsit nyisd ki a fékkart, általában tűltöltik

 

 

Pl shimano kar membránja át tud szakadni ha csak siman visszanyomod, erdemes elotte a kart kinyitni es a tégelyt felrakni

 

tipp, tölem, nektek, két sör lesz

 

Panaszcunami jön.

 

Centerlock tárcsafék.

A korábbi bő 10 évben elég sokat szívtam azzal, hogy lelazult a CenterLock gyűrű, DT, Shimano egyaránt, mindegy. Nyomatékkulcsom sosem volt ehhez, de érzésre elég jól megtéptem mindig - általában munkáskesztyűt húzva, ha leugrana a tool a gyűrűről, ne hasítsa szét a tárcsa a kézfejemet (de nem bántam vele "kesztyűs kézzel").

Pár évig csak a CX cajgám volt centerlockos, évi 1x mindig lelazult valamelyik gyűrű azon is.

 

Most a Canyon Lux jött centerlockos kerékszettel. Véletlenül néztem rá, alig párszáz km után és az első keréken már lötyögött a gyűrű.

 

Tudom, a kérdés költői, de miért nem jó egyeseknek a 6-csavaros tárcsafelfogatás? Soha, de soha nem volt gondom kilazulással, ha volt rajta menetrögzítő.

 

--

 

FlatMount felfogatás.

Én ezt még nem bírtam rendesen beállítani. Vagy ha mégis, olyan érzésem van, elmozdul a féknyereg, hiába húzom meg a csavarokat, ahogy kell. Vagy csak a SRAM flatmount féknyerge ennyire gáz.

 

--

 

Apropó, SRAM!

 

Első szett fékbetét elvásott elől-hátul, gondoltam, cserélem. Hiába nyomtam vissza a dugattyúkat, az új (gyári SRAM) fékofák beleértek a tárcsába. A fékkaron alig 1-2mm-t húzva már teljesen befogott a fék. 2 napot közdöttem vele, végül mindkét féknyereg közé kipöcköltem egy műanyag távtartót, ami pár órán át jobban visszanyomott állapotban tartotta a dugattyúkat és attól lett so-so használható a bicaj.

Természetesen vadiúj a fékszett még, alig fél éves. Még szerencse, hogy nem a csúcs karbonkaros, Ti-csavaros SRAM Level Ultimate! (Oh, wait!...)


  • zscs likes this
fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

#6
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,299 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Panaszcunami jön.

 

Centerlock tárcsafék.

A korábbi bő 10 évben elég sokat szívtam azzal, hogy lelazult a CenterLock gyűrű, DT, Shimano egyaránt, mindegy. Nyomatékkulcsom sosem volt ehhez, de érzésre elég jól megtéptem mindig - általában munkáskesztyűt húzva, ha leugrana a tool a gyűrűről, ne hasítsa szét a tárcsa a kézfejemet (de nem bántam vele "kesztyűs kézzel").

Pár évig csak a CX cajgám volt centerlockos, évi 1x mindig lelazult valamelyik gyűrű azon is.

 

Most a Canyon Lux jött centerlockos kerékszettel. Véletlenül néztem rá, alig párszáz km után és az első keréken már lötyögött a gyűrű.

 

Tudom, a kérdés költői, de miért nem jó egyeseknek a 6-csavaros tárcsafelfogatás? Soha, de soha nem volt gondom kilazulással, ha volt rajta menetrögzítő.

 

--

 

FlatMount felfogatás.

Én ezt még nem bírtam rendesen beállítani. Vagy ha mégis, olyan érzésem van, elmozdul a féknyereg, hiába húzom meg a csavarokat, ahogy kell. Vagy csak a SRAM flatmount féknyerge ennyire gáz.

 

--

 

Apropó, SRAM!

 

Első szett fékbetét elvásott elől-hátul, gondoltam, cserélem. Hiába nyomtam vissza a dugattyúkat, az új (gyári SRAM) fékofák beleértek a tárcsába. A fékkaron alig 1-2mm-t húzva már teljesen befogott a fék. 2 napot közdöttem vele, végül mindkét féknyereg közé kipöcköltem egy műanyag távtartót, ami pár órán át jobban visszanyomott állapotban tartotta a dugattyúkat és attól lett so-so használható a bicaj.

Természetesen vadiúj a fékszett még, alig fél éves. Még szerencse, hogy nem a csúcs karbonkaros, Ti-csavaros SRAM Level Ultimate! (Oh, wait!...)


Edited by zscs, 2023. July 11. - 13:17.


#7
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,836 posts

végül megoldódott a trp sype "problémám".... :D

 

644d3c8057b5011e00b2bed2.jpg?width=2000&


  • ZolkoW, Rabbit and zscs like this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#8
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13,225 posts
  • LocationSvájc
Tip:
a bovden es a forgo kar nagyjabol 70-80fokot zarjon be amint a fekpofa felfekszik a tarcsara, azaz felkemenyedik.
sose a bovdenen feszitsunk, a fepofakat tekerjuk beljebb

Edited by sala, 2023. April 18. - 21:35.

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

#9
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,836 posts

Érdekes megoldás, köszi, hogy megosztottad. Nekem nem jutott volna eszembe.


Nekem se... :D

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#10
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 992 posts
  • LocationKelenföld

@Rabbit:

 

A bovden és a -házak itt is még gyári, Jagwire.

 

 

 

Tudom, elég meredek dolognak tűnik oldásra bekötni, mikor Zoli mutatta, elsőre nekem is kételyeim voltak. De van egy elfordulásgátló alátét is, szóval nem lazul meg. Persze csak saját felelősségre!

 

(nahát, képen nagyon koszosnak látszik... blink.png )

Érdekes megoldás, köszi, hogy megosztottad. Nekem nem jutott volna eszembe.



#11
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,836 posts

@Rabbit:

 

A bovden és a -házak itt is még gyári, Jagwire.

 

643d5c37026d331b10fb83a8.jpg?width=2000&

 

Tudom, elég meredek dolognak tűnik oldásra bekötni, mikor Zoli mutatta, elsőre nekem is kételyeim voltak. De van egy elfordulásgátló alátét is, szóval nem lazul meg. Persze csak saját felelősségre!

 

(nahát, képen nagyon koszosnak látszik... blink.png )


Edited by Kisherceg, 2023. April 17. - 17:01.

  • ZolkoW, Rabbit and zscs like this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#12
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 992 posts
  • LocationKelenföld

A Ronin gyárilag trp spyre fékekkel jött. Az első perctől elégedetlen vagyok velük. Az egy dolog, hogy a pofák helyzetét állító csavarok gyakorlatilag haszontalanok, a fékkaron az érzés kicsit fás, de a fékerő sem az igazi. Alsó fogásból még okés, de felső fogásból nekem kevésnek tűnik. Nem vészesen, de lehetne lényegesen jobb is. Pár dolgon változtattam már: gyári tárcsa helyett avid gs3 került fel, Zolkow Zoli iránymutatását (köszi!) követve módosítottam a bovden bekötését, a legjobb tudásom szerint beállítottam derékszög-párhuzamba minden. Ezek mind javítottak a fékerőn, de még mindig nem az igazi (szerintem). Van itthon egy a2z (szinter) fékbetét, ezt talán még kipróbálom.

Azon agyalok, talán venném kellene avid bb7 Road fékeket. Próbálta esetleg valaki ezeket? Jobbak mint a trp?
(A Uniton bb7 van, nagyon meg vagyok elégedve velük, de azért az más: más a fék is és a fékkart is rendesen húzom.)

Nekem még gyári a tokozás a meridán, valami hosszanti szállal erősített aligátor, vagy jagwire.

A betétekkel sokat sakkoztam,  de shimano fémessel oda jutottam, hogy levettem a 180-as tárcsát előről, elég a 160 is, éppen. Ja, az is shimano, a legolcsóbb, ami a fémes betéttel elmegy (RT6 valahányas talán).

Szóval shimano full fémes!

Erről a módosított bowdenezésről mutattál képet korábban? Kérhetek?
 


  • Kisherceg likes this

#13
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,299 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

A Ronin gyárilag trp spyre fékekkel jött. Az első perctől elégedetlen vagyok velük. Az egy dolog, hogy a pofák helyzetét állító csavarok gyakorlatilag haszontalanok, a fékkaron az érzés kicsit fás, de a fékerő sem az igazi. Alsó fogásból még okés, de felső fogásból nekem kevésnek tűnik. Nem vészesen, de lehetne lényegesen jobb is. Pár dolgon változtattam már: gyári tárcsa helyett avid gs3 került fel, Zolkow Zoli iránymutatását (köszi!) követve módosítottam a bovden bekötését, a legjobb tudásom szerint beállítottam derékszög-párhuzamba minden. Ezek mind javítottak a fékerőn, de még mindig nem az igazi (szerintem). Van itthon egy a2z (szinter) fékbetét, ezt talán még kipróbálom.

Azon agyalok, talán venném kellene avid bb7 Road fékeket. Próbálta esetleg valaki ezeket? Jobbak mint a trp?
(A Uniton bb7 van, nagyon meg vagyok elégedve velük, de azért az más: más a fék is és a fékkart is rendesen húzom.)

TRP Spyre (a road verzió) van a CX cajgán 2016 óta. Nekem a hátsó fékkel voltak gondjaim folyton, az egyik csavar túl laza volt, kitekeredett és kéthetente kellett állítgatnom rajta.

Fékerő egyetértek, meglehetősen halovány, többet vártam tőle. De alapvetően elég volt mindig, már megszoktam.

 

Ami hasznos infó lehet: alaposan leszervizelték nekem, atomjaira szedve majd újból összerakva, állítócsavarokra pedig menetrögzítő került. Plusz új Shimano fékpofák. Azóta határozottan jobb lett! ;)


  • Kisherceg likes this

#14
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,836 posts

bb7 ha jol van beallitva letepi a fejed


Tényleg ennyire zsivány a Road változat (is)?

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#15
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13,225 posts
  • LocationSvájc
bb7 ha jol van beallitva letepi a fejed
  • Kisherceg likes this
fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

#16
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7,836 posts
A Ronin gyárilag trp spyre fékekkel jött. Az első perctől elégedetlen vagyok velük. Az egy dolog, hogy a pofák helyzetét állító csavarok gyakorlatilag haszontalanok, a fékkaron az érzés kicsit fás, de a fékerő sem az igazi. Alsó fogásból még okés, de felső fogásból nekem kevésnek tűnik. Nem vészesen, de lehetne lényegesen jobb is. Pár dolgon változtattam már: gyári tárcsa helyett avid gs3 került fel, Zolkow Zoli iránymutatását (köszi!) követve módosítottam a bovden bekötését, a legjobb tudásom szerint beállítottam derékszög-párhuzamba minden. Ezek mind javítottak a fékerőn, de még mindig nem az igazi (szerintem). Van itthon egy a2z (szinter) fékbetét, ezt talán még kipróbálom.

Azon agyalok, talán venném kellene avid bb7 Road fékeket. Próbálta esetleg valaki ezeket? Jobbak mint a trp?
(A Uniton bb7 van, nagyon meg vagyok elégedve velük, de azért az más: más a fék is és a fékkart is rendesen húzom.)

Edited by Kisherceg, 2023. April 16. - 21:26.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#17
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,299 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Erre az Intend fékre kíváncsi lennék. Kár, hogy nincsen XC verzió.

https://gewichte.mtb...nbremse-trinity

large_IMG_0131.jpeg



#18
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 350 posts

De nem csak a fékkartól ballra vagy jobbra teheted a váltókar bilincsét, hanem a fékkar bilincse és a fékkar támasztója közé is. Az én bringámon is így van (és pont shimano fékkar sram karral mindkét bringa esetében) és nekem tökéletes. 

Mekkora ötlet, köszi! biggrin.png



#19
Mars

Mars

    vendég

  • fórumtag
  • 519 posts

De nem csak a fékkartól ballra vagy jobbra teheted a váltókar bilincsét, hanem a fékkar bilincse és a fékkar támasztója közé is. Az én bringámon is így van (és pont shimano fékkar sram karral mindkét bringa esetében) és nekem tökéletes. 


  • Kisherceg likes this

#20
szak

szak

    vendég

  • fórumtag
  • 350 posts

A bringám GX-szel és Level T fékkel volt szerelve. Nem igazán szerettem meg a Level T féket, gondoltam lecserélem 6100-as Deore fékre.

Felszerelés után szembesültem azzal, hogy a 6000-eshez képest áttervezték a kart. A bilincs a fékhenger közepére került, a fékhenger egy kis nyúlvánnyal letámaszkodik a kormányra. E miatt elég távol kerül a markolattól. Felszerelve a váltókart, az még távolabb került. Így totál megborult az egész ergonómiája (az egybilincses Shimano fék-váltókart korábban nagyon jól kezelhetőnek találtam). Markolásnál pozíciót kell váltanom ha el akarom érni a váltókart, vagy kényelmesen egy ujjal akarok fékezni. Szóval elég szar az egész. Azért írom le, ha valaki hasonlót tervez számítson erre a kellemetlenségre.


  • Mars likes this